Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

SafetyCar
1 oktober 2012 · 403 Inlägg

it_mutt skrev:

Funkiee skrev:

it_mutt skrev:

Var ju ingen källa iofs...men "ok"

orkar inte leta upp vart det stod nu, men om man själv orkar så finns det på transportstyrelsen i något av alla deras dokument! har forskat en hel del i det där!

Har lite svårt att se vilket brott det skulle klassas som bara. Och då i kombination med att det aldrig ens varit ifrågasatt för egen del.

Svaret du kanske söker finns på första sidan på denna tråd.

it_mutt Avstängd
1 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

SafetyCar skrev:

it_mutt skrev:

Funkiee skrev:

orkar inte leta upp vart det stod nu, men om man själv orkar så finns det på transportstyrelsen i något av alla deras dokument! har forskat en hel del i det där!

Har lite svårt att se vilket brott det skulle klassas som bara. Och då i kombination med att det aldrig ens varit ifrågasatt för egen del.

Svaret du kanske söker finns på första sidan på denna tråd.

Det enda där står som skulle kunna kopplas till det är;

Blåljus: Ja, du får ha blåljus på bilen men inte så du kan använda det på vägen.

Lagen säger att man inte får utöva eller utge sig som myndighetsperson om man inte är det. Detta kan resultera i böter och fängelse 6 månader eller högre.

Föregivande av allmän ställning, det vill säga att utge sig för att vara en myndighetsperson, är ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700).
Den gör sig skyldig till föregivande av allmän ställning som felaktigt utger sig för att utöva myndighet eller olovligen bär uniform eller tjänstetecken för försvarsmakten eller andra myndighetsutövande organisationer, till exempel polis, tull, kustbevakning, räddningstjänst, ordningsvakt eller skyddsvakt. Det är även ett brott att på samma sätt utge sig för att tillhöra någon yrkeskår inom bland annat kollektivtrafiken eller el- och vattenförsörjningen.
Straffet för föregivande av allmän ställning är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet bedöms som grovt är straffet fängelse i högst två år.



Men, att "inte ha en brytare på något svåråtkomligt ställe" är -inte- föregivande av allmän ställning. Är det detta du hänvisar till, så har det inget med saken att göra.

Så, jag vill fortfarande ha en källa på att du inte får -kunna- starta siren/ljusramp under färd.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
bmx
1 oktober 2012 · 7 100 Inlägg

"men inte så du kan använda det på vägen"

alltså en en brytare nånstans där som du inte kan nå under färd!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
it_mutt Avstängd
1 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

bmx skrev:
"men inte så du kan använda det på vägen"

alltså en en brytare nånstans där som du inte kan nå under färd!

Men jösses...VAR har "ni" fått det ifrån?! Det är ju det jag vill veta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Funkiee Saab älskare!
1 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

Jag orkar som sagt inte leta upp de dokumentet, men det stod så i nån paragraf...

ClabbeGTE: Det är för själva elektroniken är otroligt fin tongue det är iaf för oss som vill bygga, inte åka runt o leka!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
1 oktober 2012 · 241 Inlägg

Jag förstår inte varför svenskar måste uttala sig om allting, även det dom inte gillar. Gillar ni inte vad tråden handlar om? Skit i den då, så vi som gillar polis/civilstukade bilar kan läsa en tråd som inte är fylld med en massa smörja. Tack på förhand.

Funkiee Saab älskare!
1 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

Noart skrev:
Jag förstår inte varför svenskar måste uttala sig om allting, även det dom inte gillar. Gillar ni inte vad tråden handlar om? Skit i den då, så vi som gillar polis/civilstukade bilar kan läsa en tråd som inte är fylld med en massa smörja. Tack på förhand.

Tack!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
J-Frank
2 oktober 2012 · 1 410 Inlägg

Hej vad säger polisen om blåa led slingor på en vanlig cykel ? tacksam för svar smile Mvh J

Funkiee Saab älskare!
2 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

vad jag vill minnas får du inte ha blått där heller, bara vitt fram o rött bak, fast sken! fast jag tror inte polisen är så jävla petiga så dom stannar dig på en cykel tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ClabbeGTE
2 oktober 2012 · 15 Inlägg

Noart skrev:
Jag förstår inte varför svenskar måste uttala sig om allting, även det dom inte gillar. Gillar ni inte vad tråden handlar om? Skit i den då, så vi som gillar polis/civilstukade bilar kan läsa en tråd som inte är fylld med en massa smörja. Tack på förhand.

Your argument is invalid due to your own statement lol


För mig handlade det om att skoja lite men samtidigt få svar, precis som jag fick av Funkiee.
Själv tycker jag om och håller på med svagströms-elektronik och mekanik så då vet jag vad jag kan prata om nästa gång jag träffar någon med polis/civilstukad bil.

Den svenska individens handlande och tyckande hör inte till ämnet så sluta med det. Tack på förhand.

Att axa 0-100 är en sak, det är mellan 100-200 som det märks skillnad. :D
Opel Manta GTE "Gamle Svarten" (1984)
Lancia Delta Integrale "SchwiiiiiipN" (1991)
ironhead volvoraggare
2 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

skulle  själv vilja åka runt i typ en v70 som är i civilpolisutförande men så har vi en nitisk snut i norrtälje som ska anmärka på precis allt så man törs inte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
bmx
2 oktober 2012 · 7 100 Inlägg

hur är de med att besigta med safblandare,säger dom nånting om de eller?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
it_mutt Avstängd
2 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

bmx skrev:
hur är de med att besigta med safblandare,säger dom nånting om de eller?

Verkar vara lite beroende på vem man får.

Eller ja, iaf när det gäller ramper

Vissa anser att det är farligt för att "folk kan fastna/skada sig på den om du kör på någon", andra verkar inte bry sig ens minimalt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Funkiee Saab älskare!
2 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

Det är helt lagligt att besiktiga med ramp/rotorer på taket, finns inget vasst isf skulle inte det vara lagligt att ha på vägen...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
it_mutt Avstängd
2 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Funkiee skrev:
Det är helt lagligt att besiktiga med ramp/rotorer på taket, finns inget vasst isf skulle inte det vara lagligt att ha på vägen...

Handlar inte om vasst, som sagt, utan att fastna i. Precis som med vingar ex.vis

Och nu var inte frågan om det var lagligt, utan vad besiktningen sa om det (vilket långt ifrån går hand i hand)

Senast redigerat av it_mutt (2 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
2 oktober 2012 · 7 289 Inlägg

precis,, jag har bes med takräcke som hade vassa bultar som stack ut

man kan ju fastna i takräcken å takboxar med wink

Senast redigerat av granadadr (2 oktober 2012)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
it_mutt Avstängd
2 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:
precis,, jag har bes med takräcke som hade vassa bultar som stack ut

Nu är väl inte takräcke permanent allt som oftast?

- - Edit - -

Ja jag är fullt medveten om att det finns folk som flänger runt med sina takräcken som om de vore fast monterade dock

Senast redigerat av it_mutt (2 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
2 oktober 2012 · 7 289 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
precis,, jag har bes med takräcke som hade vassa bultar som stack ut

Nu är väl inte takräcke permanent allt som oftast?

de flesta låter dem ju sitta på för det mesta wink men spelar ju ingen roll,, bes man med dem så wink

granadadr
2 oktober 2012 · 7 289 Inlägg

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
precis,, jag har bes med takräcke som hade vassa bultar som stack ut

Nu är väl inte takräcke permanent allt som oftast?

- - Edit - -

Ja jag är fullt medveten om att det finns folk som flänger runt med sina takräcken som om de vore fast monterade dock

haha du var snabbare wink

it_mutt Avstängd
2 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

granadadr skrev:
precis,, jag har bes med takräcke som hade vassa bultar som stack ut

Nu är väl inte takräcke permanent allt som oftast?

- - Edit - -

Ja jag är fullt medveten om att det finns folk som flänger runt med sina takräcken som om de vore fast monterade dock

haha du var snabbare wink

Ibland så tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang