Vindrutetorkare som slutat fungera (Polo Gti 01)

AudiRS6 Revisor
17 september 2012 · 151 Inlägg

Hej,

Idag när jag var påväg hem från jobbet så dog vindrutetorkarna plötsligt, självklart i uppfällt läge också...smile
Spolarvätskan kommer inte heller. Vad kan det vara för knas? Säkring som gått, spaken som gett upp?

Tipps tages tacksamt emot!

Med vänlig hälsning,
Marcus

CarpeDiem German Engineering
17 september 2012 · 9 081 Inlägg

Det är nog en säkring som har gått, kolla i säkringshållaren smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
AudiRS6 Revisor
17 september 2012 · 151 Inlägg

Det var säkringen! Bytte, men sedan gick den nya på 5sek, ideer?

Med vänlig hälsning,
Marcus

zshoe Kokar ris
17 september 2012 · 923 Inlägg

torkarlänkage som kärvar, vilket gör att torkarmotorn får jobba hårdare och därefter bränner säkringen som även är kopplad till vindrutespolningen.

...kanske?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
AudiRS6 Revisor
18 september 2012 · 151 Inlägg

Låter rimligt med ökat motstånd = bränd säkring. Kanske går att smörja upp på något vis? Någon med erfarenhet/tipps på hur man löser detta?

/Marcus

dif_00
18 september 2012 · 2 Inlägg

Det är bara att riva isär länkaget och leda upp det !
fick samma fel på min a3, ganska vanligt fel på wag bilar.

Mitsubishi Lancer Ralliart "Itsputte" (2010)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
18 september 2012 · 482 Inlägg

Väldigt vanligt fel hos VAG. Bytt ganska många länkage, på min egna bil har jag rivit isär allt och smörjt upp. Det är sällan motorn går sönder.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
AudiRS6 Revisor
19 september 2012 · 151 Inlägg

Några tipps på hur man gör ifall det blir aktuellt? Vad ska monteras bort?

Bytte säkring igen igår och nu fungerar det faktiskt. Vi får väl se hur länge:)

zshoe Kokar ris
19 september 2012 · 923 Inlägg

du får ta bort torkararmar, plasten nedanför rutan, sen lite beroende på modell så är det ungefär bara länkaget kvar sen, du får flytta över torkarmotorn från gammla länkaget till det nya, o sen tillbaka med allt.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
19 september 2012 · 482 Inlägg

cenoxide skrev:
du får ta bort torkararmar, plasten nedanför rutan, sen lite beroende på modell så är det ungefär bara länkaget kvar sen, du får flytta över torkarmotorn från gammla länkaget till det nya, o sen tillbaka med allt.

En gruninställning bör även göras innan torkarna ska börja användas... Man släpper på muttern och drar loss metallpinnen från splinesen, tryck en gång för intervall torkning och stäng av allt när du har hört att motorn slutat gå. Sätt då tillbaka armen ungefär kvart i 9 och dra åt allt.. Klart!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
mb_pucken
19 september 2012 · 5 087 Inlägg

annars när du plockat ur armeraturen så tar man bort en låsring på vardera exal och plockar i tur den och sen gör rent och smörjer med nått bra medel. typ fett. gärna fuktavstötande. man ska inte använda kopparpasta då detta inte går bra i hop med aluminium:-) köper man en beggad så brukar felet återkomma då brukar funka bättre och renövera den man har. passa även på att byta oringarna om det sitter sånna på din armeratur:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dif_00
19 september 2012 · 2 Inlägg

jag tycker du ska renovera den gamla. går hyfsat fort och så blir det som nytt.
som sagt innan, om du köpen ett beggat länkage så kommer det inte ta lång tid innan det också kärvar.
smile

Mitsubishi Lancer Ralliart "Itsputte" (2010)
Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 september 2012 · 482 Inlägg

mb_pucken skrev:
annars när du plockat ur armeraturen så tar man bort en låsring på vardera exal och plockar i tur den och sen gör rent och smörjer med nått bra medel. typ fett. gärna fuktavstötande.

När jag gjorde detta på min förra bil så slipade jag rent allt och smörjde upp med hjullagerfett, funkade skitbra!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
AudiRS6 Revisor
26 december 2012 · 151 Inlägg

Hmm, det verkar faktiskt som det endast käkas säkringar när jag använder spolarvätskan.
Kommer lite värska sen går säkringen för torkarna och spolarvätskan (gemensam säkring). Torkarna stannar då oftast mitt på rutan vilket är är lite irriterande:)

Tack på förhand!smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang