Färsking

Norlin
27 maj 2005 · 5 Inlägg

Hej alla bilantusiaster! Jag har precis tagit körkort och planerar nu att köpa min första bil. Har under senaste tiden blivit extremt bilintresserad, men än så länge är min kunskap pinsamt bristande. Undrar om ni har några bra tips på var jag kan lära mig så mycket som möjligt. (tex. tidningar,böcker,sajter etc)

Som sagt så står jag snart inför mitt första bilköp. Vad bör jag tänka på? Hur mycket pengar borde jag lägga ut?

Hoppas ni orkar hjälpa en nykomling som mig att komma på benen. Tack på förhand för svar.

Daniel
27 maj 2005 · 671 Inlägg

Om du vill lära dig om bilar så ska du köpa en gammal engelsk bil.
(dom behöver repareras tillräckligt ofta)

ludde__mannen draminbil.nu
27 maj 2005 · 1 382 Inlägg

om du vill lära dig om bilar ska du läöaasa allting som skrivs på forum på nätet wink ex här ellet zatzy.com

Norlin
29 maj 2005 · 5 Inlägg

Hur mycket pengar borde jag lägga ut?

CrazyLord
29 maj 2005 · 46 Inlägg

Norlin skrev:
Hur mycket pengar borde jag lägga ut?

Allt handlar ju om pengar, det beror ju på hur mycket du har att röra dig med. Har du råd och vill ha en BMW M5 så kan du ju köpa en sådan.

Men om du är mån att lära dig om bilar och vill finansiera den med egna pengar så är det väl bara att slå till på en volvo 740 eller motsvarande.

Valet av bil bör bottna i din ekonomi och ingenting annat.

Norlin
29 maj 2005 · 5 Inlägg

Kan tänka mig att lägga ut någonting mellan ca 5-15000kr.

Vad har ni för tips för den summan. Kan man fixa något stylat eller borde jag spara ett år för att till nästa sommar lägga ut 40-50000kr istället?

jgus86 Så eller så eller tvärtom.
29 maj 2005 · 86 Inlägg

Norlin skrev:
Kan tänka mig att lägga ut någonting mellan ca 5-15000kr.

Vad har ni för tips för den summan. Kan man fixa något stylat eller borde jag spara ett år för att till nästa sommar lägga ut 40-50000kr istället?

säger som föregående... gör som du vill, med dom pengar du har! men en GTI-bil av nåt slag brukar va bra... billig i drift o någorlunda prestanda... för en billig peng...

/Joel
"Det ordnar sig alltid."
Snabbare
29 maj 2005 · 153 Inlägg

hett tips är ju att köpa en billig bil först och sen göra lite småfix med den. Därefter sälja den för minst samma pengar som du köpte den.
En kompis brorsa köpte en sierra för 7000 och bytte klädsel och satte i en stereo...sålde den sedan för 13 000. tycker jag var en bra affär smile

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest
Norlin
29 maj 2005 · 5 Inlägg

Okej, tack för era tips. Har tittat runt en hel del nu idag och har hittat ett par bilar som kan vara ok; Nissan 200, Sierra 2.9, GTI. Jag funderar på att låna lite mer pengar så jag kan fixa till den bil jag nu köper.

Vilken av ovanstående bilar tror ni mest på? Eller är det en helt annan bil jag borde skaffa?

När det gäller att styla till bilar, så har jag ett par frågor angående priser. Är det värt att köpa en av ovanstående bilar, för att sedan köpa kjolpaket, 19" hjul och motortrimm? Kommer jag förlora på det när jag sedan säljer bilen?

Rocco_ Fotograf
29 maj 2005 · 183 Inlägg

Norlin skrev:
Okej, tack för era tips. Har tittat runt en hel del nu idag och har hittat ett par bilar som kan vara ok; Nissan 200, Sierra 2.9, GTI. Jag funderar på att låna lite mer pengar så jag kan fixa till den bil jag nu köper.

Vilken av ovanstående bilar tror ni mest på? Eller är det en helt annan bil jag borde skaffa?

När det gäller att styla till bilar, så har jag ett par frågor angående priser. Är det värt att köpa en av ovanstående bilar, för att sedan köpa kjolpaket, 19" hjul och motortrimm? Kommer jag förlora på det när jag sedan säljer bilen?

Blir rätt dyrt om du ska ha en fungerande Nissan 200 + massa styling, 19", kjolpaket osv...Pengarna rusar iväg mkt fort!

kezzk
29 maj 2005 · 46 Inlägg

bil affär e den sämsta affär man kan göra!smile men vill du ha en grym och snygg bil så nissan 200 är å rekomendera ska köpa en själv!... en sån me shogun paketet på är så jävla fint!....// kezzk!

crillelundh
30 maj 2005 · 100 Inlägg

ja du ska du lägga 5-15000 på bilen å dessutom vill ha 19", kjolpaket m.m så vet jag inte vad du ska köpa för bil
kjolpaket skulle jag räkna bara det till 8-20000 beroende på vilken bil,var det köps m.m

19" ligger väl ungefär i den prisklassen det oxå

så kan du hitt en bil som du får några tusen för att ta emot så kan det väl gå kanske smile

nä men allvarligt, bilaffärer är oehört svårt att få bra. finns typ 2 sätt
1 köp billigt(trasig,krockad) och fixa till (krävs dock lite kunskap ju)
2 bygg nåt häftigt å kom med i tidningar eller dyligt, då brukar det kunna gå att få lite överpris

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Norlin
30 maj 2005 · 5 Inlägg

Tack för svaren. Vet att det skulle bli svårt att få till allt det där för den summan jag från början tänkt lägga ut på bilen. Men min fundering ligger på hur mycket stålar jag behöver dega ut i steg ett för en grund (Typ Nissan 200). Sen hur mycket det skulle krävas i steg två, för att få den snygg och snabb.

Pengar är ju alltid som ni säger den avgörande faktorn. Men i mitt fall så sitter jag även på en dator värd runt 15k, som jag kan tänka mig avvara för att få en snygg bil. Mitt intresse har stagnerat en hel del för datorer det senaste och nu övergått till bilar. Så du har jag ju redan där dubbla utgångssumman att lägga ner på bilen. Lägg på lite några timmarsarbete samt lite sponsring av farsan så kanske man kan komma upp i runt 40k innan sommaren är över. Det måste endå räcka till något av det jag tidigare nämnt?

Turbomatte Lackerare/Rekondare
17 oktober 2006 · 834 Inlägg

Norlin skrev:
Hej alla bilantusiaster! Jag har precis tagit körkort och planerar nu att köpa min första bil. Har under senaste tiden blivit extremt bilintresserad, men än så länge är min kunskap pinsamt bristande. Undrar om ni har några bra tips på var jag kan lära mig så mycket som möjligt. (tex. tidningar,böcker,sajter etc)

Som sagt så står jag snart inför mitt första bilköp. Vad bör jag tänka på? Hur mycket pengar borde jag lägga ut?

Hoppas ni orkar hjälpa en nykomling som mig att komma på benen. Tack på förhand för svar.

Köp dig en bil du gärna vill ha, tex en vettig 940 om du nu vill ha en sån. Börja lite med småpill som stereo lacka inredning osv osv, så du får den lite personlig.

Sälj sedan och köp något annat, kanske en 200sx och kanske slå till med nya fälgar osv.

kjolpaket är krångligt att montera för en nybörjare och när man monterar det så tillkommer det ju massa kring utgifter.


Försök vara med kompisar eller bekanta, eller gå med i nån klubb som håller på med sådana modifikationer och försök snappa upp ett och annat så kommer det gå vägen.

Övning ger färdighet och det är inte hela värden om din första bil inte är sjuktstylad, en första bil handlar om att ha kul^^

Foffis
17 oktober 2006 · 676 Inlägg

jag köpte mig en nissan sunny GTI för ett tag sen, helnöjd. bra prestanda och skön komfort och relativt mycke delar att köpa till smile inte dyr i drift (beroende på hur man gasar) inte dyr i försäkring och skatt och ligger i din budget du har nu smile en nissan 200sx dock, den kostar multum i försäkring och skatt pga sin popularitet. satsa du på en nissna primera GT eller en sunny gti eller någon annan form av GTI bil utan överladd (turbo/kompressor) så är den inte så dyr i försäkring m.m

kolla runt lite här på forumet, typ vad vi har för sorts bilar, sen söker du på den bil du fastnat för här på garaget´s forum så ska du nog hitta MYCKET information wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang