Bilder: Plastidip/foliering & flock.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2012 · 5 092 Inlägg

Grabber skrev:

Piratstikin skrev:
Alltså RIKTIG klarlack eller? yikes varför inte köra med plastidip klarlack?

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

snyggt smile säg till om du är intresserad av plastidip klarlack så kan jag fixa smile

Tobzter
9 november 2012 · 3 145 Inlägg

Grabber skrev:

Piratstikin skrev:
Alltså RIKTIG klarlack eller? yikes varför inte köra med plastidip klarlack?

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

Hur maskera du skarven mot de vita?

Senast redigerat av tobzter (9 november 2012)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
AD_ Biltokig ingenjör
9 november 2012 · 1 159 Inlägg

Funderar på att plastidippa mina kromlister kring sidorutorna. Är det någon speciellt jag bör tänka på? Underarbete?
Jag är lite fundersam på hur det står emot högtryckstvätt osv. när jag tvättar bilen.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2012 · 5 092 Inlägg

AD_ skrev:
Funderar på att plastidippa mina kromlister kring sidorutorna. Är det någon speciellt jag bör tänka på? Underarbete?
Jag är lite fundersam på hur det står emot högtryckstvätt osv. när jag tvättar bilen.

bara tvätta noga med ett fettfritt shampo typ yes diskmedel som jag använder, se till att det är torrt innan du börjar sen målar du bara, håller oftast rätt länge mot högtryckstvätt men KAN om man har en reva eller liknande fläkas upp. våra chrome lister har klarat sig 4 månader nu med både hand & högtryckstvätt utan minsta problem smile bil tvätt med borstar rekommenderas inte! tongue

AD_ Biltokig ingenjör
9 november 2012 · 1 159 Inlägg

Piratstikin skrev:

AD_ skrev:
Funderar på att plastidippa mina kromlister kring sidorutorna. Är det någon speciellt jag bör tänka på? Underarbete?
Jag är lite fundersam på hur det står emot högtryckstvätt osv. när jag tvättar bilen.

bara tvätta noga med ett fettfritt shampo typ yes diskmedel som jag använder, se till att det är torrt innan du börjar sen målar du bara, håller oftast rätt länge mot högtryckstvätt men KAN om man har en reva eller liknande fläkas upp. våra chrome lister har klarat sig 4 månader nu med både hand & högtryckstvätt utan minsta problem smile bil tvätt med borstar rekommenderas inte! tongue

Okej! smile

Det är enbart handtvätt som gäller smile
Det får nog bli att plastidippa till våren när saltet är borta. Finns viss risk att avfettning kommer att användas vid tvätt, vilket jag förstått plastidipen inte gillar.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2012 · 5 092 Inlägg

AD_ skrev:

Piratstikin skrev:

AD_ skrev:
Funderar på att plastidippa mina kromlister kring sidorutorna. Är det någon speciellt jag bör tänka på? Underarbete?
Jag är lite fundersam på hur det står emot högtryckstvätt osv. när jag tvättar bilen.

bara tvätta noga med ett fettfritt shampo typ yes diskmedel som jag använder, se till att det är torrt innan du börjar sen målar du bara, håller oftast rätt länge mot högtryckstvätt men KAN om man har en reva eller liknande fläkas upp. våra chrome lister har klarat sig 4 månader nu med både hand & högtryckstvätt utan minsta problem smile bil tvätt med borstar rekommenderas inte! tongue

Okej! smile

Det är enbart handtvätt som gäller smile
Det får nog bli att plastidippa till våren när saltet är borta. Finns viss risk att avfettning kommer att användas vid tvätt, vilket jag förstått plastidipen inte gillar.

handtvätt är inga som helst problem med big_smile och heller inte salt eller avfettning tongue är som enligt beskrivningen ett utmärkt skydd mot salt vintertid & står emot lättare kemikalier typ vanliga avfettningar. behöver inte köra med nå maskin avfettning som färgen löses upp med, men vissa avfettningar kan lämna en grå flammig yta efter tvätt som tex det blir på lysen med toningsspray, men är bara ytligt så går att få svart igen med lite vax, en trasa & handputsa lite smile men visst göra det i vår är ju det allra bästa för att få det att hålla så länge som möjligt smile

Hetvax som finns i tex gds kärsher? tvättarna är heller inga problem att ha på då vi använt det på hela bilen och taket om man tvättar i en sån smile

crazzy Möbelutkörare
9 november 2012 · 358 Inlägg

Vad kostar det att få lill peggan skrik orange? hela bilen dvs.
Är riktigt snyggt imo smile

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2012 · 5 092 Inlägg

crazzy skrev:
Vad kostar det att få lill peggan skrik orange? hela bilen dvs.
Är riktigt snyggt imo smile

har gjort en guld orange färgad bil till skrik orange & gick åt sjukt med färg, men det blir samma pris ändå då det skulle kosta 5000:- och då är det ju färg och arbeta och allt med smile

blir dock dyrare snart antagligen när man kommer igång till 100% med detta smile

AD_ Biltokig ingenjör
9 november 2012 · 1 159 Inlägg

Piratstikin skrev:

AD_ skrev:

Piratstikin skrev:
bara tvätta noga med ett fettfritt shampo typ yes diskmedel som jag använder, se till att det är torrt innan du börjar sen målar du bara, håller oftast rätt länge mot högtryckstvätt men KAN om man har en reva eller liknande fläkas upp. våra chrome lister har klarat sig 4 månader nu med både hand & högtryckstvätt utan minsta problem smile bil tvätt med borstar rekommenderas inte! tongue

Okej! smile

Det är enbart handtvätt som gäller smile
Det får nog bli att plastidippa till våren när saltet är borta. Finns viss risk att avfettning kommer att användas vid tvätt, vilket jag förstått plastidipen inte gillar.

handtvätt är inga som helst problem med big_smile och heller inte salt eller avfettning tongue är som enligt beskrivningen ett utmärkt skydd mot salt vintertid & står emot lättare kemikalier typ vanliga avfettningar. behöver inte köra med nå maskin avfettning som färgen löses upp med, men vissa avfettningar kan lämna en grå flammig yta efter tvätt som tex det blir på lysen med toningsspray, men är bara ytligt så går att få svart igen med lite vax, en trasa & handputsa lite smile men visst göra det i vår är ju det allra bästa för att få det att hålla så länge som möjligt smile

Hetvax som finns i tex gds kärsher? tvättarna är heller inga problem att ha på då vi använt det på hela bilen och taket om man tvättar i en sån smile

Det låter väldigt lovande! big_smile Jag får ta och inhandla en burk (om det räcker) och ställa i garaget. Så ifall jag får en impuls/tid över finns allt redan hemma smile För det vore ju skönt att "få bort" kromlisten på bilen då den stör lite i mina ögon wink

Kommer självklart upp bilder här när det väl är gjort smile

Senast redigerat av AD_ (9 november 2012)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Grabber Dagdrömmare
9 november 2012 · 2 836 Inlägg

tobzter skrev:

Grabber skrev:

Piratstikin skrev:
Alltså RIKTIG klarlack eller? yikes varför inte köra med plastidip klarlack?

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

Hur maskera du skarven mot de vita?

Med helt vanligt markeringstejp. Gäller bara att ta av tejpen innan det har torkat för annars följer en del med tejpen.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
9 november 2012 · 2 836 Inlägg

Piratstikin skrev:

Grabber skrev:

Piratstikin skrev:
Alltså RIKTIG klarlack eller? yikes varför inte köra med plastidip klarlack?

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

snyggt smile säg till om du är intresserad av plastidip klarlack så kan jag fixa smile

Beror på pris men jag har reda en liten mängd "mjuk" lack dvs en som ska klara av plast t.ex.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Anderholm
9 november 2012 · 613 Inlägg

har lite funderingar om det här
köpte grabben en trädgårdstraktor men den är röd och självklart är rött inte med på hans favoritlista
funkar plastidip nära motor där det blir varmt eller börjar det bubbla sig?
för motorhuven blir varm efter en tids körning och han drar en skogsvagn och är ute rätt länge och kör och den måste vara igång för att kranen ska fungera till exempel.

funkar det med dippning eller ska jag helt sonika köra på gammal hederlig lack

Tack på förhand

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2012 · 5 092 Inlägg

Anderholm skrev:
har lite funderingar om det här
köpte grabben en trädgårdstraktor men den är röd och självklart är rött inte med på hans favoritlista
funkar plastidip nära motor där det blir varmt eller börjar det bubbla sig?
för motorhuven blir varm efter en tids körning och han drar en skogsvagn och är ute rätt länge och kör och den måste vara igång för att kranen ska fungera till exempel.

funkar det med dippning eller ska jag helt sonika köra på gammal hederlig lack

Tack på förhand

motorkåpor osv går ju bra att lacka så det ska väll inte vara nå problem smile tål upp till 93 grader tror jag det är

Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2012 · 5 092 Inlägg

Grabber skrev:

Piratstikin skrev:

Grabber skrev:

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

snyggt smile säg till om du är intresserad av plastidip klarlack så kan jag fixa smile

Beror på pris men jag har reda en liten mängd "mjuk" lack dvs en som ska klara av plast t.ex.

ska kolla så återkommer jag när jag vet, tror dock det bara finns klarlack i lös färg som man blandar ut & sprytar med spruta

Tobzter
9 november 2012 · 3 145 Inlägg

Grabber skrev:

tobzter skrev:

Grabber skrev:

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

Hur maskera du skarven mot de vita?

Med helt vanligt markeringstejp. Gäller bara att ta av tejpen innan det har torkat för annars följer en del med tejpen.

Så man kör ett tjockt lager alltså wink eller maskar du flera gånger?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Fear38
10 november 2012 · 658 Inlägg

Hmmm fan jag fick lite ideer när det gäller detta, jag har ju ett grundlackat kjolpaket på min Saab juh. Har ju tänk lämna in den på lack men men dyyyyrt.....  Kanske man skulle ta och spraya alltihopa med silver plastidip. Kanske svårt o få nyans som Saab original silver eller nån som vet nåt om detyta o vad man bör göra. Men snyggare silver än grå grund som den är nu. Bara dra bort sen o lämna in för lack den dan det blir så juh. Hur mycket kan det gå åt tror ni som kan o vet?

DusanMandick Random Hero
10 november 2012 · 4 047 Inlägg

Grabber skrev:

Piratstikin skrev:
Alltså RIKTIG klarlack eller? yikes varför inte köra med plastidip klarlack?

JA, riktig klarlack för jag hittade ingen plastidip klarlack då jag förmodligen är blind.
Har gjort om det hela igen med raka o fina kanter denna gång!
http://www1.garaget.org/archive/53/5238 … 948774.jpg

oh va kul du ska ha när du ska pilla bort det där, det sitter som gammeldags toning och blir bara småflisor av det när du kör med vanlig klarlack smile


Finns det nån som har bilder på ett par fälgar med silver metallizer med en svart bas?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
ZyclonE
10 november 2012 · 366 Inlägg

Vad behövs och vart köpa material för att plasti dipa en hel bil. Är en nissan s14

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
Krist
10 november 2012 · 716 Inlägg

Folien jag körde med var från biltema. Första gången jag folierar något överhuvudtaget, ganska kul faktiskt. Börjar med:

Reservtelefonen hemma fick sig lite kolfiber under kvällen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71890/71890-6f6c216a4e1ad6e38a940cef0f3a2e49.jpg

Och under dagen i garaget tänkte jag ge mig på min bilratt som har den typiska BMW-Sjukan.. Ena sidan har på sig kolfibret, andra sidan var för att visa hur det såg ut innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71890/71890-31f0ac03a86a576d904a7688250a0063.jpg

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
10 november 2012 · 5 092 Inlägg

ZyclonE skrev:
Vad behövs och vart köpa material för att plasti dipa en hel bil. Är en nissan s14

plastidip, en bra spruta, förtunning och lite maskeringsgrejer smile kan köpas lite överallt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang