Volvo 740 hackar vid gaspådrag och misständer

olleinchrist
5 augusti 2012 ·

Hej!

Har en Volvo 740 -88, Automat, b230F, drygt 25000mil som hackar och accar dåligt och går skumt vid urvarvning.

Började acca dåligt på 4-5000 varv för några dar sen, bytte då tändstift igår.
De nya (http://www.skruvat.se/Tandstift-P87234.aspx) ser lite annorlunda ut och fäster bra, utom sift 1 och 3 sett från grillen, där de fortsätter snurra fast de sitter.

Man hör att han misständer och "huttrar till" då och då på tomgången.

Har en film här på hur det ser ut:
http://www.youtube.com/watch?v=xYauCZ_POjM

Tack på förhand!

Olle

Senast redigerat av olleinchrist (5 augusti 2012)

MCB1189
5 augusti 2012 · 151 Inlägg

inte säker men kan va LMM, den uppför sig lite som min gammla 740 och då var de LMM

olleinchrist
5 augusti 2012 ·

MCB1189 skrev:
inte säker men kan va LMM, den uppför sig lite som min gammla 740 och då var de LMM

Tack för svar!

Mm, skulle kunna va...kan pröva växla med nån kompis. Har kollat den bara snabbt, och den såg hel ut inuti, rent överskådligt.


Uppdatering:
Motorn stannade vid 5000 varv (som om jag fick soppatorsk) nu när jag accade bilen. Lägger jag i 1an så hoppar och rycker och  misständer han skapligt..hmm..

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

olleinchrist skrev:
Uppdatering:
Motorn stannade vid 5000 varv (som om jag fick soppatorsk) nu när jag accade bilen. Lägger jag i 1an så hoppar och rycker och  misständer han skapligt..hmm..

Hm...Kan du ha övervarvat traktorn? big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
olleinchrist
5 augusti 2012 ·

dawwe skrev:

olleinchrist skrev:
Uppdatering:
Motorn stannade vid 5000 varv (som om jag fick soppatorsk) nu när jag accade bilen. Lägger jag i 1an så hoppar och rycker och  misständer han skapligt..hmm..

Hm...Kan du ha övervarvat traktorn? big_smile

Haha nej..sällan över 5500 varv big_smile

Han har aldrig dött tidigare när jag accat.


Uppdatering:
Prövade sätta i gamla tändstift i 1an och 3an så de sitter åt ordentligt hårt; ingen skillnad.

Således misstänker jag..nån annan del av tändsystemet/ eventuellt LMM..eller kanske bränslepump...?

Hmmm! Körde den nästan tom tank då han började krångla (i fredags). Så den startade inte på lördagmorgonen, förrän efter jag hade slagit i lite soppa. Den blev då tungstartad, men jag varvade den hårt ett tag, så gick den. Men det var då den började rycka mycket vid gaspådrag..har nu ca 10-12 liter i..

Hmm..kan det kommit i något skräp som gör att den inte får tillräckligt med soppa vid gaspådrag eller nåt? Eller har jag sårat bränslepumpsystemet?

sleepyoh
5 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

Mycket möjligt att ditt bränslefilter har blivit igensatt. Börja med att byta detta, kostar ca 150 kronor. Sitter under förarstolen typ, enkelt att byta. Tändstift ska inte snurra dessa måste sitta bra... Sen bör du även kika på rotor och fördelare när du ändå pillar på tändsystemet, oftast väldigt eftersatta på gamla bilar. Inte många som orkar byta.

_----------'
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
5 augusti 2012 · 919 Inlägg

sleepyoh skrev:
Mycket möjligt att ditt bränslefilter har blivit igensatt. Börja med att byta detta, kostar ca 150 kronor. Sitter under förarstolen typ, enkelt att byta. Tändstift ska inte snurra dessa måste sitta bra... Sen bör du även kika på rotor och fördelare när du ändå pillar på tändsystemet, oftast väldigt eftersatta på gamla bilar. Inte många som orkar byta.

Bränsletrycksregulatorn kan spöka!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
olleinchrist
6 augusti 2012 ·

Update:
Nu tokvägrar han att starta efter att ha fungerat ca 30 sek.

Prövade starta utan LMM, funerade ej (gick igår).
Således:
1. Kontrollera bränslefilter.
2. Pröva byt huvudbränslepump.

IX ____________________________________
6 augusti 2012 · 1 340 Inlägg

Kollat felkoderna? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
olleinchrist
6 augusti 2012 ·

RightFront skrev:
Kollat felkoderna? smile

Har inget sånt där diagnostikverktyg tyvärr..men det verkar inte låta något från bränslepumpen när man vrider på tändningen


Uppdatering:

Prövade köra idag igen, då dog den efter kanske 35-40 sek. Tokvägrade att starta då (inte startat alls sen dess), så vi fick knuffa hem den big_smile

Sen skruvade vi lite och kom fram till att det fanns lite soppa i slangen närmast motorn, men det kommer inget nu när vi försöker starta den. Så vår slutsats är att det är något fel mellan tank och motor eller att huvudbränslepumpen gjort sitt (eller något elektriskt krångel). Tänkte pröva byta den som sagt och samtidigt kolla till bränslefiltret..

IX ____________________________________
6 augusti 2012 · 1 340 Inlägg

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:
Kollat felkoderna? smile

Har inget sånt där diagnostikverktyg tyvärr..men det verkar inte låta något från bränslepumpen när man vrider på tändningen


Uppdatering:

Prövade köra idag igen, då dog den efter kanske 35-40 sek. Tokvägrade att starta då (inte startat alls sen dess), så vi fick knuffa hem den big_smile

Sen skruvade vi lite och kom fram till att det fanns lite soppa i slangen närmast motorn, men det kommer inget nu när vi försöker starta den. Så vår slutsats är att det är något fel mellan tank och motor eller att huvudbränslepumpen gjort sitt (eller något elektriskt krångel). Tänkte pröva byta den som sagt och samtidigt kolla till bränslefiltret..

Det är de som är bra på 740 (iaf 88b-92), du behöver inget smile http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=452796

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Drönirettab
6 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Bränslefiltret är nog mest troligt enligt mig, risken är ganska stor att det finns en del skräp i botten på tanken (med tanke på bilens ålder) som följer med och täpper till filtret när man kör soppatorsk. smile

olleinchrist
6 augusti 2012 ·

RightFront skrev:

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:
Kollat felkoderna? smile

Har inget sånt där diagnostikverktyg tyvärr..men det verkar inte låta något från bränslepumpen när man vrider på tändningen


Uppdatering:

Prövade köra idag igen, då dog den efter kanske 35-40 sek. Tokvägrade att starta då (inte startat alls sen dess), så vi fick knuffa hem den big_smile

Sen skruvade vi lite och kom fram till att det fanns lite soppa i slangen närmast motorn, men det kommer inget nu när vi försöker starta den. Så vår slutsats är att det är något fel mellan tank och motor eller att huvudbränslepumpen gjort sitt (eller något elektriskt krångel). Tänkte pröva byta den som sagt och samtidigt kolla till bränslefiltret..

Det är de som är bra på 740 (iaf 88b-92), du behöver inget smile http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=452796

Behöver inget diagnostikverktyg?? Hur får jag då felkoder? :S

olleinchrist
6 augusti 2012 ·

Drönirettab skrev:
Bränslefiltret är nog mest troligt enligt mig, risken är ganska stor att det finns en del skräp i botten på tanken (med tanke på bilens ålder) som följer med och täpper till filtret när man kör soppatorsk. smile

Mm, en teori som kan funka! Då kanske man borde sanera tanken när man ändå är igång? Eller räcker det med att byta bränslefilter och låta bli att köra torsk kanske? tongue
Beställer ett filter! Nån som vet om detta är bra?:
http://www.skruvat.se/Branslefilter-P12358.aspx

Drönirettab
6 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Att "sanera" tanken är ju inte helt fel, då vet man att den är tom på skräp/vatten. smile

IX ____________________________________
6 augusti 2012 · 1 340 Inlägg

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:

olleinchrist skrev:

Har inget sånt där diagnostikverktyg tyvärr..men det verkar inte låta något från bränslepumpen när man vrider på tändningen


Uppdatering:

Prövade köra idag igen, då dog den efter kanske 35-40 sek. Tokvägrade att starta då (inte startat alls sen dess), så vi fick knuffa hem den big_smile

Sen skruvade vi lite och kom fram till att det fanns lite soppa i slangen närmast motorn, men det kommer inget nu när vi försöker starta den. Så vår slutsats är att det är något fel mellan tank och motor eller att huvudbränslepumpen gjort sitt (eller något elektriskt krångel). Tänkte pröva byta den som sagt och samtidigt kolla till bränslefiltret..

Det är de som är bra på 740 (iaf 88b-92), du behöver inget smile http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=452796

Behöver inget diagnostikverktyg?? Hur får jag då felkoder? :S

Se länken jag skicka wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
olleinchrist
6 augusti 2012 ·

RightFront skrev:

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:

Det är de som är bra på 740 (iaf 88b-92), du behöver inget smile http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=452796

Behöver inget diagnostikverktyg?? Hur får jag då felkoder? :S

Se länken jag skicka wink

Det står väl bara tolkningar till felkoder, eller vad syftar du på? smile

IX ____________________________________
6 augusti 2012 · 1 340 Inlägg

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:

olleinchrist skrev:
Behöver inget diagnostikverktyg?? Hur får jag då felkoder? :S

Se länken jag skicka wink

Det står väl bara tolkningar till felkoder, eller vad syftar du på? smile

700- och 900-serien mellan årsmodellerna 88b och -95.
Vid vänster (sett från bilens färdriktning) fjäderbenstorn sitter en box (vissa senare modeller har två boxar A & B).

*Lyft på locket. I locket sitter ett stift med en kabel. Sätt stiftet i det uttag du vill göra diagnos.

Uttagens adresser:
Box A (har man bara en box så blir denna box A). Denna box har en kabel med stift instucken i locket.
Hål 1 = Växelstyrning.
Hål 2 = Motordtyrning (LH2.4 bränsleinsprutning).
Hål 3 = ABS.
Hål 5 = ?
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).
Hål 7 = Kombinationsinstrument.

Box B (om finnes)
Hål 1 = Värme/Klimatanläggning.
Hål 2 = Tempomat.
Hål 3 = ?
Hål 5 = SRS.
Hål 6 = Stolinställning.
Hål 7 = ?

*Vrid på tändningen till läge 2 (Varningslampor i instrumentet tänds).
*Tryck ner knappen en gång (en sekund) på diagnosboxen (lampan lyser när knappen är nertryckt).
*Nu börjar lampan blinka en kod. Typ: * * --- * * * --- * * vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att trycka en gång (en sekund) på diagnosboxens knapp. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.

Fetmarkerade dem två du borde ha möjlighet att kolla i din bil smile

Senast redigerat av RightFront (6 augusti 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
olleinchrist
6 augusti 2012 ·

RightFront skrev:

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:

Se länken jag skicka wink

Det står väl bara tolkningar till felkoder, eller vad syftar du på? smile

700- och 900-serien mellan årsmodellerna 88b och -95.
Vid vänster (sett från bilens färdriktning) fjäderbenstorn sitter en box (vissa senare modeller har två boxar A & B).

*Lyft på locket. I locket sitter ett stift med en kabel. Sätt stiftet i det uttag du vill göra diagnos.

Uttagens adresser:
Box A (har man bara en box så blir denna box A). Denna box har en kabel med stift instucken i locket.
Hål 1 = Växelstyrning.
Hål 2 = Motordtyrning (LH2.4 bränsleinsprutning).
Hål 3 = ABS.
Hål 5 = ?
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).
Hål 7 = Kombinationsinstrument.

Box B (om finnes)
Hål 1 = Värme/Klimatanläggning.
Hål 2 = Tempomat.
Hål 3 = ?
Hål 5 = SRS.
Hål 6 = Stolinställning.
Hål 7 = ?

*Vrid på tändningen till läge 2 (Varningslampor i instrumentet tänds).
*Tryck ner knappen en gång (en sekund) på diagnosboxen (lampan lyser när knappen är nertryckt).
*Nu börjar lampan blinka en kod. Typ: * * --- * * * --- * * vilket motsv. 2-3-2.

Läs ur felkoderna igen genom att trycka en gång (en sekund) på diagnosboxens knapp. När samma kod(er) återkommer, finns ej flera att utläsa.
Koden 1-1-1 = Inga fel loggade i systemet.

Fetmarkerade dem två du borde ha möjlighet att kolla i din bil smile

Ahaaa..kluring! Får ta en titt påt imorn när solen är uppe! Tack för klarifikationen ^^

Henkix
6 augusti 2012 · 6 737 Inlägg

olleinchrist skrev:

RightFront skrev:
Kollat felkoderna? smile

Har inget sånt där diagnostikverktyg tyvärr..men det verkar inte låta något från bränslepumpen när man vrider på tändningen


Uppdatering:

Prövade köra idag igen, då dog den efter kanske 35-40 sek. Tokvägrade att starta då (inte startat alls sen dess), så vi fick knuffa hem den big_smile

Sen skruvade vi lite och kom fram till att det fanns lite soppa i slangen närmast motorn, men det kommer inget nu när vi försöker starta den. Så vår slutsats är att det är något fel mellan tank och motor eller att huvudbränslepumpen gjort sitt (eller något elektriskt krångel). Tänkte pröva byta den som sagt och samtidigt kolla till bränslefiltret..

Om du inte har diagnostiutag på din bil så har du lh 2,2, och på lh 2,2 så ska inte de låta från pumparna när man vrider på tändningen, så det är helt normalt att det inte låter något om pumparna på din. det är först när du vrider nyckeln till startläge (3-ans lägge på nyckeln) som pumparna börjar gå. wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang