Projekt: Renovering av en krockskadad Volvo 740 GL -87

Har varit medlem nu ett bra tag, alltid fascinerats av hur duktiga folk är på renovera, bygga och göra om bilar.. eller helt enkelt bara är duktiga på att skruva. Vilket är motsatsen till vad jag är.. Följer mest logiken i det hela när man skruvar i något! Men nu tänkte jag ge mig in på att försöka renovera upp en frontalkrockad Volvo 740 GL -87 Fick köpa den av en kompis för enstaka 2000 kronor, som gjutet! Blev självklart intresserad, då jag själv var med i incidenten, synd att en så pass välbehållen bil ska råka ut för en krock, så nu är den i mina händer ( garaget ). Så denna projekttråd kommer nog enbart bestå av rådfrågningar, tips och hjälp helt enkelt, då jag på amatör nivå ska försöka mig på en "försäkningsskada".. Men till min hjälp har jag ju min logiskt tänkande hjärna och min 3 åriga gymnasieutbildning som svetsare och plåtbearbetare. .Om det nu skulle vara till någon hjälp.
  • 21 Följare
  • 21 155 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 april 2013
Ygden
11 september 2012 · 112 Inlägg

Hejsan!

Har varit medlem nu ett bra tag, alltid fascinerats av hur duktiga folk är på renovera, bygga och göra om bilar.. eller helt enkelt bara är duktiga på att skruva. Vilket är motsatsen till vad jag är.. Följer mest logiken i det hela när man skruvar i något!

Men nu tänkte jag ge mig in på att försöka renovera upp en frontalkrockad Volvo 740 GL -87

Fick köpa den av en kompis för enstaka 2000 kronor, som gjutet!

Blev självklart intresserad, då jag själv var med i incidenten, synd att en så pass välbehållen bil ska råka ut för en krock, så nu är den i mina händer ( garaget ).

Så denna projekttråd kommer nog enbart bestå av rådfrågningar, tips och hjälp helt enkelt, då jag på amatör nivå ska försöka mig på en "försäkningsskada".. Men till min hjälp har jag ju min logiskt tänkande hjärna och min 3 åriga gymnasieutbildning som svetsare och plåtbearbetare. .Om det nu skulle vara till någon hjälp.

Men nu till det roliga!

http://fuskbugg.se/file/KrcDTk/9371219736.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b24564.jpg

Som ni ser då är är det ny lykta, blinkers, grill, huv och kylarbalken(?) som MÅSTE bytas.

Letandet av en donator/reservdelsbil

Behöver lite hjälp av er volvofanatiker, vilka årsmodeller passar allt det jag behöver till fronten till denna bil ? Har hittat någon -87 modell men även en del -85 och -86, hur noga är det med rätt årsmod ?

Info'n från blocket
"Plåtskadad i huven, höger lykta, grill, stötfångare och frontplåt. Bilen går att köra. Motor och växellåda bra. Kaross bra, några repor och en aning ytrost i bakre skärmkanter. Kamrem bytt för endast 20 mil sedan. Många bytta delar senaste 3 åren förrutom vanlig service. Blandat annat bromsar styrleder, tändkablar, fördelare, vinterdäck. 2 tidigare ägare. Fräsch invändigt. Kenwood cd spelare och momo sportratt är monterat i bilen. Orginalratten medföljer. Besiktad februari 2012. Avställd."

Info om bilen

Volvo 740 GL -87
Motor: B230F, 113hk
Antal ägare: 3 ( Blir den 4:e )
Senast godkända besiktning: 2012-03-09
Vägmätarställning, km: 292047


Insidan som räknas?

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b24565.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b24567.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b24566.jpg

Kan inte mer än säga att bilen är ju superfräsh invändigt ?

Verkligen inte missnöjd alls!

MINA PLANER

[ ] Finna en reservdelsbil


Utsidan

[X] Byta lykta
[X] Byta Blinkers
[X] Byta övre fäste till kylare
[ ] Byta kylarbalken(?)
[ ] Byta frambumpern
[ ] Byta huv
[ ] Lacka huv svart eller annan tänkbar, passande färg.
[ ] Fixera torpedplåt
[X] Byta främre kylarskyddsplast
[ ] Framvagnsinställning ( vid senare tillfälle )

[ ] Tvätta motorrummet
[ ] Tvätta
[ ] Vaxa
[ ] Black chrome runt om

Insidan

[ ] Städa
[ ] Rengöra
[ ] Vinylpolish mm.

Framtidsplaner

[ ] Nytt ljudsystem, huvudenhet, framsystem mm.
[ ] Volvo turbofälgar, eller några större... Super DTM/polaris/volvo-R/Ocean MK18 hade varit något


Kommer inte riktigt på något mer, men prio 1 är högst upp på listan, målet är att nästa besiktning ska bilen vara godkänd!

Hoppas denna projektlogg duger och är lätt att förstå, så folket vet vad jag ska göra.. Så alla är nöjda och glada!

Ha en trevlig dag, ska fortsätta njuta några sista minuter av att ha nyblivit 20 åring smile

Senast redigerat av Ygden (13 oktober 2012)

Audi A6 (1995)
WhySoSerious Sa du sten?
11 september 2012 · 189 Inlägg

Säger Grattis då, gött att kunna springa på systemet själv smile

Kan ju vara bra med lite bilder på motorrummet och den balk du pratar om. smile
Lycka till också och kommer följa och försöka hjälpa till smile

Senast redigerat av WhySoSerious (11 september 2012)

Ygden
11 september 2012 · 112 Inlägg

WhySoSerious skrev:
Säger Grattis då, gött att kunna springa på systemet själv smile

Kan ju vara bra med lite bilder på motorrummet och den balk du pratar om. smile
Lycka till också och kommer följa och försöka hjälpa till smile

Tack så mycket! Nu är man äntligen vuxen smile

Mer bilder kommer i veckan, eller redan imorgon, om jag hinner..

Har ombesiktning på min bruksbil och en katt som ska kastreras.

Audi A6 (1995)
olsson1337
11 september 2012 · 177 Inlägg

kan nog bli fin igen big_smile

WhySoSerious Sa du sten?
11 september 2012 · 189 Inlägg

Ygden skrev:

WhySoSerious skrev:
Säger Grattis då, gött att kunna springa på systemet själv smile

Kan ju vara bra med lite bilder på motorrummet och den balk du pratar om. smile
Lycka till också och kommer följa och försöka hjälpa till smile

Tack så mycket! Nu är man äntligen vuxen smile

Mer bilder kommer i veckan, eller redan imorgon, om jag hinner..

Har ombesiktning på min bruksbil och en katt som ska kastreras.

Lyckat till med det då tongue låter kul hehe

Chrrille
12 september 2012 · 1 011 Inlägg

Nu har du fått upp tråden, Ska absolut följas. Släng gärna upp lite bilder på skadorna osv smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569
Volvo S60 D3 "R-design" (2011)
Volvo 740 GLE "Herrgårdsvagn" (1986)
Heideken
12 september 2012 · 76 Inlägg

årsmodell 87 88 och 89 borde det passa från. 85 och 86 skiljer från dom andra på många sätt så kan hända att vissa grejjer inte passar. 89 har andra lyktjusteringar. Jag har själv en 86a en 87, en 88 och en 89. Så vad jag kan se o döma så är det mesta lika på 87-89 men 86 och tidigare kan skilja. sen beror det oxå på om det är från en bil med turbo elller förgasare eller ac.

Ygden
12 september 2012 · 112 Inlägg

Bara om frontdelarna, lyktorna, blinkers, grill mm passar, hittade en 85:a med samma färg på bilen som min 740.. synd om det inte passar

Audi A6 (1995)
sonaxvax
12 september 2012 · 490 Inlägg

lyktor huv mm ska passa så från alla årsmodeller osäker på kylarbalk mm ....

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
sonaxvax
12 september 2012 · 490 Inlägg

alla fall 84-89. 90ian har ju helt annan front.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Fluffenz
12 september 2012 · 28 Inlägg

Prem lagd, kommer bli intressant! smile

Ygden
12 september 2012 · 112 Inlägg

kollade på bilprovningen idag, fick tips om att köpa reservdelsbil istället då alla delar skulle bli så dyra tillsammans, då det är bättre att ha en hel bil för samma pris.

ska ringa på en 85års modell idag och höra vad han ska ha för den, även kolla om det funkar med 2 år äldre bil. Blev intressant då det var samma färg och närmast

Audi A6 (1995)
WhySoSerious Sa du sten?
12 september 2012 · 189 Inlägg

Ygden skrev:
kollade på bilprovningen idag, fick tips om att köpa reservdelsbil istället då alla delar skulle bli så dyra tillsammans, då det är bättre att ha en hel bil för samma pris.

ska ringa på en 85års modell idag och höra vad han ska ha för den, även kolla om det funkar med 2 år äldre bil. Blev intressant då det var samma färg och närmast

Ja kommer funka smile samma kaross från 85-89 för ett sedan 90-92 få en facelift som enligt mig är fulare tongue
Det som kan skilja är väl motor samt tillbehör men kaross mässigt ska det passa smile

Ygden
12 september 2012 · 112 Inlägg

För mig är karossen det enda jag bryr mig om, motorn är redan ypperligt fräsh

Audi A6 (1995)
Pim_Pim
12 september 2012 ·

Härligt, då slänger jag in en prem här då istället ! smile
Lycka till med återuppbyggandet.

Senast redigerat av Pim_Pim (12 september 2012)

Heideken
12 september 2012 · 76 Inlägg

WhySoSerious skrev:

Ygden skrev:
kollade på bilprovningen idag, fick tips om att köpa reservdelsbil istället då alla delar skulle bli så dyra tillsammans, då det är bättre att ha en hel bil för samma pris.

ska ringa på en 85års modell idag och höra vad han ska ha för den, även kolla om det funkar med 2 år äldre bil. Blev intressant då det var samma färg och närmast

Ja kommer funka smile samma kaross från 85-89 för ett sedan 90-92 få en facelift som enligt mig är fulare tongue
Det som kan skilja är väl motor samt tillbehör men kaross mässigt ska det passa smile

det mesta passar säkerligen, men msået bara säga det bara för att roll det är inte exakt samma kaross, lite annorlunda fästen på olika ställen och pressning av plåten på "insidan" kan vara lite annorlunda

Ygden
12 september 2012 · 112 Inlägg

Ja, vi ser väl, förhoppningsvis får jag tag i en 87:a som finns här i byn, fick aldrig tag på ägaren idag, ska fortsätta imorgon..

Så jakten på reservdelsbil fortsätter...

Audi A6 (1995)
sonaxvax
13 september 2012 · 490 Inlägg

Heideken skrev:

WhySoSerious skrev:

Ygden skrev:
kollade på bilprovningen idag, fick tips om att köpa reservdelsbil istället då alla delar skulle bli så dyra tillsammans, då det är bättre att ha en hel bil för samma pris.

ska ringa på en 85års modell idag och höra vad han ska ha för den, även kolla om det funkar med 2 år äldre bil. Blev intressant då det var samma färg och närmast

Ja kommer funka smile samma kaross från 85-89 för ett sedan 90-92 få en facelift som enligt mig är fulare tongue
Det som kan skilja är väl motor samt tillbehör men kaross mässigt ska det passa smile

det mesta passar säkerligen, men msået bara säga det bara för att roll det är inte exakt samma kaross, lite annorlunda fästen på olika ställen och pressning av plåten på "insidan" kan vara lite annorlunda

Allt han behöver för att fixa skadorna på sin bil är samma iaf!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Ygden
13 september 2012 · 112 Inlägg

Hej igen!

Kommer med en liten trevlig update, har fått tag på en reservdelsbil som jag och min bror ska kika på imorgon.. dessutom var min bror villig att vara med på betalningen.. han ville ha resten till isbilsprojekt.

Ägaren var dock osäker på årsmodell, men då jag bara är ute efter chassidelar så borde allt med lite pill sitta tillslut.

Kommer med update imorgon och bilder ifall det går för sig smile

Audi A6 (1995)
Anderholm
13 september 2012 · 613 Inlägg

jag har alltid hört från alla jag känner som skruvar eller skruvat volvo
1987 och bakåt passar allt
sen är det
1988-1992 passar alla delar

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang