Termoswich

Anatoli
4 augusti 2012 · 103 Inlägg

Hej jag har en vw golf I med 1.6 förgasare motor. Jag har problem med en detalj som gick utt från wv sortimentet. Jag kan inte namn till den och vad den gör. Jag har svårt att lägga in kort på den. Kan skriva original art. nr. 056919369j. Kan någon förklara till mig vad den gör? Och vad den heter. Endast som jag vet att: två kontakter på detaljen sätter på något relä, och andra kopplar ihop vakuum slangar till förgasare.
MVH/Anatoli

Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
JacobSoh
4 augusti 2012 · 72 Inlägg

Provade att googla på nummret och de låter som en termostatgivare? Jag är inte ett dugg kunnig på just golf, men en sån där kontakt brukar ju säga till när kylfläkten ska starta, när kylarvattnet brukar bli varmt.

Anatoli
5 augusti 2012 · 103 Inlägg

JacobSoh skrev:
Provade att googla på nummret och de låter som en termostatgivare? Jag är inte ett dugg kunnig på just golf, men en sån där kontakt brukar ju säga till när kylfläkten ska starta, när kylarvattnet brukar bli varmt.

Hej. Tack för svaret. Nej, tyvär är det ingen fläktswich. Det sitter en annan dirrekt på kylaren och används som avtapningslock okså. Har du eller någon annan andra funderingar om vad det kan vara? Tack för svaret!!!

Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
JacobSoh
5 augusti 2012 · 72 Inlägg

En annan på kylaren och som används som avtappning? Låter väldigt konstigt..
Är du säker på att du har originalkylare då?

I och med att de är förgasare så låter de ju lite konstigt att de skulle vara nå annat..
De kan ju vara en vattentemp.givare också. Men i och med att google säger termostatswitch på det där nummret så blir jag fundersam när du säger att de inte är det..

Hade det varit insprutning (t.ex single point injection) så hade den ju kunnat styrt bränsleblandningen vid kallstart.. Så vet jag iaf att Fiat har på en del motorer.

Anatoli
6 augusti 2012 · 103 Inlägg

JacobSoh skrev:
En annan på kylaren och som används som avtappning? Låter väldigt konstigt..
Är du säker på att du har originalkylare då?

I och med att de är förgasare så låter de ju lite konstigt att de skulle vara nå annat..
De kan ju vara en vattentemp.givare också. Men i och med att google säger termostatswitch på det där nummret så blir jag fundersam när du säger att de inte är det..

Hade det varit insprutning (t.ex single point injection) så hade den ju kunnat styrt bränsleblandningen vid kallstart.. Så vet jag iaf att Fiat har på en del motorer.

Hej.
Kylare moste vara original. "Kylfäktgivare" är precis som i golf II. På samma ställe. Det är en plug med kontakter 2 eller 3 st. som skruvat in i höher hörn längst nerre på kylaren. Det är konstig om du har rätt om min givare. För att den sitter på ställe där kylvatten blir 60-70 c när kylare är sikalt och behöver ingen extra kylning från fläkt. Vet du om hur kan jag visa bild på skiten i forom?

Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
JacobSoh
6 augusti 2012 · 72 Inlägg

Hmm ja precis. Den som sitter i kylaren med 2 eller 3 kontakter är den som säger till när kylarfläkten ska starta.
Googlade lite mer på golf och thermostatgivare, och tydligen så finns det på en del golfar, 2 stycken givare.

En till temperaturmätaren och en till varningslampan?
Kanske den går till någon av dem?

JacobSoh
6 augusti 2012 · 72 Inlägg

Nej nu vet jag kanske vad det kan vara!

Det är nog en givare som ska tala om när choken ska slå till och från när bilen är kall. Finns tydligen i flera bilmodeller enligt kunnig gammal man. smile

Om den ger fel värden så kan ju bilen förmodligen gå på chok hela tiden, och då kommer den få för mycket bränsle och gå dåligt.. Eller så får den för lite vid kallstarter och blir svårstartad.

Senast redigerat av JacobSoh (6 augusti 2012)

Anatoli
7 augusti 2012 · 103 Inlägg

JacobSoh skrev:
Nej nu vet jag kanske vad det kan vara!

Det är nog en givare som ska tala om när choken ska slå till och från när bilen är kall. Finns tydligen i flera bilmodeller enligt kunnig gammal man. smile

Om den ger fel värden så kan ju bilen förmodligen gå på chok hela tiden, och då kommer den få för mycket bränsle och gå dåligt.. Eller så får den för lite vid kallstarter och blir svårstartad.

Hej.
Det är så kul att du lägger energi på att hjälpa mig. Först och främst har jag manuelt choken. Jag har brytit sönder utre del av givare och tug ut själva givaren. Den är på när bilen är kall. Jag har läst någonstans att det finns blandningsförvärmare på visa wv förgasarna. Det kan stämma. Så furt som allting varmt slår förvärmningen av. Jag åkte cirka 80 mil med kårtslutna kontakter och vakuum slangar som går till den här givare. Bilen överlevde, förbrukningen låg på 0,85 som innan problem med givare uppstod. Nu ser jag exakt hur jag gör ny kroppen till dem där givarna. Snart blir det klart. Men det är kul att veta exakt om vad den givare styr efter. Som sagt har jar relä som givare styr över. Jag budde titta på relä platsnummer och fråga wv om vad styr den relä efter.

Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang