Koppla nya högtalare saab 900

infeap
14 september 2012 · 43 Inlägg

Tjenare, jag täntke köpa ett par högtalare till min saab 900 Talladega -97.
Tänkte mig detta paketet:
http://www.brl.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ib … CU30RPKT1r

Men frågan är det om det kommer att passa med alla högtalare?
Jag har ett originalljudpaket som har 2st högtalare i panelen och 2st i hatthyllan, så med det nya paketet tänkte jag om jag kunde sätta de 4" i dörrarna fram och ersätta de gamla högtalarna bak men samtidigt ha kvar de som är i panelen?

Tror ni detta skulle funka eller skulle det bli krångel med detta?


tack på förhand!

caboom89
14 september 2012 · 67 Inlägg

I dörrarna på Saab 900 passar 5,25" högtalare så lite meck lär du ju få med 4" i dörrarna.

Men såklart beroende på hur händig du är och hur mycket prk du har så går det väll att få dem att sitta bra i dörrarna.
Hållarna för 6*9 orna kommer du förmodligen få modifiera lite för att dem ska sitta ordentligt,(kapa bort runt om hålet så dem går ner i hålet) det har jag fått göra både på min 900:a och min 9-3:a. I 9-3:an valde jag 5,25" just för att dem passar nästan direkt, man får kapa lite i plasten bara så det blir jämt och fint runt om. där e som en kan runt hela orginalhögtalaren så den får man kanske ta bort för att en 5,25 ska passa. kan ju hända att 4" passar mer eller mindre direkt.

Dem i panelen kan du ju behålla om du vill men jag rekomenderar verkligen att du byter dem mot nått nytt, det höjer ljudet avsevärt:) behöver ju inte va det dyraste:)

hoppas detta hjälper dig lite i valet av högtalare och hur du ska gå till väga för att dem ska passa:)

Mvh!

Senast redigerat av caboom89 (14 september 2012)

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Nitromast Dr. Scanner
14 september 2012 · 2 167 Inlägg

Du kan ju välja 5.25" istället för 4" på sidan, kostar ju lika mycket också! smile

caboom89
14 september 2012 · 67 Inlägg

Håller med där. säkert mindre jobb att få dem att sitta bra också. men lite pill e det nästan alltid när man ska byta från orginal.

Nitromast skrev:
Du kan ju välja 5.25" istället för 4" på sidan, kostar ju lika mycket också! smile

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Frippe_L Gladen Audio
14 september 2012 · 2 388 Inlägg

Sitter 6,5" i dörrarna original fram i både 900,9-3 och 9-5

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
infeap
15 september 2012 · 43 Inlägg

Jag köpte paketet med 6,5" högtalarna, de satt ju inte precis i hålet men gick allt att få igenom ett par skruvar med de fästen man fick med!

Nu har jag dock ett annat problem. när jag har originalstereon inkopplad så funkar alla högtalare, men när jag kopplar i den nya stereon som var med i paketet så funkar enbart originalhögtalarna fram på panelen.
Jag har testat att Ohm mäta med nya stereon inkopplad och då får jag ingen Ohm till högtalarna i dörren eller bak.

Någon som har förslag på problemet?

caboom89
15 september 2012 · 67 Inlägg

Helt korekt, jag skrev fel:P har ju 6,5:or i min med:)

Frippe_L skrev:
Sitter 6,5" i dörrarna original fram i både 900,9-3 och 9-5

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
Frippe_L Gladen Audio
15 september 2012 · 2 388 Inlägg

infeap skrev:
Jag köpte paketet med 6,5" högtalarna, de satt ju inte precis i hålet men gick allt att få igenom ett par skruvar med de fästen man fick med!

Nu har jag dock ett annat problem. när jag har originalstereon inkopplad så funkar alla högtalare, men när jag kopplar i den nya stereon som var med i paketet så funkar enbart originalhögtalarna fram på panelen.
Jag har testat att Ohm mäta med nya stereon inkopplad och då får jag ingen Ohm till högtalarna i dörren eller bak.

Någon som har förslag på problemet?

Nån kontakt till slutsteget som driver dörrhögtalarna som inte är inkopplad? Jag hade inget i dörrarna original i min 900a så ja vet inte exakt hur det ska se ut men har för mig det finns en kontakt bakom stereon man får koppla in med nån adapter.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
infeap
16 september 2012 · 43 Inlägg

Det löste sig, jag var tvungen att koppla förbi slutsteget som vad inbyggt pga stora ljudpaketet. bara att klippa 4 kablar och skarva vidare till isokontakten. rätt simpelt, men det är inte alltid lätt när man är ny wink

Nitromast Dr. Scanner
16 september 2012 · 2 167 Inlägg

Låter bra! Blev det någon skillnad ljudmässigt då?

caboom89
16 september 2012 · 67 Inlägg

infeap skrev:
Det löste sig, jag var tvungen att koppla förbi slutsteget som vad inbyggt pga stora ljudpaketet. bara att klippa 4 kablar och skarva vidare till isokontakten. rätt simpelt, men det är inte alltid lätt när man är ny wink

Gött att det löste sig:) då var det stora ljudet orginal:)

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
infeap
16 september 2012 · 43 Inlägg

Nitromast skrev:
Låter bra! Blev det någon skillnad ljudmässigt då?

jo det blev allt en skillnad, ska en bara tjäna ihop en slant till en ny fin 2x12" bas och ett slutsteg wink
Då blir allt som det ska vara! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang