855 t5 höga avgasvärden

volvokille
28 september 2012 · 35 Inlägg

har en 855 t5 som enligt förra ägaren rullat 17000mil. var inne på besiktning med den o fick då 2a på avgasvärdena.
CO-halt uppmätt 10,30 gränsvärde max 0,50 på tomgång. Vid mätning över 2000v/1min blev den uppmätt till 9,22 o gränsvärdet är max 0,30.
HC-halt uppmätt på tomgång till 491 o gränsvädet är max 100.
Lambda värdet uppmätt till 0,75 o gränsvärdet är max 0,96-1,04

den dricker även rätt mycket olja samt bensin, bensin ca 1,5-2l milen o gasar man på när bilen står tillbackad nära en vägg så blir det helt svart på väggen av olja..
någon som vet vad som är fel? vore väldigt tacksam för hjälp!

Volvo 740gl (1989)
Marlboroman
28 september 2012 · 8 234 Inlägg

I ett sånt där fall så finns det många saker som kan spela in. Steg är väl att kolla över skick på tänddelar och att kolla så att alla slangar är hela. Sen är det dags att ta ett kompressionsprov för att få en ledtråd om hur motorn mår invändigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jocke855R Fullvärdig medlem i NordicR
28 september 2012 · 119 Inlägg

det där med att väggen blir svart, jag hade samma skit me min bil, det visade sig att turbon var totalslut... kanske inte är anledningen till dina värden? men kanske en tanke till elr vad man ska säga smile

Go Hard Or Go Home
volvokille
28 september 2012 · 35 Inlägg

okejokej jao ja får väl kolla sånt här, elr så lämnar ja in bilen te en mekaniker för de e ju ett satans pill att pilla på 850, massan kablar o slangar o grejjer överallt. men de med att turbon e slut, har nårra andra med sagt till mig men hur vet ja om den är kass? den laddar ju och där e bra tryck i bilen för övrigt! funderade även på det med att värdena e höga, kan de va så att den förra ägaren har tömt katalysatorn? för just nu är den svetsad dit på avgasröret. :S

Volvo 740gl (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2012 · 13 756 Inlägg

vad du än gör så ge fan i att åka runt i bilen dom där värdena är inte bara dåliga utan riktigt dåliga
den lär trycka i sig så mycket soppa att den tvättar rent cyl väggarna och då blir oljan blandad med bensin

jag gissar på bränslerelaterat antingen en tempgivare som är knas eller att spridarna flödar för mycket tex en trasig btr

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jocke855R Fullvärdig medlem i NordicR
28 september 2012 · 119 Inlägg

volvokille skrev:
okejokej jao ja får väl kolla sånt här, elr så lämnar ja in bilen te en mekaniker för de e ju ett satans pill att pilla på 850, massan kablar o slangar o grejjer överallt. men de med att turbon e slut, har nårra andra med sagt till mig men hur vet ja om den är kass? den laddar ju och där e bra tryck i bilen för övrigt! funderade även på det med att värdena e höga, kan de va så att den förra ägaren har tömt katalysatorn? för just nu är den svetsad dit på avgasröret. :S

nu är ju inte jag nån med super koll, men trycker den olja i tryckrören så kan det va ett tecken, har jag lärt mig iaf..
men min första spontanakänsla är att det inte ska ha me värdena att göra

Go Hard Or Go Home
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2012 · 13 756 Inlägg

jocke855R skrev:

volvokille skrev:
okejokej jao ja får väl kolla sånt här, elr så lämnar ja in bilen te en mekaniker för de e ju ett satans pill att pilla på 850, massan kablar o slangar o grejjer överallt. men de med att turbon e slut, har nårra andra med sagt till mig men hur vet ja om den är kass? den laddar ju och där e bra tryck i bilen för övrigt! funderade även på det med att värdena e höga, kan de va så att den förra ägaren har tömt katalysatorn? för just nu är den svetsad dit på avgasröret. :S

nu är ju inte jag nån med super koll, men trycker den olja i tryckrören så kan det va ett tecken, har jag lärt mig iaf..
men min första spontanakänsla är att det inte ska ha me värdena att göra

ta inte loss dina tryckrör om du oroar dig över olja i rören för dom kommer vara oljiga
smile

det är alltid olja i tryckrören men visst det ska inte forsa ur dom men oljedimm är det alltid

värdena har iallfall till 100% inget med turbon att göra möjligen slangarna vid turbon mellan ej turbon

bilen måste gå sjukt dåligt!
eftersom alla värdena är sjukt höga så är felet inte katen iallfall inte enbart
jag gissar på tempgivaren iallfall det första jag skulle mäta på

går motorfläkten när tändingen är på även när motorn är kall?

tror nog att det bästa är att lämna in bilen till någon som kan det där
för sånna fel kan vara besvärliga

Normalt sätt anser jag att man bör märka att bilen inte går något bra eftersom värdena är så höga
tycker synd om kissen under bilen oxå =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
turbodeath
28 september 2012 · 2 452 Inlägg

är aldrig bra värden om man inte har kat på bilen...se över alla delar som tändstift,rotor o fördelarlock byt även olja med det kanske inte drar ner alla värden men blir ju betydligt lite bättre på värdena kanske...sen ang lamdavärdet då måste den ju gå jävligt magert borde ju vissat mer på värdet,kanske så att lmm samnt lamdasond är inte helt friska...

döden kommer tillbaka
JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 september 2012 · 2 307 Inlägg

turbodeath skrev:
är aldrig bra värden om man inte har kat på bilen...se över alla delar som tändstift,rotor o fördelarlock byt även olja med det kanske inte drar ner alla värden men blir ju betydligt lite bättre på värdena kanske...sen ang lamdavärdet då måste den ju gå jävligt magert borde ju vissat mer på värdet,kanske så att lmm samnt lamdasond är inte helt friska...

Hmmm magert lambda e högre än 1,0 0,75 e jättejättefett.

Funkar din motorlampa ? å kanske du skall läsa ut felkoder innan du börjar chansa.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
turbodeath
28 september 2012 · 2 452 Inlägg

menade fett skrev för snabbt där,är den chippad o vad för chip sitter i den...

döden kommer tillbaka
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2012 · 13 756 Inlägg

turbodeath skrev:
är aldrig bra värden om man inte har kat på bilen...se över alla delar som tändstift,rotor o fördelarlock byt även olja med det kanske inte drar ner alla värden men blir ju betydligt lite bättre på värdena kanske...sen ang lamdavärdet då måste den ju gå jävligt magert borde ju vissat mer på värdet,kanske så att lmm samnt lamdasond är inte helt friska...

visst att värdena inte är bra med trasig eller tom kat men inte så dåliga

en cohalt på 0.5-1% på en bil som är frisk i övrigt
hc värdet ska inte vara högre oavsätt

som ett exempel så hade jag 23 i hc på min 245turbo med k-jetronic efter 30minuters inställning och en co på 2% då utan kat och lambdastyrning utan hedligt mekaniskt

så en fungerande bil med lambda sond så drar aldrig värdena iväg



en sak som är relevant att fråga är om bilen är helt orginal eller om något är ändrat
höjt soppatryck skulle kunna fixa detta värde
men motorlampan skulle lysa ilsket vilket som 

idetta fall betvivlar jag att man blir hjälpt av att veta felkoderna om inte motortemp är en av dom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvokille
28 september 2012 · 35 Inlägg

blev mycket att svara på här, tack för alla tips m.msmile motorlampan lyser inte o vet ej om den fungerar:( bilen går riktigt bra de e de som e konstigt också. den är chippad till steg 3 vad jag vet, har vara vatt ägare till den i nårra veckor! o till steg 3 chippet sa han att man ska ha 3"avgassystem osv. men där sitter original på nu. den laddar ungefär 1 bar o vet ej vilket märke där är på chippet. sen sitter där bsr luftfilter på den. mer vet jag inte vad som är gjort. där ska vara runt 280 hästar i den enligt tidigare ägare. tror att jag lämnar in den på en verkstad så att de får gå igenom den o kolla vad som är fel:(

Volvo 740gl (1989)
volvokille
28 september 2012 · 35 Inlägg

o nej fläkten går bara när bilen är igång när den börjar bli varm. o någon lmm tror jag inte att det sitter på bilen, har inte sett ngn vid luftfiltret iaf. men direkt efter turbon på downpipen så sitter där en pinnliknande sak in i downpipen med en jordkabel elr ngt på utsidan:S men den kablen är iaf avklippt elr ngt. den tidigare ägaren hade en annan 855 innan men så körde hans flickvän och volta med den så tog han motorn och slängde i den i denna 855an ist.

Volvo 740gl (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2012 · 13 756 Inlägg

nu börjar iallfall jag bli lite orolig smile

kan du ta och ta med dig en kamera och ta kort på motorn i alla dess vinklar och vrår så vi får se
för utfrån din beskrivning så är det ett under att bilen ens startar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvokille
29 september 2012 · 35 Inlägg

haha ja ja kan fixa det idag:)

Volvo 740gl (1989)
turbodeath
29 september 2012 · 2 452 Inlägg

Mm jag med ingen lmm

döden kommer tillbaka
volvokille
29 september 2012 · 35 Inlägg

har lagt upp några bilder på motorn nu på min sida. inte lätt o ta bilder på den i alla vråar då man knappt får ner näven nånstans!

Volvo 740gl (1989)
volvokille
29 september 2012 · 35 Inlägg

o såg nu förresten att där satt lmm:)

Volvo 740gl (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2012 · 13 756 Inlägg

hittar inga bilder när jag kollar runt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
volvokille
2 oktober 2012 · 35 Inlägg

ne bilderna gick inte att ladda upp. men har lämnat in den på verkstad o han sa att det endast är katalysatorn som är felet, den är för liten o han hittar inga andra fel:)

Volvo 740gl (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang