Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

Retromance
29 september 2012 · 23 Inlägg

baltis skrev:

Evildan skrev:
Nej, jag är ytterst tveksam till att det går att bygga en värre bil av samma modell till en lägre kostnad än det kostar att köpa en "top of the line" direkt, givetvis inberäknat all tid och delar det går åt.

Klart man kan bygga sig en simpel Volvo 740turbo rätt billigt jämfört med vad det kostar att köpa en färdig i fint skick, men då är inte den värdefulla tiden inräknad, det tar trots allt några timmar att införskaffa/demontera/plocka ihop en sådan med likvärdiga/värre detaljer.

TACK! äntligen en person som kan läsa och förstå big_smile

Men e fortfarande väldigt nyfiken på om någon där ute kan motbevisa mitt och nu även evildan's påstående...
Kom även med receptet då... smile

Alltså...
Du ska prata ekonomi och då sätter du ett pris på något som är gratis bara för att du inte har ett intresse av det?
Så funkar det inte.
Pröva själv, om du inte har ett stort intresse av att koka snabbmakaroner:
1. Gå till ica. Köp snabbmakaroner. Koka snabbmakaroner. Ät.
2. Köp mat på donken. Ät.
Sedärja, det var mest ekonomiskt att koka makaroner.

Nej, tycker det är helt fel att kasta in det som en aspekt i en ekonomisk frågeställning.

En timme fritid kostar inte 100kr bara för att det är något du inte har ett intresse av.
Då har du tagit det som gör det självare tjänar mest på och satt ett pris på det, klart som fan det inte går ihop då?
Varför måste vi som har ett intresse av det räkna på dom 100 kronorna när vi med glädje går ut och och skruvar istället för att gå på krogen eller pilla naveln framför tvn, bara för att du inte gillar att skruva?
Nej, det blir en helt personlig aspekt som inte har ett jota med ekonomi att göra då.
En timme fritid är gratis. Därmed basta.
Ska vi ändra på det kan vi lika gärna ta bort hela den ekonomiska aspekten och bara fråga
"Tycker Baltis det är värt att trimma?"

Annars kan vi som inte tycker det är intressant med helt orginal standardvagnar bestämma att varje timme du äger en liknande "top-of-the-range"-orginalis kostar 100kr, för vi har ju inget intresse av att äga en sådan?

Nu kan jag dra ett exempel här:

http://skogenracing.org/bilar/detaljer?b=59

Ponera nu istället att dom låtit skiten sitta kvar i bmw'n istället och lagt några tusen på coilovers med? Tänk nu på att dom har kastat i en bur med, så karossen är styv och fin.
Den där kostade dom grabbarna 25.000 kronor. Plus stol och bälte då, men det är inget krav på gatan.
Så då har du.. tjaa, 50.000 över till coils, bromsar och fjäderbensstag innan du har råd med billigaste körbara m5a som är fullt orginal på blocket. (Ja, nu ska det ju vara orginal top-of-the-range, efter som det är det versus trimmat som gäller)
Jag skulle säga att du får helt klart duglig väghållning för det priset. Och du kan räkna av en hel del arbetstimmar om du låtit motorn sitta i 525an den kom ifrån.
Håll utkik ett tag och hitta en mindre, men fortfarande pissbillig turbo så får du en tidigare spool med.
(Du har råd med en ganska ny, ganska fin turbo med bra register med om du vill, du har ju ändå 50.000 kr över)

Och ja, dom har fått en del spons, men dom är ju inte mer än dödliga, bara att ge sig fan på't som dom så har du en m5-dräpare för en liten peng big_smile

Och just det, det står inget om hur mycket den kostade i arbetstimmar när dom berättar hur mycket den kostat dom. wink
Men okej, dom slängde ihop den på under en månad, med en massa specialfabrikeringar för att få i motorn i en sierra, just för att dom inte ville göra en standard turbo-bmw.
Så vi räknar på att det tar en månad då om vi håller motorn kvar i bmwn..
8 timmar om dagen i 25 dagar kanske? Det är mer än en hel arbetsmånad. 200 timmar. Så 20.000 kronor då om vi nu måste räkna 100kr/h.
Så då har du väl bara 30.000 att köpa coils, bromsar, fjäderbensstag (Eller bara delar från en m5a, om du nu inte vill göra bilen ännu bättre på vägen än en m5a då) och en bättre turbo för.
Jag tror man klarar budgeten och kan hänga av en m5 e34, bara man spenderar den rätt.

tack, hej.

Senast redigerat av Retromance (29 september 2012)

Audi S4 "Down to earth" (1992)
baltis
29 september 2012 · 1 948 Inlägg

Caffe skrev:
Hela frågeställningen är ju störd.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv ska man varken köpa M3a eller trimmad 325a utan typ en skoda fabia eller liknande. Och om man vill ha en "rolig bil", varför ska man då räkna vad som är lönsammast? Om lönsamhet är mest roligt per nedlagd krona så går det inte att komma fram till ett rätta svar då vissa tycker det är kul att skruva medan andra bara vill köra.

Jag tror TS har lite ångest över sin M3a (eller rättare sagt kostnaden för den) och försöker rättfärdiga det med en frågeställning så snäv att han hoppas få stöd för sin tes att den som trimmar standardbilar är dum i huvudet och de som kör motorstarka fabriksbilar är klokast...

/C

Ångest? Haha ne har råd att lägga 100k om året utan problem på m3an smile

Frågeställningen e inte ett dugg konstig, säg att du vill ha en Saab 9-3 att åka fort med runt bana, lönar det sig då att köpa en aero direkt eller ska du köpa en billigare variant och sen trimma.
Och ja tiden måste räknas då jag hellre kör än skruvar.

qazse
29 september 2012 · 178 Inlägg

baltis skrev:
Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång smile

liten fundering.
varför ska jag göra den "lika bra" istället för att anpassa den för mig?


jag tror inte att det är speciellt många som köper en billigare bil med målet att bygga om den till en exakt kopia av det värsta dom erbjuder (då blir det nästan garanterat dyrare) utan det är väl snarare så att man bygger om bilen för att den ska bli anpassad till ägarens önskemål.

varför betala biltillverkaren flera tusen extra för massa eldrivna saker och annat lyx när det egentligen bara är den högre effekten man vill ha?

varför betala biltillverkaren flera tusen extra för högre effekt när man egentligen bara vill ha elstolar?

varför betala biltillverkaren flera tusen extra för väghållning när man egentligen bara vill ha andra högtalare?

varför köpa komplett "top of the line" om det bara är en liten del av det man faktiskt har något intresse av?

man köper det som närmast det man vill ha och sen ändrar man resten, eller så tycker man bara att det är roligt att själv bygga en bil för småpengar som på något område är "bättre" än en bil för betydligt mycket mer (eller så är det bara byggandet man tycker är roligt)

baltis
29 september 2012 · 1 948 Inlägg

qazse skrev:

baltis skrev:
Luddig topic men kom inte på en bättre/kortare.

Detta är vad jag funderat på, alla där ute verkar vilja trimma sina från början ganska motorsvaga bilar... men lönar det sig verkligen?

Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.
T.ex då en bmw e46 (som jag nu råkar ha).
Jag tror/tycker att det är mer lönsamt att köpa en m3 på en gång, istället för att köpa säg en 330 och få den lika bra som m3an.


Sen så är det självklart så att du ska ha minst lika bra hållbarhet i grejjerna, du ska ju även ha lika bra väghållning, bromsar osv osv osv. Dvs bilen ska vara lika bra...


Vad tror ni? Kom gärna med förslag om bilar som faktiskt lönar sig att trimma istället för att köpa det värsta på en gång smile

liten fundering.
varför ska jag göra den "lika bra" istället för att anpassa den för mig?


jag tror inte att det är speciellt många som köper en billigare bil med målet att bygga om den till en exakt kopia av det värsta dom erbjuder (då blir det nästan garanterat dyrare) utan det är väl snarare så att man bygger om bilen för att den ska bli anpassad till ägarens önskemål.

varför betala biltillverkaren flera tusen extra för massa eldrivna saker och annat lyx när det egentligen bara är den högre effekten man vill ha?

varför betala biltillverkaren flera tusen extra för högre effekt när man egentligen bara vill ha elstolar?

varför betala biltillverkaren flera tusen extra för väghållning när man egentligen bara vill ha andra högtalare?

varför köpa komplett "top of the line" om det bara är en liten del av det man faktiskt har något intresse av?

man köper det som närmast det man vill ha och sen ändrar man resten, eller så tycker man bara att det är roligt att själv bygga en bil för småpengar som på något område är "bättre" än en bil för betydligt mycket mer (eller så är det bara byggandet man tycker är roligt)

Frågeställningen e ju mer ifall du har bestämt dig för en viss bil modell (bmw e46, volvo 850, vw golf mk4 osv osv), som du vill göra snabb (både gasa, bromsa och svänga med) är det då mest lönsamt att köpa det värsta som erbjuds, eller köpa en snikmodell och sen trimma och förbättre själv.

Håller helt klart med om att är man ute efter att bygga en extrem bil, då köper man ju självklart bara ett tomt skal och bygger om allt från början, siktar man på 1:20 tider runt mantorp så har det ju ändå ingen betydelse om man köper top of the line eftersom allt ändå måste byggas om / bytas ut. Om man däremot bara känner att man vill ha en hyffsat snabb "trackday" bil som även går att använda till vardags... då känns det däremot som att det kan löna sig att köpa det snabbare/dyrare från början.


Frågan handlar fortfarande inte om att jämföra en bil från 80 talet med en bil från 2000 talet, utan om att jämföra 2 bilar ur samma modellserie.

Alla som vet något är att det är inga bekymmer att för 200k och en del tid bygga en bil som går snabbare åt alla håll än bilar för flera miljoner... Men det e ju inte det frågan handlar om...

baltis
29 september 2012 · 1 948 Inlägg

Retromance skrev:

baltis skrev:

Evildan skrev:
Nej, jag är ytterst tveksam till att det går att bygga en värre bil av samma modell till en lägre kostnad än det kostar att köpa en "top of the line" direkt, givetvis inberäknat all tid och delar det går åt.

Klart man kan bygga sig en simpel Volvo 740turbo rätt billigt jämfört med vad det kostar att köpa en färdig i fint skick, men då är inte den värdefulla tiden inräknad, det tar trots allt några timmar att införskaffa/demontera/plocka ihop en sådan med likvärdiga/värre detaljer.

TACK! äntligen en person som kan läsa och förstå big_smile

Men e fortfarande väldigt nyfiken på om någon där ute kan motbevisa mitt och nu även evildan's påstående...
Kom även med receptet då... smile

Alltså...
Du ska prata ekonomi och då sätter du ett pris på något som är gratis bara för att du inte har ett intresse av det?
Så funkar det inte.
Pröva själv, om du inte har ett stort intresse av att koka snabbmakaroner:
1. Gå till ica. Köp snabbmakaroner. Koka snabbmakaroner. Ät.
2. Köp mat på donken. Ät.
Sedärja, det var mest ekonomiskt att koka makaroner.

Nej, tycker det är helt fel att kasta in det som en aspekt i en ekonomisk frågeställning.

En timme fritid kostar inte 100kr bara för att det är något du inte har ett intresse av.
Då har du tagit det som gör det självare tjänar mest på och satt ett pris på det, klart som fan det inte går ihop då?
Varför måste vi som har ett intresse av det räkna på dom 100 kronorna när vi med glädje går ut och och skruvar istället för att gå på krogen eller pilla naveln framför tvn, bara för att du inte gillar att skruva?
Nej, det blir en helt personlig aspekt som inte har ett jota med ekonomi att göra då.
En timme fritid är gratis. Därmed basta.
Ska vi ändra på det kan vi lika gärna ta bort hela den ekonomiska aspekten och bara fråga
"Tycker Baltis det är värt att trimma?"

Annars kan vi som inte tycker det är intressant med helt orginal standardvagnar bestämma att varje timme du äger en liknande "top-of-the-range"-orginalis kostar 100kr, för vi har ju inget intresse av att äga en sådan?

Nu kan jag dra ett exempel här:

http://skogenracing.org/bilar/detaljer?b=59

Ponera nu istället att dom låtit skiten sitta kvar i bmw'n istället och lagt några tusen på coilovers med? Tänk nu på att dom har kastat i en bur med, så karossen är styv och fin.
Den där kostade dom grabbarna 25.000 kronor. Plus stol och bälte då, men det är inget krav på gatan.
Så då har du.. tjaa, 50.000 över till coils, bromsar och fjäderbensstag innan du har råd med billigaste körbara m5a som är fullt orginal på blocket. (Ja, nu ska det ju vara orginal top-of-the-range, efter som det är det versus trimmat som gäller)
Jag skulle säga att du får helt klart duglig väghållning för det priset. Och du kan räkna av en hel del arbetstimmar om du låtit motorn sitta i 525an den kom ifrån.
Håll utkik ett tag och hitta en mindre, men fortfarande pissbillig turbo så får du en tidigare spool med.
(Du har råd med en ganska ny, ganska fin turbo med bra register med om du vill, du har ju ändå 50.000 kr över)

Och ja, dom har fått en del spons, men dom är ju inte mer än dödliga, bara att ge sig fan på't som dom så har du en m5-dräpare för en liten peng big_smile

Och just det, det står inget om hur mycket den kostade i arbetstimmar när dom berättar hur mycket den kostat dom. wink
Men okej, dom slängde ihop den på under en månad, med en massa specialfabrikeringar för att få i motorn i en sierra, just för att dom inte ville göra en standard turbo-bmw.
Så vi räknar på att det tar en månad då om vi håller motorn kvar i bmwn..
8 timmar om dagen i 25 dagar kanske? Det är mer än en hel arbetsmånad. 200 timmar. Så 20.000 kronor då om vi nu måste räkna 100kr/h.
Så då har du väl bara 30.000 att köpa coils, bromsar, fjäderbensstag (Eller bara delar från en m5a, om du nu inte vill göra bilen ännu bättre på vägen än en m5a då) och en bättre turbo för.
Jag tror man klarar budgeten och kan hänga av en m5 e34, bara man spenderar den rätt.

tack, hej.

För att jag ska ställa mig i garaget och skruva behöver/vill jag egentligen ha mer än 100kr timmen... så för MIG är tiden en kostnad.

Men kan hålla med om att med just bmw e39 går det att få en minst lika bra bil som om man köper än 525 och trimmar/kittar som om man köper en m5 direkt. M5an e ju tyvärr inte så jätte kompetent runt banan original heller så kan behövas bytas lite prylar i den med. Dock så är ju e39 ganska så uselt utgångsobjekt från början då den e lite för tung.

baltis
29 september 2012 · 1 948 Inlägg

Eddy skrev:
Det jag märker är att man försöker dra alla bilar över en kam (höhö)

Det lönar sig att trimma beroende på vad för bil man köper från början såklart!

en 325 med 500hk kan man väl komma undan med 20k (om man tar bottenskrapet av trimgrejor) då grunden av motorn är välbyggd. styvare chassie kan man fixa rätt lätt med fjäderbensstag, coilovers, etc, eventuellt svetsa förstärkningar bakom brandväggen fram och mellan baksätet och bagaget.

Tar du en evo 1-6 och vill trimma till 500hk så kostar det bra mycket mer! då kanske chassiet redan är någorlunda bra, men du kommer behöva byta det mesta i motorn! 50k+ skulle jag tippa för att få det att lira väl, då växellådan också måste förstärkas.

Det beror på vad man jämför med också, försöker du få en standardbil-modell gå som sportmodellen? (då t.ex. 325 -> m3) eller har du t.ex. en budget på 200k och undrar om du får mer prestanda för pengarna om du bygger bilen själv än att köpa en som redan kostar så mycket?

Basically: Om man bara tar pengar-för-prestanda faktorn i räkning så handlar det 95-X=% om vad för bil man börjar med och vilket mål man vill nå.

X=prestandanivå

Effekten är inte det primära målet, målet är att bilen ska vara snabb. Dvs även kunna svängas med samt bromsas. Så utöver din 20k motor så behöver du även lägga pengar på bromsar, drivlina, och chassi. Och då börjar det tyvärr kosta en del pengar.

Tar en EVO? är inte evo top-of-the-line? big_smile

Frågan e som du gissar, du ska få din 325 att gå/hålla precis lika bra som en m3 av samma årsmodell.
Sen kan man självklart vidare utveckla frågan, säg att du har 200k att lägga på bil, vad är då bästa utgångs matrial, en 325 e36 eller en m3 e36? Där blir det ju genast lite knivigare då du ändå säkerligen kommer att byta/trimma allt på m3an förutom kanske diffen och lådan... Fast för att diskutera den saken känns det som att man behöver vara ordentligt kunnig om att just trimma dessa motorer.


Och för att försöka tysta alla "min 240 som jag tycker det är jätte roligt att skruva med och den går jätte fort och har knappt kostat något..." Varför bygger ni inte ett rent rör-rams bygge? Visst det tar tid (men vad gör det när det e så skojj) och blir både billigare och snabbare... ni anar inte hur snabbt era 500hk motorer kommer gå när dom bara har hälften av vikten att släpa på big_smile

Xuri One Man Clan
29 september 2012 · 4 287 Inlägg

jag skulle vilja säga att de beror på vilken bilmodell man väljer har å vilket intresse man har av att skruva.

en "top of the range" är ofta väldigt dyr i underhåll. dels både service och repkostnader när olyckan väl är framme.

en standardbil kan man modda för rätt små pengar om man har rätt verktyg å kunskap. om ett haveri då skulle vara framme kostar tex en växelåda kanske 1/3 del av vad grejerna till en "top of the range" bil kostar.

Ju mer bil man har skruvat ju fortare går de att bygga något potent.

att räkna 100kr i timmen för att skruva med sin egna bil tycker jag dock är lite fel.

jag räknar hellre att ja fan nu har jag tjänat i alla fall 900kr denna timmen jag gjorde service för verkstaden skulle haft 1100kr i timmen...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
RD_87 Skrotsamlare
29 september 2012 · 4 031 Inlägg

Frågeställningen är ju svår, det beror ju på om man menar att trimma orginalmotorn i den billigare bilen t.ex. Men så länge det gäller mer eller mindre gatlegala fordon så är det billigare att köpa den värsta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Munkis
30 september 2012 · 1 636 Inlägg

Det beror ju på vilken bilmodell vi snackar om. Som i mitt fall så har jag ju "Top of the range" av 850. Dock så är det ju varken svårt eller dyrt att få mer fart i en T5 som endast har 25hk mindre.

Värre blir det väl om man ska få fart på en 140hk sugis, då blir det dyrt.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 september 2012 · 7 232 Inlägg

baltis skrev:

Retromance skrev:

baltis skrev:

TACK! äntligen en person som kan läsa och förstå big_smile

Men e fortfarande väldigt nyfiken på om någon där ute kan motbevisa mitt och nu även evildan's påstående...
Kom även med receptet då... smile

Alltså...
Du ska prata ekonomi och då sätter du ett pris på något som är gratis bara för att du inte har ett intresse av det?
Så funkar det inte.
Pröva själv, om du inte har ett stort intresse av att koka snabbmakaroner:
1. Gå till ica. Köp snabbmakaroner. Koka snabbmakaroner. Ät.
2. Köp mat på donken. Ät.
Sedärja, det var mest ekonomiskt att koka makaroner.

Nej, tycker det är helt fel att kasta in det som en aspekt i en ekonomisk frågeställning.

En timme fritid kostar inte 100kr bara för att det är något du inte har ett intresse av.
Då har du tagit det som gör det självare tjänar mest på och satt ett pris på det, klart som fan det inte går ihop då?
Varför måste vi som har ett intresse av det räkna på dom 100 kronorna när vi med glädje går ut och och skruvar istället för att gå på krogen eller pilla naveln framför tvn, bara för att du inte gillar att skruva?
Nej, det blir en helt personlig aspekt som inte har ett jota med ekonomi att göra då.
En timme fritid är gratis. Därmed basta.
Ska vi ändra på det kan vi lika gärna ta bort hela den ekonomiska aspekten och bara fråga
"Tycker Baltis det är värt att trimma?"

Annars kan vi som inte tycker det är intressant med helt orginal standardvagnar bestämma att varje timme du äger en liknande "top-of-the-range"-orginalis kostar 100kr, för vi har ju inget intresse av att äga en sådan?

Nu kan jag dra ett exempel här:

http://skogenracing.org/bilar/detaljer?b=59

Ponera nu istället att dom låtit skiten sitta kvar i bmw'n istället och lagt några tusen på coilovers med? Tänk nu på att dom har kastat i en bur med, så karossen är styv och fin.
Den där kostade dom grabbarna 25.000 kronor. Plus stol och bälte då, men det är inget krav på gatan.
Så då har du.. tjaa, 50.000 över till coils, bromsar och fjäderbensstag innan du har råd med billigaste körbara m5a som är fullt orginal på blocket. (Ja, nu ska det ju vara orginal top-of-the-range, efter som det är det versus trimmat som gäller)
Jag skulle säga att du får helt klart duglig väghållning för det priset. Och du kan räkna av en hel del arbetstimmar om du låtit motorn sitta i 525an den kom ifrån.
Håll utkik ett tag och hitta en mindre, men fortfarande pissbillig turbo så får du en tidigare spool med.
(Du har råd med en ganska ny, ganska fin turbo med bra register med om du vill, du har ju ändå 50.000 kr över)

Och ja, dom har fått en del spons, men dom är ju inte mer än dödliga, bara att ge sig fan på't som dom så har du en m5-dräpare för en liten peng big_smile

Och just det, det står inget om hur mycket den kostade i arbetstimmar när dom berättar hur mycket den kostat dom. wink
Men okej, dom slängde ihop den på under en månad, med en massa specialfabrikeringar för att få i motorn i en sierra, just för att dom inte ville göra en standard turbo-bmw.
Så vi räknar på att det tar en månad då om vi håller motorn kvar i bmwn..
8 timmar om dagen i 25 dagar kanske? Det är mer än en hel arbetsmånad. 200 timmar. Så 20.000 kronor då om vi nu måste räkna 100kr/h.
Så då har du väl bara 30.000 att köpa coils, bromsar, fjäderbensstag (Eller bara delar från en m5a, om du nu inte vill göra bilen ännu bättre på vägen än en m5a då) och en bättre turbo för.
Jag tror man klarar budgeten och kan hänga av en m5 e34, bara man spenderar den rätt.

tack, hej.

För att jag ska ställa mig i garaget och skruva behöver/vill jag egentligen ha mer än 100kr timmen... så för MIG är tiden en kostnad.

tiden är en kostnad för dig ... inte för mig ...

men som många andra sagt att ska man räkna tid så lönar de sig att köpa en snabb orginalbil, men vad gör du som inte gillar att skruva när du är trött på bilen/ effekt chassi osv ? lämnar du bort de jobbet för att förbättra den då ? eller köper du bara en dyrare bil ?

men om man nu bara vill köra snabbt och har det som enda mål, köp en radical istället .. den går snabbt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Tiiiseen
30 september 2012 · 526 Inlägg

Radical går ju inte o köra med på gatan???

baltis
30 september 2012 · 1 948 Inlägg

CHEEVA skrev:

baltis skrev:

Retromance skrev:
Alltså...
Du ska prata ekonomi och då sätter du ett pris på något som är gratis bara för att du inte har ett intresse av det?
Så funkar det inte.
Pröva själv, om du inte har ett stort intresse av att koka snabbmakaroner:
1. Gå till ica. Köp snabbmakaroner. Koka snabbmakaroner. Ät.
2. Köp mat på donken. Ät.
Sedärja, det var mest ekonomiskt att koka makaroner.

Nej, tycker det är helt fel att kasta in det som en aspekt i en ekonomisk frågeställning.

En timme fritid kostar inte 100kr bara för att det är något du inte har ett intresse av.
Då har du tagit det som gör det självare tjänar mest på och satt ett pris på det, klart som fan det inte går ihop då?
Varför måste vi som har ett intresse av det räkna på dom 100 kronorna när vi med glädje går ut och och skruvar istället för att gå på krogen eller pilla naveln framför tvn, bara för att du inte gillar att skruva?
Nej, det blir en helt personlig aspekt som inte har ett jota med ekonomi att göra då.
En timme fritid är gratis. Därmed basta.
Ska vi ändra på det kan vi lika gärna ta bort hela den ekonomiska aspekten och bara fråga
"Tycker Baltis det är värt att trimma?"

Annars kan vi som inte tycker det är intressant med helt orginal standardvagnar bestämma att varje timme du äger en liknande "top-of-the-range"-orginalis kostar 100kr, för vi har ju inget intresse av att äga en sådan?

Nu kan jag dra ett exempel här:

http://skogenracing.org/bilar/detaljer?b=59

Ponera nu istället att dom låtit skiten sitta kvar i bmw'n istället och lagt några tusen på coilovers med? Tänk nu på att dom har kastat i en bur med, så karossen är styv och fin.
Den där kostade dom grabbarna 25.000 kronor. Plus stol och bälte då, men det är inget krav på gatan.
Så då har du.. tjaa, 50.000 över till coils, bromsar och fjäderbensstag innan du har råd med billigaste körbara m5a som är fullt orginal på blocket. (Ja, nu ska det ju vara orginal top-of-the-range, efter som det är det versus trimmat som gäller)
Jag skulle säga att du får helt klart duglig väghållning för det priset. Och du kan räkna av en hel del arbetstimmar om du låtit motorn sitta i 525an den kom ifrån.
Håll utkik ett tag och hitta en mindre, men fortfarande pissbillig turbo så får du en tidigare spool med.
(Du har råd med en ganska ny, ganska fin turbo med bra register med om du vill, du har ju ändå 50.000 kr över)

Och ja, dom har fått en del spons, men dom är ju inte mer än dödliga, bara att ge sig fan på't som dom så har du en m5-dräpare för en liten peng big_smile

Och just det, det står inget om hur mycket den kostade i arbetstimmar när dom berättar hur mycket den kostat dom. wink
Men okej, dom slängde ihop den på under en månad, med en massa specialfabrikeringar för att få i motorn i en sierra, just för att dom inte ville göra en standard turbo-bmw.
Så vi räknar på att det tar en månad då om vi håller motorn kvar i bmwn..
8 timmar om dagen i 25 dagar kanske? Det är mer än en hel arbetsmånad. 200 timmar. Så 20.000 kronor då om vi nu måste räkna 100kr/h.
Så då har du väl bara 30.000 att köpa coils, bromsar, fjäderbensstag (Eller bara delar från en m5a, om du nu inte vill göra bilen ännu bättre på vägen än en m5a då) och en bättre turbo för.
Jag tror man klarar budgeten och kan hänga av en m5 e34, bara man spenderar den rätt.

tack, hej.

För att jag ska ställa mig i garaget och skruva behöver/vill jag egentligen ha mer än 100kr timmen... så för MIG är tiden en kostnad.

tiden är en kostnad för dig ... inte för mig ...

men som många andra sagt att ska man räkna tid så lönar de sig att köpa en snabb orginalbil, men vad gör du som inte gillar att skruva när du är trött på bilen/ effekt chassi osv ? lämnar du bort de jobbet för att förbättra den då ? eller köper du bara en dyrare bil ?

men om man nu bara vill köra snabbt och har det som enda mål, köp en radical istället .. den går snabbt

Lämnar den på verkstad eller till bekanta när det är något som ska skruvas med, har varken tiden intresset eller förutsättningarna att göra det själv.

Klart man kan köpa en dyrare bil, men nu handlade det ju om att man skulle välja en bil ur samma modellserie... och personligen så anser jag att csl'en har ett för högt pris pga samlarvärdet.

Edit: är du dum på riktigt? för det finns väll inte någon bmw e46 radical? eller har hela världen förutom du missat den modellen... länka gärna smile
på tal om radical... ska jag köpa den billigaste modellen och sen sätta dit öppet luftfilter? Eller åker jag snabbare om jag köper top of the line? Kan du hjälpa mig chippa den billigaste modellen?

Senast redigerat av baltis (30 september 2012)

baltis
30 september 2012 · 1 948 Inlägg

Tiiiseen skrev:
Radical går ju inte o köra med på gatan???

Ganska hundra på att det finns gatreggade smile I england allafall... och då ska det väll inte vara några problem i sverige?

Men sen är det ju som du säger det GÅR INTE att köra med dom på gatan, då sveriges vägnät består till 20% av vägbulor, gropar och tjälskott big_smile

baltis
30 september 2012 · 1 948 Inlägg

Munkis skrev:
Det beror ju på vilken bilmodell vi snackar om. Som i mitt fall så har jag ju "Top of the range" av 850. Dock så är det ju varken svårt eller dyrt att få mer fart i en T5 som endast har 25hk mindre.

Värre blir det väl om man ska få fart på en 140hk sugis, då blir det dyrt.

Just det jag funderar över... vilka bilmodeller lönar det sig att INTE köpa det värsta.

Om du lägger ner samma pengar på 850r då som du gör på t5an? Blir inte den snabbare då? Skiljer väll en hel del mer mellan 850 t5 och r än 25hk?

Munkis
30 september 2012 · 1 636 Inlägg

baltis skrev:

Munkis skrev:
Det beror ju på vilken bilmodell vi snackar om. Som i mitt fall så har jag ju "Top of the range" av 850. Dock så är det ju varken svårt eller dyrt att få mer fart i en T5 som endast har 25hk mindre.

Värre blir det väl om man ska få fart på en 140hk sugis, då blir det dyrt.

Just det jag funderar över... vilka bilmodeller lönar det sig att INTE köpa det värsta.

Om du lägger ner samma pengar på 850r då som du gör på t5an? Blir inte den snabbare då? Skiljer väll en hel del mer mellan 850 t5 och r än 25hk?

Det som skiljer är väl främst större turbo, värre kammar o.s.v samt att R:en har diffspärr i lådan. I övrigt är det mest kosmetisk skillnad.

Det som gör R:en dyrare och mer eftertraktad är att den tillverkades i limiterad upplaga, prestanda mässigt är skillnaden marginell.

T5 har 225hk som standard medans R har 250hk.

Senast redigerat av Munkis (30 september 2012)

Tiiiseen
30 september 2012 · 526 Inlägg

baltis skrev:

Tiiiseen skrev:
Radical går ju inte o köra med på gatan???

Ganska hundra på att det finns gatreggade smile I england allafall... och då ska det väll inte vara några problem i sverige?

Men sen är det ju som du säger det GÅR INTE att köra med dom på gatan, då sveriges vägnät består till 20% av vägbulor, gropar och tjälskott big_smile

Detta måste jag ju speckulera lite mer i svensson när de kommer en radical och kör om dig på laxå vägen vet du vem de e big_smilebig_smilebig_smile

baltis
30 september 2012 · 1 948 Inlägg

Tiiiseen skrev:

baltis skrev:

Tiiiseen skrev:
Radical går ju inte o köra med på gatan???

Ganska hundra på att det finns gatreggade smile I england allafall... och då ska det väll inte vara några problem i sverige?

Men sen är det ju som du säger det GÅR INTE att köra med dom på gatan, då sveriges vägnät består till 20% av vägbulor, gropar och tjälskott big_smile

Detta måste jag ju speckulera lite mer i svensson när de kommer en radical och kör om dig på laxå vägen vet du vem de e big_smilebig_smilebig_smile

Inte om vi startare uppifrån Närlunda... då kommer du aldrig över fartguppet vid motorn big_smilebig_smilebig_smile

baltis
30 september 2012 · 1 948 Inlägg

Munkis skrev:

baltis skrev:

Munkis skrev:
Det beror ju på vilken bilmodell vi snackar om. Som i mitt fall så har jag ju "Top of the range" av 850. Dock så är det ju varken svårt eller dyrt att få mer fart i en T5 som endast har 25hk mindre.

Värre blir det väl om man ska få fart på en 140hk sugis, då blir det dyrt.

Just det jag funderar över... vilka bilmodeller lönar det sig att INTE köpa det värsta.

Om du lägger ner samma pengar på 850r då som du gör på t5an? Blir inte den snabbare då? Skiljer väll en hel del mer mellan 850 t5 och r än 25hk?

Det som skiljer är väl främst större turbo, värre kammar o.s.v samt att R:en har diffspärr i lådan. I övrigt är det mest kosmetisk skillnad.

Det som gör R:en dyrare och mer eftertraktad är att den tillverkades i limiterad upplaga, prestanda mässigt är skillnaden marginell.

T5 har 225hk som standard medans R har 250hk.

Hur mycket skiljer dom i pris då? För bara en diff är ju en stor kostnad... och utav egen erfarenhet vill man absolut ha det i en stark framhjulsdriven bil ännu mer än vad man vill i en bakhjulsdriven smile
Turbon kanske man ändå byter ut även i r'en men kammarna måste ju vara värt några kronor också?

Munkis
1 oktober 2012 · 1 636 Inlägg

baltis skrev:

Munkis skrev:

baltis skrev:

Just det jag funderar över... vilka bilmodeller lönar det sig att INTE köpa det värsta.

Om du lägger ner samma pengar på 850r då som du gör på t5an? Blir inte den snabbare då? Skiljer väll en hel del mer mellan 850 t5 och r än 25hk?

Det som skiljer är väl främst större turbo, värre kammar o.s.v samt att R:en har diffspärr i lådan. I övrigt är det mest kosmetisk skillnad.

Det som gör R:en dyrare och mer eftertraktad är att den tillverkades i limiterad upplaga, prestanda mässigt är skillnaden marginell.

T5 har 225hk som standard medans R har 250hk.

Hur mycket skiljer dom i pris då? För bara en diff är ju en stor kostnad... och utav egen erfarenhet vill man absolut ha det i en stark framhjulsdriven bil ännu mer än vad man vill i en bakhjulsdriven smile
Turbon kanske man ändå byter ut även i r'en men kammarna måste ju vara värt några kronor också?

Prisskillnaden kan vara rätt så stor.

En T5 brukar ligga på mellan 10-30 tusen medans en R kan ligga ute för mellan 30-70 tusen.

Tiiiseen
1 oktober 2012 · 526 Inlägg

baltis skrev:

Tiiiseen skrev:

baltis skrev:

Ganska hundra på att det finns gatreggade smile I england allafall... och då ska det väll inte vara några problem i sverige?

Men sen är det ju som du säger det GÅR INTE att köra med dom på gatan, då sveriges vägnät består till 20% av vägbulor, gropar och tjälskott big_smile

Detta måste jag ju speckulera lite mer i svensson när de kommer en radical och kör om dig på laxå vägen vet du vem de e big_smilebig_smilebig_smile

Inte om vi startare uppifrån Närlunda... då kommer du aldrig över fartguppet vid motorn big_smilebig_smilebig_smile

allt går om man vill... Starten får väll gå ute hos lennart big_smilebig_smilebig_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang