Audi a4 1.8T går på 3 burkar -96

ohlsander
22 augusti 2012 · 22 Inlägg

tjenare, somsagt nu går min audi på 3 burkar, bytte tänd stiften ingen skillnad, sen kollade jag om det var nå fel på tänd spolen som heller inte var något fel på.
vad f*n ska jag göra ? blir ganska trött på bilen.
tacksam för svar !
mvh lite smått irriterade mig ..

MarcusGronberg Lowlife
22 augusti 2012 · 809 Inlägg

Komptesta ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
ohlsander
22 augusti 2012 · 22 Inlägg

har nog inte grejer för det, jag mekar med en grej i taget önskar jag hade större koll men det har jag ju inte. så  nej det har jag inte gjort

Nybergrobin
22 augusti 2012 · 2 383 Inlägg

ohlsander skrev:
tjenare, somsagt nu går min audi på 3 burkar, bytte tänd stiften ingen skillnad, sen kollade jag om det var nå fel på tänd spolen som heller inte var något fel på.
vad f*n ska jag göra ? blir ganska trött på bilen.
tacksam för svar !
mvh lite smått irriterade mig ..

I regel brukar det vara spolen som gått sönder om skiten går på 3 burkar. Men köp en komp mätare på biltema och har du liknande komp på alla burkar så kan jag nästan lova dig att en spole är trasig ändå

jocke_gronberg
22 augusti 2012 · 4 586 Inlägg

Lättast är att kolla felkoder du får du svar direkt. Tror även jag på tändspolarna

freddy_82 Truckreparatör
23 augusti 2012 · 221 Inlägg

Tändspolen är ju ett väldigt vanligt fel på din motor så jag tror på den men! hur har du testat att den fungerar?

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
tobbeh78 !
23 augusti 2012 · 543 Inlägg

VAG-bilarna med 1.8T har lite strul med spolen, testa och byt eller hör med en verkstad hur du ska mäta för att se om den är hel.
Brukar ju gå att mäta mellan olika stift på dem, men tyvärr känner inte jag till hur man gör på dessa.

Trött och bitter?? javisst!
mb_pucken
23 augusti 2012 · 5 088 Inlägg

tobbeh78 skrev:
VAG-bilarna med 1.8T har lite strul med spolen, testa och byt eller hör med en verkstad hur du ska mäta för att se om den är hel.
Brukar ju gå att mäta mellan olika stift på dem, men tyvärr känner inte jag till hur man gör på dessa.

brukar räcka med att lukta på spolarna. bränd spole luktar vidrigt. dock läser vi felminnet innan och där får man veta vilken cylinder som ej tänder och hos oss mäter vi inte spolarna utan har vi felkåd på 3an så byter man den för i 99 fall av hundra är det spolen

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ohlsander
23 augusti 2012 · 22 Inlägg

Okey, nej spolen är hel det är cylinder 2 dom är paj och jag bytte spolen från cylinder 1 till 2 och satte 2 på 1, och det är fortfarande nr 2 som inte fungerar, kan det vara nå skit i spridarna ?

fredriq Olika
23 augusti 2012 · 907 Inlägg

Om felet kvarstår när man skiftat spolar är det förmodligen tändmodulen som det gått sönder en utgång på, den sitter på luftfilterboxen.
Väldigt vanligt fel på första generationen 1,8T.
Nästa generation har tändspolar med inbyggd tändmodul.

edit: Man får ingen felkod eftersom motorstyrdonet bara "ser" fram till tändmodulen, vad som händer efter den har den ingen aning om.

Senast redigerat av fredriq (23 augusti 2012)

Mvh
Fredrik
Nybergrobin
23 augusti 2012 · 2 383 Inlägg

ohlsander skrev:
Okey, nej spolen är hel det är cylinder 2 dom är paj och jag bytte spolen från cylinder 1 till 2 och satte 2 på 1, och det är fortfarande nr 2 som inte fungerar, kan det vara nå skit i spridarna ?

Har du gjort komptest än? Får du fram soppa till cylindern?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang