230FK 16v utan ventiltätningar

Siljeberg
2 augusti 2012 · 34 Inlägg

Hallå, en liten fråga som någon kanske kan svara på, vi har precis plockat ihop kompisens maskin, en 230fk med 16v topp, precision agg, plenum och lite annat. När vi plockade ihop toppen efter inslipning av ventiler osv så sket vi i ventiltätningar. bilen ryker blått och drar olja, kan det enbart bero på att vi hoppade över dom? Sen så lyckades han få bensin i oljan så att de knackade nåt vårldslöst när han va ute på långtur sist, jag tycker inte det känns som att den ska kunna få så mycket soppa så att det går upp bensin genom styrningarna.

Vill gärna ha lite information om detta ifall någon sitter på kunskap, bilen ska köras 40 mil till Vallåkra om 2 veckor, dom man frågat och det man hittat på nätet blir man inte klok utav, är så luddiga svar

Tack på förhand Mvh Andreas

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!
Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2012 · 26 167 Inlägg

Det räcker med en tråd..
Och ventiltätningar är ganska bra att ha, ja..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Siljeberg
2 augusti 2012 · 34 Inlägg

Mack skrev:
Det räcker med en tråd..
Och ventiltätningar är ganska bra att ha, ja..

Datorn laggade lite.
Ja vi vet att dom är bra att ha, men det va inte de som va frågan riktigt

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!
Mickius
2 augusti 2012 · 4 670 Inlägg

Varför sätta ihop en motor utan ventiltätningarna? Med din info så är det ett par 1000 utlagt på den o sen då skita i en sådan viktig sak?

Har ni ens bra komp i den där motor? Det blir ju tryck i cylinerna o läcker den ut någon stanns lär den ju ta den vägen!

Skulle då aldrig ens köra ut bilen! Riv toppen och Gör om gör rätt!

Senast redigerat av mickius (2 augusti 2012)

Danne_t5
2 augusti 2012 · 128 Inlägg

Så som ni beskriver de så uppför sig bilar med dåliga ventil tätningar, och om ni nu inte har ventiltätningar i så blir ju bara felet 10gånger värre, förstår inte riktigt varför ni äns sket i att sätta dit dom?

Volvo v70 "NUXEN" (2013)
cpu1337
2 augusti 2012 · 766 Inlägg

Danne_t5 skrev:
Så som ni beskriver de så uppför sig bilar med dåliga ventil tätningar, och om ni nu inte har ventiltätningar i så blir ju bara felet 10gånger värre, förstår inte riktigt varför ni äns sket i att sätta dit dom?

det ger ju 50hk plus utan dom visste du inte det?wink

henke_92 TBM NINJA
2 augusti 2012 · 917 Inlägg

kom ihåg att 16v vill ha tätningar på alla ventiler (avgas å insug)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Siljeberg
2 augusti 2012 · 34 Inlägg

Anledningen till att vi inte satte dit dom var för att hans far sa att vi skulle skita i det, och han har byggt motorer i x antal år

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!
granen_
2 augusti 2012 · 32 Inlägg

han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Pim_Pim
2 augusti 2012 ·

haha go tråd.

Siljeberg
3 augusti 2012 · 34 Inlägg

granen_ skrev:
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

Is There Life After Death? Touch My Volvo And Find Out!
jh-hindersson OVERBOOSTED
3 augusti 2012 · 852 Inlägg

kan ju va så att "gubben" är senil och glömmer sina ventiltätningar varje gång lol

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Volvo 940 "15900mil" (1992)
cpu1337
3 augusti 2012 · 766 Inlägg

Siljeberg skrev:

granen_ skrev:
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

då är det ju inget fel då?tongue
om ni har en säker motorbyggare som hjälpt till att bygga motorn då är ju allt bra så varför starta tråden?:S

cpu1337
3 augusti 2012 · 766 Inlägg

cpu1337 skrev:

Siljeberg skrev:

granen_ skrev:
han låter inte som en så värst bra motor byggare.. kanske inte ska lyssna på han nästa gång?

Han bygger åka fort rakt fram motorer, dom har en audi 200 quattro med 500 kusar som dom har på isen, sitter inga tätningar där heller

då är det ju inget fel då?tongue
om ni har en säker motorbyggare som hjälpt till att bygga motorn då är ju allt bra så varför starta tråden?:S

eller skulle ni köra utan kolvringar oxå så det är därför han har bensin i oljan?tongue

henke_92 TBM NINJA
3 augusti 2012 · 917 Inlägg

jag har hört minst 4 trimm gubbar säga att man kan skippa ventiltätningarna så sluta hacka på han/gubben!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
JonasCarlsson86
3 augusti 2012 · 302 Inlägg

Kul.
Men ni kan väll testa med tätningar kanske?

A_Karlsson
3 augusti 2012 · 537 Inlägg

Nån som kan förklara vad som blir bättre av att inte ha några ventiltätningar?

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
mb_pucken
3 augusti 2012 · 5 088 Inlägg

extra smörjning i cylindern alla 2taktar stil kanske? ser inte häller någon anledning att inte ha dom.. låter bara dumsnålt. tycker att oavsett vad man bygger för motor så borde man ju vilja behålla oljan i motorn och inte använda den till och göra blå rök med.
angående knackningarna när han hade vart ute och åkt pga bensin i oljan så varför kör man ens med den oljan? ett par liter olja måste vara billigare än slipad vev och ramlager. och hur lyckas man å få så mycket bensin i oljan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DanneSundin
3 augusti 2012 · 682 Inlägg

Jag hade nog bytt olja VÄLDIGT fort. Samt riva ner topp å sätta dit ventiltätningar.. Lär ju läcka rart nu iaf om han blåryker.. 

Stackars maskin, bensin i oljan å utan ventiltätningar.. Kanske nya grejen istället för att köpa nytt sprut.. :evilgrin: 

Jag antar att ni har tätningarna, sätt dit dem, löses inte felet så är det väl något annat.. 

Sen om det var hans tips, fråga HONOM varför det ryker å har sig å går dålit. Han borde ju veta om nån om han byggt flera motorer på samma sätt! han kanske har någon lösning.

Mvh.

_ErraN
3 augusti 2012 · 29 Inlägg

De va väldigt va alla hackar!?

släng i tätningarna å byt olja så borde de funka igen, andreas!

It´s a Jeep thing, you wouldn´t understand
Jeep Wrangler "KillerCrawler" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang