MrEricsson skrev:
Kalltkaffe skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker mig se betydligt fler som aldrig borde fått körkort sittandes bakom ratten på en lastbil än personbilar, det är nog lite som utbildning generellt i Sverige att det som står på pappret är viktigare än hur lämplig personen är som förare av tunga fordon.
Bara attityden hos många lastbilschaufförer är skrämmande, störst går först och lastbilschaufförerna är landets hjältar utan vilka Sverige skulle tvingas stänga. Om det sker en olycka så är det en personbil som var vållande och absolut inte chaufförens fel. Det är också en attityd som syns dagligen i trafiken, sedan finns det självklart många personbilsförare som saknar respekt för stora fordon med.
Men en sak är i mina ögon uppenbar, B-körkort ger en kompetens att köra personbil medan C-körkort ger en behörighet att framföra en lastbil i en miljö som till största delen består av personbilar. Det är alltså chaufförerna som får ta hänsyn till personbilar, ger inte ert tidsschema er den möjligheten är det där problemet ligger.
En lastbil är farlig om den hanteras fel, detsamma gäller vapen. Men ni hör aldrig någon påstå att "det var offrets fel han gick i vägen för mitt skarpladdade gevär när jag råkade avfyra ett vådaskott".
Sunt förnuft säger att det är den som hanterar, är utbildad för att hantera och ansvarar för ett potentiellt farligt föremål som får anpassa sig och inte omgivningen. Att lära upp alla landets personbilar, motorcyklar och fotgängare till att ta hänsyn mot en liten minoritet lastbilar kommer aldrig fungera i praktiken.
På samma vis säger sunt förnuft naturligtvis också att man inte behöver ställa sig framför pipan på ett gevär eller köra ut precis framför en långtradare på sextio ton.Håller med.
Flertal gånger man hamnat i ett led, sen kommer det en lastbil bakom som ligger väldigt tätt intill i röven på en, jag vill kunna bli identiferad åtminstånde om jag skulle dö i trafiken, bara för ni klarar er så tänk på andra istället.
De flesta chaffisarna skulle nog argumenterat tillbaka på min åsikt: "Ja men vi kör tungt lass, och vill gärna inte bromsa ner allt för mycket för att sen accelarera, bromsa o.s.v, då det tar väldigt lång tid att komma upp i hastighet igen"
Men då hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst
som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.
Det var ju inte det jag beskrev, jag beskrev det som att jag hamnar bakom ett led, sen kommer även en lastbil bakom mig. Som om det var jag som kör så sakta, men det är personen som ligger 10 billängder framför som kör för sakta.
Och om lastbilchauffören då skulle tappa koncentrationen bara någon sekund så skulle den kunna mosa hela ledet och döda allihopa medans han/hon kan åka hem på kvällen och sova. (antagligen sova gott, då den inte bryr sig om andras liv)
Men vadå? prova på en övningskörningsrunda? Nej jag vill inte köra lastbil, det är ju det ni övar till, att kunna köra en lastbil på ett säkert sätt, men har råkat ut för det många gånger, att det kommer en lastbil som ligger bara någon meter bakom.
Senast redigerat av Kalltkaffe (29 september 2012)