Volvo V70 - tips, kommentarer

Andrey
12 september 2012 · 34 Inlägg

Hej!

Det är snart dags att byta bil och då funderar jag på en Volvo V70, 2006-2008, troligtvis med en motor på 170HK. Prismässigt ligger de ungefär på 75-95 kSEK. Vad kan det vara för typiska problem med en sådan bil (barnsjukdomar osv)? Räcker en sådan motor för den ganska stora bilen eller ska man leta efter turbo? Kan man lita på automat växellåda eller är en manuellåda att föredra? Vad ska man kolla på när man köper en V70?

Tack på förhand för era ovärderliga tips!

MVH,
Andrey

Muttley
12 september 2012 ·

Automat är inget att rekommendera till de årsmodellerna. För klena för bilen.

Busgrabb Rejsa ?
12 september 2012 · 2 959 Inlägg

2,5T är att rekommendera som motorlaternativ om det är bensin man kikar på.
Mycket bättre körbarhet och register och vid normal körning drar den inte mera soppa än modellarna utan turbo.

Edit: Håller även med tidigare inlägg att automaten har mycket mera problem, kör på en manuell om du vill ha mera driftsäkerhet.

Senast redigerat av Busgrabb (12 september 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
nixon89 klabbarpan
12 september 2012 · 3 041 Inlägg

Vanliga problem är handbromsen som ofta krånglar samt framvagnsdelar som har en tendens att slitas ut snabbt.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Muttley
12 september 2012 ·

Nu skrev jag snabbt innan här.
Hade en 06 som byttes i vintras. Körde den från ca 25000 mil på mätaren till en bit över 50 tusen. Jag hade förvisso diesel men garanterat inte så stor skillnad.
Problemen vi hade.

- automatlådorna är alldeles för klena och måste servas riktigt ordentligt ofta. Och de höll ändå icke de gällde väl ca 6-7 st. 06-07 gällde dem.
- Hjullager fram var de väl på en del.
-Diverse framvagnsdetaljer.
- Vindrutorna sprack, otroligt vanligt var de också. Förvisso pendla vi mellan 30-70 mil per dag men fastän vi hade bytt till helt ny på min så börja sprickorna komma igen efter någon månad sommartid då så de hade inte med kyla att göra.

Fanns säkert en del mer men de var inte något större.
Kör du på manuell så kommer du förhoppningsvis ha en "bra" bil.

Rekommenderar starkt att du köper med turbo. De är en rätt tung bil.
Min bror har en v70n 01 lite äldre men med 140 hk och de är absolut inte optimalt för några direkta snabba omkörningar.
Finns stort urval så kolla ut många exemplar.

Evildan
12 september 2012 ·

(Redigerar mig själv, hade huvudet under armen och klämde hårt innan, då jag rörde ihop årgångarna totalt)

Kört en V70N D5 Geartronic -05 355000km som taxi.

CDväxlaren klappade ihop en gång på 3år 355000km, denna byttes inte på garantin.

Vindrutor har en förmåga att spricka.

Lite små elfel såsom:
Barnsäkerhetslås som aktiverar sig själv, vilket gör att man måste öppna bakdörrarna utifrån.
Sidorutor som bara stänger sig halvvägs, dom tror antagligen du har stoppat huvudet emellan och åker ned igen till bottenläget.

Ett hjullager höger fram byttes runt ca 320000km vill jag minnas.

Den fungerade annars kanonbra utan några problem med låda eller motor.

Senast redigerat av Evildan (12 september 2012)

SafetyCar
12 september 2012 · 403 Inlägg

Busningarna i framvagnen. Vi köp av bil bromsa hårt, konstigt ljud, busningarna i länkarmarna slut.

racer-putte
12 september 2012 · 6 558 Inlägg

Ja har haft en 02as 170hk  i ca 7år   den hade gått 11500mil när ja köpte den å nu när ja bytte bort den hade den gått 28000mil  förutom alla servicar  bytte jag  2 länkarmar  .. övre motor-fästet ... 2 klapper-stag ... svänghjulet balla ur eftersom men följd att de blev lite svårt att växla  tongue det sitter ett dubbelmasse svänghjul .. i samma veva bytte ja lameller å vevaxeltätning  ..eftersom motor va urtagen ... en omgång  handbromsbackar  å då bytte ja skivor å klossar å de e sakerna ja bytte på mina 16000mil  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Andrey
12 september 2012 · 34 Inlägg

Ja, det verkar att de typiska problemen är diverse framvagnsdetaljer samt rutorna. Jag har Volvo 850 nu och nästan inställd på Volvo som nästa bil. Annars vet jag inte vilken bil man skulle köpa för de pengarna och som kommer att hålla länge utan större problem. Toyota Avensis kanske? Men den är mindre och känns tråkigare än Volvo enligt min uppfattning.

SafetyCar
12 september 2012 · 403 Inlägg

Andrey skrev:
Ja, det verkar att de typiska problemen är diverse framvagnsdetaljer samt rutorna. Jag har Volvo 850 nu och nästan inställd på Volvo som nästa bil. Annars vet jag inte vilken bil man skulle köpa för de pengarna och som kommer att hålla länge utan större problem. Toyota Avensis kanske? Men den är mindre och känns tråkigare än Volvo enligt min uppfattning.

Skoda kanske?

Andrey
13 september 2012 · 34 Inlägg

SafetyCar skrev:

Andrey skrev:
Ja, det verkar att de typiska problemen är diverse framvagnsdetaljer samt rutorna. Jag har Volvo 850 nu och nästan inställd på Volvo som nästa bil. Annars vet jag inte vilken bil man skulle köpa för de pengarna och som kommer att hålla länge utan större problem. Toyota Avensis kanske? Men den är mindre och känns tråkigare än Volvo enligt min uppfattning.

Skoda kanske?

Skoda tycker jag är en bra bil och man får mycket för pengarna. Problemet är att jag är 190 cm lång och Octavia känns för liten. Då är det Superb som gäller. Men Superb kombi kostar minst 200 kSEK vilket är rätt mycket pengar. Jag har svårt det med billån eftersom det är den värsta investering som man kan göra... Tror att det blir V70 ändå - säker, stor, rymlig och gott om reservdelar samt verkstäder.

xXSammy
13 september 2012 · 6 580 Inlägg

Ingen som klagat på C-lås problem?

Inte omöjligt att du kan gå på en random V70/S60/S80 bil utan att tanklocket är låst.

De/Dem
dasboot
13 september 2012 · 441 Inlägg

Malheus skrev:
Ingen som klagat på C-lås problem?

Inte omöjligt att du kan gå på en random V70/S60/S80 bil utan att tanklocket är låst.

Vad jag vet så är det inte många som har problem med c-låset. Vet dock att tanklocket är öppet en bra tid längre än dörrarna. p.g.a. du ska kunna låsa bilen när du tankar....

nixon89 klabbarpan
13 september 2012 · 3 041 Inlägg

Tanklocket låses efter ca 30 sek efter att bilen låsts:)

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
SafetyCar
13 september 2012 · 403 Inlägg

dasboot skrev:

Malheus skrev:
Ingen som klagat på C-lås problem?

Inte omöjligt att du kan gå på en random V70/S60/S80 bil utan att tanklocket är låst.

Vad jag vet så är det inte många som har problem med c-låset. Vet dock att tanklocket är öppet en bra tid längre än dörrarna. p.g.a. du ska kunna låsa bilen när du tankar....

Mitt lås på tanklocket fungerar inte som det ska.

Muttley
13 september 2012 ·

Vänta nu,  190 lång och tycker att en v70 är stor och rymlig? Då menar du att du inte ska ha någon i normallängd bakom dig? Annars tycker jag faktiskt synd om dina knä. De var de stora problemet för min del och jag är 185. Hade jag någon i längden 170 och över bak mig eller långa ben så klagade de fruktansvärt och jag hade deras knä i ryggen och att flytta fram stolen var inget alternativ om jag inte ville krossa knä.

Andrey
13 september 2012 · 34 Inlägg

Hm-m-m... Nu börjar jag bli tveksam... Men V70 av den senaste generationen? Är de lika trånga inne då? Kanske är VW Passat ett bättre alternativ? Shit, det är svårt.

Busgrabb Rejsa ?
13 september 2012 · 2 959 Inlägg

Andrey skrev:
Hm-m-m... Nu börjar jag bli tveksam... Men V70 av den senaste generationen? Är de lika trånga inne då? Kanske är VW Passat ett bättre alternativ? Shit, det är svårt.

Ähh överdrivet. Jag tycker det är riktigt bra och rymlig förarmiljö.
Jag är 1.88 och sitter kanon men visst det är inte jättelämpligt att sätta en 1.90 snubbe bakom förarstolen då men annars sitter man bra även bak.

Autotech
BMW 335D (2008)
Muttley
13 september 2012 ·

Av min erfarenhet är v70 absolut trång i kupen. De har gjort tabben att göra en extremt onödigt stor instrumentbräda.  Jag kör passat idag dock ny men där kan jag sitta så långt bak att jag tycker de är riktigt skönt och ändå ha mina kunder utan att de sitter trångt.
Gäller även äldre passater jag åkt.'
Men tipset är att du faktiskt åker och testar en v70 och provar ut vad du tycker om just baksätet. Så du ska ju inte bli så tveksam. Du kanske gillar de smile

Evildan
13 september 2012 ·

tkd_rille skrev:
Av min erfarenhet är v70 absolut trång i kupen. De har gjort tabben att göra en extremt onödigt stor instrumentbräda.  Jag kör passat idag dock ny men där kan jag sitta så långt bak att jag tycker de är riktigt skönt och ändå ha mina kunder utan att de sitter trångt.
Gäller även äldre passater jag åkt.'
Men tipset är att du faktiskt åker och testar en v70 och provar ut vad du tycker om just baksätet. Så du ska ju inte bli så tveksam. Du kanske gillar de smile

Jo, nog faen är den trängre bak i jämförelse med Passat, även baksätet i Avensis är mera lättillgängligt dock ngt smalare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang