Oljelampan lyser Volvo 244 B21A

Navkapsel
2 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

Jo, oljelampan blinkade, lyste man fast sken, slutade lysa, blinkade igen för att sedan lysa med fast sken.

Den period lampan inte lyste/blinkade så växlade jag o s v, ja t o m drog en redig börn utan att den lyste så det verkar inte ha någon påverkan hur motorvarvet är.

Oljenivån är snarare lite för hög än för låg. Har dock kört många, många mil sedan jag fyllde på så det var inte nypåfullt.

Kollade dock oljenivån dagen innan detta hände men har alltid tillbaka stickan. Denna var dock lös nu! Lossnat av något tryck?

För en vecka sedan byttes en kontakt på verkstad då den läkt ut olja vid den en period. Kan det vara nya kontakten som spökar efter en vecka? Men skumt med oljestickan, jag brukar verkligen ha på den ordentligt och att den var lös just nu...

Någon gissning? Har dock tänkt att bogsera den till närmsta verkstad...

Senast redigerat av Navkapsel (2 oktober 2012)

Mr240T
2 oktober 2012 · 41 Inlägg

Kan ju vara så att kablen är avskavad så den jordar, då lyser lampan.

Volvo 240 "Bettan" (1978)
Navkapsel
2 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

Mr240T skrev:
Kan ju vara så att kablen är avskavad så den jordar, då lyser lampan.

Tack för tipset, kan ju vara något så enkelt.

turboforssen Telge Drifting Team
2 oktober 2012 · 5 398 Inlägg

har du kollat oljenivån efter att den blinkat ???? den kan ju ha sprutat ur sig lite olja

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Navkapsel
2 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

turboforssen skrev:
har du kollat oljenivån efter att den blinkat ???? den kan ju ha sprutat ur sig lite olja

Jo, fast visserligen var oljan varm då. Men fyllde på en del i panik utan resultat. Men tillräckligt mkt vet jag inte, ska ut och kolla nu när det är svalt och runnit ner...
Frågan är hur mycket olja som skvalpat ut efter max 2 km körning inne i samhället och dessutom var nog mängden olja t o m för mkt innan körningen..

turboforssen Telge Drifting Team
2 oktober 2012 · 5 398 Inlägg

Navkapsel skrev:

turboforssen skrev:
har du kollat oljenivån efter att den blinkat ???? den kan ju ha sprutat ur sig lite olja

Jo, fast visserligen var oljan varm då. Men fyllde på en del i panik utan resultat. Men tillräckligt mkt vet jag inte, ska ut och kolla nu när det är svalt och runnit ner...
Frågan är hur mycket olja som skvalpat ut efter max 2 km körning inne i samhället och dessutom var nog mängden olja t o m för mkt innan körningen..

har du för mycket olja så kan man ju spränga sönder packningar.
om så har hänt så har det nog runnit ut lite olja och oljetrycksgivaren varnar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Navkapsel
2 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

turboforssen skrev:

Navkapsel skrev:

turboforssen skrev:
har du kollat oljenivån efter att den blinkat ???? den kan ju ha sprutat ur sig lite olja

Jo, fast visserligen var oljan varm då. Men fyllde på en del i panik utan resultat. Men tillräckligt mkt vet jag inte, ska ut och kolla nu när det är svalt och runnit ner...
Frågan är hur mycket olja som skvalpat ut efter max 2 km körning inne i samhället och dessutom var nog mängden olja t o m för mkt innan körningen..

har du för mycket olja så kan man ju spränga sönder packningar.
om så har hänt så har det nog runnit ut lite olja och oljetrycksgivaren varnar

Inte omöjligt att det blev för mkt tyvärr...

Navkapsel
21 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

Pratat med diverse folk som kan. Allt från att det kan vara en kabel till att bilen måste bytas mot en annan.
Känns svårlöst och svårt att se felet...

FordPer
21 oktober 2012 · 188 Inlägg

så gjorde min me bytte olje trycks kontakten sen var de problemet löst

Navkapsel
21 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

FordPer skrev:
så gjorde min me bytte olje trycks kontakten sen var de problemet löst

Jo, tänkte testa det först. Lite komiskt med alla teorier folk har man pratar med...

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 oktober 2012 · 2 307 Inlägg

Vi börjar så här då.

1. har du olja på motorn ?
2 Ligger kabeln till brytarn å jordar nån stans i motorrummet ?
3 Funkar brytaren. Ohm mät den. Den skall inte ha kontokt mot jord när motorn går
4 Har du oljetryck


OM svar 1 e nej fyll på annars gå vidare till fråga 2
Om svar e nej på fråga 2 gå vidare till fråga 3
Om svar på fråga 3 e nej testa med ny brytare

Sen kommer vi in på dom grejjerna som kan beröra skaffa ny bil.. Anledningar till å inte ha oljetryck kan va flera. Oljepump paj drivning till oljepump paj tätt i inlopp till oljepmp eller hål i nån oljekanal eller pajj lagaer så att det inte blir nått tryck

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Navkapsel
21 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Vi börjar så här då.

1. har du olja på motorn ?
2 Ligger kabeln till brytarn å jordar nån stans i motorrummet ?
3 Funkar brytaren. Ohm mät den. Den skall inte ha kontokt mot jord när motorn går
4 Har du oljetryck


OM svar 1 e nej fyll på annars gå vidare till fråga 2
Om svar e nej på fråga 2 gå vidare till fråga 3
Om svar på fråga 3 e nej testa med ny brytare

Sen kommer vi in på dom grejjerna som kan beröra skaffa ny bil.. Anledningar till å inte ha oljetryck kan va flera. Oljepump paj drivning till oljepump paj tätt i inlopp till oljepmp eller hål i nån oljekanal eller pajj lagaer så att det inte blir nått tryck

Bra svar men kollar kontakten först. kan vara något lurigt då den är nybytt. Lyste inte innan kontakten byttes utan kontakten byttes bara då det läkte vid den. Började lysa efter någon vecka efter bytet...

Drönirettab
21 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Med tanke på att problemet började efter bytet av kontakten så är det ju rimligt att misstänka den, tex att den inte riktigt är anpassad för den motorn.

En annan möjlig orsak är att kablarna på en så pass gammal motor troligen har söndertorkade höljen och att det då kan lossna isolering så att metalltrådarna kortsluter mot motorblocket ibland. Vid bytet av kontakten så lossnade det kanske någon bit av höljet när du tog loss kabeln, inte alls en långsökt förklaring enligt mig.

Det är ingen nackdel att kolla upp kabeln så långt det går och eventuellt byta ut helt eller delvis om höljet har tydliga skador, då vet du iaf att den är okej och kan felsöka vidare. Så vitt jag vet är det en helt vanlig kabel som bara ska ge jord till lampan, ingen specialkabel alls.

Att folk ger diverse olika förklaringar beror nog på att det faktiskt kan vara flera olika saker som orsakar ett sånt problem. smile

Navkapsel
22 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

Ska ev. ta en kik påt ikväll. Får hjälp av en lite mer bilkunnig peron. Tack för svar och tips som gett mig lite mer vad som ska kikas på. Återkommer med resultat/nya frågor.

Nw_740
24 oktober 2012 · 17 Inlägg

Du kan ju också testa oljetrycket om oljetrycket är okej så kan det hända att du kan byta oljetrycksgivare så funkar det säkert som det ska annars dåliga kablar eller kortslutning.

Navkapsel
10 november 2012 · 4 637 Inlägg

Var nya oljegivarkontakten (Volvo original) det var fel på. En ny (från Mekonomen) sitter i nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang