Volvo s40n t5 "skuttar" vid gaspådrag.

aces
27 juli 2012 · 13 Inlägg

Hej alla kunniga.

Har ett problem med min chippade t5a.
När jag har chippet ikopplat så börjar bilen "skutta" eller hoppa fram vid de högre varven, inte tillräckligt för att jag kan kalla det rycka.

Jag tog kontakt med bsr men dom sa att ett chip inte förändras med tiden och att jag bör kolla tändstift och filter.
Jag har kollat tändstift och tvättat sportluftfiltret men inget ser konstigt ut där så nu vet jag inte vad jag skall göra.

Vad skall jag göra/kolla?
tacksam för hjälp!

BOLIN_
27 juli 2012 · 2 763 Inlägg

Är det endast när du har BSR-programvaran är i bilen? Låter som en programvara som ger för lite soppa på högre varv isåfall!

Volvo - For Life
SportPilot Ubåtsingenjör
27 juli 2012 · 7 243 Inlägg

låter som den får för lite soppa ja smile kolla soppa filtret också

stift kan se bra ut men va dåliga ändå... vet inte hur tändsystemet ser ut i s40in men kolla tändkablar och tändkasset om du har de ? eller de kanske sitter ett coilpack ?

Senast redigerat av CHEEVA (27 juli 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
aces
27 juli 2012 · 13 Inlägg

ok. Om det ger för lite soppa så är det omprogramering som gäller? hos bsr då kanske?

BOLIN_
27 juli 2012 · 2 763 Inlägg

aces skrev:
ok. Om det ger för lite soppa så är det omprogrammering som gäller? hos bsr då kanske?

Ser att du har BSR steg 3 i bilen redan, för mig låter det som om programvaran ger för lite soppa vid högre varvtal. BSR kommer hävda att deras programvara är helt okej, så om jag var du så skulle jag ringa till typ Autotech och berätta ditt problem och att du har låtit BSR uppgradera den, sedan berätta hur bilen går, jag tror att de kan hjälpa dig! smile

Volvo - For Life
SportPilot Ubåtsingenjör
27 juli 2012 · 7 243 Inlägg

nej de kan va skit i spridare eller soppa filter eller någon annanstans i systemet som stoppar flödet

tvivlar på att det är chipet som gör att den går dåligt

men kolla som sagt även alla tänddelar

Senast redigerat av CHEEVA (27 juli 2012)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
aces
28 juli 2012 · 13 Inlägg

Låter som att soppa filtret är ett bra ställe att börja på smile

Beeenny
28 juli 2012 · 982 Inlägg

99% chans på stiften

4x12Tum
28 juli 2012 · 39 Inlägg

Vet inte om bilen gått bra förut på chippet eller om felet kom när du slängde i chipet, felet kan bero på mycket.
Börja med en redi service, Byta stift (org eller till rekommenderat av chipp levrantören) alla filter, kolla igenom alla tänddelar.
låter som soppa eller tändningsfel, svårt o avgöra via ett forum.

kolla även så du inte har någon läcka på något tryckrör.

Har du någon mätare så du ser hur mycket den laddar? kan ju vara så att org programvaran slår av laddet...
är dock osäker på just elen i s40:in funkar.

Senast redigerat av 4x12Tum (28 juli 2012)

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
Drunk A.Sörman
28 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Din bil är ju ganska ny å antar att du har skött servicen.så filter stift ska ju vara bra om servicen är okej.

Om stiften är dåliga brukar det även hugga mer.

Känslan i bilen kommer det bara när du trampar full gas å känns som bilen svajar lite fram å bak? tvekar lite?

Då kan det vara magnetventilen smile'

Å känns oftast bara när man kör med programvara inkopplad egen erfarenhet.

Senast redigerat av Drunk (28 juli 2012)

aces
28 juli 2012 · 13 Inlägg

Dansken- skrev:
Jag undrar mest varför har du köpt BSR, när du bara bor få mil från AutoTech?

Köpte bilen för ett tag sedan från annan ort, inte jag som köpte chippet.


Nu vet jag lite mer vad jag har att titta på, tack alla för hjälp smile

Senast redigerat av aces (28 juli 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang