razpataz
Halvglad semi-amatör.
9 januari 2016
· 600 Inlägg
Sådär ja gossar, nu var det nytt år.
Samma skit som alla år antar jag, men det betyder att våren närmar sig med stormsteg, medans man har en bil i tusen bitar..
Men, tummen är ur, och det händer lite!
Börjar med paketet som kom i torsdags. Första paketet 2016, och hoppas att jag inte får ett lika tråkigt paket under hela det kommande året. För detta, det är tråkigt:
Knappt lönt att visa detta, men.. Ja, det är ju paket.
Upphetsning: 1/10. Kittlar inte alls.
Vikt: 8/10, ganska bra vikt för det lilla måttet på lådan.
Storlek: 3/10. Som ovan, det är litet.
Bubbelplast: 0/10. Bubbelplast-torkan fortsätter...
Så, vad var det i det otroligt tråkiga paketet?
Ja...
- 2st hjullager. Skulle egentligen bara ha drivaxelmuttrar, men kom på att det är lika bra att byta allt när man ändå är där inne och pillar.
- 4st avgasupphängningar modell hårda. Och... Dom är F&F-röda. Jag måste ha klickat fel, skulle ha svarta..
Men, den heter ju kamikaze-tampongen, och sen dom röda fälgarna försvann måste det ju finnas ett par röda delar kvar för att rättfärdiga namnet, så det får funka!
Nog om det, nog om tråkiga service-paket.
Har ju faktiskt skruvat lite. Först och främst gav jag mig på denna:
Subframen. Den rostiga stackarn. Den var helt rostfri för 5 år sedan, men JDM-bilar kommer utan rostskydd, så den har tagit lite stryk.
Vad jag gjort är att preppa den för pulverlack.
Pulverlack är bra till mycket, men det är riktigt tråkigt när man får det i gängor.
Så, vad som gjordes var bara att skruva in bult i alla hål, och klä all gäng med gummislang.
Och, i måndags åkte den in på blästring och lack, så hoppas på att få tillbaka den inom några veckor.
Det ser jag fram emot!
Sen har jag även gett på mig diffen:
Det står att man behöver en press för att få ur diffbussningarna... Pfft.
Hammare, 30mm hylsa och ett drivdorn. Handen på hjärtat så krävdes det en del ilska och målmedvetenhet för att lyckas, men det funkade, och dom är ute!
Och med dom ute:
... så bankade jag i dom nya, stenhårda, bussningarna.
Här krävdes en lite större hammare, men det gjordes likväl med bankbank-don.
Det är ungefär vad som hunnits med, och nu börjar det roliga jobbet med att pressa bussningar ur länkarmarna...
Så, om någon av er går igång helt vansinnigt mycket på just det, och har lust att tjäna ett par hundralappar, ja då är ni välkomna ner till södra sverige och hjälpa till!
Det var allt för denna gång, fridens liljor brothermandudes!
(Stressen börjar infinna sig, våren är nära..)