Volvo 745-92. Problem med kolv i oket fram.

kamstedt56
22 juli 2012 · 15 Inlägg

Hej igen. Idag var det dags att "motionera" oket fram. Har problem med anliggande broms fram. Tog bort klossarna, rengjorde mm. Tryckte ut kolven en liten bit. Försökte sedan pressa tillbaka den. Helt omöjligt. Helt stumt. Vad gör jag för fel. Skall den skruvas tillbaka?
Thomas

phille18
22 juli 2012 · 179 Inlägg

Hur o vad pressar du med? Har fått ta en kofot o bända ibland, men det finns säkert bättre sätt!

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Legwind
22 juli 2012 · 925 Inlägg

neej lossa på luftnippen.....släpper trycket så har du stop i bromsslang eller rör...släpper inte trycket då så har du dåligt ok

Feel The Difference
kamstedt56
22 juli 2012 · 15 Inlägg

Jag har pressat med allt möjligt, stor rörtång, skruvstädet som brukar funka, biltemas kolvpress mm

Legwind
22 juli 2012 · 925 Inlägg

men såå kolven är loss?... har du lossat bromsnippeln? verkar som oket är paj

Feel The Difference
kamstedt56
22 juli 2012 · 15 Inlägg

Nej. Jag har inte lossa luftnippeln. Får testa det imorgon kväll. Tyvärr tror jag oket är kass. Svårt o byta?

Legwind
22 juli 2012 · 925 Inlägg

byta ok? är lika enkelt som att byta bromsbelägg smile

Feel The Difference
kamstedt56
22 juli 2012 · 15 Inlägg

År det bara en slanganslutning? Svår o få bort? Rekommenderas klämma till slangen?

Legwind
22 juli 2012 · 925 Inlägg

japp kläm slangen smile

Feel The Difference
kamstedt56
23 juli 2012 · 15 Inlägg

Det är ett en-kolvsok jag har, glömde skriva det tidigare.

Volvo_master Bilmekaniker
25 juli 2012 · 30 Inlägg

Min vän smörj Kolven lyft på dammasken försiktig det får inte bli nån skada på den smörj med 5 56 eller wd40 och skruva in den med kolvvertyg eller med nån pollegrip men jag vet vad som är problemet det är glidpinnarna som har fastnat ta ut dem och smörjmed kopparpasta big_smile så får du se på skillnad wink

kamstedt56
29 juli 2012 · 15 Inlägg

Yes, styrpinnarna sitter fast. Hur får jag bort dom?

Volvo_master Bilmekaniker
1 augusti 2012 · 30 Inlägg

Hemma brukar jag använda intionsvärmare och värmer lite och sedan rör styrpinnen med poligrip eller tång och när du får bort styrpinnen så ska du göra ren dem och smörja med kopparpasta finns på Biltema det är inte så dyrt heller smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang