Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil
  • 722 Följare
  • 3 322 091 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari 2021
amoreex
13 juli 2015 · 2 712 Inlägg

volvoglracing skrev:

amoreex skrev:
Jag hade då aldrig tagit gänglåsning till broms-okets skruvar..

Men men.. Jag hoppas ju också att du momentdrar allt till de moment som tillverkaren angivit wink

Annars hade de varit lite fel.

Ser riktigt bra ut! gillar i vanliga fall inte 740 eftersom alla gör samma tråkiga saker med dem, men när nån lägger tid att totalt renovera, då är de mer intressant! smile

Jag hade å andra sidan under inga omständigheter lämnat bort gänglåsning på det stället, det är jävlig att lossa bultarna sen men det är nog en större katastrof om hela oket lossnar men det är jag det, anda får göra som dom vill ☺

Haha ja om du oroar dig att dem lossnar så har du antingen inte dragit till moment. Eller så har du massa skakningar i bilen så de skaka loss wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Garage313
13 juli 2015 · 536 Inlägg

blir ju så jävla fint smile riktigt gött jobb! bromsrör e inge kul o hålla på med men ser skitbra ut när de e klart smile
har också den där luftningsmojängen, fungerar alldeles utmärkt! i med 4 bar i däcket innan bara!

Volkswagen Passat Alltrack "2.0tdi 4motion" (2016)
Volkswagen Bora Variant "1.9 TDI" (1999)
Djo
13 juli 2015 · 10 160 Inlägg

amoreex skrev:

volvoglracing skrev:

amoreex skrev:
Jag hade då aldrig tagit gänglåsning till broms-okets skruvar..

Men men.. Jag hoppas ju också att du momentdrar allt till de moment som tillverkaren angivit wink

Annars hade de varit lite fel.

Ser riktigt bra ut! gillar i vanliga fall inte 740 eftersom alla gör samma tråkiga saker med dem, men när nån lägger tid att totalt renovera, då är de mer intressant! smile

Jag hade å andra sidan under inga omständigheter lämnat bort gänglåsning på det stället, det är jävlig att lossa bultarna sen men det är nog en större katastrof om hela oket lossnar men det är jag det, anda får göra som dom vill ☺

Haha ja om du oroar dig att dem lossnar så har du antingen inte dragit till moment. Eller så har du massa skakningar i bilen så de skaka loss wink

Vem drar ok med moment? Det drar man tills det sitter och sen är det bra aldrig varigt några problem för min del.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
amoreex
13 juli 2015 · 2 712 Inlägg

Djo skrev:

amoreex skrev:

volvoglracing skrev:

Jag hade å andra sidan under inga omständigheter lämnat bort gänglåsning på det stället, det är jävlig att lossa bultarna sen men det är nog en större katastrof om hela oket lossnar men det är jag det, anda får göra som dom vill ☺

Haha ja om du oroar dig att dem lossnar så har du antingen inte dragit till moment. Eller så har du massa skakningar i bilen så de skaka loss wink

Vem drar ok med moment? Det drar man tills det sitter och sen är det bra aldrig varigt några problem för min del.

Jag har gjort det smile
Typ 2 gånger för att jämföra med hur hårt jag dragit innan, drar hellre med moment än att ha gänglåsning iallafall smile

Har heller aldrig haft problem, därför jag anser det är onödigt med gänglåsning smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Djo
13 juli 2015 · 10 160 Inlägg

amoreex skrev:

Djo skrev:

amoreex skrev:

Haha ja om du oroar dig att dem lossnar så har du antingen inte dragit till moment. Eller så har du massa skakningar i bilen så de skaka loss wink

Vem drar ok med moment? Det drar man tills det sitter och sen är det bra aldrig varigt några problem för min del.

Jag har gjort det smile
Typ 2 gånger för att jämföra med hur hårt jag dragit innan, drar hellre med moment än att ha gänglåsning iallafall smile

Har heller aldrig haft problem, därför jag anser det är onödigt med gänglåsning smile

Okej ja det kan man ju göra för skojs skull.

Gjorde jag med tändstift på kompisens bil han skulle ha momentskaft jag sade det drar man på känsla låg 2-3 NM över vad det skulle vara enligt momentnyckeln.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
amoreex
13 juli 2015 · 2 712 Inlägg

Djo skrev:

amoreex skrev:

Djo skrev:

Vem drar ok med moment? Det drar man tills det sitter och sen är det bra aldrig varigt några problem för min del.

Jag har gjort det smile
Typ 2 gånger för att jämföra med hur hårt jag dragit innan, drar hellre med moment än att ha gänglåsning iallafall smile

Har heller aldrig haft problem, därför jag anser det är onödigt med gänglåsning smile

Okej ja det kan man ju göra för skojs skull.

Gjorde jag med tändstift på kompisens bil han skulle ha momentskaft jag sade det drar man på känsla låg 2-3 NM över vad det skulle vara enligt momentnyckeln.

Men alla tycker också att "lagom" är olika, och beroende på hur stark du är så är 30 nm olika för dig, de kanske känns pytte lite för vissa och lagom för vissa.. bättre med moment smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Djo
13 juli 2015 · 10 160 Inlägg

amoreex skrev:

Djo skrev:

amoreex skrev:

Jag har gjort det smile
Typ 2 gånger för att jämföra med hur hårt jag dragit innan, drar hellre med moment än att ha gänglåsning iallafall smile

Har heller aldrig haft problem, därför jag anser det är onödigt med gänglåsning smile

Okej ja det kan man ju göra för skojs skull.

Gjorde jag med tändstift på kompisens bil han skulle ha momentskaft jag sade det drar man på känsla låg 2-3 NM över vad det skulle vara enligt momentnyckeln.

Men alla tycker också att "lagom" är olika, och beroende på hur stark du är så är 30 nm olika för dig, de kanske känns pytte lite för vissa och lagom för vissa.. bättre med moment smile

30NM är skit lite men vist är det så olika för alla, Men skruvar man mycket så sitter tillslut känslan där.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Henkix
20 juli 2015 · 6 737 Inlägg

DiezelMorran skrev:
helt fantastiskt fint blir det, man önskar att man hade den motivationen och orken du har!! big_smile

Tackar big_smile
Hehe jag undrar själv ofta vad jag fått all ork ifrån om jag kollar tillbaka i tråden tongue

BlueScreeen skrev:
Blev nå så fruktansvärt snyggt!!!!! smile

Det blev himla bra! big_smile
Tackar

Volvo965 skrev:
Så fantastiskt snyggt! Bra jobbat!:-)

Över förväntan blev det big_smile
Tack ska du ha

amoreex skrev:
Jag hade då aldrig tagit gänglåsning till broms-okets skruvar..

Men men.. Jag hoppas ju också att du momentdrar allt till de moment som tillverkaren angivit wink

Annars hade de varit lite fel.

Ser riktigt bra ut! gillar i vanliga fall inte 740 eftersom alla gör samma tråkiga saker med dem, men när nån lägger tid att totalt renovera, då är de mer intressant! smile

jag har haft problem med att dom lossnar. har hänt 4 gånger att det börjat låta konstigt från framvagn o då har dem lossnat. sist hann jag inte hem, istället lossnade skruven vilket resulterade i en skrotad fälg, hade det gått nån på trottoaren där det hände hade den personen vart dö idag. spelar ingen roll om jag drar med eller utan moment. går ca 2 månader så har dem lossnat.

Nämen vad roligt att du gillar det big_smile Det glädjer wink
Tack! smile

Djo skrev:
Blir bättre än nytt smile

Hehe ja det blir satans bra big_smile

Only-volvo skrev:
Blev riktigt snyggt, tummen upp!

Tack ska du ha big_smile Blir riktigt bra. smile

gjutarolle skrev:
åå vilken insprations tråd! blir riktigt bra!
angående lufta bromsarna, om man är lite snål så kan man sätta blåsmunstycket imot de lilla lufthålet på locket och trycksätta lite med .

spana gärna in min orginalrenovering med!

Man får taacka big_smile
aha så kan man göra också ja, tack för tipset big_smile
Den tråden följer jag wink

rockabilly-rebell skrev:
blir ju så jävla fint smile riktigt gött jobb! bromsrör e inge kul o hålla på med men ser skitbra ut när de e klart smile
har också den där luftningsmojängen, fungerar alldeles utmärkt! i med 4 bar i däcket innan bara!

hehe jag tyckte det var lite småroligt att dra rör tongue
Ja det var en jävligt smidig grej detdär smile
Tack ska du ha big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
20 juli 2015 · 6 737 Inlägg

Får väl tyvärr meddela att ni får vara utan en bildupdate idag.
Har plockat dän styrväxel o tagit isär den och kopplat elen till el-kylfläkten.

Mer har jag inte fått gjort denna vecka då det är 4 tätningar till styrväxel som saknas.
PTFE O-ring nått sånt heter dom. Enligt renoveringsboken så står det att man inte får ta bort dessa utan dom ska inte behövas bytas. Men mina vart helt slut. Var på en hydraulik firma och dom kunde fixa nya sådana. Skulle tillbaka dit imon o se med dom igen då han som beställer hem saker var på semester förra veckan smile

Hoppas på det bästa tongue

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
24 juli 2015 · 6 737 Inlägg

Nu ska vi ha update!! big_smile

styrväxeln bortplockad o redo för renovering big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-25a1967733a1736096447cd70cba0990.jpg

tänkte ta en hel del bilder när jag plocka isär den men blev inte så många som tänkt då jag körde fast för jag visste inte riktigt hur man fick isär den tongue

plockade dän dom gamla rören. Givetvis var det en nippel som blev lite rund. så fick kapa av röret ovanför nippeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-406228b4cebfacc19ed442eb6a3b214b.jpg

sen knacka jag på en hylsa, då släppte den jäveln
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-27f0b0f127b8a9eebd85a048d7d7bf57.jpg

misshandlad o fin smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-890d0538ce8530c549f2456f9af47c42.jpg

oj här var det väl infettat minsann wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a9b454b36ce8b8ab44742f99809c7531.jpg

en mutter tittade fram tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-89d35c9bcafe4608bda0da4fbdcd8361.jpg

sen blev det inte mer bilder på demonteringen.

Efter mycket fundering o googling så var den iaf isär tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c98b7ad8188ccaf960cd262c0f477f59.jpg

gamla jävla tätningar o mög
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d6bf7fddd9ea23f90cee56b4023afce7.jpg

nytvättade delar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1a9ee42145bd04d2823d0e9014791f8a.jpg

sen kom man ju till dessa teflon tätningar. Dom fick man absolut inte ta bort stod det i boken. men det hade jag ju redan hunnit göra innan jag läste det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0b80689452d589410d67e9297c294926.jpg

prata ju som sagt med en hydraulfirma angående dessa tätningar. Dom kunde tyvärr inte fixa några nya.
Så dom tyckte jag skulle testa med ett par O ringar i samma storlek som teflon-ringarna.
Och så blev det. Köpte 4 st o ringar o monterade o hoppades på det bästa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-808ed247617ff1b803dd9cd10e33c988.jpg

gamla teflonskiten wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-76d1bfc9408500d02334e40f7adc3d77.jpg

sedan inväntade jag ett par nya nipplar till styrväxelns hydraulrör.
Så då grejade jag med lite annat smile

Monterade kondensorn tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-28c554baf88f1036aefe491baa0a8344.jpg

sitter kondensorn såhär original också? Fick med en lapp där det stod att man skulle borra 2 hål i övre kylarbalken sedan skulle det ligga gummin emellan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f80434b26e4cb30ff892768ea36d47aa.jpg

dock saknades ju gummit till ena sidan så får köpa en på volvo när de kommit tillbaka från semestern smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d583dc7ddb59832e6dc75277b6a3e003.jpg

Nya kylet o elfläkten monteras också tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2d8d7d9dc1ff7ccb0bc81da03ed83700.jpg

kopplat in alla givare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-348cf1a63ec60cfda2875235fc033742.jpg

sedan provkörde jag den...
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-86e0aa957e3b8cfc55460b1b16675ca1.jpg

genom att bygla vid termogivarna. o det funkade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7ee900ecbe0ae7c03e02222666d09feb.jpg

Provade idag hur den funkade med vatten i när motorn gick på tomgång.
Och det funkar inte riktigt som jag vill. Givaren för lågfart är monterad högst upp i kylet och givaren för högfart är monterad längst ned. Och lågfarten startade aldrig när bilen stod på tomgång. det var endast högfarten som startade och gick ca 7 sekunder med ca 4 minuters mellanrum. Jag vill ju att låg ska starta först och om den inte räcker till att kyla så ska hög gå igång.

vad har jag gjort fel? har jag satt givarna på fel plats? eller är det så att lågen kanske ska vara kopplad på nedre givaren o hög på övre? 

och här gjorde jag ett kontaktstycke för elen till fläkten samt kompressor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-947dcc5c296f8198b1b2d376ec542c06.jpg

dock såg det så fult ut när strömkabeln till fläkten hängde på detta vis.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72d3afeeb7c106c31815ce060bc76c64.jpg

så jag inhandlade lite kabel...
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dc4b4e6f761dcf50b3d35e6f878fcec1.jpg

och förlängde big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-75c1d4c15a9520b86139958177b98ce3.jpg

så ja. mycket bättre cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b50888a80735ca79e6e196c393a5ba97.jpg

Montering av styrväxel.

Ny kolvtätning samt teflon ring monterad tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-cfa9fe084d3f7bdc1770454a5bbb459d.jpg

nytt lager för pinjongen. infettat o fint big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1394972ad3982b6502193a4e60275c04.jpg

inoljad tejp för att inte skada de nya cylindertätningarna eller va dem nu hette tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-34267c5eda206339148aff0b28f0fc83.jpg

tätningarna på wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-10bd571433e1ba8ee6551dba4469eca4.jpg

sedan lägger jag rikligt med styrväxelfett på kuggarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9ce603bafa3effd9df5d8c51205578bb.jpg

och så trycker vi in kuggstången försiktigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8a75b7a38d91d8bddfb7384dddbf5d10.jpg

sedan trycker man in den i bott och knackar lite försiktigt på den tills man ser genom ena hydraulrörs-hålet att dem inte cylindertättningarna hamnat rätt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-88b6d05954568b878f8e55e5350a7e9b.jpg

sedan monteras den yttre tätningen. den låser man på plats genom att trycka i en tråd (som ingick i satsen) i hålet på plasthylsan som synes
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-284de6bbaa8f05932d718017f97356a6.jpg

sedan snurrar man hylsan tills dess att trådens ände försvinner in i glipan eller hur fan man nu ska säga tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fb86db454841ce6c98aaf7d197c86817.jpg

Sedan monterade jag pinjong med nya tätningar o så men tog tyvärr inga bilder på detta.

Men nu ska jag göra nya hydraulrör big_smile
Dock verkar det vara nån jävla special nippel. Autoexperten sa att det var m12x1.5 så jag köpte ett par sådana. Men det var ej samma gängor på den och så var dem för stora i diameter.
Åkte till mekonomen o dom sa att det är nån special som dom ej kunde ordna.
Så jag använde dem gamla smile Stal en nippel från en annan styrväxel jag har liggande som fick ersätta den som tog lite stryk tongue
Jag mätte nippeln & gängorna o fick fram att det är M11 x 1.25
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1fa9ff2e8b5e1ffb3ed513337dcafbf6.jpg

då var den färdig big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5d990299e7641d09390c0c803dd20282.jpg

nya rör cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-74b88e072d1377f19bd3ccae182168dd.jpg

monterad igen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3d4cf46fd20d0b95fe5fc98de979185b.jpg

nytvättade skyddsplasten också monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1f4980a9c56cfcf14de3b36f0f0d1d30.jpg

sedan hade jag igång bilen o luftade medan den fortfarande var uppallad.
efter det så hissa jag ner den på backen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3ca61986388e5bfae9dd76e940f6a431.jpg

sedan intog jag position bakom ratten. och nu var det dags att se om servon funkar.
OCH DET GJORDE DEN!!!!!!!!! big_smile big_smile big_smile Fyfan va gott cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3cb59f858ca89987dee248378347a67c.jpg

Det fick jag ju fira med att köra ut bilen o städa garaget wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d4d04b9d356dbc98549c05499783d9f0.jpg

var ju tvungen att ta bort friskluftsintaget till luftboxen nu när jag satt dit det långa kylet. Gör det nånting om man har det såhär eller kan man göra ett nytt "intag" ett snyggt vis tro?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bff1b2ada5218c762ea9ec0c977c0789.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6e43f0edfcbd12026bc9cb91a678d5f3.jpg

Tryckte dit nya gummibussningar till ac kompressorn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b7586998b0de7e9606aac9aca5d0bd1a.jpg

Avslutar med en bild på det gamla maskinrummet big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d11d1d33d161c3a83bf407da4a83aeee.jpg

Allt från mej. Nu blir det nog inte så mycket mer gjort här fören efter semestern då jag måste blästra lite på jobbet smile Men ska iaf försöka få fläkten att fungera som jag vill tongue

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2015 · 26 176 Inlägg

Det blir ju så vackert!
Härlig läsning så här på kvällskvisten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Henkix
24 juli 2015 · 6 737 Inlägg

Mack skrev:
Det blir ju så vackert!
Härlig läsning så här på kvällskvisten.

Ja det blir mycket bra denna gången också big_smile
De var ju roligt att höra smile
Tack ska du ha för kommentaren big_smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
24 juli 2015 · 6 737 Inlägg

Nu har jag provat givaren för lågfarten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8a193914a0dd32c5d5182b5648ef2117.jpg

Den sluter precis innan vattnet är påväg att börja koka.
Provade givaren till högfarten och den slöt också innan vattnet var påväg att börja koka upp. Så givarna funkar ju smile
nu när jag tryckte tillbaka dem i kylaren så skiftade jag däremot plats på dom. Tänkte att den ena kanske är lite känsligare än den andra och sluter lite tidigare. Jag ska prova o se hur det fungerar imon.

Nu ska jag åka o svetsa rost åt en kompis! tongue

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
fille_skottet
24 juli 2015 · 15 Inlägg

Mycket fint jobb! smile

Volvo 855 T5R "T5an" (1995)
volvo-93
24 juli 2015 · 627 Inlägg

Snyggt jobb med styrväxeln, lämnar gärna in min till dig om den skulle börja läcka smile

Djo
24 juli 2015 · 10 160 Inlägg

Snyggt jobbat smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Erikzxz
24 juli 2015 · 218 Inlägg

Bilden på motorutrymmet inifrån garaget gav mig den här "nybils-känslan" allt är blankt och fint, sjukt att detta är en 27 år gammal bil!!

Henkix
26 juli 2015 · 6 737 Inlägg

fille_skottet skrev:
Mycket fint jobb! smile

Ja det blir bra smile
Tack ska du ha big_smile

volvo-93 skrev:
Snyggt jobb med styrväxeln, lämnar gärna in min till dig om den skulle börja läcka smile

Tackar smile
Javisst, den va ju lätt o byta tätningarna i tongue

Djo skrev:
Snyggt jobbat smile

Tackar så mycket big_smile
blir fint smile

Erikzxz skrev:
Bilden på motorutrymmet inifrån garaget gav mig den här "nybils-känslan" allt är blankt och fint, sjukt att detta är en 27 år gammal bil!!

Nämen big_smile Så roligt att höra big_smile
Hehe ja, tänk va tiden går tongue
Tack för kommentaren smile


Till alla som brukar kommentera i tråden:
Som vanligt är jag helt värdelös på att veta vad ja ska skriva när jag citerar era kommentarer. Brukar bli det gamla vanliga "tack, tackar så mycket" osv
Men ni ska veta att jag blir oerhört glad för alla kommentarer ni skriver big_smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
26 juli 2015 · 6 737 Inlägg

En liten textupdate såhär på natten tongue

Idag har jag fått elfläkten att fungera som jag vill.
Jag skiftade plats på sladdarna till givarna. Så nu går lågfarten på den nedre givaren och hög på den övre.
Så nu går låg farten igång först och om den inte räcker till så går högfart igång.

När nedre givaren startade lågfarten ryckte jag loss ena kabeln från givaren så att fläkten stannade. sedan tog det kanske 30 sekunder då startade den övre givaren högfart. Efter ca 10 sekunder med högfart så "släppte" den övre givaren och fläkten växlade då ned till lågfart som den gick på ca 5 sekunder innan nedre givaren "släppte" Dock gick högfarten aldrig igång på "automatiken" när jag stod i garaget. Utan då klarade lågfarten kylningen tongue

Sedan startade även ECC reglaget lågfarten också.
När snöflingan är intryckt, bilens hastighet är under 15km/h och insugsluftens temp vid kupéfläkten är 28 grader varm så startar ECC fläkten och låter den gå tills bilens hastighet passerat >50km/h eller att insugsluften sjunkit till 24grader. smile Detta gör ecc:n dock endast om snöflingan är intryckt (aktiverad kylanläggning)

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mervolic Yawn...
27 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Hmm, trodde jag skrev en kommentar om det förut. Värme stiger så kylaren blir varm överst först, därför ska ju lågfartens givare sitta där uppe och högfarten där nere. Skönt att du löste det! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang