Bränna kolvar med trimchip?

allwheelspinn Maskinförare
27 september 2006 · 72 Inlägg

Har nyss köpt en Audi S4 quattro -93, den är chippad till ca 300hk och 450nm. Då hörde jag ett rykte om att man måste göra något för att inte bränna hål i kolvarna. Är ryktet sant om chippade s4or och vad ska man isåfall göra??

Tack på förhand
/Nicke

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
MeloveGolf Vw trimmare
27 september 2006 · 2 995 Inlägg

allwheelspinn skrev:
Har nyss köpt en Audi S4 quattro -93, den är chippad till ca 300hk och 450nm. Då hörde jag ett rykte om att man måste göra något för att inte bränna hål i kolvarna. Är ryktet sant om chippade s4or och vad ska man isåfall göra??

Tack på förhand
/Nicke

nja du får nog trimma mer innan kolvarna smäller vill du vara säker köper du smidda kolvar 10k ungefär men då håller dom....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
precision
27 september 2006 · 2 652 Inlägg

skit snack du kan bränna kolvarna orginal om de ska vara så .

sen så kör audi med kkk24 turbos på min och din modell och dom klarar max 300hk så med chipp är det i stort sett omöjligt att ha 300hk med den turbon , brukar ofta vara 275-280 tyvärr men dd känns som mer.

du kan tex spika sönder dina kolvar om bilen skulle få magert med bränsle .

+ att ditt block \kolvar stakar tål ganska mkt mos tror motorbeteckningen är AAN på din motor

allwheelspinn Maskinförare
28 september 2006 · 72 Inlägg

Förra ägaren sa att det enda man behövde tänka på var att köra på 98oktan och låta turbon varva ner

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
Flexy
29 september 2006 · 65 Inlägg

Täta oljebyten hjälper också till att hålla turbon frisk....

allwheelspinn skrev:
Förra ägaren sa att det enda man behövde tänka på var att köra på 98oktan och låta turbon varva ner

msjoholm
29 september 2006 · 151 Inlägg

Nåt som är viktigt när det gäller chip-trim på turbobilar är att se till att bränsletillskottet blir det rätta i förhållande till det ökade laddtrycket. Ökad bränslettillförsel är inte bara till för att öka effekten utan även att kyla kolvar och ventiler. Om ryktet du hört är sant på S4:or så kanske det är för högt laddtryck i förhållande till vad chippet kan ge i bränsle. Hör med en trimfirma om det går att mäta avgastemp på ett enkelt sätt.

/Mats S

precision
29 september 2006 · 2 652 Inlägg

skriv gärna vad du har för chipp?

allwheelspinn Maskinförare
7 oktober 2006 · 72 Inlägg

var sitter styrboxen.
var sitter batteriet har letat men utan resultat.
är det sant att den kan ladda 2,2bar, mätaren visar det.

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
precision
7 oktober 2006 · 2 652 Inlägg

allwheelspinn skrev:
var sitter styrboxen.
var sitter batteriet har letat men utan resultat.
är det sant att den kan ladda 2,2bar, mätaren visar det.

batterit ska sitta innan fören lucka i bagaget eller vid reservhjulet .

om din bil visar 2,2 bar ska du inte köra med den , det är något galet . min laddar 1,4bar med mtm chipp . så 2,2 bar låter välldigt farligt .

JohnnyN Rutinerad medlem
7 oktober 2006 · 1 938 Inlägg

Jisses yikes Kör du med den bilen också?????
Nu köper/lånar du en laddtrycksmätare som fungerar med olja (inget luftskit som kan lysa i 3 miljoner färger), och mäter laddtrycket. Visar det fortfarande 2.2 bar, bör du nog lämna in bilen nånstans så de får sänka laddtrycket på rätt sätt tongue

precision
7 oktober 2006 · 2 652 Inlägg

en luftmätare ska inte visa så mkt fel som 1 bar för mkt .

har du alltså så högt ladd när du tex kör på 6an på fullgas?
du borde få upp felkoden att du har överskridit laddtryck om någon testar med vag-com prog .

jag skulle råda dej att snacka med någon på nordicaudi som bor nära dej att kolla din bil med vag-com .

innan du gör ett ras som kommer kosta dej välldigt mkt pengar .

Boije Audi S2, 11,07@402
7 oktober 2006 · 102 Inlägg

allwheelspinn skrev:
var sitter styrboxen.
var sitter batteriet har letat men utan resultat.
är det sant att den kan ladda 2,2bar, mätaren visar det.

Batteriet sitter under baksätet och 2,2 på den digitalamätaren (orginal i färddatorn) mellan varv och hastighetsmätaren betyder 1,2 bar i laddtryck, den mäter nämligen det atmosfärliga (stavning) trycket också.

EDIT: Styrboxen sitter nog under mattan på passagerarsidan mot torpedväggen.

Senast redigerat av Boije (7 oktober 2006)

- "Fixade det som var trasigt men..." -
imolaräser
7 oktober 2006 · 17 Inlägg

skulle gärna vilja höra vem som har gjort ditt trim, och hur???

det är möjligtvis inte så att det är PYS-trimmat?? då är risken stor , dvs att man lurar systemet att ladda "oändligt" då finns  det  en 100% ig chans att bränna kolvarna,

låter misstänkt när du säger att den laddar 2,2bar????

2,2 bar på en 2,3liters femma, med en ???-turbo , vad heter turbon orginal kkk-24??   då borde 2,2 bar gebortåt 400kusar?? --- då är det nog dax för större spridareoch smidda kolvar mm ;-)

nää, gasa ingen ting över 1,0bar innan du fått koll på läget.....

Senast redigerat av imolaräser (7 oktober 2006)

Volvo 855 "italienare med temprament" (1995)
FugitivE BMW Power
7 oktober 2006 · 2 362 Inlägg

Jo men man får också tänka lite innan man sätter in ett chip.. vi tar t.ex en Volvo 850 T, orginal.. rullat så i hela 27.000 mil säger vi, och mja allt är direkt inte helt nytt då.. sedan sätter du i ett chip i den, och hamnar på runt 280 hk cirka. Det är ju som att säga åt en gamling att springa uppför värsta backen som man kan tänka sig tongue.. nää men om man tänker på det sättet så..

Nu hade detta inget med tråden att göra riktigt, men kanske kan va något att tänka på innan man chipar sin bil? eller så är mina så kallade "beräkningar" skitsnack..

BMW, bogsering med wire :/
allwheelspinn Maskinförare
8 oktober 2006 · 72 Inlägg

Boije skrev:

allwheelspinn skrev:
var sitter styrboxen.
var sitter batteriet har letat men utan resultat.
är det sant att den kan ladda 2,2bar, mätaren visar det.

Batteriet sitter under baksätet och 2,2 på den digitalamätaren (orginal i färddatorn) mellan varv och hastighetsmätaren betyder 1,2 bar i laddtryck, den mäter nämligen det atmosfärliga (stavning) trycket också.

EDIT: Styrboxen sitter nog under mattan på passagerarsidan mot torpedväggen.

hoppas det är som du säger att den bara laddar 1,2bar.

men för att vara på den säkra sidan, var i umeå trakten kan man kolla laddtryck (riktigt)
och bänka den.
håller umeå bilstyling och racing på med sånt, för de säljer väl bsr chip.

Jag kan inte få sparken, slavar måste säljas...
Vorsprung durch tecknik-Försprång genom teknik
Audi S4 Quattro "The Purple Pearl" (1993)
Boije Audi S2, 11,07@402
8 oktober 2006 · 102 Inlägg

allwheelspinn skrev:

Boije skrev:

allwheelspinn skrev:
var sitter styrboxen.
var sitter batteriet har letat men utan resultat.
är det sant att den kan ladda 2,2bar, mätaren visar det.

Batteriet sitter under baksätet och 2,2 på den digitalamätaren (orginal i färddatorn) mellan varv och hastighetsmätaren betyder 1,2 bar i laddtryck, den mäter nämligen det atmosfärliga (stavning) trycket också.

EDIT: Styrboxen sitter nog under mattan på passagerarsidan mot torpedväggen.

hoppas det är som du säger att den bara laddar 1,2bar.

men för att vara på den säkra sidan, var i umeå trakten kan man kolla laddtryck (riktigt)
och bänka den.
håller umeå bilstyling och racing på med sånt, för de säljer väl bsr chip.

Köp en laddtrycksmätare och koppla in så kommer du se att den digitala visar ca 1 bar mer än den som du sätter dit.

Två trådar från nordicaudi.com angående detta:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post715961

http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post715050

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang