Köpråd/åsikter om detta ljudsystem till Volvo 740

Horsyhorse
31 augusti 2012 · 1 727 Inlägg

Nu tycker jag Azorthian "svär" lite väl mycket för Hollywood, hoppas trådskaparen ser igenom detta
Och lyssnar på äkta fakta.

Och Azorthian, om ditt kit är det bästa du hört så har du inte lyssnat på mycket annat.

Jag är handlare och säljer inte Hertz så mycket mer, men jag framhåller ändå dess kvalitet
och INFORMERAR istället för o bomba med egna produkter.

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (31 augusti 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Truckeroffe Ovejävel!
31 augusti 2012 · 261 Inlägg

Kicker L7 8" och en hemma snickrad låda låter fin fint. Kanske nåt o kika på med smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Drönirettab
31 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

Jeckemecke skrev:
Kollade i tråden från Hedda och då vill man ju ha basen dikt an mot skidluckan med tätning runt om, ingen färdig låda som läcker ut ljud.

För att få in så mycket ljud som möjligt och alltså utnyttja all den bas som lådan kan ge, då ska man göra som Hedde skriver. Vänder man basen bakåt så kan det visserligen dunka på ordentligt, men man får inte in allt ljud i kupen och dessutom blir det oftast en massa skrammel från bilens kaross+nummerplåt.

Bandpasslåda innebär att man får in allt ljud i kupen, dock är den svårare att få till och det är viktigt att basens parametrar inte misstämmer alltför mycket eftersom resultatet kan bli pannkaka då. smile

Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Kicker L7 8" och en hemma snickrad låda låter fin fint. Kanske nåt o kika på med smile

Nja sakta i backarna. En L7a låter inte fint! Den kan spela högt och med hyffsad kontroll, men någon välljudsbas är det inte (vilket du egentligen inte påstått heller).

Men visst är det en rätt kul bas, lite för stor summa pengar och behöver för mycket kraft för TS skulle jag tro.

M-Egerborn
1 september 2012 · 205 Inlägg

Jaja tycker ni att hollywood är skit så får ni väl tycka det... Jag har bara min egna uppfattning om det och att jag spelar ut de flesta GAS, MDS systemen jag hör på bilträffarna smile Jag har bara hört 2 som spelat över mig och det är Vw_nicko och nån 850 med monsterljud i bilen... och om man då jämför pengarna nerlagda på det så känner jag att hollywood är lite mer värt än att köpa på sig 20 högtalare och installera för att komma lite lite högre än mig....

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

Det känns som att du tom varit på färre träffar än jag. Ursäkta mig här men... du har fel där.

M-Egerborn
1 september 2012 · 205 Inlägg

Nitromast skrev:
Det känns som att du tom varit på färre träffar än jag. Ursäkta mig här men... du har fel där.

har du hört mitt ljudpaket eller? nej just det smile

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
Truckeroffe Ovejävel!
1 september 2012 · 261 Inlägg

Mmm håller med om att det inte e finlir, men har lyssnat på flera o mycket bas för hyfsad peng smile

Men jag e bara en enkel bonnpöjk som gillar bas så kan inte speciellt mycket.
Men lika glad för det e jag smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

En sak du ska tänka på i detta läge, det är inte dina egna pengar du leker med.
Det spelar ingen roll om jag hört just din bil eller inte.
Har hört hollywood förr, inget imponerande.
För det andra har ni inte ens samma bil. Visst de är hyffsat lika.. men knappast samma.

Hollywood är på samma nivå som GAS. Lägre än MDS i mina ögon. (och öron).
Dessutom vill han ha kvalite och hur mycket du än gillar hollywood så är det inte "kvalite".
Möjligen jämfört med jula.

Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Mmm håller med om att det inte e finlir, men har lyssnat på flera o mycket bas för hyfsad peng smile

Men jag e bara en enkel bonnpöjk som gillar bas så kan inte speciellt mycket.
Men lika glad för det e jag smile

Yes L7 är för bassheads wink
Riktigt kul bas om man gillar bas så att säga. Behöver dock ganska rejäla volymer!

M-Egerborn
1 september 2012 · 205 Inlägg

Nitromast skrev:
En sak du ska tänka på i detta läge, det är inte dina egna pengar du leker med.
Det spelar ingen roll om jag hört just din bil eller inte.
Har hört hollywood förr, inget imponerande.
För det andra har ni inte ens samma bil. Visst de är hyffsat lika.. men knappast samma.

Hollywood är på samma nivå som GAS. Lägre än MDS i mina ögon. (och öron).
Dessutom vill han ha kvalite och hur mycket du än gillar hollywood så är det inte "kvalite".
Möjligen jämfört med jula.

tydligen kan du inte ett skit om billjud... Vadå hollywood jämföras med gas o jula... mitt hollywood spelar BRA mycket bättre än GAS systemen och speciellt jula skiten som inte spelar ett dugg bra... MDS visst dom e bra, men dom e fortfarande efter i teknologin som förr och kan lova dig att mitt hollywood system spelar bättre än de. 

Och det att du har hört hollywood förr är som att säga att du har hört MDS basar förr och att dom va dåliga, men nu har dom ju kommit tillbaka lite grann så de spelar bra... Hollywood är bra punkt slut, fortsätter du tjafsa emot utan att ha hört ett skit av dom nuförtiden så är du bara vriden i skallen ju

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

Azorthian skrev:

Nitromast skrev:
En sak du ska tänka på i detta läge, det är inte dina egna pengar du leker med.
Det spelar ingen roll om jag hört just din bil eller inte.
Har hört hollywood förr, inget imponerande.
För det andra har ni inte ens samma bil. Visst de är hyffsat lika.. men knappast samma.

Hollywood är på samma nivå som GAS. Lägre än MDS i mina ögon. (och öron).
Dessutom vill han ha kvalite och hur mycket du än gillar hollywood så är det inte "kvalite".
Möjligen jämfört med jula.

tydligen kan du inte ett skit om billjud... Vadå hollywood jämföras med gas o jula... mitt hollywood spelar BRA mycket bättre än GAS systemen och speciellt jula skiten som inte spelar ett dugg bra... MDS visst dom e bra, men dom e fortfarande efter i teknologin som förr och kan lova dig att mitt hollywood system spelar bättre än de. 

Och det att du har hört hollywood förr är som att säga att du har hört MDS basar förr och att dom va dåliga, men nu har dom ju kommit tillbaka lite grann så de spelar bra... Hollywood är bra punkt slut, fortsätter du tjafsa emot utan att ha hört ett skit av dom nuförtiden så är du bara vriden i skallen ju

Jao, antar att min kunskap om billjud är avgörande hur jag tycker en produkt låter.
Det jag menade var, hollywood är kvalite jämfört med jula..

Diskussionen är dock över här då du börjar klaga på mig som person.

TS: Mer tips = PM.
Mvh

Jeckemecke
1 september 2012 · 11 Inlägg

Drönirettab skrev:

Jeckemecke skrev:
Kollade i tråden från Hedda och då vill man ju ha basen dikt an mot skidluckan med tätning runt om, ingen färdig låda som läcker ut ljud.

För att få in så mycket ljud som möjligt och alltså utnyttja all den bas som lådan kan ge, då ska man göra som Hedde skriver. Vänder man basen bakåt så kan det visserligen dunka på ordentligt, men man får inte in allt ljud i kupen och dessutom blir det oftast en massa skrammel från bilens kaross+nummerplåt.

Bandpasslåda innebär att man får in allt ljud i kupen, dock är den svårare att få till och det är viktigt att basens parametrar inte misstämmer alltför mycket eftersom resultatet kan bli pannkaka då. smile

Om jag förstått det rätt, får man bättre ljudupplevelse/kvalité om man riktar den framåt, medans man får högre "dunk" om man riktar den bakåt?

Går det ha en bandpasslåda med utblåset framåt om den ligger dikt an mot baksätet som är av plåt? Eller har man hålet på baksidan? Ska framsidan av basen vara vinklad? Här är en bild på en 740: http://i39.tinypic.com/zydmqt.jpg

Tips på välljudande bas 8"-10" i prisklassen ~1000kr-1500kr? Alltså inte L7 för bassheads wink Åter igen, höga db är inte viktigt för mig, jag vill ha fint ljud.

Och ta det lugnt i tråden för fan. Fakta och objektivitet välkomnas, personliga åsikter baserat på just åsikter kan hållas utanför. Be gentlemen, not assholes.

Boyakacsha
1 september 2012 · 409 Inlägg

Om du ska ha en bandpass låda så ska porten spela in i kupen, så du får göra en egen "skidlucka" eller liknande i baksätet eller köra med nedfällda baksäten. Det viktiga är att lådan helt skiljs av från bagaget då det som sagt bara låter grötigt och jävligt om man spelar in i bagageutrymmet.. Det kan låta högre, t.om. spela högre på mätare men det låter mycket mycket sämre..

M-Egerborn
1 september 2012 · 205 Inlägg

ska bara säga, att det är svårt att få en bandpasslåda bra. Jag hade tur som fick det rätt men samtidigt så är det något som inte stämmer. Så om du vill ha det lättare för dig så bygger du en vanlig portad låda med portarna uppåt

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

Hade jag personligen legat på dom pengarna skulle jag ha provat en Gladen SQX 8"
http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/SQX08.pdf

Har dock aldrig hört den. Så inga garrantier. Däremot kanske jag kan vara beredd att köpa den av dig om du inte skulle bli nöjd. (då jag själv är sugen på en).
Finns med alla lådtyper som du ser själv.
Hade kört en "double vented bandpass".

Enligt speccen kräver den inte heller så pass mycket pulver. Den kan säkerligen ta emot betydligt mer!

micke7406
1 september 2012 · 1 400 Inlägg

Nitromast skrev:
Hade jag personligen legat på dom pengarna skulle jag ha provat en Gladen SQX 8"
http://www.gladen.com/GladenWooferPDFs/SQX08.pdf

Har dock aldrig hört den. Så inga garrantier. Däremot kanske jag kan vara beredd att köpa den av dig om du inte skulle bli nöjd. (då jag själv är sugen på en).
Finns med alla lådtyper som du ser själv.
Hade kört en "double vented bandpass".

Enligt speccen kräver den inte heller så pass mycket pulver. Den kan säkerligen ta emot betydligt mer!

Håller med. Tonny fixar fina saker.
Monterade själv in en HX PHASE i går och kan lätt påstå att det är en av de bästa basar jag hört för pengen.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Nitromast Dr. Scanner
1 september 2012 · 2 167 Inlägg

Finns ju fler som säljer dem wink
Men ja det verkar vara riktigt schyssta saker.

micke7406
1 september 2012 · 1 400 Inlägg

Nitromast skrev:
Finns ju fler som säljer dem wink
Men ja det verkar vara riktigt schyssta saker.

Ja men det är Tonny som har agenturen tongue

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Horsyhorse
1 september 2012 · 1 727 Inlägg

micke7406 skrev:
Ja men det är Tonny som har agenturen tongue

Tonny har agenturen, sen väljer man om man handlar på Ljudbyggaren eller Seastreams Garage. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang