Demontering av vattenkylare v70 d5 -03

forslund_1
8 september 2012 · 71 Inlägg

Hej. Är nybörjare när det gäller att skruva på bilar men har intresse för det så ja gav mig på en v70 d5 från 03.

Kylaren har gått sönder så det forsar vatten ur den så den måste bytas. Lossade alla skruvar och plast skit som behövdes och såg då att det var sammanlagt 3 kylare på den. 2 vatten och 1 olja. För att få bort vattenkylarna måste oljakylaren kopplas bort pga att oljeledningarna "håller" fast vattenkylarna. Började på att lossna en ledning och då pyste det med högt tryck ut någon limegrön olja?!?! Är det inte motoroljan som ska gå genom oljekylaren? Ja fattar inget för tillfället. Det finns något påfyllingenhål eller liknande på toppen av kylaren där de står 6Nm. Hur ska ja göra för att koppla bort oljekylaren utan att tappa ur den limegröna oljan ?? och vad är det för olja ?

Audi A4 "1.8ts" (1999)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
Christian S
8 september 2012 · 4 816 Inlägg

det du har skruvat på är AC kylet och det ska du INTE tömma.
det är som du skrev sammanlagt 3 kyl nämligen ac kylet (sitter längst fram) sen intercoolern (mitten) sen motorkylet (längst in närmast motorn) och är det en automat du har så finns det en kyl slinga i motorkylet för oljan i automatlådan och då får du lossa slangarna som går in i kylet.
motoroljan kyls av oljekylet som sitter på oljetråget på baksidan av motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
forslund_1
8 september 2012 · 71 Inlägg

Det förklarar en helt del big_smile Tackar.
Men hur ska ja göra för att få bort motorkylet ? den sitter fast mellan ledningen som går till ac-kylet.

Audi A4 "B7" (2008)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
forslund_1
8 september 2012 · 71 Inlägg

Lyckades få av kylaren nu.

Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang