Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

HereComesTrouble Livsnjutare
4 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

DanneSundin skrev:
Du missar HELT poängen.

Vi diskuterar om man kan få en LIKA BRA eller BÄTTRE bil för pengarna du lägger på "top of the line" modellen!

Att du inte har en aning om vad du pratar om gällande WRX:en är ganska solklart. 

Man får kolla ur ALLA aspekt när man köper en bil !! Att bygga en bil som bara är snabbare rakt fram är ingen match, folk kan bygga en 142'a för billigare peng som fortfarande drar min impreza på raksträckan, men det är inte det som är grejen!

Ska du ha en fräsch WRX så räkna med en 30k. STi'n runt 50K.  Räknat på modeller runt -96.

på 20k ska du alltså byta följande:

ClosedDeckblock motor
smidd motor
IC med vattensprut
Tåligare 6-växlad låda (5-växlad på de äldre, min är även KORTVÄXLAD, WRX lådorna håller INTE för mycket effekt )
Bättre koppling
Bättre hjulupphängning
Mindre soppatank
Lätta hela karossen
Anti-rollbars

ALLT detta ska du alltså få UNDER 20k. Och då är den inte ens reggad med motorn! Förstår du vad jag menar nu? 

I vissa fall går det faktiskt inte att få en snikbil bättre än dyrgripen för SAMMA PENG. Om du sen pumpar in miljoner i en WRX eller en audi 80 är HELT orelevant, eftersom frågan är om det LÖNAR sig. Ska vi bygga 1khk+ räcker inte orgdelarna långt. 

För att göra det klarare: Just i imprezas fall, så skulle jag våga säga att du INTE kan få en WRX till samma stuk som en STi! Det är helt enkelt INTE värt det. Om man inte ÄLSKAR att fixa själv, då är lyckan över ens egna verk värt MEST.   

Du spårar förövrigt ur när du pratar om varför dom skulle ha dyrare modellen som förebild! 

Som sagt, lägg ut max 60k , WRX-materialet inräknat, så tar jag gärna ett varv på valfri bana.

Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara totalt omöjligt med just din bil när det är mer eller mindre självklart med alla andra..

HereComesTrouble Livsnjutare
4 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

Du missar lite vad frågan handlar om, tänk dig följande scenario.
Du vill ha en snabb bil runt bana, den ska även vara hållbar, och du har snöat in dig på en specifik bilmodell. Vad är då mest lönsamt, köpa det värsta för säg 100k, ELLER köper snikmodellen (eller något däremellan) för 50k och sen trimma/förbättra för 50k. Vad "ger mest"?

Vi pratar nu inte om att bygga något EXTREMT dvs tok rensad och sub7 snabb, för då duger i 99 fall av 100 inte "top of the line" till utan att man gräver ner en massa pengar även i den big_smile

Precis det jag pratar om.

Det är väl självklart att du får betydligt snabbare bil genom att köpa för 50 och fixa för 50 än att köpa en std bil för överpris.

Känns som du pratar emot dig själv eftersom du har en helt vanlig M3 och inte en csl?

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

zemet
4 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:
Precis det jag pratar om.

Det är väl självklart att du får betydligt snabbare bil genom att köpa för 50 och fixa för 50 än att köpa en std bil för överpris.

Känns som du pratar emot dig själv eftersom du har en helt vanlig M3 och inte en csl?

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Du kan dina grejer:)  Men hur är det med koppling och låda? Håller dom för 800 hk?

Och bromsarna på ZR1 är ju riktiga monsterbromsar. Enzos frambromsar sitter ju bak på den bilen! Klarar man verkligen att täcka upp ZR1s bromsar för 23K?

Senast redigerat av zemet (5 oktober 2012)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Precis det jag pratar om.

Det är väl självklart att du får betydligt snabbare bil genom att köpa för 50 och fixa för 50 än att köpa en std bil för överpris.

Känns som du pratar emot dig själv eftersom du har en helt vanlig M3 och inte en csl?

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

zemet
5 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Kostar en M5 motor verkligen 40K? Framskärmar och bakskärmar låter som att dom är väldigt dyra om dom ska kosta 20K och dom påverkar väll inte prestandan?

Bakaxel för 20 K är väll också att ta i? köp en bra diff för 10K och sätt i original bakaxeln så är det ju inga problem. Annars aussielocker för 2,5K ska ju klara 500 hk så det hade ju också fungerat.

Sedan behöver man ju inte köpa alla delarna direkt från BMW? Finns ju säkert ganska bra beg delar från krockade M3or. Om inte i sverige så säkert i tyskland och på Ebay.

jag är kanske okunnig men varför skulle man behöva special kardanaxel för 5k? Kardanaxel kan man ju bygga och modifiera själv om man är lite händig med en svets?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DusanMandick Random Hero
5 oktober 2012 · 4 047 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Va ska du med m3 inredning och fram/bakskärmar till ? han bygger en banbil i fantasin här, ingen all show no go bil? Sen vet vi nog båda att "herecomestrouble" vet mer om bilbygge än dig då han kör en c6a med över 1100nm....

o du som prisar din RA! ett varv på mantorp med din RA mot en vanligt GT med pysventil och totalturplockad inredning, samma däck och GT:n vinner, va kostar en pysventil? 25-100:-? du spara nyss 20K, grattis

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

zemet skrev:

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Kostar en M5 motor verkligen 40K? Framskärmar och bakskärmar låter som att dom är väldigt dyra om dom ska kosta 20K och dom påverkar väll inte prestandan?

Bakaxel för 20 K är väll också att ta i? köp en bra diff för 10K och sätt i original bakaxeln så är det ju inga problem. Annars aussielocker för 2,5K ska ju klara 500 hk så det hade ju också fungerat.

Sedan behöver man ju inte köpa alla delarna direkt från BMW? Finns ju säkert ganska bra beg delar från krockade M3or. Om inte i sverige så säkert i tyskland och på Ebay.

jag är kanske okunnig men varför skulle man behöva special kardanaxel för 5k? Kardanaxel kan man ju bygga och modifiera själv om man är lite händig med en svets?

My bad, han sa visserligen inte vilken m5 motor, jag tänkte genast på v8an (som kommer bli jävligt jobbig att få i, om det ens går?) eftersom den är från samma årsmodeller, fanns visst en till salu för 33k på blocket, dock så kostade lådan inte 10 utan 11k.

Ok, diff för 10k det låter helt ok, drivaxlarna då? Aussielocker.... suck... har du missat detta med "prestanda runt banan"? Då duger det inte med en aussielocker....

Nej då du behöver inte köpa nya prylar, just därför jag skrev t.ex 20k för bakaxel... har för mig att bmw tar 30k+...

Varför du behöver en speciel kardanaxel? Därför att när du efter några 100 timmars arbete fått motor låda och bakaxel på plats... då kan jag lova att du måste specialbeställa en kardan för att få rätt längd på den smile

OCH det viktigaste, påverkar inte bredare skärmar och hjulhus prestandan? Det gör det verkligen, eftersom du då kan ha bredare däck. Och 20k kanske till och med räknat lite i underkant. Tänk bara på vad det kostar att lacka allt efter att du skruvat dit de.



Och när sen bilen är ihop skruvad så ska den ju vara minst lika bra som en m3a... då ska den väll även se minst lika bra ut? ha minst samma hållbarhet osv osv osv. Min uppräkning av kostnader förut var extremt i underkant, när det kommer till e46 så sparar du endast pengar på att köpa en klenare modell och börja trimma förbättra om du ska bygga RIKTIGT RIKTIGT RIKTIGT extremt. dvs enbart ha framrutan kvar utav originalbilen smile

Känns som att du än en gång inte förstår frågeställningen i denna tråd... tragiskt, men sant hmm

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

DusanMandick skrev:

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Va ska du med m3 inredning och fram/bakskärmar till ? han bygger en banbil i fantasin här, ingen all show no go bil? Sen vet vi nog båda att "herecomestrouble" vet mer om bilbygge än dig då han kör en c6a med över 1100nm....

o du som prisar din RA! ett varv på mantorp med din RA mot en vanligt GT med pysventil och totalturplockad inredning, samma däck och GT:n vinner, va kostar en pysventil? 25-100:-? du spara nyss 20K, grattis

nm är för amatörer, hk är det som räknas wink Ne men skämt å sido, visst vi skippar inredningen då. Men att du ifrågasätter större hjulshus, du dumförklarar ju bara dig själv då big_smile Större hjulshus - bredare däck. Eller tror du att dtm bilarna ser ut som dom gör bara för att det är snyggt? big_smile

Sen handlar det visserligen inte om att bygga en banbil, det handlar om att bygga en bil som är minst lika bra runt en bana, och även på allt annat (Och det ska vara utav samma bilmodell, måste förtydligas eftersom vissa inte förståt det än big_smile ) och då måste väll även inredningen räknas in?



Tycker för övrigt att det är roligt att läsa alla som sågar m3 e46 och säger att dom kan bygga bättre/snabbare e46 utav både 318 och 325... ändå så är alla (mig veterligen) snabba/ombyggda/extrema e46or som rullar i sverige basserade på just m3an... Men det är klart, alla forum-riddare både vet och kan bättre än killarna där ute i verkligheten big_smile big_smile big_smile big_smile

DusanMandick Random Hero
5 oktober 2012 · 4 047 Inlägg

baltis skrev:

DusanMandick skrev:

baltis skrev:

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Va ska du med m3 inredning och fram/bakskärmar till ? han bygger en banbil i fantasin här, ingen all show no go bil? Sen vet vi nog båda att "herecomestrouble" vet mer om bilbygge än dig då han kör en c6a med över 1100nm....

o du som prisar din RA! ett varv på mantorp med din RA mot en vanligt GT med pysventil och totalturplockad inredning, samma däck och GT:n vinner, va kostar en pysventil? 25-100:-? du spara nyss 20K, grattis

nm är för amatörer, hk är det som räknas wink Ne men skämt å sido, visst vi skippar inredningen då. Men att du ifrågasätter större hjulshus, du dumförklarar ju bara dig själv då big_smile Större hjulshus - bredare däck. Eller tror du att dtm bilarna ser ut som dom gör bara för att det är snyggt? big_smile

Sen handlar det visserligen inte om att bygga en banbil, det handlar om att bygga en bil som är minst lika bra runt en bana, och även på allt annat (Och det ska vara utav samma bilmodell, måste förtydligas eftersom vissa inte förståt det än big_smile ) och då måste väll även inredningen räknas in?



Tycker för övrigt att det är roligt att läsa alla som sågar m3 e46 och säger att dom kan bygga bättre/snabbare e46 utav både 318 och 325... ändå så är alla (mig veterligen) snabba/ombyggda/extrema e46or som rullar i sverige basserade på just m3an... Men det är klart, alla forum-riddare både vet och kan bättre än killarna där ute i verkligheten big_smile big_smile big_smile big_smile

ja quotar carrol shelby "horsepower sells torque wins races"

Varför ska du köpa m3 skärmar för att få större hjulhus ? kapa ur skärmarna, på med glasfiber skärmbreddare, voilá!

Ingen sågar m3an eller ? inte jag iaf, de är en grym bil, men inte så grym som du tror ? eller har du svårt att acceptera att en turbokonverterad 525a från 95 kör förbi dig på motorvägen ? jag försöker inte va elak eller nåt, men det känns som du blitt omkörd på detta sätt o vill avreagera dig smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Rquired Allmänt envis
5 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

DusanMandick skrev:

baltis skrev:

DusanMandick skrev:

Va ska du med m3 inredning och fram/bakskärmar till ? han bygger en banbil i fantasin här, ingen all show no go bil? Sen vet vi nog båda att "herecomestrouble" vet mer om bilbygge än dig då han kör en c6a med över 1100nm....

o du som prisar din RA! ett varv på mantorp med din RA mot en vanligt GT med pysventil och totalturplockad inredning, samma däck och GT:n vinner, va kostar en pysventil? 25-100:-? du spara nyss 20K, grattis

nm är för amatörer, hk är det som räknas wink Ne men skämt å sido, visst vi skippar inredningen då. Men att du ifrågasätter större hjulshus, du dumförklarar ju bara dig själv då big_smile Större hjulshus - bredare däck. Eller tror du att dtm bilarna ser ut som dom gör bara för att det är snyggt? big_smile

Sen handlar det visserligen inte om att bygga en banbil, det handlar om att bygga en bil som är minst lika bra runt en bana, och även på allt annat (Och det ska vara utav samma bilmodell, måste förtydligas eftersom vissa inte förståt det än big_smile ) och då måste väll även inredningen räknas in?



Tycker för övrigt att det är roligt att läsa alla som sågar m3 e46 och säger att dom kan bygga bättre/snabbare e46 utav både 318 och 325... ändå så är alla (mig veterligen) snabba/ombyggda/extrema e46or som rullar i sverige basserade på just m3an... Men det är klart, alla forum-riddare både vet och kan bättre än killarna där ute i verkligheten big_smile big_smile big_smile big_smile

ja quotar carrol shelby "horsepower sells torque wins races"

Varför ska du köpa m3 skärmar för att få större hjulhus ? kapa ur skärmarna, på med glasfiber skärmbreddare, voilá!

Ingen sågar m3an eller ? inte jag iaf, de är en grym bil, men inte så grym som du tror ? eller har du svårt att acceptera att en turbokonverterad 525a från 95 kör förbi dig på motorvägen ? jag försöker inte va elak eller nåt, men det känns som du blitt omkörd på detta sätt o vill avreagera dig smile

Jag tror Mr Shelby var medveten om vad han sa men att du felciterar honom, vridmoment är faktiskt rätt ointressant. Effekt är energi och det som driver en bil framåt, inte moment vilket i sin tur är en bieffekt av energi.  Vad vridmoment representerar är däremot intressant, och det kan kanske väldigt förenklat kallas för "användbar effekt"? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Experten har rätt, Zr1 har keramiska skivor, dock pratade vi om prestanda här.
Z06 carbon har kortare bromssträcka än Zr1, utan keramiska skivor... ooops!

Lite kul att du pratar om bredd på däck, en M3 E46 har smalare bakdäck än vad som sitter fram på min :p
Väljer du istället mjukare däck så behöver du inte bredda nämnvärt.

En gokart är också rolig runt bana, det gör det inte till en top of the line eller superbil för det.

På tal om väghållning så sög verkligen M3:an där, största problemet var inte kurvorna.
Det var hållbarhet, bromsar, kvalité mm. Den var helt original,gått 3000mil nånting och gick sönder hela tiden.

Handlar du delar från blocket? Om du tänker lite längre än näsan räcker.
Köp en krockad e39 M5, plocka av dom delarna du vill ha och sälj resten löst.
Det du plockar av från din 318 säljer du naturligtvis också.
Så självklart kan du fortfarande bygga en snabbare bil med den budgeten.

Var inte så insnöad, uppskatta dom som kan bygga och faktist göra en snabbare bil än en M3.
Behöver inte trycka ner folk bara för att dom ser alternativ som du själv inte gör.

DanneSundin
5 oktober 2012 · 682 Inlägg

Haha, du är välkommen att testa din GT! Men vi skippar mantorp pga den långa rakan och jag har kortväxlat. Antingen tar vi det på rallyspåret eller mindre bana. 

Eftersom att han har pysventil så får ju jag självklart köra med ställbart laddtryck också? BRA, tänkte väl det!

EDIT:

Jämnlika förare är självklart även det ett måste, då det är den största faktorn! 

F.ö. måste jag ha 1.1 bar ladd, varför? För att jag har ScoobyECU annars är den mappad för 100 oktan = knackar, och laddet höjs med chippet..

Senast redigerat av DanneSundin (5 oktober 2012)

ImprezaGC8
5 oktober 2012 · 373 Inlägg

DanneSundin skrev:
Haha, du är välkommen att testa din GT! Men vi skippar mantorp pga den långa rakan och jag har kortväxlat. Antingen tar vi det på rallyspåret eller mindre bana. 

Eftersom att han har pysventil så får ju jag självklart köra med ställbart laddtryck också? BRA, tänkte väl det!

EDIT:

Jämnlika förare är självklart även det ett måste, då det är den största faktorn! 

F.ö. måste jag ha 1.1 bar ladd, varför? För att jag har ScoobyECU annars är den mappad för 100 oktan = knackar, och laddet höjs med chippet..

Att en GT med tattartrim är lika snabb håller jag inte med om dock. Men det är ingen superbil du köpt om du tror det, hållbarheten på motor och drivlina är inte toppen, bromsarna är kassa på dom gamla, osv. Hjulupphängning är precis likadan som tex en svensksåld GT bortsett från stötdämpare och främre länkarmar (alu på din).

Laddar också 1,1bar med mitt TD05-16g turboaggregat i Legacyn, och det kommer också från en STi Type RA version 2.. smile Det är helt klart en snabb bil du har men ingen superbil någonstans. Ska du bygga nåt seriöst bygge så får du byta lika mycket grejer som du skulle fått byta på en vanlig WRX.

DanneSundin
5 oktober 2012 · 682 Inlägg

Som sagt, jag vet inte om folk är efterblivna eller ej..

Nu får ni allt ta och läsa om trådstarten!

Har ni gjort det? läs igen!
och igen
och igen!

Det handlar alltså INTE om att bygga 1000hk+

Det handlar om att få, t.ex. en WRX till samma som en STi fast billigare!

Kunde lika gärna varit att få en 2.3T till T5-R.. 

Inte om vilken grund på bil man ska börja på för att ta rekord på nürnburgring! 

Och om det är värt eller inte att lägga pengarna och vara lat och få en "färdig" bil, eller köpa "snikmodellen " (eller vad ni kallade det) för att sen modifiera denna till liknande prestanda och hamna under den färdiga bilens prislapp!

Snälla, sluta tro att ALLA som köper en bil ska bygga tävlingsbil, då jag inte ens tror att 0.5% av alla som köper bil har den tanken.

HereComesTrouble Livsnjutare
5 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

DanneSundin skrev:
Som sagt, jag vet inte om folk är efterblivna eller ej..

Nu får ni allt ta och läsa om trådstarten!

Har ni gjort det? läs igen!
och igen
och igen!

Det handlar alltså INTE om att bygga 1000hk+

Det handlar om att få, t.ex. en WRX till samma som en STi fast billigare!

Kunde lika gärna varit att få en 2.3T till T5-R.. 

Inte om vilken grund på bil man ska börja på för att ta rekord på nürnburgring! 

Och om det är värt eller inte att lägga pengarna och vara lat och få en "färdig" bil, eller köpa "snikmodellen " (eller vad ni kallade det) för att sen modifiera denna till liknande prestanda och hamna under den färdiga bilens prislapp!

Snälla, sluta tro att ALLA som köper en bil ska bygga tävlingsbil, då jag inte ens tror att 0.5% av alla som köper bil har den tanken.

Det är väldigt svårt att få det att gå ihop när det handlar om billiga bilar runt ett par hundratusen.
Men det säger sig väl självt!?

Riktigt lönsamt blir det inte förens man närmar sig runt en halv miljon och uppåt.

Så ta inte någon billig svensson bil som jämförelse tack.

SportPilot Ubåtsingenjör
5 oktober 2012 · 7 232 Inlägg

DanneSundin skrev:
Som sagt, jag vet inte om folk är efterblivna eller ej..

Nu får ni allt ta och läsa om trådstarten!

Har ni gjort det? läs igen!
och igen
och igen!

Det handlar alltså INTE om att bygga 1000hk+

Det handlar om att få, t.ex. en WRX till samma som en STi fast billigare!

Kunde lika gärna varit att få en 2.3T till T5-R.. 

Inte om vilken grund på bil man ska börja på för att ta rekord på nürnburgring! 

Och om det är värt eller inte att lägga pengarna och vara lat och få en "färdig" bil, eller köpa "snikmodellen " (eller vad ni kallade det) för att sen modifiera denna till liknande prestanda och hamna under den färdiga bilens prislapp!

Snälla, sluta tro att ALLA som köper en bil ska bygga tävlingsbil, då jag inte ens tror att 0.5% av alla som köper bil har den tanken.

handlar om man kan bygga en bil som är minst likabra ... om man kan bygga en bil som är bättre så är ju inte de helt fel. Men vill/kan man inte skruva köper ju man en färdig bil, kan ju va så enkelt att man inte orkar även om de går

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Tagg3N Konsult
5 oktober 2012 · 1 247 Inlägg

Det jag tycker är intressant, är hur många av användarna som svarat i den här tråden efter några inlägg helt tappar spåret och verkar byta åsikt.

När det sen faktiskt dyker upp raka och bra svar ska det även börja blandas in inredning och liknande i ren desperation för att inte behöva erkänna sig slagen.
Tråden heter trots allt "Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?". Så vitt jag vet så heter det inte trim när man byter inredning. Men det kanske bara är jag som är okunnig.

Det jag personligen fått som uppfattning efter att ha läst tråden, är att det helt beror på var man börjar och var man ska sluta. Dock verkar inte det riktigt vara solklart för alla.
Jag finner stort nöje och en enorm belåtenhet när jag på egen hand får förbättra min bil och ordna vad jag faktiskt vill ha. Att köpa "top-of-the-range" ger inte samma glädje.

Kalla mig gärna dum i huvudet, men jag köper hellre en 318 än en M3 i samma bemärkelse som jag hellre lagar mat själv än ränner in på närmaste snabbmatshak för att få samma rätt för en högre summa, med mindre av nöjet. Alla värderar olika bitar och det kommer vi aldrig ifrån.

Senast redigerat av Tagg3N (5 oktober 2012)

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

DusanMandick skrev:

baltis skrev:

DusanMandick skrev:

Va ska du med m3 inredning och fram/bakskärmar till ? han bygger en banbil i fantasin här, ingen all show no go bil? Sen vet vi nog båda att "herecomestrouble" vet mer om bilbygge än dig då han kör en c6a med över 1100nm....

o du som prisar din RA! ett varv på mantorp med din RA mot en vanligt GT med pysventil och totalturplockad inredning, samma däck och GT:n vinner, va kostar en pysventil? 25-100:-? du spara nyss 20K, grattis

nm är för amatörer, hk är det som räknas wink Ne men skämt å sido, visst vi skippar inredningen då. Men att du ifrågasätter större hjulshus, du dumförklarar ju bara dig själv då big_smile Större hjulshus - bredare däck. Eller tror du att dtm bilarna ser ut som dom gör bara för att det är snyggt? big_smile

Sen handlar det visserligen inte om att bygga en banbil, det handlar om att bygga en bil som är minst lika bra runt en bana, och även på allt annat (Och det ska vara utav samma bilmodell, måste förtydligas eftersom vissa inte förståt det än big_smile ) och då måste väll även inredningen räknas in?



Tycker för övrigt att det är roligt att läsa alla som sågar m3 e46 och säger att dom kan bygga bättre/snabbare e46 utav både 318 och 325... ändå så är alla (mig veterligen) snabba/ombyggda/extrema e46or som rullar i sverige basserade på just m3an... Men det är klart, alla forum-riddare både vet och kan bättre än killarna där ute i verkligheten big_smile big_smile big_smile big_smile

ja quotar carrol shelby "horsepower sells torque wins races"

Varför ska du köpa m3 skärmar för att få större hjulhus ? kapa ur skärmarna, på med glasfiber skärmbreddare, voilá!

Ingen sågar m3an eller ? inte jag iaf, de är en grym bil, men inte så grym som du tror ? eller har du svårt att acceptera att en turbokonverterad 525a från 95 kör förbi dig på motorvägen ? jag försöker inte va elak eller nåt, men det känns som du blitt omkörd på detta sätt o vill avreagera dig smile

Blivit omkörd utav 525or utan turbo, lider inte utav samma komplex som dig smile så jag har absolut inga problem att bli omkörd utav varesig billigare eller dyrare bilar.

Då det handlar om att bygga en minst lika bra bil så borde det även innefatta att den ska vara lika bra byggd och lika snygg/ful (beroende på vad man har för smak).

M3 är en kompetent allround bil, för min del är den fortfarande bättre bil än vad jag är förare (vilket nog även stämmer in på 98% av garagets alla användare...). Dock så har den några riktigt stora brister, ganska komiskt att alla som i denna tråden sagt att dom e så sjukt kunniga om allt inte har påpekat detta smile menmen...

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

baltis skrev:

HereComesTrouble skrev:

Har haft en M3 E46, skulle inte kalla det för en sportbil när det är en pimpad familjebil.
Just BMW är små skruvad med krånglig elektronik mm.
Men hade nog lagt kulorna på en 318 och stoppat i en M5 motor.
Billigare behöver inte vara sämre, kan helt enkelt handla om utrustning mm.

Tar Corvette som exempel:
Köp en C6:a med 6.0l motorn och 6växlad manuell. Du ger ca 270k.
Du vill ha samma prestanda som Zr1, dom ligger strax under miljonen beg.

Häng dit en kompressor, motorn klarar ungefär 800 hästar innan du behöver byta kolvar mm.
Pris ink mappning: 40k

Väghållning:Pfadt coilovers runt om med krängningshämmare och bussningar.
Pris ink montering: 30k

Bromsar:Z06 big brake kitt ink belägg för bana. Pris ink montering: 23k

Däck och fälgar:OZ superlegera med Toyo R888. Pris ink montering: 58k

Stolar, bur, 6 punktsbälte. Pris ink montering:38k

Summering:459 000:- totalt och du kör 8:or runt Zr1.
Du kan dessutom ta bort taket :p

Roligt att se att du kan allt om alla bilar... men fortfarande bara kan lite om corvette big_smile Hade för mig att zr1 hade keramiska skivor? Skicka gärna en länk till vart jag kan köpa ett komplett bromskit med skivor, ok, belägg osv för 23k big_smile

Vet du vad man menar när man gör " för och efter ett ord? Trodde inte det va big_smile

Ok, så en 318 med m5 motor...

Motor 40k
Låda 10k
Bakaxel 20k
Coilovers 10k
Bussningar, länkarmar, krängningshämmare 15k
Framskärmar, bakskärmar 20k?
Specialtillverkad kardan, 5k?
M3 bromsar 7k?
M3 inredning 20k?

Shit, man har ju inte ens delarna för vad en HEL m3a kostar... sen ska ju allt på plats också...

Roligt att höra att du haft en m3a, gjorde mycket donuts med den samt körde fort på motorvägen? Jag var faktiskt bara hyffsat nöjd med m3an ända tills jag tog ut den på bana och insåg vad bilen var byggd för, synd att du aldrig provade.

Du verkar faktiskt väldigt okunnig i vad en bil består utav, samt vad hållbarhet är, även vad prestanda är, 0-100 e totalt ointressant, 100-200 lite intressantare, dock så vet alla att om du ska spendera 20k på att göra en bil snabbare runt bana, då lägger du inte en krona utav dom pengarna på motorn (om det nu inte är en gammal disel som kan "chippas" för 1000kr). Och att du sen säger att det inte lönar sig att köpa "top of the line" utav NÅGON bil, det gör ju bara dina kommentarer barnsliga och naiva... börjar faktiskt undra över hur dum jag själv är som rättfärdigare dom med ett svar just nu.

Experten har rätt, Zr1 har keramiska skivor, dock pratade vi om prestanda här.
Z06 carbon har kortare bromssträcka än Zr1, utan keramiska skivor... ooops!

Lite kul att du pratar om bredd på däck, en M3 E46 har smalare bakdäck än vad som sitter fram på min :p
Väljer du istället mjukare däck så behöver du inte bredda nämnvärt.

En gokart är också rolig runt bana, det gör det inte till en top of the line eller superbil för det.

På tal om väghållning så sög verkligen M3:an där, största problemet var inte kurvorna.
Det var hållbarhet, bromsar, kvalité mm. Den var helt original,gått 3000mil nånting och gick sönder hela tiden.

Handlar du delar från blocket? Om du tänker lite längre än näsan räcker.
Köp en krockad e39 M5, plocka av dom delarna du vill ha och sälj resten löst.
Det du plockar av från din 318 säljer du naturligtvis också.
Så självklart kan du fortfarande bygga en snabbare bil med den budgeten.

Var inte så insnöad, uppskatta dom som kan bygga och faktist göra en snabbare bil än en M3.
Behöver inte trycka ner folk bara för att dom ser alternativ som du själv inte gör.

Frågan handlar ju inte om vilken bil som är snabbast, jag har inga som helst bekymmer att säga att den snabbaste bilen du kan köpa för ett rimpligt pris och ha som trackday-bil är helt klart en corvette.

Att du sen har bredare framdäck än jag har bakdäck, ja det var ju bra... för jag har då både längre och bredare ... än dig wink

Kortare bromssträcka visste jag faktiskt inte att den hade, men vilken har kortast bromssträcka efter ett 30 minuters hårt pass då? big_smile det är ju då man vill ha kolfiber skivor smile


Din kommentar med gocart visar ju att du inte är läskunnig, suck vad mycket onödig tid jag och du har lagt ner på detta.

top of the line, dvs bmw m3 (nej vi räknar bort csl) är "top of the line" UTAV E46!

Porsche gt2/gt3 är top of the line utav 996/997

850 t5r är top of the line utav volvo 850.


Hänger du med nu? big_smile Och nej, jag anser fortfarande inte att du kan bygga en e46 318 som är lika snabb både i acceleration, retardation och i kurvor samt har samma komfort och allt annat du får på köpet i en m3a.
Och nej att säga "köp en krockad m5a och släng in grejjerna i 318 det är bättre" det funkar inte som argument då inget utav dom delarna passar...
Men kom jätte gärna med ett "recept", för tro mig jätte många där ute som vill ha det...

baltis
5 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

DanneSundin skrev:
Som sagt, jag vet inte om folk är efterblivna eller ej..

Nu får ni allt ta och läsa om trådstarten!

Har ni gjort det? läs igen!
och igen
och igen!

Det handlar alltså INTE om att bygga 1000hk+

Det handlar om att få, t.ex. en WRX till samma som en STi fast billigare!

Kunde lika gärna varit att få en 2.3T till T5-R.. 

Inte om vilken grund på bil man ska börja på för att ta rekord på nürnburgring! 

Och om det är värt eller inte att lägga pengarna och vara lat och få en "färdig" bil, eller köpa "snikmodellen " (eller vad ni kallade det) för att sen modifiera denna till liknande prestanda och hamna under den färdiga bilens prislapp!

Snälla, sluta tro att ALLA som köper en bil ska bygga tävlingsbil, då jag inte ens tror att 0.5% av alla som köper bil har den tanken.

Det är väldigt svårt att få det att gå ihop när det handlar om billiga bilar runt ett par hundratusen.
Men det säger sig väl självt!?

Riktigt lönsamt blir det inte förens man närmar sig runt en halv miljon och uppåt.

Så ta inte någon billig svensson bil som jämförelse tack.

Corvette måste ju vara en riktigt svensson bil... då den faktiskt är billigare än dom flesta bilarna som står på "svenssons" uppfarter... wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang