Hur lura transportstyrelsen att jag har rätt till USA-skyllt?

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

är det den där fyrkantiga skylten du tänker på dom brukar vara mest till mc osv sen har vi dom där mindre regplåterna som är kortare än dom vanliga regplåtarna med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Kalltkaffe skrev:
Läs alla svar här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256492

Och som sagt tigare, (för att klaragöra det extra mycket) Nej du får inga små skyltar bara för du satt på annan kofångare.

"Den lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet
inte medger att den ordinarie skylten får plats. "

Men den ordinare skylten får inte plats.

smile

Du citerar ju bara precis exakt det du vill att texten ska säga.

Raderna under säger ju klart och tydligt:

"Att bilen är ombyggd eller att extra utrustning eller utrustning som inte är original är monterad på bilen är inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas. En fordonsägare som gör sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt fortfarande kan användas."

Kort och gott: du HAR byggt om bilen. du BÖR inte få någon skylt.
du får inte heller liten skylt om du monterar 7 extraljus som är i vägen, eller sätter dubbla framlampor istället för grillen.. Eller vänder bilen upp och ned..



MEN! Om du vill ha en skylt så är ett seriöst tips detta:

- Formulera dig ordentligt. Inga stavfel, var trevlig, ta bra bilder.
- Skriv att du har kört sönder originalstöten och LÄMNAT IN BILEN PÅ REPARATION.
- Skriv att firman som fixade bilen har monterat den där stöten åt dig.
- Behövs referenser så ta någon bilverkstad där du känner någon och prata med dem, ifall Transportstyrelsen ringer till dem.
- Transportstyrelsen KOMMER ringa dig om du inte får ett direkt avslag på din ansökan, så var förberedd på det samtalet och ha klart för dig vad du ska säga. Börja inte stamma.

Lycka till.

Fredde_Vette JaG
29 september 2012 · 785 Inlägg

Jag har en liten skylt liggandes hemma som du kan få.. hehe  wink

När jag reg besiktiade min corvette C6, fick jag absolut inte dispans på bakre plåten, men fram var det ok..

Hmmmm svårt att beställa en extra plåt fram.. haha.

Fattar inte vad det skulle spela för roll om man vill ha liten eller stor skylt. Trams!

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 678 Inlägg

agneman skrev:

Volvo740-88 skrev:

Kalltkaffe skrev:
Läs alla svar här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256492

Och som sagt tigare, (för att klaragöra det extra mycket) Nej du får inga små skyltar bara för du satt på annan kofångare.

"Den lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet
inte medger att den ordinarie skylten får plats. "

Men den ordinare skylten får inte plats.

smile

Du citerar ju bara precis exakt det du vill att texten ska säga.

Raderna under säger ju klart och tydligt:

"Att bilen är ombyggd eller att extra utrustning eller utrustning som inte är original är monterad på bilen är inte skäl nog för att den mindre skylten ska få användas. En fordonsägare som gör sådana ändringar på sitt fordon ska se till att fordonets ordinarie skylt fortfarande kan användas."

Kort och gott: du HAR byggt om bilen. du BÖR inte få någon skylt.
du får inte heller liten skylt om du monterar 7 extraljus som är i vägen, eller sätter dubbla framlampor istället för grillen.. Eller vänder bilen upp och ned..



MEN! Om du vill ha en skylt så är ett seriöst tips detta:

- Formulera dig ordentligt. Inga stavfel, var trevlig, ta bra bilder.
- Skriv att du har kört sönder originalstöten och LÄMNAT IN BILEN PÅ REPARATION.
- Skriv att firman som fixade bilen har monterat den där stöten åt dig.
- Behövs referenser så ta någon bilverkstad där du känner någon och prata med dem, ifall Transportstyrelsen ringer till dem.
- Transportstyrelsen KOMMER ringa dig om du inte får ett direkt avslag på din ansökan, så var förberedd på det samtalet och ha klart för dig vad du ska säga. Börja inte stamma.

Lycka till.

Oj ja. Det har jag. lol

Ne ska jag vara ärlig så är det en kompis till mej som har en amerikansk volvo 760 1982 GLE Turbo intercooler electronic system...puh...
Ja, han är en sådan bil som han har hett sönder. Därför tänkte jag använda hans bil för att ta kort på.

Tror du att dom kommer skicka kontrollanter för just detta?

Senast redigerat av Volvo740-88 (29 september 2012)

agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

Som sagt, gör precis hur du vill. Men ska du lyckas så gäller ett välformulerat meddelande, bra bilder och framförallt en bra story.

Dessutom som sagt viktigt att ha svar på tal om de plötsligt får för sig att ringa och ställa frågor.

Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 678 Inlägg

agneman skrev:
Som sagt, gör precis hur du vill. Men ska du lyckas så gäller ett välformulerat meddelande, bra bilder och framförallt en bra story.

Dessutom som sagt viktigt att ha svar på tal om de plötsligt får för sig att ringa och ställa frågor.

Jag har tillgång till en krokad vit 740 på hörnet och på kofångaren.
Jag har tillgång till min vanliga 740 som är vit.
Jag har tillgång till en vit volvo 760 med usa kofångaren.

Så jag kan ju få ihop till en riktig bra historia. Tänk om jag lyckas då?

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

agneman skrev:
Som sagt, gör precis hur du vill. Men ska du lyckas så gäller ett välformulerat meddelande, bra bilder och framförallt en bra story.

Dessutom som sagt viktigt att ha svar på tal om de plötsligt får för sig att ringa och ställa frågor.

Jag har tillgång till en krokad vit 740 på hörnet och på kofångaren.
Jag har tillgång till min vanliga 740 som är vit.
Jag har tillgång till en vit volvo 760 med usa kofångaren.

Så jag kan ju få ihop till en riktig bra historia. Tänk om jag lyckas då?

om du lyckas kan du väll ge oss en uppdatering

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
evilaudio
29 september 2012 · 16 195 Inlägg

står den att de sitter en vanlig skylt på regbeviset så går de inte att ändra..

bygger du om bilen så att en vanlig inte passar så är du tvungen att ändra på bilen igen så att den passar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

nu när man slipper den hemskt fula skattelappen så borde man ju  få ha en mindre skylt kan man ju tycka

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

evilaudio skrev:
står den att de sitter en vanlig skylt på regbeviset så går de inte att ändra..

bygger du om bilen så att en vanlig inte passar så är du tvungen att ändra på bilen igen så att den passar.

Läser man "lagtexten" så har du helt rätt. Men i övrigt är det du säger dretsnack..


Har bara senaste veckorna läst om en Bora, en S2000 och en E39 som numera har tillgång till att beställa små skyltar.

evilaudio
29 september 2012 · 16 195 Inlägg

finns säkert de som lyckats på något vis att få liten skylt men sen kan man ju undra om dom fått de inskrivet i REGbeviset.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

Självklart har de det, hur har de annars lyckats beställa nya skyltar via Transportstyrelsen?

JFfoto
29 september 2012 ·

Som t.e.x. Nissan s14 hade förut bara stora regskyltar, men ändrades senare till att dom fick ha små fram, men vanliga stora bak, pågrund av att kofångaren va anpassad till liten skylt fram. Men då detta va orginal så ändrade dom.

Nu handlar det om en 740, där det finns kofångare som är till för stora skyltar.

evilaudio
29 september 2012 · 16 195 Inlägg

agneman skrev:
Självklart har de det, hur har de annars lyckats beställa nya skyltar via Transportstyrelsen?

vet 2 personer som lyckats få de via samtal..


som sagt de finns säkert kryphål.. hänger nog på vem man får som behandlar fallet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

evilaudio skrev:

agneman skrev:
Självklart har de det, hur har de annars lyckats beställa nya skyltar via Transportstyrelsen?

vet 2 personer som lyckats få de via samtal..


som sagt de finns säkert kryphål.. hänger nog på vem man får som behandlar fallet.

Så är det nog. Jag själv förstår inte problematiken. Vill man lägga ned pengar på att bygga om sin bil så det blir snyggt med liten skylt

OCH

Transportstyrelsen tillverkar små skyltar som dessutom är lagliga borde det inte vara några problem whatsoever.

Men det är alltid samma visa med staten och byråkrati: ALLT ska vara så jääävla komplicerat hela tiden.


Nog om detta, hoppas TS lyckas få en liten skylt till 740. Mina tips kommer hjälpa på vägen iaf, det är jag säker på.

JFfoto
29 september 2012 ·

Håller med där, att det borde kvitta om det är liten eller stor skylt, eftersom båda är ju lagliga.

Men även om man får igenom den via transportstyrelsen är det väl fortfarande olagligt, om polisen kollar upp
bilen så kommer det väl stå vilken skylt bilen får ha, och det är stor skylt som gäller = böter för felaktig skylt..

Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 678 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Som t.e.x. Nissan s14 hade förut bara stora regskyltar, men ändrades senare till att dom fick ha små fram, men vanliga stora bak, pågrund av att kofångaren va anpassad till liten skylt fram. Men då detta va orginal så ändrade dom.

Nu handlar det om en 740, där det finns kofångare som är till för stora skyltar.

....och små. smile

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

tycker det är en aning onödigt att sätta på en usa-fångare varför krångla till det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

Nej bägge skyltarna tillhör inte standarden, den lilla "USA-skylten" är ett undantag tillåten via dispens trots att den inte uppfyller svensk standard.

De skyltarna finns alltså för att man skall slippa bygga om USA-importer, ovanliga sportbilar och liknande. Så ägare till dessa fordon slipper förstöra bilar i originalskick, inte för att Svensson skall bygga om sin svensksålda och redan godkända bil.

Men givetvis skall Svensson ta hela handen om de erbjuds ett lillfinger.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Kalltkaffe skrev:
Som t.e.x. Nissan s14 hade förut bara stora regskyltar, men ändrades senare till att dom fick ha små fram, men vanliga stora bak, pågrund av att kofångaren va anpassad till liten skylt fram. Men då detta va orginal så ändrade dom.

Nu handlar det om en 740, där det finns kofångare som är till för stora skyltar.

....och små. smile

Nej, kofångarna för små skyltar har aldrig funnits för eller varit godkända på den svenska marknaden. Att det finns i andra länder spelar ingen roll, USA-ljus är inte heller lagligt i Sverige trots att det finns på original 740 sålda i andra länder.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang