Många olyckor med lastbilar

Hool
5 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

zemet skrev:

Hool skrev:

RightFront skrev:

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

Om du menar att han skulle få ta det juridiska ansvaret med "åker på det"  så stämmer ju inte detta. Olyckor när folk kör på bakifrån är ju alltid den som ligger bakoms fel.

Inte om du nitar utan anledning.   Då får du ta det hela själv.    Orkar inte leta reda på paragrafen

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
it_mutt Avstängd
5 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Hool skrev:

zemet skrev:

Hool skrev:
Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

Om du menar att han skulle få ta det juridiska ansvaret med "åker på det"  så stämmer ju inte detta. Olyckor när folk kör på bakifrån är ju alltid den som ligger bakoms fel.

Inte om du nitar utan anledning.   Då får du ta det hela själv.    Orkar inte leta reda på paragrafen

Du -ska- hålla avstånd så du kan stanna <punkt> Håller du mindre än 1sekund i avstånd drar dom lappen för dig (nej jag orkar inte heller leta upp någon källa på det)

Så, då ska alltså du som ligger för nära lyckas övertyga om att det -inte- fanns något som framförvarande bromsade för. Utan att det var bara "för att".

Lycka till

- - Edit - -

0,5 sekunder tydligen (runt 3 billängder)

Senast redigerat av it_mutt (5 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hool
5 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

Tja vill man riskera att dö och lemlästas så är det väl upp till denne men även om man håller avståndet så kan det smällla.    60 ton stannar inte lika fort som 2 ..   


Men nu skiter jag i den här tråden.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Rquired Allmänt envis
5 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

it_mutt skrev:

Hool skrev:

zemet skrev:

Om du menar att han skulle få ta det juridiska ansvaret med "åker på det"  så stämmer ju inte detta. Olyckor när folk kör på bakifrån är ju alltid den som ligger bakoms fel.

Inte om du nitar utan anledning.   Då får du ta det hela själv.    Orkar inte leta reda på paragrafen

Du -ska- hålla avstånd så du kan stanna <punkt> Håller du mindre än 1sekund i avstånd drar dom lappen för dig (nej jag orkar inte heller leta upp någon källa på det)

Så, då ska alltså du som ligger för nära lyckas övertyga om att det -inte- fanns något som framförvarande bromsade för. Utan att det var bara "för att".

Lycka till

- - Edit - -

0,5 sekunder tydligen (runt 3 billängder)

Fler och fler fordon skaffar sig dock kamera, en trend som säkert kommer märkas av i Sverige med. Det syns särskilt i USA, där det förekommer att bilister framkallar en olycka genom att t.ex tvärnita framför en lastbil för att sedan dra föraren (Och i förlängningen arbetsgivaren samt dess försäkringsbolag) inför rätten och få ut skadestånd.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jetta16v
5 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

it_mutt skrev:

Hool skrev:

zemet skrev:

Om du menar att han skulle få ta det juridiska ansvaret med "åker på det"  så stämmer ju inte detta. Olyckor när folk kör på bakifrån är ju alltid den som ligger bakoms fel.

Inte om du nitar utan anledning.   Då får du ta det hela själv.    Orkar inte leta reda på paragrafen

Du -ska- hålla avstånd så du kan stanna <punkt> Håller du mindre än 1sekund i avstånd drar dom lappen för dig (nej jag orkar inte heller leta upp någon källa på det)

Så, då ska alltså du som ligger för nära lyckas övertyga om att det -inte- fanns något som framförvarande bromsade för. Utan att det var bara "för att".

Lycka till

- - Edit - -

0,5 sekunder tydligen (runt 3 billängder)

Vadå om man nitar utan anledning?
Håller med it_mutt, man kan tom. få böter om man har för litet avstånd och blir ertappad av polisen. Man skall ha MINST 3 sekunders avstånd, ju fortare det går, desto längre avstånd blir det..
Vid 110 km/h skall man alltså ha minst 30,56m avstånd(ca. 7 billängder), 90=25m, 70=19,44m, 50=13,89m(ca. 3 billängder)

PS. Har du tillräckligt med avstånd, så hinner du troligen reagera på en eventuell inbromsning och undvika att köra in i framförvarande fordon...

Muttley
5 oktober 2012 ·

Hool sluta upp nu du gör nu bara bort dig. Hade du varit med på teorin när du tog körkort hade du fått förklarat för dig att avstånd ska hållas. Vi ska visa respekt åt alla vilket du inte verkade ha läsförståelse för.
Rekommenderat avstånd ÄR 3 sekunder vid sommarväglag och vinter minst 6. 

Avståndet är de viktigaste du har som yrkeschaufför men du verkar inte tillhöra den gruppen.  Ingår inte säkerhet i yrkeskunskapen för tunga fordon eller de är vara 100 timmar fika?

DKn
5 oktober 2012 · 535 Inlägg

Är dock inte säker men här för mig att mor min och Ja diskuterade detta med om man nitar rakt framför någon annan. Det blir dennes fel som ligger bakom för denna skall alltid ha en sträcka så den skall kunna stanna vid behov. Men har den som ligger framför bara panik bromsat på ren jävelskap så blir det upp till de som ligger bakom att bevisa att framförvarande gjort fel. Vilket är i princip omöjligt om man inte här tur att typ en polis är i närheten och ser detta. För även om man här kamera i bilen. Så kan den som bromsat säga att den såg ett djur som va på väg ut på kör banan men vant eller liknande, Ja iallafall inte jätte svårt att ljuga ihop något

SafetyCar
5 oktober 2012 · 403 Inlägg

Som lastbilschaufför ska jag berätta varför det sker lastbils olyckor.
Chaufförer som inte respekterar lagar å regler.
Stress, tiden är din fiende, fort fram.
Trötthet, blir segt på nätterna. Lätt att man somnar om det blir långtråkig.
Punktering, kan orsaka rejäla skador på andras fordon.
Sen har vi då Svensson som leker polis, det kan skapa olycka, fort in framför å tvärnit.
Dåligt förankring av last.

Detta är vad vi yrkechaufförer ser, upplever varje dag.

3sek regeln är bara en droppe av ursäkter, bilister skulle gå en kurs: Så fungerar yrket bakom ratten.
Så de lär sig att sluta leka poliser.

Så ser jag det.

SafetyCar
5 oktober 2012 · 403 Inlägg

Även om tråden handlar om lastbilar så ska jag gnälla på person bilar.
Blinkers
Köra om innan avfart.
Inte accelerera på påfarten.
Helljus i mina speglar.
Helljus rakt upp i mina ögon.
Om körning med tillkopplat släpfordon.
Ligga en i röven, ljuset lyser upp under lastbilen.
Blinka med helljus när VI kör om annan lastbil.
Accelererar när VI kör om er.
Tränga sig fram i köer.
Köra in i min rullningszon.
Gnäller på att vi kör fort. Laglighastigthet med släp?

Någon annan chaufför som kan fylla på?

cpu1337
5 oktober 2012 · 766 Inlägg

SafetyCar skrev:
Även om tråden handlar om lastbilar så ska jag gnälla på person bilar.
Blinkers
Köra om innan avfart.
Inte accelerera på påfarten.
Helljus i mina speglar.
Helljus rakt upp i mina ögon.
Om körning med tillkopplat släpfordon.
Ligga en i röven, ljuset lyser upp under lastbilen.
Blinka med helljus när VI kör om annan lastbil.
Accelererar när VI kör om er.
Tränga sig fram i köer.
Köra in i min rullningszon.
Gnäller på att vi kör fort. Laglighastigthet med släp?

Någon annan chaufför som kan fylla på?

byt jobb om du inte klarar av det då? finns inget som tvingar dig till att köra lastbil...

thelaughingmadman
5 oktober 2012 · 711 Inlägg

SafetyCar skrev:
Blinka med helljus när VI kör om annan lastbil.

"Ah men vafan, nu haru satt cruise controllern på 89! Min e ju på 90, så nu jävlar ska jag köra om!! Uppförsbacke också vettja, hej o hå nu kör vi!"

Nej, det borde fan vara olagligt för lastbilar att köra om på tvåfiliga motorvägar, om inte framförvarandes fordons hastighet är orimligt låg.

Senast redigerat av thelaughingmadman (5 oktober 2012)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
johan_dansk
5 oktober 2012 · 157 Inlägg

Tykcer det finns en rimlig lag i Italien, vet inte om den finns i övriga Europa också, men där får inte lastbilar vistas i den vänstra filen när det är två filer eller mer, vilket är logiskt men där går det lite fortare på motorvägarna också.

Audi A4 1.8t Quattro
SafetyCar
5 oktober 2012 · 403 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

SafetyCar skrev:
Blinka med helljus när VI kör om annan lastbil.

"Ah men vafan, nu haru satt cruise controllern på 89! Min e ju på 90, så nu jävlar ska jag köra om!! Uppförsbacke också vettja, hej o hå nu kör vi!"

Nej, det borde fan vara olagligt för lastbilar att köra om på tvåfiliga motorvägar, om inte framförvarandes fordons hastighet är orimligt låg.

Jaså, tycker du så måste du missat det här med samspel i trafiken. Va skulle du säga om alla bilar gjorde 90 max. Och lastbilar hade toppfart 200?
Du börjar köra om i dina 90, så kommer alla lastbilar och ska köra om dig, å blinka med sina 8 helljus.
Vad är ditt svar?

SafetyCar
5 oktober 2012 · 403 Inlägg

johan_dansk skrev:
Tykcer det finns en rimlig lag i Italien, vet inte om den finns i övriga Europa också, men där får inte lastbilar vistas i den vänstra filen när det är två filer eller mer, vilket är logiskt men där går det lite fortare på motorvägarna också.

Då får vi göra som tyskarna, bygga om 2 filiga motorvägar till 3.

jetta16v
5 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

SafetyCar skrev:

thelaughingmadman skrev:

SafetyCar skrev:
Blinka med helljus när VI kör om annan lastbil.

"Ah men vafan, nu haru satt cruise controllern på 89! Min e ju på 90, så nu jävlar ska jag köra om!! Uppförsbacke också vettja, hej o hå nu kör vi!"

Nej, det borde fan vara olagligt för lastbilar att köra om på tvåfiliga motorvägar, om inte framförvarandes fordons hastighet är orimligt låg.

Jaså, tycker du så måste du missat det här med samspel i trafiken. Va skulle du säga om alla bilar gjorde 90 max. Och lastbilar hade toppfart 200?
Du börjar köra om i dina 90, så kommer alla lastbilar och ska köra om dig, å blinka med sina 8 helljus.
Vad är ditt svar?

Nu är det inte en så verklig scenario, men det här med lastbilar som skall köra om varandra, kan vara oerhört irriterande.
Speciellt när det är starkt trafikerat i övrigt eller på motorväg då det är 110/120 och det tar lastbilen flera minuter att köra om och segar ner bakomvarande trafik oerhört så det bildas en redig kö bakom..
Vänta då tills det åtminstone blir en raksträcka eller nerförsbacke och inte så många bilar som kommer i den vänstra filen, tajma omkörningarna bättre.
Sen håller jag med om många punkterna du nämnde ang. personbilar också..

cpu1337
5 oktober 2012 · 766 Inlägg

SafetyCar skrev:

johan_dansk skrev:
Tykcer det finns en rimlig lag i Italien, vet inte om den finns i övriga Europa också, men där får inte lastbilar vistas i den vänstra filen när det är två filer eller mer, vilket är logiskt men där går det lite fortare på motorvägarna också.

Då får vi göra som tyskarna, bygga om 2 filiga motorvägar till 3.

du får ändå bara åka 80 så du kan inte behöva köra om någon som ligger på 80 eller mer

Truckeroffe Ovejävel!
5 oktober 2012 · 261 Inlägg

Håller med om att vissa lastbilar kör om andra väldigt för sakta, har även jag gjort någon gång o nästan ångrat mig då halva sverige korkat upp i röven på mig medans jag segar förbi.
Men ligger framförvarande i 80-85 o jag mina stadiga 90 så blåser jag förbi utan o tveka. Dock om jag anser att det är lämpligt!

Något jag kan tycka är lite störande ibland är när personbilar steker på helljus blink när dom ska köra förbi mig på motorväg med mera. Jag kan påstå att jag har säkert mer koll bakåt än väldigt många personbilsförare pga att jag kanske får en ambulans eller annat utryckningsfordon snabbt bakom.
Men inte behöver vanligt folk blinka på mig så jag knappt ser nåt framåt sad Nä kör om ni ändå så slipper jag få damp o sitta o muttra för mig själv smile

Man vet ju hur lite man tjänar egentligen på o köra förbi någon som en idiot o blåsa fan över farten som e tillåten.
En liten pissepaus så e trynet man körde förbi tidigare före mig igen..

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
SafetyCar
5 oktober 2012 · 403 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Håller med om att vissa lastbilar kör om andra väldigt för sakta, har även jag gjort någon gång o nästan ångrat mig då halva sverige korkat upp i röven på mig medans jag segar förbi.
Men ligger framförvarande i 80-85 o jag mina stadiga 90 så blåser jag förbi utan o tveka. Dock om jag anser att det är lämpligt!

Något jag kan tycka är lite störande ibland är när personbilar steker på helljus blink när dom ska köra förbi mig på motorväg med mera. Jag kan påstå att jag har säkert mer koll bakåt än väldigt många personbilsförare pga att jag kanske får en ambulans eller annat utryckningsfordon snabbt bakom.
Men inte behöver vanligt folk blinka på mig så jag knappt ser nåt framåt sad Nä kör om ni ändå så slipper jag få damp o sitta o muttra för mig själv smile

Man vet ju hur lite man tjänar egentligen på o köra förbi någon som en idiot o blåsa fan över farten som e tillåten.
En liten pissepaus så e trynet man körde förbi tidigare före mig igen..

Har fått direktiv från åkeriet. I Norden är det 80 som gäller. När vi kör till Holland så gäller max fart, pga av tiden ska räcka till.
Hade en idiot i hällregn som låg ända upp i bakdörrarna. Så dumt!

thelaughingmadman
5 oktober 2012 · 711 Inlägg

SafetyCar skrev:

thelaughingmadman skrev:

SafetyCar skrev:
Blinka med helljus när VI kör om annan lastbil.

"Ah men vafan, nu haru satt cruise controllern på 89! Min e ju på 90, så nu jävlar ska jag köra om!! Uppförsbacke också vettja, hej o hå nu kör vi!"

Nej, det borde fan vara olagligt för lastbilar att köra om på tvåfiliga motorvägar, om inte framförvarandes fordons hastighet är orimligt låg.

Jaså, tycker du så måste du missat det här med samspel i trafiken. Va skulle du säga om alla bilar gjorde 90 max. Och lastbilar hade toppfart 200?
Du börjar köra om i dina 90, så kommer alla lastbilar och ska köra om dig, å blinka med sina 8 helljus.
Vad är ditt svar?

Om jag visste att jag hade en miljon mil att köra hade jag nog nöjt mig att hålla 89 istället för 90 tills ett mer passande tillfälle att köra om dyker upp...

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
DKn
5 oktober 2012 · 535 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Håller med om att vissa lastbilar kör om andra väldigt för sakta, har även jag gjort någon gång o nästan ångrat mig då halva sverige korkat upp i röven på mig medans jag segar förbi.
Men ligger framförvarande i 80-85 o jag mina stadiga 90 så blåser jag förbi utan o tveka. Dock om jag anser att det är lämpligt!

Något jag kan tycka är lite störande ibland är när personbilar steker på helljus blink när dom ska köra förbi mig på motorväg med mera. Jag kan påstå att jag har säkert mer koll bakåt än väldigt många personbilsförare pga att jag kanske får en ambulans eller annat utryckningsfordon snabbt bakom.
Men inte behöver vanligt folk blinka på mig så jag knappt ser nåt framåt sad Nä kör om ni ändå så slipper jag få damp o sitta o muttra för mig själv smile

Man vet ju hur lite man tjänar egentligen på o köra förbi någon som en idiot o blåsa fan över farten som e tillåten.
En liten pissepaus så e trynet man körde förbi tidigare före mig igen..

Något jag kan tycka är lite störande ibland är när personbilar steker på helljus blink när dom ska köra förbi mig på motorväg med mera.
De kan Ja svara på varför dom gör det om du vill veta. Jag tog körkort i Uddevalla. Och min lärare var bra. Men så skulle jag åka med en annan lärare när vi skulle till halkan. Och han så att vi just skulle göra så blinka med helljuset så att lastbilar uppmärksammar oss innan man kör om. Jag själv gör verkligen inte det, men tror nog att några tar med sig att det är så man skall göra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang