Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.
Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.
myran skrev: Jag åker utan reroute... hum.. att den går så varm så lätt med il-kylaren låter knas i min värd.
Jag tror slangen torkat och den koka på grund av låg vatten-nivå.
Som sagt åker jag utan reroute och jag åker bana med min utan problem med vatten-temp. (ja. varm blir den men aldrig kokat) Brukar köra runt 15min pass med fullt spett.
Den har nog inte kokat nu, tryckte inte ur sig vatten på något annat ställe än på den trasiga slangen som hade en släng av delaminering på ålderns höst. Ångan kom från att det sprutade ner på grenrör och allt annat varmt. (vet iofs inte vad som hänt där bak i toppen där det blir varmt, men som vanligt visade tempmätaren ingen värme). Vattennivån var bra, den kollade jag innan jag åkte. Sist den kokade var för att jag stängde av den utan att åka och kyla något, och då får man skylla sig själv Oavsett så tror jag en reroute hade gjort motorn gott, så man slipper oroa sig
Liten update. Först:
Sen, bilen funkar som den ska. Droppar några droppar glykol om natten på svågerns nylagda stenplattor utanför huset, men det bjuder jag på. Ska hissa upp den nästa vecka och se om man kan hitta vart det kommer ifrån. Tiden nu i dagarna har gått på överlåtelse på gamla lägenheten, men har även hunnit med att bygga annan bil:
Lilltjejen får givetvis vara med och meka. Gäller att lära sig tidigt!
Så, vad blev det? Klart tjejen ska ha två bilar, en glidare och en sportbill!
Jävla bastanta saker, helt byggda i metall. Var det någon som viskade elmotorkonvertering?
Jävla tröttsamt att vara "hemlös" för övrigt, orkar inte med att åka till garaget, utan är mest ute och kör. Men är bara två veckor kvar, sen får jag nycklarna till nya huset och kan börja med det roliga. (som kommer bli jävligt roligt.)
Bonusbild bjuder jag också på. Svågern kör en sån där stor BMW med stora fräsiga fälgar som det alltid kommer katter och kissar på om nätterna. Alltid tyckt det varit skitskoj varje gång man hälsat på, men tro på fan, när man bor hemma hos karln, kommer inte kattjävlarna och hälsar på tampongen också?
Jag gillar katter som fan, men nu är det krig. Fridens!
BunnA skrev: Haha jag hade ju aldrig gissat på att du såg ut så
Haha, så man ser ut när man är hemlös
longcat skrev: Ser ut som lite dålig uppsugningsförmåga på tampongen, det måste du göra något åt!
Ja, förjävligt är vad det är. Ska undersökas
X3Fredde skrev: Katterna i mitt område gillar att hoppa upp på motorhuven med grusiga tassar och sola, sen när dom är nöjda så glider dom långsamt ner för skärmarna... feel your pain!
Nazister är vad dom är. Söta jävla beräknande nazister.
Zarco skrev: Inget ett luftgevär och lite tålamod inte fixar . Eller vattenslang iaf..
Såg ett vattengevär i butiken idag som jag var riktigt nära på att köpa iaf
myran skrev: HA! bilden är nästan värd en donation!
Kan donera 2st nästan raka original stakar så du har i reserv när du viker dinna Kan även skicka med lite extra kugghjul till 5-växlade lådor. 2a och 3a saknas helt
Taget! Tänkte om man sätter de böjda stakarna åt motsatt håll, dvs etta böjd åt höger, tvåan åt vänster osv så borde de ta ut varandra ganska bra, och bli minst lika bra som raka stakar! ... eller något
Ja, var ett tag sen det skrevs här, och skälet till det är att jag fort.f är hemlös. Men, på fredag, då jävlar. Då får jag nycklarna till nya huset, och man kan börja leva normalt igen! Energin för att skruva har dock lagts på annat, som att beställa delar. Setupen för 2014 börjar ta form, och nästa vecka borde paketen börja trilla in. Tills dess bjuder jag på en liten rulle en kompis klippte ihop. Inget märkvärdigt kanske, men det är ju alltid bättre än att sitta här och läsa mitt jävla tuggande.
Fan vad jag vill börja bygga nu, räcker tiden och pengarna kommer det bli en jävligt rolig vinter/vår/sommar med kamikaze-tampongen!
turbonissarna skrev: Skriv en lista på dina planer är nyfiken :-)
Njea, inte lönt då jag kommer ändra mig minst tusen gånger innan det är klart, men det kommer bli mer effekt, och ny chassisetup med inriktning drifting/lek
Adse skrev: Nice rulle dude! Kepp up the good work! Längtar till den nya setpupen kommer upp!
Tack! Kommer förhoppningsvis en ny film snart med lite mer attack i, samlar material
F-f-f-fack yeaaaah! JAG ÄR INTE LÄNGRE HEMLÖS! Sitter i min egna soffa i mitt egna hem, nu jävlar kan man börja leva igen! Hur firar man det? Då jag inte är svart hiphop-hjälte som skiter pengar har jag inte råd med skumpa, hoes och allt vad dom nu rappar om, men inte är jag bitter för det! Jag och lillebror satt och snackade lite skit här i nya huset idag, när telefonen plötsligt ringer: "- Hej, XXX från UPS här, är du hemma? Min kille är hos dig om ~15 minuter." "- Eh, oj. Nej. Men jag är på väg, åker från Staffanstorp nu!"
Då jag varit allmänt hemlös och miserabel har jag beställt sakerna till lillebrors lägenhet i malmö (som jag inte adressändrat från på 2.5 år av diverse anledningar...), så var bara att springa ut till bilen, spänna fast sig och ge tampongjäveln kaffet. Drygt 10 minuter senare var vi på plats utanför lägenheten, och väntan började. 5 minuter... Dom kommer säkert snart. 10 minuter... Fan, har saftskallen varit här och redan åkt? 14 minuter... YES! Kommer en sån där grön skåpbil rullandes! Snackar lite skit, skriver under på hans framtidsmojäng, och får ett paket i handen. Livet leker, jag är i extas. Sen tänker jag till lite, och börjar måtta lite mot bilen:
Jaha.. Det var ju lite större än man räknat med. Nog för att tampongen är minst lika stor som en volvo V70 invändigt, men med en passagerare uppstod.. Ja, viss brist på utrymme. Böjde och bände lite, men nej. Gick inte. Vill allra helst packa upp paket hemma så man verkligen kan njuta av stunden, men blev att hugga sig igenom tejpen och packa ur skiten, och då fick det plats i lillebrors famn. Great success!
Så, vad var det i paketet? Som regelbundna läsare vet krävs det inte så mycket för att jag ska gå i taket, men ja. Innan de obligatoriska bilderna kommer så ska paketet sammanfattas: Vikt: 6/10, 9kg är inte för lätt, inte för tungt. Ganska lagom. Storlek: 8/10, gick ju nästan in i bilen. Större än många kommande paket. Upphetsning: 8/10, länge sen man fick några roliga paket, så nog spritte det i kroppen allt! Bubbelplast: 6/10, var en hel del, men det mesta var formgjutet skum för att skydda innehållet. Funktionellt, ja. Roligt? Nej.
Nej, ska sluta dra ut på det. I paketet låg:
Ja.. Nu blev det allt rörigt..
.. och under bubbelplasten?
Nytt grenrör från Jackson Racing! Nu ska det panga i kolvarna ska ni tro! Ska modifieras lite innan det åker på dock. Ska fila lite i kanalerna, svetsa igen EGR-röret och svetsa in givare för avgastemp och linda det med lite avgasbandage. Gött ska det bli, nu ska motorn äntligen få andas lite lättare!
Bjuder även på en bonusbild på motorbyggar-rummet i nya huset:
Perfekt mancave för att snickra motorn till 2015, renovera en moped osv när man inte orkar ta sig till verkstan. Lite sådär manligt pillande, typ som Ernst Kirchsteiger, fast iförd endast kallingar och strumpor. Typ.
Har iaf mer planerat nu, kommer antagligen bli lite mer fart i tråden kommande veckorna. Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!
Cheva57pickup skrev: Om man har en bil med tvärställd motor och man kör den på tvären, då är ju motorn i färdriktningen sas...och då är den ju egentligen inte tvärställd längre...undrar om det blir problem när man ska köpa delar då?!
Det där fattade jag inte alls, men det kan mycket väl bero på att jag slagit huvudet för många gånger. Övertygad om att det var något logiskt och smart iaf, om du inte menade att jag har tvärställd motor
teodorhiden skrev: här sitter man och läser på garaget någon timme om dagen och har ändå lyckats missa denna underbara tråd?! läst alla 21 sidor nu, nice! Spännande att se fortsättningen /Ny trogen läsare
Smickrande, kul att du läst allt!
JohnLindberg skrev: Galet jävla bra tråd! Läst igenom hela tråden nu och skrattat mest hela tiden. Grymt fränt bygge förövrigt. lägger en prem direkt!!
Haha, kul att höra, och tack!
pontiacen skrev: Trodde att jag följde den här tråden redan, av uppenbara skäl. Det gjorde jag inte. Nu gör jag det.
Haha, skoj att du gillar't, även om jag kanske är borderline retarded med en fånig tjejbil
Så. Har väl inte så mycket att rapportera, but hey, jag lever iaf. Kan väl börja med att berätta att bilen inte älskar mig längre. Började förra lördagen, skulle upp och köra in till malmö för att ta tåget till danmark och jobba. (ja, den går fort.f som bruksbil). Iaf, hoppar in snabbt då det var kallt som penis utomhus, vrider om nyckeln och... Ja, inte mycket. Ett par varv på startmotorn, sen inget mer. Bara in i huset och tvinga tjejen att köra mig med bajscivicen. Dagen efter fick jag med svansen mellan benen fråga tjejen om hon inte ville veva igång tampongen:
Not one of my proudest moments.. Mina nya grannar flinade lite elakt. Tror inte dom uppskattar ljudet av bilen när jag kommer hem sent om nätterna
Jobbade iaf den dagen, bilen startade på kvällen och jag kunde köra hem. Morgonen efter (i måndags) så skulle bilen ut för sista eldningen då körförbudet skulle infinna sig dagen efter. Vad händer? Ja, inte så jävla mycket. Bara att haka på startkablarna igen. Orginalbatteriet från 96 verkar ha gjort sitt. Funkar prima i varmt väder, men nu på hösten not so much. Tur att det bestämde sig för att säga nej två dagar innan undanställningen istället för mitt i säsongen iaf. Som att den visste det var dags. Blir ett nytt betydligt mindre och lättare batteri till nästa säsong!
Åkte iaf ner till verkstan och bytte fälgar, och stack ut för att filma lite med lillebror. Tyvärr så blev våra storslagna planer slagna i kras pga. diverse saker, så blev aldrig något fränt filmat. Bjuder på en mobilbild från sista timmarna i frihet iaf:
Kikar man noga så ser man att lillebror glömt en av bältesflärparna utanför dörren. Kikar man mindre noga så ser man det inte.
Filmades två korta klipp iaf, för att dokumentera hur den lät säsongen 2013:
Liten, men låter som en stor!
Nu är bilen iaf undanställd i verkstan, ska ner och börja skruva tillbaka den till besiktningsbart skick imorgon. Lite paket är också på väg, första paketet bör komma senast onsdag. Kommer givetvis en uppdatering då, vare sig paketet innehåller en uppblåsbar man med mustasch eller något bilrelaterat. Kommer det ingen uppdatering innan dess så säger jag fridens liljor, panga gött brothermandudes!
Usch... Enda positiva är att jag har ganska god styr på det, så tar inte så lång tid längre. Ett par kvällar till, sen så ska det nog vara klart.
Bjuder på film från förra året samma tidpunkt. Kommer komma upp varje år i besiktningstid, lite som grevinnan och betjänten på nyårsafton, fast som en varning och påminnelse om baksidan av bilhobbyn.
Det enda som håller motivationen uppe är att det snart är dags att skruva dit nya roliga bitar.
pontiacen skrev: Inte haft några tankar på att regga in den som ombyggt fordon eller så?
Jag hade ju såklart velat haft den reggad med kompressorn, men det är något jag aldrig skulle få igenom.. Bågen/stolarna måste jag inte regbesiktiga med, då bågen inte inkräktar på passagerarutrymmet.
myran skrev: Varför tar du ur bågen? Den sitter ju inte i "cupen" och stör inte förare eller passagerare så den skiter dom fullständigt i på besiktningen? Därimot stolar som besiktningsmannen får plats i gör dom på bättre humör har jag märkt
Helt korrekt, varken stolar eller båge är egentligen ett problem som du skriver. Problemet ligger i bältena, eller snarare brist på bälten. Orginal väger riktigt mycket och används aldrig, så dom är inte monterade. Så för att kunna montera dom måste bågen ur, och för att få ur bågen måste stolarna också demonteras. Och när det ändå är gjort är det lättast att bara smälla i orginal stolar, så både ser det orginal ut, och allt går fritt etc
Iaf, här kommer en liten update... PAKET! Kom till Sverige i tisdags, men jag arbetade, och tjejen var och handlade precis då budet var här och ringde på. Blev lite smått förbannad inombords, men svalde ilskan och knöt handen, skulle ju hinna hämta ut det igår, onsdag, efter klockan 16. Så, en sömnlös natt passerade, ångesten över att ha paket liggandes ensamt på en postterminal är inget mitt psyke klarar av. Klev upp tidigt och arbetade lite med huset då jag har besök av min far denna vecka, tjejen lagar tidig middag, och vi sätter oss för att äta. Här gjorde jag misstaget, jag drack lite vin, och precis efter det kommer jag på att pakethelvetet skulle hämtas ut. Självklart regnar det hästpenisar utomhus, så möjligheten att ta en promenad till utlämningsstället kändes som att bestiga Mount Everest, så även natten mot idag plågades av svåra mardrömmar om försvunna paket. Men idag, DÅ JÄVLAR. Upp tidigt och styrde bajs-civicen mot centrum där jag äntligen kunde få ut paketet.
Lycka!
Sammanfattning: Storlek: 3/10. Litet, men inte så litet att det kunde hamna i brevlådan. Vikt: 3/10, 3kg allt som allt. Bubbelplast: 2/10. Den fanns där, men var skitig, därmed olämplig i ett hus som nyss blivit målat med ny vit färg... Upphetsning: 6/10, behövde lite morot för att orka piskan, så trots tvivelaktigt innehåll är det en rejäl motivationshöjare.
Så, innehållet:
Lite kallare tändstift, rem till generatorn, avgaspackning och en fin blänkande ljuddämpad kattersättare. Inte så jävla mycket att hissa byxflagga för kanske, men gött med nya saker som för en närmare målet. Kattersättaren kommer först och främst användas som mockup för det nya avgassystemet, en annan lösning kommer nog komma där innan mappningen, men mer om det senare.
Bonusbilder:
Shiny shit, ska försöka övertala sambon att det är pornografisk konst som ska få stå framme i vardagsrummet.
Och lilltjejen fick även hon leka lite lite med kattersättaren, måttligt road dock.
Det var allt för denna gång, har ett mer avgörande paket på väg hem från Dallas/Texas, bör dyka upp i nästa vecka om inte tullen bestämmer sig för att bråka. Fridens liljor brothermandudes!
Adse skrev: Kul med nya skinande delar i detta mögväder! förövirgt är det alltid lika roligt att läsa dina uppdateringar, då dem faller mig precis i smaken. Lycka till! ser fram emot "vinter updates" /A
Precis, shiny shit kan få även den mörkaste och regnigaste höstdag att bli helt okey!
myran skrev: Missat att du åkte utan original bälten. Flesta brukar behålla dom i för slippa tjafs med fabror blå.
Och ja.. med CC-bågen är det rätt knepigt att få dit bältena med bågen på plats.. rättare sagt.. knepigt att få dit bältena överhuvedtaget känns det som ibland (monterat ett antal cc bågar.)
Jo, precis , själva bältena går ju omöjligt att montera med bågen på plats, och även om dom sitter där så är det svårt att få till en tillfredsställande funktion på dom, då man måste montera dom ganska snett för att få bältena att löpa helt fritt. Så dom ligger bättre på hyllan
X3Fredde skrev: Ja, vafan va är de i paketet. not cool dude!
Lugn, bara lugn gossar, uppdateringen kommer här!
Så... Paket var det. Gjorde något väldigt märkligt idag, eller ja. Märkligt för mig iaf. Stressade iväg med tjej, dotter och bajscivic imorse för att jaga paketet. Visade sig att det låg på utlämningsstället trots vissa frågetecken, och det hämtades ut utan problem. Sen.. Sen, inget. Jag öppnade det aldrig. Lät det stå, helt ensamt i ett hörn, och stack istället till verkstan. Brukar hugga över paketen med kniv, likt ett lejon som sätter klorna i ett byte ute på savannan, men nej.
Men iallafall, i verkstan då? Börjar med en risig sista bild på hur det sett ut under huven nu säsong 2013:
Kommer se annorlunda ut nästa säsong. Vissa saker ska bytas, vissa ska byta färg, men framförallt kommer saker plockas bort. Ni vet, vikten...
Började iaf bryta och bända lite bland skiten, och efter inte många minuter alls såg det ut såhär:
Kompressor, IC, tryckrör och diverse huttat åt helvete, och det börjar se ganska.. ja, tomt ut.
Var väl ungefär vad jag orkade göra idag, kvar är att sätta tillbaka spjällhuset, orginal/ARC-chamber och sen starta upp skiten igen. Snart dit med allt nytt roligt, snart...
Ja, sen var det ju det där med paketet. Något kändes lite konstigt med det, men när jag kom hem sattes saxen i det:
Sammanfattning: Stolek: 7/10, jävla stort när man väntat sig typ en skokartong. Upphetsning: 7/10, DET ÄR KUL MED PAKET! Drogs ner lite av att jag redan beställt en av sakerna och tappat bort det... Vikt: 2/10, när man får ett så stort paket så tror man ju att det ska vara tungt, men icke. (iofs bra, ni vet. vikt = nono) Bubbelplast: 0/10. Jävla skandal. Amerikanarna har packat med papp. PAPP!?! Idioti. Antiklimax. Ångest.
Men, ska sluta vara bitter. I paketet fanns:
- Ett stycke fräsig spännmekanism till kompressor-remmen. Den jag har är lite sådär. - Ett stycke fräsig värmefilt till grenröret, i fräsigt keramiskt framtidsmaterial istället för bandage som inte får plats. - Ett stycke mindre fräsig, men förhoppningsvis bra, kortare rem till kompressorn. Och... Det viktigaste av allt:
Ett stycke 65mm remhjul till kompressorn, för att öka laddet från 0.45 till 0.7 bar. Har faktiskt haft ett liggandes i typ 6 månader, men det försvann i flytten... Men jag är inte bitter, shit is going to be mental! Den är inte seg nu, och segare lär den inte bli... Det får vara allt för idag, fridens liljor brothermandudes!
JohnLindberg skrev: Vet inte vad som är mest spännande, Att se vad du beställt eller att se din recension av paketet!
Men blir göttans med annat remhjul men rätta mig om jag har fel men ju mindre remhjul desto högre ladd? och om nu fallet mot all förmodan är så att jag har fattat rätt så kan du ju lägga till några gram på bantningslistan ;D
Haha! Yes, mindre remhjul på kompressorn resulterar i att den snurrar snabbare, och förutom fräsigare ljud blir det även högre ladd Och ja, inte ens tänkt på det där med att jag faktiskt sparar vikt där, får kasta upp båda på vågen sedan och kolla om det är något att fira!
Bara liten snabbupdate. En garagegranne (Papillion här på garaget) skickade ett meddelande och frågade om jag ville ha fyra däck. Eh, ja. Självklart!
Fyller alla kriterier, dom är runda och svarta och har mönster man kan slita ner. That's it. Gratis smakar alltid gott, vad vore bilhobbyn utan alla trevliga och hjälpsamma personer man möter på vägen? Remember, keep it fun! Fridens!
Ännu en liten snabb update. Inga roliga paket eller något, men ändå. Var nere en timme i verkstan idag, och fick lite mer gjort:
Fuck vad jag saknar att ha ARC-chambern monterad, älskar ju den... Nästan så man skulle köpa en till tampong bara för att ha den monterad i något
Nu är det nästan bara lampor, höja och provstart kvar. Bjuder på en bild på terapiframskärmen.
När livet är tungt, verktygen är på fel ställe och man tappat en viktig bult på golvet, just plopp the bubbelplast och livet blir återigen färgstarkt och roligt. Typ.
Just ja, en sak till som ska bytas innan besiktning. Tyckte att hjullagret i höger fram började leva om lite väl mycket sista dagarna bilen rullade nu i höst, och även att den betedde sig lite konstigt. Well, bara byta hjullager (igen...) tänkte jag, ingen brådska. Nu idag så ruckade jag lite på det, och detta mötte mig:
Oh shit... Jävla tur att hjulet inte flugit av. Hjullager är något som är jävligt kortlivade på dom här modellerna om man brukar dom hårt, men så här slut trodde jag inte att det var. Iaf, SNART DAGS ATT MONTERA NYA PRYLARNA! Fy fan vad det ska bli kul! Fridens!
Nya prylar är sjuukt mycket roligare än livsfarliga trasiga saker!
myran skrev: hjulagret..... whaaaAAaaat?! hört talas om att lagerna går fram men aldrig behövt byta något på någon miata.. Borde kännts duktigt i styrningen.
Hur mycket tryck förväntas med nya remhjulet?
Lagrena är ren förbrukningsvara, det här höll 800 mil.. Vänner som tävlat har bytt minst en gång per säsong. Tror inte fälgar med lågt ET och knasiga hjulvinklar gör saken mycket bättre heller Och ja, bilen var lite... nervös. (läs mycket) Lilla hjulet ska ge 0.7 bar mot nuvarande 0.45. Lite roligare ska det nog bli
Hr_Frick skrev: Du hade gillat att få paket av mig. Jobbade på lager några sommar och mosade ner så mkt bobliplästik det bara gick i kartongerna, och det fanns två sorter att välja dessutom!
Den där båpiburken är frän, säg till om du vill skilja dig ifrån den på ett smärtsamt sätt..
Såna dom dig man vill ha på lager, hjälte! ARC-chambern är snart till salu, som mycket annat. Dock långt ifrån gratis, rare JDM-bling som jag håller varmt om hjärtat, även om jag inte har användning för det
JohnLindberg skrev: Say whaaaat? Det där hjullagret har ju minst sagt gått i förtidspension..
Minst sagt... Tredje lagret jag byter nu på 2.5 år..
Softishman skrev: Köp hjullager på mekonomen, 3 års garanti... Går det sönder åker du och lämnar in det trasiga för reklamation...
Har faktiskt funderat på det, men dom vill ha 2650:- för ett hjullager, medans jag betalar mindre än 800:- från england. I längden hade jag vunnit på det, men av ren principsak kan jag inte köpa det för dom ockerpriserna
Kroged skrev: Gött o se fler som rasat hjullager delux, detta hittade vi i sommras på polarens lille pugg
Fy fan, inte lite glapp.. Är det där btw en liten pugg med MI16-snurra? Tror jag delat garage med den herren för något år sedan
Så. Liten update igen då. Tanten beslöt sig för att sticka till Ullared idag, något jag vänligt men väldigt bestämt tackade nej till, och stannade hemma med lillbajsen istället. Tog väl någon timme, sen var vi båda uttråkade och stack och hämtade upp en vän, och drog ner till verkstan för att mäta och fixa lite. Ni vet dom där bultarna som man bara inte når, och sliter sönder knogarna totalt när man försöker? Jag har lösningen på problemet!
Fanns ju såklart en anledning till att man skaffade barn. Liten bil behöver små händer!
Efter att vi mätt och fixat styrde vi bajscivicen mot södra sandby där det ligger en liten speedshop. KG Trimning, främst inriktade på volvo, men har en hel del universalprylar, och var fantastiskt trevliga och tillmötesgående även fast man kör tjejbil (och dagen till ära rakat en förjävla fin mustasch för att se extra jävla dum ut). Så, vad kom man hem med därifrån? En....
Kartong! Nu läser väl ni femtonåringar "apple" och tror det är en gigantisk iPhone, men icke! I lådan låg såklart:
En ny 2.5" fullflödesdämpare från Apple Mufflers. Riktigt fin skit, nu ska bara bitarna snickras ihop med lite rör och avgassystemet för 2014 är färdigt! Ska ner till verkstan och skruva lite imorgon med, kommer kanske en update då. Eller kanske inte. Fridens liljor brothermandudes!
Hm, bra fråga. 7-800:- kanske. Bra dämpare är det iaf!
myran skrev: Blir bra flås i respiratorn.. btw om du åker original soppapump lär du fundera på byta. Med min förra lilla snurra bottna jag pumpen vid runt 0.8-0.9bar..
Enda jag hört om hjulagerna är att efter race i regn brukar dom säcka ihop. men men.. tur att det inte är dyrt med delar till dessa bilar mx5parts.com <3
Ny soppapump är på g, kanske skulle räcka med orginal denna säsong, men vågar inte chansa. Kommer ivf att behövas i framtiden Och ja, länge leve mx5-parts! Hade jag köpt alla delarna i sverige hade jag behövt bo på gatan och sälja mig själv om kvällarna för att ha råd att bygga
Ja. Idag tänkte jag skruva klart bilen och åka och besiktiga, men nej. Jag kom av mig. Bytte framlampor till orginal, då dom andra har fel ljusbild.
Uuuuh...
Stod och kollade på bilen, och tänkte något i stil med: "uuueeh, nnnngh. NEJ!". Dom som i vanliga fall sitter på heter RS Active, riktigt jävla rare overpriced JDM-bling. (dom dyker upp jävligt sällan till vettiga priser, typ lika ofta som man hör Mona Sahlin säga något vettigt, alltså nästan aldrig. Jag älskar dom, och dom var faktiskt ett av skälen till att jag köpte bilen) Iallafall, då insatserna för dom är gjorda för japanska vägar så är ljusbilden fel, och jag har åkt med dom ställda mer eller mindre rakt ner i backen för att inte blända er medtrafikanter. Det har jag tröttnat på, det är gött att faktiskt veta vad dom finns längre fram än ~3m på kvällarna. Alla "experter" har sagt att det ska vara lurigt att få tag på andra insatser till dom här, så jag har inte orkat göra något åt det nu på två år, tills idag. Hade ett svagt minne av att ha sett en lykta av liknande modell på lokala trimshopen, så styrde bajscivicen dit idag, och vad finner man?
Insatser som passar perfekt, och med rätt ljusbild! Ny till vänster, gammal till höger. Och blev man rånad? Inte direkt, 79:-st känns mer än överkomligt. Länge leve Biltema! Ibland blir man bara så jävla nöjd, nu under vintern ska "hållarna" blästras och få ny färg så det blir fräscht och fint. Fridens!
myran skrev: Det där med besiktning suger.. ska släpa iväg min dit också inom några veckor.. *suckar*... och tro mig.. byt pumpen billigare än få soppabrist
Så jag också tänker, känns som en typiskt dum sak att snåla på
Godspeaker skrev: guld med glasen!!!! smutt som fan
Ja, jag tror det kan bli jävla bra när allt är renoverat och fint
antee- skrev: Lokala trimshopen haha.. Ja biltema förvånar gång på gång
Folk får säga vad dom vill, biltema är kung. Dom har mycket skräp, men jävligt mycket bra också
Kroged skrev: Stämmer bra det, tror jag såg din bil i garaget när ja var o hälsade på honom för något/några år sedan
Ahh, där ser man!
Idag blev man släppt i verkstan av tjejen, likt ett förvuxet mustaschprytt barn som blir avsläppt på dagis. Lika bra att få något gjort innan man blev upphämtad för middag och nattning.. Ringde ner min lillebror till verkstan för assistans, en jävla bra sidekick:
Här sitter han och skruvar coilovers, medans jag... tog en paus
Fick iallafall bytt hjullager (~5 minuters jobb, älskar att meka med dom här bilarna!), höjde bilen runt om, skruvade bort lite utstickande föremål, skruvade bort lite reflekterande föremål och startade upp den. Startade och gick fint, måste bara mappa till tomgången som spökar lite.
Efter det så stod vi och lyssnade på lite schysst metal och filosoferade några minuter, väntande på att bli upphämtade från vuxendagiset. Då det aldrig hände tog vi tag i strålkastarna, lika bra att börja renovera dom. Dagens fix blev glasfibersagrarna, som var snuskigt blandsvarta. Usch! Bara att slipa ner och lägga ny lack:
Notera tekniken, skaka handen snabbare än ögat kan hänga med för bästa resultat! Write that down. (kommentarer om snabbt skakande hand är överflödiga, ja, det har tränats flitigt genom åren)
Så, resultatet?
Bättre än nytt, hagmans mattsvarta precis som på framläppen, sidokjolarna, ducktailen, vinderutetorkarna, sparklådorna.. ja, allt. Världens bästa färg!
Sen ringde äntligen telefonen, och man fick ge sig ut i stormen. Lyckades få någon sorts jävla frukt i huvudet på väg ut till bilen, satan vad det blåste.
Bjuppar på ett par bonusbilder på hur den står nu, väntandes på bödeln utlåtande:
Ungefär den rideheighten som kommer köras nästa år, liite lägre bara.
Så, ja. Det var allt. Nu är det jääävligt nära att man ska få börja med det roliga! Fridens gott folk!
JoarH skrev: Alltid lika trevliga uppdateringar att läsa!
Man tackar, kul att du läser här!
BunnA skrev: Din bror verkar vara ett stycke vettig karl som kör opel
Vi är fyra bröder, alla typ vettiga på sitt egna speciella sätt... Den där asconan kommer bli ruskigt jävla stygg när han är klar med den... Är du nyfiken så finns den på http://www.garaget.org/?car=59240
EXTRA EXTRA! Den här updaten är nog en bottennotering på tråkighetsskalan, men får ju visa att jag lever iaf. Bilen står fortfarande obesiktigad och luktar kiss i verkstan, men har iaf varit och hälsat på den. I väntan på Oskar som pangar tangenterna så stod jag idag och glodde dumt under huven på bilen någon halvtimme. Efter den halvtimmen var slut var det en sak som hade stört mig extra där i mitt filosoferande, och det var:
Den där prylen med röd hatt. Motor till popupsen för er som använder facktermer. Jag nöjer mig med prylen med röd hatt.
Iaf, dom känns ju som typiskt onödiga då man ändå aldrig fäller ner lamporna, och därmed är det ju som ni vet onödig vikt. Vad gör man? Självklart, bort och ut med bajset! Efter det så kastar man självklart upp bajset på tjejens våg (som hon numera påminner mig dagligen om att jag ska ta hem, helt utan resultat tyvärr. Det jag inte minns har jag glömt) Vad väger en sån rackare då?
755g x2 + någon bult blev 1532g, fan inte dåligt. Och då har jag inte börjat rensa kablage eller något. Guldgruva! Så, summering av totala lättningen i år:
Drygt 21 kg, fan inte fy skam. Önskar jag visste hur mycket jag lättat den totalt, men det får vi reda på senare i vinter då det blir cornerweight. Målet tills 12 Mars är 920kg halvtankad med matta och stereo kvar i bilen, kommer nog skjuta på rätt bra med kommande motorsetup...
Sen började det rivas i RS Active-lamporna igen, hann dock inte mer än skruva isär dom och göra dom klara för blästring:
En hel del ytrost, men ska nog kunna bli riktigt fräscha när jag är klar med dom. Skönt terapiarbete när man är lite allmänt bitter, vilket är ett återkommane fenomen.
Bilen är nu iaf besiktningsmappad och klar, går allt som det ska börjas det skruvas på riktigt innan helgen. Vissa ändringar i motorsetupen har skett, men var inte rädda, det är åt rätt håll, det lovar jag Fridens!
BunnA skrev: Det var inte illa att bantat bort 21kg redan Ska bli intressant att se hur mycket det blir i slutändan
Totalt är det någonstans mellan 50-80kg som är borta, har det tyvärr inte uppskrivet. Men sen har det tillkommit vikt också såklart, med bur, kompressor osv, så vad vikten egentligen är ska bli jävligt intressant. Någonstans under 950kg ska det iaf vara i nuläget. Börjar dock bli svårt att hitta vikt att ta bort, en bil som redan orginal väger ganska precis 1ton har inte så mycket extraprylar
Så, en viktig update. Först och främst vill jag tacka alla som hjälp mig under denna säsong, alla vännerna som hjälpt till, bröderna som alltid ställer upp och Oskar som hjälpt mig med mappningen. Sen vill jag även tacka alla som läst och skrivit här, bra med konstruktiv kritik, positiv feedback som gör det roligare att skruva och bara glada tillrop, alltid kul!
Nu till det tråkiga. Bilen kommer säljas nu, pga. husköp och barn. Har helt enkelt inte råd eller tid att fortsätta längre, utan tänker lägga bilhobbyn på hyllan och satsa på något annat. Så jag tackar för mig, och hoppas att ni alla får en fantastisk säsong 2014!
... not. Idag firar vi!
Bilen godkänd, och imorgon börjar jag riva skiten och bygga på den nya setupen. Nu jävlar ska det börja panga rejält i kolvarna!
Bonusbild:
Hattat en hel del fram och tillbaka, men nu är det bestämt. (av han som mappar min bil...) Det tankas från det blå handtaget nästa säsong, miljövän som man är.. Från och med nu ska det bli lite mustigare inlägg här, det lovar jag! Fridens!
turbonissarna skrev: LÄGG AV och skräms sådär blev ju rädd där ett tag!:-S Schysst att du kör på etanol du får ju mer effekt och det är ju alltid kul
Sorry Ja, finns många fördelar! Billigare, lägre temp och mer effekt och miljövänligt.. typ
Twins skrev: GRATTIS ! Ne nu fan skall man poppa popcorn när man sitter framför skärmen till dina uppdateringar !
Haha, popcorn är nog överflödigt, SÅ intressant kommer det nog inte bli..
Softishman skrev: Har du beställt nya stakar och kolvar än då?!
Ehum... näe. Enligt mina beräkningar (räknar på fingrar och tår, så inget avancerat..) så bör det kanske, eventuellt, möjligvis hålla.. Iaf en liten stund.. Vi får se. håll gärna tummarna för mig
Så. Bilen besiktigad. Lika bra att sätta igång! Tog med lillebror ner i verkstan idag och började med att kasta upp den på pallar igen. Av ren lathet hissade jag såklart upp den för lite för dagens arbete. Försökte arbeta under bilen i typ 30 min innan jag faktiskt la envisheten på hyllan och faktiskt höjde upp den mer... Så, här står den:
Lillebror började med att montera tillbaka reflexer och slita väck framlamporna, samt den sista popupmotorn. Under tiden han gjorde det flyttade jag tillbaka spjället till kompressorn och monterade tillbaka tomgångsmotor på dummyspjället.. ja, precis samma sak som förra året. Skönt att man börjar få styr på det, går ruskigt fort nu.
Och som vanligt gjordes allt sittandes på golvet... gamla vanor är svåra att bryta i guess..
Iaf, fick ju som sagt höja upp bilen extra, och det som gjordes under bilen var att demontera avgas och grenrör. Någon idiot som varit där och skruvat förra året hade dragit alla bultarna hårdare än penis. Tack Frans. Idiot. Efter lite sönderslagna knogar och oräkneliga svordomar var iaf skiten loss:
Gissa vilket som är nytt och vilket som är gammalt? Bra, grattis. Orginal grenrör är egentligen sjukt bra flödesmässigt, man vinner max 1bhp på att byta till ett eftermarknads på en orginalmotor. Men nu när det ska flöda rejält mycket mer genom det skadar det inte med ett lite mer välkonstruerat. Sen så skapar det mer utrymme mellan grenrör och kompressor, med orginal var det någon mm. Inte optimalt. Alls. Kastade ju även upp kalaset på vågen, och det nya grenröret + "katalysator" är 4kg lättare, fan inte dumt! Får väl se vad det slutar med totalt med hela avgaset. Tror inte det blir så mycket tyngre även fast jag går upp till 2.5", då jag byter från rostfritt till vanliga rostvänliga rör nu, som bör vara lite lättare än rostfria diton, samt blir lite mindre "vasst" ljud. Hela avgaset kommer inte bli tyngre än innan iaf, förhoppningsvis tvärtom!
Så, en bonusbild på motorutrymmet innan jag åkte:
Hade bara 2h på mig att pilla idag, men är nöjd med dagens framsteg. Först på todo-listan nu är: - svetsa in en ny avgastemp i grenröret och montera det. - lacka kompressorn och byta remhjul på det. - montera nya remspännaren. - demontera och modifiera kylaren ännu en gång, för ännu lägre placering. Förklaring kommer i ett kommande inlägg... - blästra och renovera RS Active-framlamporna - demontera front, jag vet att där finns saker jag inte vill ha! - montera tillbaka kompressor och börja lina upp saker lite. - köra backjobb på en del saker jag hetsade ihop förra året då alla mina verktyg blev stulna.. - bla. bla. bla etc etc etc. Kommer bli en lång höst, har massor att göra, men motivationen är på topp! Fridens liljor brothermandudes!
JohnLindberg skrev: Nu jävlar händer det grejjor ser jag det gillas starkt ska du köra dosfräsen i dörrarna och så sen också eller? bygga fuelcell borde ju vara intressant för dig kanske? spännande checklista förövrigt
MVH John
Dörrarna kommer få en påhälsning senare i vinter, det är ett som är säkert Fuelcell är dock inget som kommer komma, orginaltanken sitter bra där den sitter
Twins skrev: När du nu ändå kommer att öppna motor, se nu till att flödesoptimera (porta) toppen! Om annars, säg till om du behöver hjälp med det
Själv sitter jag och letar ett extraktor till Golfen , Nu när jag ändå bytt kamm, portat top insug samt granrör så vill jag ändå ha ett mer avstämmt så jag sedan kan lägga tid och pengar på att bygga helt eget avgas
Ser btw fram emot resten !
Toppen kommer jag antagligen ta tag i nästa höst, tills vidare får den vara som den är. Har du flödesbänk och stor kunskap och erfarenhet inom området återkommer jag nästa höst
myran skrev: Med tanke utformning och rörlängd tror jag du flyttar registret högre upp i varv än original.. Samt att du inte har det "bra" original grenröret. finns 2 versioner. Sägs skilja ett par häst mellan dom 2 olika original grenrören.
Det bra original grenröret som alla berömmer är ett 4-2-1 rör som är bland det seriösaste jag sett på en original bil.. Go mazda!
Btw.. E85 is teh shit!
och glöm inte att den kromade ytan på grenröret ger minst 15hk!
Jo, som du säger, flyttar nog registret lite högre upp. Vi får se vad dynon säger Viktigast av allt är ju som du säger, grenröret är blankt! Dom 12-18 häst jag vinner på att det glänser är nästan lika viktiga som alla F&F-poäng jag får vid korvkiosken!
(varning, innerhåller mobilbilder i extra dålig kvalité, lovar att börja använda systemkameran igen...) Så, ikväll åkte man ner en sväng till verkstan igen. Vandrade omkring och pillade på lite saker och funderade på vafan man skulle ta sig an i minst 30 min, innan blicken fastnade på fronten. Den jäveln som gömmer vikt bakom sig, ni vet. För att bygga upp lite motivation slet jag väck sista biten av avgassystemet först. Sen rykte även kylaren, den är ändå bara ivägen nu. Tror även jag hittade hur jag enkelt ska sänka den ytterligare en cm också, men mer om det sedan, tillsammans med förklaringen till varför den ska sänkas...
Ja, fronten var det. Egentligen sitter den med ganska många bultar och trams, men fördelen med att ha kört bilen ganska lågt är att det mesta var sönderslitet nu, så efter att ha skruvat bort en handfull bultar, sågat av lite plast, kört över armen med garagehoran, klippt av lite onödig metall, fastnat med håret under garagehoran och bankat lite med en hammare, tadaaa:
Där ser man målet för dagens skruvande, stor svart plastbalja (bumper reinforcer eller något för fackmännen)
Några minuter senare låg den på golvet för vägning:
Så, vad väger en sån mackapär?
Själva baljan vägde 2127g, och med lite bult och annat bajs jag sågade bort slutade det på 2544g, vilket resulterar i lite drygt 24kg som försvunnit denna sommar hittills, och då ej medräknad de fyra kilona som jag förlorade på nya grenröret. Det kommer med i nästa vägning.. Iaf, drygt 24kg bortbantade denna sommar/höst.. Ni som skrattat, många bäckar små blir en hel del Totala lättningen borde nu ligga mellan 60-90kg.
Ja, det var det. Gjordes även lite annat idag, men inget jag orkade dokumentera. Vad jag börjar pilla på nästa gång.. Ja, det vet jag inte. Kanske fixar iordning plåten i fronten och börjar bygga lite nya fästen till IC/kylare.. eller något annat. Allt känns jävligt kul nu, hoppas bara man inte pillar isär den för mycket så man tappar fokus på det viktiga. Bjuppar på en suddig bonusbild på hur aset står nu, ensam och demonterad.
myran skrev: Ingen större ide att böra fila i toppen på miatan om man inte ska över 300rwhp när man åker överladdat. Det som skulle göra riktigt med nytta vore snarare mera lyft på kammarna och kanske justerbara kamdrev för få registret lite högre upp i varv där kompressor(eller turbo) flödar mera.
Nått värt att göra på en miata motor som gärna spikar på lite högre tryck är att med lite smärgelduk runda av alla ojämnheter i förbränningsrummen för undvika "hotspots" där spikningarna lätt uppstår. kombinera det med E85 kan du säkert vrida tändningen 10 grader efter MBT utan problem med spikningar.
I övrigt blir jag inspirerad av din lättning då jag överväger att skita i besiktiga.. (om ingen nu vill köpa bilen i stället). Jag har inte ens tagit ur reservhjulet ur min
Vi får se vad toppen får för massage nästa år, planer finns det iaf gott om Och klart du ska behålla den och börja lätta! En lätt bil sliter ju mindre på allt, bromsar bättre, svänger bättre, accelererar snabbare... ja, typ allt. Och det bästa med allt, kapar man saker är det ju typ gratis också
Yes! Idag har jag faktiskt fått något gjort igen, och faktiskt inte tagit bilderna med mobilen. Kanske inte mycket bättre, men bättre. Med ursäkten att jag skulle serva svågern bil hela dagen (vilket jag också gjorde, dock tog det väl kanske inte nämnvärt mycket längre tid än 30 min...) styrdes kosan mot Malmö och verkstan, fast med ett stopp på vägen. Lokala rally/F&F-shopen! Där inhandlades:
En ny avgastempmätare. Ni som hängt med här vet att jag hade en förra sommaren också, men den strök med nu i samband med att jag avlägsnade orginal grenrör, ganska exakt precis efter att jag skruvat loss det och kört över underarmen med garagehoran dvs, då jävlar klipptes skiten väck...
Iallafall, det bästa man kan ha när man bygger bil är medhjälpare! Medhjälpare ett som dök upp var lillebror, världsbäst på att göra allt jag inte hinner med. Idag placerades han framför blästerskåpet:
Där blev han stående ett bra tag då vår bläster är lite trött på omgivningen för tillfället, men under tiden dök medhjälpare nummer två upp, Oskar, karln som mappar bilen och hjälper till lite allmänt. När man som mig är smått efterbliven är det skönt att få handen hållen när kunskapspoolen tömts och dom dumma idéerna börjar ploppa upp i kakburken...
Vi gav oss på grenröret, var ju tvungen att få in avgastempen och svetsa ihop uttaget för EGR-ventilen. Ska ju köra E85, så det är ju miljöbil vilket som! Svetsa kan jag, men är långt ifrån ett proffs, så där klev Oskar in och brände ihop det med Miggy, den spottande vildsvetsen:
(ska sanningen fram så monterades faktiskt grenröret innan EGR-ventilen svetsades. smart som man är kommer man inte på att svetsa den samtidigt som avgastempen. Ta av, gör om, gör rätt..)
Sen, sen så var det dags. Ivrig som en mustaschprydd man med tvivelaktigt uppsåt på en lekplats monterades äntligen grenröret dit:
It's... so.. Pretty! Där har även fästet för kompressorn åkt på igen.
Ungefär här kommer lillebror tillbaka med delar han blästrat, och vad var det?
RS Active-sargarna! Fint som snus, ska bli gött att smälla på lite ny färg och fräscha bultar på dom. (ja, allt blev faktiskt blästrat, men han tog en bild i halvtid)
Ja.. Här tänkte man väl på att avsluta dagen, men lika bra att avsluta hela grenrörsbiten. Efter att ha beundrat det fina grenröret ett tag var det dags att gömma det, och därmed förlora samtliga F&F-poäng vid korvkiosken.. Damn.
Det nästan färdiga resultatet:
Ska formas lite bättre runt grenröret, men funktionen tror jag kommer bli fantastisk. Detta år ska inte kompressorn grillas, och kall luft in i motorn är inte det sämsta man kan ha. Tror jag. Men jag är ju kock.
Gjordes lite mer småsaker också, men tar det någon gång i framtiden. Motivationen är fortfarande på topp, det är återigen riktigt kul att skruva bil. Fridens liljor brothermandudes!