Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
28 februari 2014 · 241 Inlägg

Min högst personliga åsikt är att jag är ok med det iom omständigheterna. Man vet ju att folk nästan skiter i orange blinkljus. Själv så har jag röda puckar, det ger lite mer effekt än orange.

Brådhis * Voff voff *
28 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Nackdelen är att det på sikt är en dålig utveckling när fler och fler använder blått. Till slut är det lika urvattnat som gult är idag.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
28 februari 2014 · 241 Inlägg

Touché.

Funkiee Saab älskare!
28 februari 2014 · 4 597 Inlägg

visst är det så, men vad gör man för o få folk o sakta ner? ingen saktar ner vid orangeblink, bara vid blått...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Brådhis * Voff voff *
28 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Funkiee skrev:
visst är det så, men vad gör man för o få folk o sakta ner? ingen saktar ner vid orangeblink, bara vid blått...

TMA-skydd är lösningen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mlin
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Brådhis skrev:
Nackdelen är att det på sikt är en dålig utveckling när fler och fler använder blått. Till slut är det lika urvattnat som gult är idag.

//Brådhis

Jag håller med dig Brådhis!
Vad händer när alla skiter i varningsblinkers och triangel och drar den enkla lösningen blåttljus?
Jag måste hålla med om att det blåa ljuset fick folk att sakta ner mer än vanligt. Man vet ju själv när det står bilar längst kanten på vägen och byter däck där folk kör på som vanligt och inte sänker farten eller tar ut.

Men om vi går tillbaka till en av frågorna lite: Vet någon vad lagen säger? Någon skrev att det är okej att ha blått ljus bakåt för att varna? Vart står det tex?

BMW 118d (2010)
gamlingen
28 februari 2014 · 5 198 Inlägg

Mlin skrev:
Till er alla blåljusfantaster där ute i landet.

Igår stannade jag på en trafikolycka där en VW Passat hade stannat innan mig och stod. Jag stannade också då lastbilen stod över det ena körfältet och halvvägs ut i det andra.
Ingen hade kommit skada men fordonet stod dåligt till så kille i den andra bilen sa "det är lugnt, jag kan varna andra bilarna" var på han drar igång en blåljuspuck som han slänger upp på taket.

Jag undrade om han var polis? Var på han svarade att han inte var det men att han inte heller utgav sig för att vara polis eftersom han "bara varnade andra trafikanter så att de inte skulle krocka med lastbilen som stod dåligt till" som enligt hans tycke var okej då folk sänker farten för blåttljus.

Vad säger nu alla blåljus intresserade människor på forumet? Är det okej att varna med blåttljus? Vad säger lagen? Utger han sig för att vara polis om han varnar andra trafikanter för att inte en till olycka skall uppstå?

Jag tycker det är fel - Vad tycker ni?

Uppmanar självklart till diskussion.

Mvh
MLIN

Helt fel enl mej.. att använda blåljus i trafiken är att visa att man är ett utryckningsfordon och är man inte det så tycker jag man gör sej skyldig till föregivande av allmän ställning... Gult däremot är helt ok.

SafetyCar
28 februari 2014 · 403 Inlägg

Har själv röda bärbara blixtljus, alternativ ficklampa med röd ljuskon. Det får folk att lätta på gasen.
Blått kan ge en problem pm polisen dyker upp.
Nödbloss är oxå ett alternativ.

Brådhis * Voff voff *
28 februari 2014 · 10 287 Inlägg

Mlin skrev:

Brådhis skrev:
Nackdelen är att det på sikt är en dålig utveckling när fler och fler använder blått. Till slut är det lika urvattnat som gult är idag.

//Brådhis

Jag håller med dig Brådhis!
Vad händer när alla skiter i varningsblinkers och triangel och drar den enkla lösningen blåttljus?
Jag måste hålla med om att det blåa ljuset fick folk att sakta ner mer än vanligt. Man vet ju själv när det står bilar längst kanten på vägen och byter däck där folk kör på som vanligt och inte sänker farten eller tar ut.

Men om vi går tillbaka till en av frågorna lite: Vet någon vad lagen säger? Någon skrev att det är okej att ha blått ljus bakåt för att varna? Vart står det tex?

Det som händer är det som redan hänt, dvs att AMV kommit med krav. I detta fall i form av lagstadgat TMA-skydd. Dom spärrar av och skyddar. Och dom gör det rent fysiskt, inte i form av blinkljus...

Problemet som sådant är ju inte att det är fel färg på t.ex. bärgarnas varningsljus, utan problemet består i att folk inte saktar in och inte ser sig för. Detta kommer man inte runt genom byte av färg, och i synnerhet inte genom att urvattna den blåa färgen. Enda lösningen är fysiska barriärer, alt. att lära alla förare att inte köra på saker och ting och det är en utopi.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Stefan82
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Kolla på denna video smile Det intressantaste börjar efter ca 11 min...

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter … le35315.ab

Stefan82
28 februari 2014 · 17 Inlägg

Tycker även att blåljus inte är så jäkla bra hmm Men en jäkligt bra fråga smile

Jonbe
28 februari 2014 · 315 Inlägg

Vad jag vet får man väl inte använda blåljus alls? Rätta mig gärna om jag har fel! Jag har en stor ljusramp på taket på min ena bil med led gulljus i. Den får folk att sakta ner och tom byta fil ifall det behövs!

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
SafetyCar
1 mars 2014 · 403 Inlägg

Stefan82 skrev:
Kolla på denna video smile Det intressantaste börjar efter ca 11 min...

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter … le35315.ab

Känns som att våren hobby håller på att dö, bara för att detta har synts i TV
Någon annan som tyckte allt verkade överdrivet?

SafetyCar
1 mars 2014 · 403 Inlägg

Bennfors skrev:
Vad jag vet får man väl inte använda blåljus alls? Rätta mig gärna om jag har fel! Jag har en stor ljusramp på taket på min ena bil med led gulljus i. Den får folk att sakta ner och tom byta fil ifall det behövs!

Du kan ha en ramp med blått glas, men får ej fungera under färd sägs det.
Har själv en LED ramp med gult/ orange ljus.

Caffe
1 mars 2014 · 1 436 Inlägg

Bennfors skrev:
Vad jag vet får man väl inte använda blåljus alls? Rätta mig gärna om jag har fel! Jag har en stor ljusramp på taket på min ena bil med led gulljus i. Den får folk att sakta ner och tom byta fil ifall det behövs!

Det finns rättsfall på att rätten bedömt att man får ha blåljus, då förbudet gäller "larmanordning" vilket enligt lagvrängarna var ljus+tuta så antingen ljus eller tuta borde vara tillåtet. Referens till rättsfallet finns någonstans i tråden...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Funkiee Saab älskare!
1 mars 2014 · 4 597 Inlägg

Stämmer. Det är ok med antingen eller men inte både och. Därför ex bärgare har börjat med det när dom står o bärgat på e4an utanför sthlm och självklart tma bil.

Ang. Tma bilar så kan man inte vänta på att dom ska komma ut därför kan blåljuset vara bra om det är ett fall där man står extremt dumttill i en farlig situation smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kjelleberg Kjelle
1 mars 2014 · 12 Inlägg

Jag har blixtljus i mina bakljus samt i blinkers bak ( vitt och rött alltså ) samt gula dioder innanför luckan. Syns väldigt bra, det vita och röda får verkligen folk att reagera.

Jonbe
1 mars 2014 · 315 Inlägg

Jag är medveten ang blåljuset och siren och larmanordning. Har själv haft x antal bilar med blåljus både inkopplat och bara ramper m.m... men att använda det i trafiken är något jag är osäker på. Vid olycka eller för att varna andra kan jag tänka mig att det gör nytta. Men jag skulle personligen inte våga använda det. Därför siktar jag på att skaffa gulljus smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
STriiiker
3 mars 2014 · 609 Inlägg

Satt och kollade på aftonbladet och såg artikeln om någon nisse från stockholm som fått sin bil beslagtagen för att den såg i princip ut som en målad (fast det var en pick up)

Vad fan är det så jävla coolt att leka polis såhär? En sak att styla sin bil som en civil, men här blir ju allmänheten vilse i pannkakan.

Jag anser inte att det är bra, hoppas det går igenom en lagändring vad gäller detta, innan flera börjar polis styla. En pick up blir man lite fundersam på, men en nyare V70 kan ju för fan få konsekvenser.

it_mutt Avstängd
3 mars 2014 · 10 388 Inlägg

STriiiker skrev:
Satt och kollade på aftonbladet och såg artikeln om någon nisse från stockholm som fått sin bil beslagtagen för att den såg i princip ut som en målad (fast det var en pick up)

Vad fan är det så jävla coolt att leka polis såhär? En sak att styla sin bil som en civil, men här blir ju allmänheten vilse i pannkakan.

Jag anser inte att det är bra, hoppas det går igenom en lagändring vad gäller detta, innan flera börjar polis styla. En pick up blir man lite fundersam på, men en nyare V70 kan ju för fan få konsekvenser.

Jaså? Och vilka konsekvenser -skapar- detta menar du? (Under förutsättning att vi nu bara pratar om målade bilar som ev. syns ute i trafiken)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang