Söker info om motorbyte från 16V till 8V turbo. Volvo 740 -88

Shink
22 augusti 2012 · 108 Inlägg

Hör av mig om jag får reda på något som inte är skrivet här

Ja slant på bromsa...
sleepyoh
22 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

Ja kabelhärvan är samma, lh 2.4 är samma på alla förutom var lmm sitter och om det är spridarmotstånd eller inte. Turbon har spridarmotstånden original. Har man INTE lh 2.4 kan man ta härvan från 240, då den är 'separerad' från den övriga elen i bilen vilket inte är fallet i 740/940.

_----------'
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
11 april 2013 · 1 325 Inlägg

Varför krångla till allt så förbannat?
Fästet som är fastsvetsat är bara att kapa bort så finns hålen för original fästet till 8v motorer, i med bultar med Bricka underifrån och skruva fast 8v fästet ovanifrån.
På avgassidans fäste är det bara att skruva bort 16v fästen i balken och montera 8v fästet, passar utmärkt.
Ner med 8v motorn, koppla in och vrid på nyckeln!!!!

Det enda som inte finns på en 16v kabel stam är till kallstarts ventilen under insuget "den blå". Finns bara på 8v motorerna "b230".

Motståndet alla pratar om är mkt simpelt att koppla in när man turbo konverterar.
Ta motståndet samt kontaktstycket (silver grått motstånd sitter på vänstersida (insug sidan) i turbo bilarna.
Kablarna kopplas in på varje spridare, en kabel på var spridare, kabeln som går i mitten av kontakt stycket ska kopplas in i bränsle boxen, kolla upp på ett el schema vilken som styr detta motstånd för att det ska funka.
Koppla in de i rätt urtag/kabel i stycket in till bränsleboxen och VOILA allt lirar och funkar. smile

Senast redigerat av LINGSTROM (11 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang