Spindelled AKUT!

vevstakeN
15 augusti 2012 · 26 Inlägg

Ska byta spindelled och får ej ut den ur själv länkarmen där konan sitter har snart provat med allt värma och slå,Rostlösare och slå,slå runt konan med dorn, banka underifrån överifrån åt sidorna allt möjligt!

Har hållt på i 4 timmar utan resultat har ej flyttat sig en millimeter...Behöver ha in bilen ikväll och det börjar närma sig mot vallåkra någon som kan komma med något jättebra tips om hur man kan få ut den på något annat sätt?


Bilen det handlar om är en 745 -88

JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!

Mvh vevstaken.

ett par däck om dagen är bra för magen!
sverkera
15 augusti 2012 · 564 Inlägg

När de sitter riktigt ordentligt hårt så får man använda en kombination. Sätt leden i spänn med en avdragare. Värm sedan på länkarmen ordentligt, gassvets är bra för det, och sedan slår du till på avdragaren med släggan. Då brukar det smälla till så lossnar den. Utmaningen brukar vara att komma åt med avdragaren ordentligt men t.ex. Biltema har bra avdragare för sådant.

vevstakeN
15 augusti 2012 · 26 Inlägg

Tack för tipset! smile innan jag hade läst detta hade jag faktiskt precis hållt på med detta en och en halv timme hmm Ger inget resultat överhuvudtaget..Förstår inte att det kan sitta så in i helvete..har värmt på den som Fan och bankat något så in i helvete med en rejäl slägga med säkert 100-200 slag...



Mvh

ett par däck om dagen är bra för magen!
henke_99 Offroad Racing
15 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

testat att ha en rejäl hammare/slägga som mothåll på ena sidan av konan och sen sopa till rejält från motsatta sidan med nåt annat liknande? (om det nu går) Måste använda mothåll, så slaget forplantar sig in i länkarmen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
vevstakeN
15 augusti 2012 · 26 Inlägg

yes,Har försökt detta också en domkraft med ett rejält platta i typ 10 cm järn som mothåll och sopat till som själve fan med en 5kgs slägga... hmm

ett par däck om dagen är bra för magen!
henke_99 Offroad Racing
15 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

Då skulle jag nog säga större slägga...

Hur kraftigt har du värmt?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
vevstakeN
15 augusti 2012 · 26 Inlägg

haha mera våld kan kanske funka har en 10kgs också men är lite nervös om man råkar träffa fel med den eller om länkarmen pallar trycket...Tills det har varit alldeles rött/glödande smile

ett par däck om dagen är bra för magen!
VAnd3rsson
15 augusti 2012 · 438 Inlägg

hade samma bry med dessa leder på min 740, slog och slog men inget hände, slog till och med sönder en brytgaffel ,det slutade att jag pallade upp länkarmen,värmde med blåslampan sen tog jag spettet och stack in mellan leden och länkarmen, fick lägga hela min vikt på skiten innan den jäveln släppte,
hoppas det löser sig smile

MVH VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 augusti 2012 · 2 307 Inlägg

Min erfarnhet e att storleken på slägga inte spelar så stor roll.

För mig brukar det funka absolut bäst med en snickar hammare faktiskt smile INte tyngden som avgör mera vart du träffar.

Slå inte på själva leden utan slå på den delen som konen sitter i så skall du se det lossar. Värma hjälper inte ett skit om det e presspassning då du värmer (utvidgar) båda matterialen lika mkt.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang