E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

Ahlen93
23 december 2012 · 186 Inlägg

Är det den här: http://www.schmiedmann.se/3_serien/E36/ … .htm#14897

Produktnummer: 13621703993

Men det är väll den som sitter under insuget i motorblocket?

Vad är den som sitter på insuget då? Kallstartsgivare?

Länka tack om ni hittar smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
23 december 2012 · 3 352 Inlägg

Japp, den menade jag. Sitter i toppen precis under insuget. Mäter tempen på kylvätskan och talar om för motorstyrningen hur mkt soppa som ska skickas på. Den som sitter i insuget är en lufttemperaturgivare. Den mäter lufttemperaturen och har samma uppgift som föregående givare

Ahlen93
25 december 2012 · 186 Inlägg

Men troligast borde väl vara tempgivaren under insuget?
Vart kan man hitta den andra givaren, hitta den inte på mekonomen eller schmiedmann, kanske finns på skruvat?

Men känns ju som deborde vara fel på den eftersom den startar lätt när den är varm men att den ej startar när den är kall utan startgas?

Ska åka in till mekonomen och köpa en tempgivare i veckan tänkte jag!

Marcus_89 Biltokig elektriker
25 december 2012 · 3 352 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Men troligast borde väl vara tempgivaren under insuget?
Vart kan man hitta den andra givaren, hitta den inte på mekonomen eller schmiedmann, kanske finns på skruvat?

Men känns ju som deborde vara fel på den eftersom den startar lätt när den är varm men att den ej startar när den är kall utan startgas?

Ska åka in till mekonomen och köpa en tempgivare i veckan tänkte jag!

Ja, börja med att byta tempgivaren som sitter i toppen, det är vanligast att den ger sig. Tempgivarn för luft ger sig inte så ofta. Så åk och köp en sån och prova igen smile

Vet att skruvat har lufttempgivaren. Den är enkel att mäta upp med. Mellan stiften så ska den ha 2,5 kOhm, alltså 2500 Ohm.

Senast redigerat av Marcus_89 (25 december 2012)

Ahlen93
26 december 2012 · 186 Inlägg

Okej smile men den i toppen går ej att ohmmäta eller?
Kanske lika bra att bara prova byta eftersom den bara kostar 250kr på mekonomen och då är de ju bra grejer så köper nog hellre där än på schmiedmann vad de gäller elektronik delar smile

Känns som de borde vara den eftersom den startar utan startgas väldigt lätt när den är varm men när den är kall så går den inte starta utan startgas?

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 december 2012 · 3 352 Inlägg

Jo, den går att Ohmmäta. Resistansen är olika vid olika temperaturer, det är så den ger signal till styrboxen. Har dock inte värderna för de olika temperaturerna. Prova och byt den, handlar inte om många kronor

Ahlen93
26 december 2012 · 186 Inlägg

Nej precis, ska ringa och beställa en på mekonomen imorgon smile

Ahlen93
5 januari 2013 · 186 Inlägg

Har köpt en tempgivare och har den hemma nu, har även en sån långhylsa nu så jag kan släppa på givaren.
Bytet av givaren går ju på några minuter men jag har ett problem hur öppnar man kontaken lättast till givaren?
Det är ju sånna där plastpiggar som glider över två hål och låser givaren.
Lambdasonderna har likadana kontakter om ni undrar hur dom ser ut.

Hatar sånna låsningar varför kan dom inte bara ha en metallbygel som de flesta andra givare har?

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Ahlen93 (20 januari 2013)

Ahlen93
16 januari 2013 · 186 Inlägg

Jag har nu bytt givaren sedan förra veckan var ju hur enkelt som helst smile
Men jag har ett problem att bagagen var i låsläge när jag tog ur batteriet för laddning och det går inte låsa upp bagagen med nyckel enbart på centrallås och de har tidigare ägare pillat i så centralås går på någon jäkla dosa med larm och grejer dom satt i(onödigt).

Så det enda sättet för mig att få i batteriet igen antar jag är att ta bort baksätet men jag har inte fattat hur  man ska göra. Jag pilla lite med de igår men jag lyckas bara få de lite löst i ändarna?

Kan någon vara snäll att förklara hur man tar bort baksätet på en 4dörrars E36?

KinazzZ
16 januari 2013 · 235 Inlägg

Ryck i ytterkanten (framåt mot stolarna) uppåt för att lossa sätet. Ryck mot dig i ytterkanter (vid hatthyllan) för att släppa ryggstödet. Sedan dra uppåt (håll koll på styrningarna på sidorna som går i plastkonsollerna vid hundbenen) Man kan få rycka ganska kraftigt ibland så de släpper ordentligt.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Marcus_89 Biltokig elektriker
16 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Absolut enklaste är att ta startkablar till ett batteri och ansluta till pluspolen i motorrummet(sitter på/vid insuget) och sen jordar du i karossen. Så har du ström i bilen under tiden. Annars så ska det gå att öppna låset med nyckel bak just pga av detta. Men brukar tyvärr paja

Ahlen93
20 januari 2013 · 186 Inlägg

UPDATE!

Nu har jag bytt tempgivaren och jag lyckades riva ur baksätet och ansluta kablarna till batteriet.
Men bilen beter sig likadant, men jag har gjort en ny film nu för att visa hur den beter sig.
Förhoppningsvis kanske någon vet vad felet kan vara och hjälpa mig.
Den startar fortfarande bara på startgas när den är kall och den startar jättelätt när den är varm utan startgas.

Iallafall tror att filmen är tusen gånger lättare att beskriva problemet hur den går än att förklara smile
Och om någon skulle poängtera så vet jag att motorn är lite för varm och de beror på att jag måste lufta kylet eftersom jag hade av kylarslangen när jag bytte vevgivaren för ett tag sen, så den går lätt varm smile

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=3YQvFFzc8Ao

fredde85
20 januari 2013 · 1 798 Inlägg

Antar att din tempmätaren inte stämmer för enligt den kokar ju nästan bilen.

Men har du låtit göra en felsök på bilen bara byta på måfå kan ju ofta bli dyrare än att få veta va som är fel direkt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Ahlen93
20 januari 2013 · 186 Inlägg

fredde85: Jo, tempmätaren stämmer vattnet var ju väldigt varmt, den var likadan när jag hade fel på vevaxelgivaren en annan gång och bytte den efter de gick den upp till rött i temp på typ 3 kilometer och då luftade jag kylen så låg den på perfekt temp hela tiden smile
Angående felsökning förstår jag att du inte läst igenom tråden, men de ligger till så att jag har provat felsöka på 4 olika ställen( mekonomen, BMW, mm) när jag hade ett fel på bilen en annan gång, men på min bil går det inte få fram några koder, felsökningen avbryts och de står något felmeddelande på skärmen, så har de gjort på alla fyra ställen jag provade på. Man hör att det knäpper i styrboxen och så men någonting gör att felsökningen avbryts kommer inte ihåg exakt vad det står, men han på BMW trodde de kunde vara någon kabel som var av någonstans, men han sade att det skulle bli dyrare att fixa de felet än att testa byta sig fram med andra givare för att hitta felet.

fredde85
20 januari 2013 · 1 798 Inlägg

ahhh ok usäktar för min lathet att inte orka läsa hela då

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Ahlen93
20 januari 2013 · 186 Inlägg

fredde85: absolut ingen fara haha, de var inget otrevligt menat om de kanske förefall så, ursäkta från min del.
Men du har inget tips på vad felet kan vara?

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Verkar vara ett skumt fel. Men lägger en gissning på databoxen. Hur ser stiften ut? Låter nästan som att den inte får soppa. Är bränsletrycket ok?

Ahlen93
20 januari 2013 · 186 Inlägg

marcus_89: Sitter sprillans nya Bosch stift sedan i höstas och bränsletrycket är okej!
Okej, jag vet inte riktigt men databox känns ju skumt att den endå skulle gå så bra, jag var ju ute och körde med den utan problem tidigare i veckan, de är ju när man varvar den mycket den vill köva sig själv och så.
Jag tror nog på någon givare men vet inte riktigt vilken.
Mer svar hoppas jag på smile

FordRSC Los geht's, Schumacher
20 januari 2013 · 1 510 Inlägg

Har inte läst tråden, men har du fått tips om bränsletrycksregulatorn?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Marcus_89 Biltokig elektriker
20 januari 2013 · 3 352 Inlägg

Ahlen93 skrev:
marcus_89: Sitter sprillans nya Bosch stift sedan i höstas och bränsletrycket är okej!
Okej, jag vet inte riktigt men databox känns ju skumt att den endå skulle gå så bra, jag var ju ute och körde med den utan problem tidigare i veckan, de är ju när man varvar den mycket den vill köva sig själv och så.
Jag tror nog på någon givare men vet inte riktigt vilken.
Mer svar hoppas jag på smile

Om du nu har mätt trycket, vad har du fått fram?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang