Många olyckor med lastbilar

JFfoto
29 september 2012 ·

MrEricsson skrev:

Kalltkaffe skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Det var ju inte det jag beskrev, jag beskrev det som att jag hamnar bakom ett led, sen kommer även en lastbil bakom mig. Som om det var jag som kör så sakta, men det är personen som ligger 10 billängder framför som kör för sakta.

Och om lastbilchauffören då skulle tappa koncentrationen bara någon sekund så skulle den kunna mosa hela ledet och döda allihopa medans han/hon kan åka hem på kvällen och sova. (antagligen sova gott, då den inte bryr sig om andras liv)

Men vadå? prova på en övningskörningsrunda? Nej jag vill inte köra lastbil, det är ju det ni övar till, att kunna köra en lastbil på ett säkert sätt, men har råkat ut för det många gånger, att det kommer en lastbil som ligger bara någon meter bakom.

Senast redigerat av Kalltkaffe (29 september 2012)

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
29 september 2012 · 1 004 Inlägg

Har fått för mig att en betydande del av dessa olyckor kan skyllas på trötta,stressade,lågavlönade och mindre noggranna förare från våra grannländer i öst som har en helt annan mentalitet när det gäller trafikens vett och etikett..
Men, jag kan ha fel..

"My drinkingteam has a racingproblem"
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

Kalltkaffe skrev:

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
JFfoto
29 september 2012 ·

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Tror nog den utbildningen också säger att man ska köra säkert, eller läser ni bara "ni bör inte stanna" - Jaha, bara gasa och alla andra ska flytta sig alltså.

Har inte skrivit att det är okej att klämma sig emellan, det är oacceptabelt om det är för lite utrymme, MEN det ska det ju inte vara?

Då ligger du ju för nära bilen framför om ingen bil får plats emellan? öka avståndet till bilen framför så kommer bilar in emellan UTAN att du ska behöva sakta ner?

Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Jag tvivlar starkt på att det finns en utbildning som säger "Sätt säkerheten åt sidan och undvik att stanna", sannolikt står det något i stil med "Undvik att stanna om det är möjligt" vilket är en helt annan sak.

Är era fordon så tunga att de inte klarar av att ta sig fram på allmän väg i sommarväglag är det där problemet ligger, lätta på lasten. Det ingår i varje förares ansvar att anpassa lasten efter bilen, jag får inte lasta fem ton bakom min bil på ett efterfordon om bilen inte klarar av det.

Det finns självklart idioter bakom ratten på personbilar, men andra personbilsförare får anpassa sig efter dem genom att bromsa in alternativt stanna helt om situationen kräver det. Det är även lastbilar skyldiga att göra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Tror nog den utbildningen också säger att man ska köra säkert, eller läser ni bara "ni bör inte stanna" - Jaha, bara gasa och alla andra ska flytta sig alltså.

Har inte skrivit att det är okej att klämma sig emellan, det är oacceptabelt om det är för lite utrymme, MEN det ska det ju inte vara?

Då ligger du ju för nära bilen framför om ingen bil får plats emellan? öka avståndet till bilen framför så kommer bilar in emellan UTAN att du ska behöva sakta ner?

nej nej de är utbildningen i helhet eco driving är bara allt man bör veta för och spara soppa. typ samma som b-korts eco fast lite mer noggrannare

nä okey ni skrev de inte men fick den känslan av att de va så ni menade.

vet inte vart du bor men i stockholms området borde de verkligen få en lektion i och åka med hur de funkar ju mer utrymme man släpper ju fler idioter ska emelllan . känns konstigt att de inte smäller mer än vad de gör.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Hool
29 september 2012 · 1 067 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

Blir du upphunnen av en lastbil på landsväg så kör du för sakta.   

Sluta skapa onödig stress och farliga situationer och kör bilen ist för att gnälla. 

En lastbil behöver bygga upp lite fart för att ta sig upp för branta backar. . Jävla växlande.  ÄR det då någon tröttmössa framför som inte kan hålla jämna fart eller anser sig inte behöva hålla skyltat hastighet så blir det ofta bekymmer.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
JFfoto
29 september 2012 ·

Hool skrev:

Kalltkaffe skrev:

Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon. 

Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.

Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".

Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.

På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.

Håller med.

Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.

De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"

Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.

Blir du upphunnen av en lastbil på landsväg så kör du för sakta.   

Sluta skapa onödig stress och farliga situationer och kör bilen ist för att gnälla. 

En lastbil behöver bygga upp lite fart för att ta sig upp för branta backar. . Jävla växlande.  ÄR det då någon tröttmössa framför som inte kan hålla jämna fart eller anser sig inte behöva hålla skyltat hastighet så blir det ofta bekymmer.

Jag ligger aldrig under tillåten hastighet, ligger alltid över, och därmed hinner jag ibland köer av någon framför som ligger under hastigheten, säg 75 på 80väg, då jag ligger längst bak i kön så kommer det upp en lastbil bakom mig, som ligger i arslet.. som riskerar då att mosa alla i ledet. Speceillt om denna är fullt lastad så är bromssträckan inte så kort.

Jag har råkat ut för det flera gånger jaa.

JFfoto
29 september 2012 ·

MrEricsson skrev:

Kalltkaffe skrev:

MrEricsson skrev:

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Tror nog den utbildningen också säger att man ska köra säkert, eller läser ni bara "ni bör inte stanna" - Jaha, bara gasa och alla andra ska flytta sig alltså.

Har inte skrivit att det är okej att klämma sig emellan, det är oacceptabelt om det är för lite utrymme, MEN det ska det ju inte vara?

Då ligger du ju för nära bilen framför om ingen bil får plats emellan? öka avståndet till bilen framför så kommer bilar in emellan UTAN att du ska behöva sakta ner?

nej nej de är utbildningen i helhet eco driving är bara allt man bör veta för och spara soppa. typ samma som b-korts eco fast lite mer noggrannare

nä okey ni skrev de inte men fick den känslan av att de va så ni menade.

vet inte vart du bor men i stockholms området borde de verkligen få en lektion i och åka med hur de funkar ju mer utrymme man släpper ju fler idioter ska emelllan . känns konstigt att de inte smäller mer än vad de gör.

Jag bor ute i en by, men varit mycket ute på motorvägar.. har ingen erfarenhet inne i stockholm, så ska inte kommentera läget där, där är det väl överbefolkat.

Ska ju helst snacka om samma trafiksitation så det blir mer korrekt, nu kanske du pratar om stockholm och jag ute i skogen på en 80väg.. inte samma sak, i stockholm är det nog hela systemet som bör ses över.. där är det nog kaos överallt.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:
Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Jag tvivlar starkt på att det finns en utbildning som säger "Sätt säkerheten åt sidan och undvik att stanna", sannolikt står det något i stil med "Undvik att stanna om det är möjligt" vilket är en helt annan sak.

Är era fordon så tunga att de inte klarar av att ta sig fram på allmän väg i sommarväglag är det där problemet ligger, lätta på lasten. Det ingår i varje förares ansvar att anpassa lasten efter bilen, jag får inte lasta fem ton bakom min bil på ett efterfordon om bilen inte klarar av det.

Det finns självklart idioter bakom ratten på personbilar, men andra personbilsförare får anpassa sig efter dem genom att bromsa in alternativt stanna helt om situationen kräver det. Det är även lastbilar skyldiga att göra.

inte där problemet 100% lagligt lastat rätt motor för rätt jobb osv är att de tar lite ett bra tag och få fart på 60ton igen. det är de här inte folk förstår och bara är ivägen spec på felställen
och sen gnäller folk . och de är där jag säger borde ingå en med åkning lr en övnings runda för och testa på
så folk kankse får en inblick och tänker efter innan de gör nått

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Jag tvivlar starkt på att det finns en utbildning som säger "Sätt säkerheten åt sidan och undvik att stanna", sannolikt står det något i stil med "Undvik att stanna om det är möjligt" vilket är en helt annan sak.

Är era fordon så tunga att de inte klarar av att ta sig fram på allmän väg i sommarväglag är det där problemet ligger, lätta på lasten. Det ingår i varje förares ansvar att anpassa lasten efter bilen, jag får inte lasta fem ton bakom min bil på ett efterfordon om bilen inte klarar av det.

Det finns självklart idioter bakom ratten på personbilar, men andra personbilsförare får anpassa sig efter dem genom att bromsa in alternativt stanna helt om situationen kräver det. Det är även lastbilar skyldiga att göra.

inte där problemet 100% lagligt lastat rätt motor för rätt jobb osv är att de tar lite ett bra tag och få fart på 60ton igen. det är de här inte folk förstår och bara är ivägen spec på felställen
och sen gnäller folk . och de är där jag säger borde ingå en med åkning lr en övnings runda för och testa på
så folk kankse får en inblick och tänker efter innan de gör nått

Ja visst tar det tid att få fart på ekipaget igen, det får ni leva med och anpassa körtiderna för istället för att sätta säkerheten åt sidan.

Är en bil inte kapabel att ta sig fram på allmän svensk väg (Om det citat "går så jävla tungt så man fastnar" t.ex) är den inte laglig oavsett vad det står i papperet att den får lasta, det ingår som sagt att anpassa lasten så att fordonet kan ta sig fram säkert.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

Jag tvivlar starkt på att det finns en utbildning som säger "Sätt säkerheten åt sidan och undvik att stanna", sannolikt står det något i stil med "Undvik att stanna om det är möjligt" vilket är en helt annan sak.

Är era fordon så tunga att de inte klarar av att ta sig fram på allmän väg i sommarväglag är det där problemet ligger, lätta på lasten. Det ingår i varje förares ansvar att anpassa lasten efter bilen, jag får inte lasta fem ton bakom min bil på ett efterfordon om bilen inte klarar av det.

Det finns självklart idioter bakom ratten på personbilar, men andra personbilsförare får anpassa sig efter dem genom att bromsa in alternativt stanna helt om situationen kräver det. Det är även lastbilar skyldiga att göra.

inte där problemet 100% lagligt lastat rätt motor för rätt jobb osv är att de tar lite ett bra tag och få fart på 60ton igen. det är de här inte folk förstår och bara är ivägen spec på felställen
och sen gnäller folk . och de är där jag säger borde ingå en med åkning lr en övnings runda för och testa på
så folk kankse får en inblick och tänker efter innan de gör nått

Ja visst tar det tid att få fart på ekipaget igen, det får ni leva med och anpassa körtiderna för istället för att sätta säkerheten åt sidan.

Är en bil inte kapabel att ta sig fram på allmän svensk väg (Om det citat "går så jävla tungt så man fastnar" t.ex) är den inte laglig oavsett vad det står i papperet att den får lasta, det ingår som sagt att anpassa lasten så att fordonet kan ta sig fram säkert.

så länge den är lastsäkrad har rätt axeltryck och inte väger mer än de bärighetsklass den ska gå på så är den laglig. blir ju inte olagligt för att idioder ska va i vägen så du tvingas hjulspinna en backe uppe på motorävgen mitt i sommarn.

sjävla grejjern är ju den att de kan undvikas men de är den delen ni b-korts folk inte värkar förstå för er har de med körtider scheman och att lastbilar suger i allmänhet


är inte så att jag säger att yrkesförare är 100% felfri finns ju idioter där med men sen att de låter som att ni drar alla över en kam.

som han killen vad han nu hette råkade ut för dom på landsävgar mitt ute i ingenstans.

allt skulle funka så mkt smidigare om alla förstog varandra men uppenbart värkar de ju inte funka.

ska vi hänga ut yrkesförare tycker jag vi ska hänga ut 9 av 10 taxi förare big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janneutanb
29 september 2012 · 7 271 Inlägg

Om du spinner upp för en backe med fullt lass på sommaren så bör du nog fundera på nya däck wink

Men ja, man kan summera tråden med att alla är idioter oavsett yrke.

Hool
29 september 2012 · 1 067 Inlägg

Åkeribranschen är hårt pressad.   Utländska förare har specialanpassade ekipage med flera kubikmeter stora tankar..  Böterna i Sverige är väldigt låga så många utländska åkare tar risken.

Om du hamnar bakom en lastbil som segar sig upp för backarna och luktar illa och ryker så är den inte Svensk.

Att komma och yra om att du ska ha mer tid eller inte går inte.  Du får kicken.   

Grejerna ska vara framme vid klockan X, punkt.   De flesta stora aktörer har sina lager på hjul och är det sagt att det ska lossas kl X så är grejerna i produktionen kl X + 30.

Finns drivor av chaufförer så det är inte som att det är någon brist på dem.

Det är tillräckligt mycket pålagor och sådant.  Fuska med färdskrivare går inte idag då de är digitala och du har förarkort. På 70talet bytte du nyckel och körde 12h till.. 

Alla kort sparas och du kan åka på böter för eventuella synder i lång tid efteråt.   

Många smällar i storstad är för att personbilarna inte syns.   Är i många fall oundvikligt när det är trångt och stressigt osv.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:
Om du spinner upp för en backe med fullt lass på sommaren så bör du nog fundera på nya däck wink

Men ja, man kan summera tråden med att alla är idioter oavsett yrke.

de ironiska är ju att bilen va spritt ny desutom spritt nya däck allt man ser är TC lampan bara blinkar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Janneutanb
29 september 2012 · 7 271 Inlägg

MrEricsson skrev:

Brains skrev:
Om du spinner upp för en backe med fullt lass på sommaren så bör du nog fundera på nya däck wink

Men ja, man kan summera tråden med att alla är idioter oavsett yrke.

de ironiska är ju att bilen va spritt ny desutom spritt nya däck allt man ser är TC lampan bara blinkar

Då var det nå riktiga skitdäck helt enkelt. Du spinner inte på torr asfalt rakt fram med 60 ton lagligt fördelat mellan bil och vagn.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 september 2012 · 5 650 Inlägg

Brains skrev:

MrEricsson skrev:

Brains skrev:
Om du spinner upp för en backe med fullt lass på sommaren så bör du nog fundera på nya däck wink

Men ja, man kan summera tråden med att alla är idioter oavsett yrke.

de ironiska är ju att bilen va spritt ny desutom spritt nya däck allt man ser är TC lampan bara blinkar

Då var det nå riktiga skitdäck helt enkelt. Du spinner inte på torr asfalt rakt fram med 60 ton lagligt fördelat mellan bil och vagn.

vet inte vad nya mercor har för märke på däcken?.

lutade en aning upp för och en mupp tyckte att man kan gå från en på fart typ 90 till 30-40 innan backen så man fick ju nita för aset sen spann de fint efter de

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
NightCruiser
29 september 2012 · 1 163 Inlägg

PhR34k skrev:
Visst ligger det nåt i det, men som jag sa det handlar inget om Lastbilar vs personbilar. Aftonhoran skriver gärna om personbilar som varit med om olyckor speciellt om de misstänker streetrace. Problemet är att krockar man med en lastbil och överlever så ska man nog köpa en Trisslott. Dessutom några av de jag nämnt har nog bara med ev. förare, köra in i en tunnel som är för låg har nog inget med en personbil att göra, att välta i en kurva på en 70väg misstänker jag inte har med en personbil att göra.

Personer som du borde placera arslet i en lastbil för en dag och testa på det så får du se hur lätt det är...

Första länken du skicka, om lastbilen som smällde lyxbilarna, skrevs det rakt ut "Polisen misstänker att lastbilen kan vara stulen." är det då så konstigt att den krascha? Inge körvana för ett fordon som väger 4gånger så mycket som en personbil och tar lite mer plats än en personbil = tur ingen blev skadad!

Du benämner själv Aftonbladet som Aftonhoran, borde inte du då också förstå att tidningar som denna nämnda gör att för att få folk upprörda eller intresserade?
Lastbilar är redan sedda som vägens as, hatade av 90% av personbilstrafiken, en transportstyrelse som stryper oss allt mer och mer medan utländska åkare kan genomföra cabotage trafik, dumpar priser så till den gräns att en svensk enbils-åkare skulle gå back varje månad om han körde för samma pengar samtidigt som utlandsåkarna är totalt livsfarliga på vägarna, senast förra veckan fick jag möte med en polsk lastbil i en skymd kurva och han låg på omkörning! Hade jag haft lass på så hade jag legat i diket, tackar "någon" att jag kommit hem levande...

Så okej, dit jag vill komma är, DET VAR DÅ ETT JÄVLA GNÄLL!!! Har du själv aldrig gjort fel i ditt jobb? Har du aldrig klantat dig eller gjort ett misstag? Alla gör det, även dom i lastbilar! Så om man missar skyltarna för en låg viadukt, sånt händer och tror knappast chauffören vill göra om det... Ser dig inte klaga på personbilar som kör av vägen på morgonen på väg till jobbet trots bra väglag, fräscha däck och "säker" bil och jag kan lova dig, det händer betydligt oftare än att en lastbil kör av vägen!
Eller klagar du på barnfamiljerna som kör dåligt servade bilar som går sönder på hårttrafikerade vägar och sedan tycker det är en bra idé att ställa bilen mitt i vägen istället för att rulla in till kanten? Tror du på fullaste allvar att chaufförer vill köra ihjäl folk?!

Jodå, jag kör lastbil och personer som tänker som du har jag att göra med dagligen...
Ska ni yttra er så testa på jobbet först innan ni säger något, jag säger inget om ditt jobb eller hur du sköter det men hoppas inte att du jobbar på SJ för då kastar du fan stenblock i växthus... roll

JFfoto
29 september 2012 ·

Hool skrev:
Åkeribranschen är hårt pressad.   Utländska förare har specialanpassade ekipage med flera kubikmeter stora tankar..  Böterna i Sverige är väldigt låga så många utländska åkare tar risken.

Om du hamnar bakom en lastbil som segar sig upp för backarna och luktar illa och ryker så är den inte Svensk.

Att komma och yra om att du ska ha mer tid eller inte går inte.  Du får kicken.  

Grejerna ska vara framme vid klockan X, punkt.   De flesta stora aktörer har sina lager på hjul och är det sagt att det ska lossas kl X så är grejerna i produktionen kl X + 30.

Finns drivor av chaufförer så det är inte som att det är någon brist på dem.

Det är tillräckligt mycket pålagor och sådant.  Fuska med färdskrivare går inte idag då de är digitala och du har förarkort. På 70talet bytte du nyckel och körde 12h till.. 

Alla kort sparas och du kan åka på böter för eventuella synder i lång tid efteråt.   

Många smällar i storstad är för att personbilarna inte syns.   Är i många fall oundvikligt när det är trångt och stressigt osv.

Men det är ju inte skäl nog att åka ut och riskera mitt liv? bara för din chef säger att du måste göra en sak. Klart jag kommer klaga om du kör farligt, inte tar jag hänsyn till att du ligger efter i tid.

NightCruiser
29 september 2012 · 1 163 Inlägg

Hool skrev:
Åkeribranschen är hårt pressad.   Utländska förare har specialanpassade ekipage med flera kubikmeter stora tankar..  Böterna i Sverige är väldigt låga så många utländska åkare tar risken.

Om du hamnar bakom en lastbil som segar sig upp för backarna och luktar illa och ryker så är den inte Svensk.

Att komma och yra om att du ska ha mer tid eller inte går inte.  Du får kicken.   

Grejerna ska vara framme vid klockan X, punkt.   De flesta stora aktörer har sina lager på hjul och är det sagt att det ska lossas kl X så är grejerna i produktionen kl X + 30.

Finns drivor av chaufförer så det är inte som att det är någon brist på dem.

Det är tillräckligt mycket pålagor och sådant.  Fuska med färdskrivare går inte idag då de är digitala och du har förarkort. På 70talet bytte du nyckel och körde 12h till.. 

Alla kort sparas och du kan åka på böter för eventuella synder i lång tid efteråt.   

Många smällar i storstad är för att personbilarna inte syns.   Är i många fall oundvikligt när det är trångt och stressigt osv.

Tack! Bra skrivet...

Brains skrev:
Men ja, man kan summera tråden med att alla är idioter oavsett yrke.

Oja! Om man ska dra alla över en kant då ska man dra ALLA över den kanten och inte bara en yrkesgrupp!

Kalltkaffe skrev:
Men det är ju inte skäl nog att åka ut och riskera mitt liv? bara för din chef säger att du måste göra en sak. Klart jag kommer klaga om du kör farligt, inte tar jag hänsyn till att du ligger efter i tid.

Du är fullt medveten om att det du just skrev kan vändas och frågas till dig själv oavsett vilket jobb du har?
Kan slå vad om att du någon gång satt dig i bilen och kör någonstans trots att du inte velat och känt att du är 100% skick t.ex trött men åker och hämtar en kompis på krogen... Är du mindre dödlig bara för att du sitter i en personbil? Nej, en lastbil må vara större och tyngre men en personbil kan döda lika bra den med...
Skrev det innan, kasta inte sten i glashus...

Senast redigerat av NightCruiser (29 september 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang