Lockupen på Volvo 940

Germax
7 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

Jag har märkt att lockupen på 940 automat slår i vid 90km/h, värdelöst! Jag åker nämligen inte fortare än 80 till jobbet. Kan man modifiera lådan på något sätt så den går i tidigare? Bilen är en 945 LTT -95.

volvojohan
10 oktober 2012 · 172 Inlägg

Germax skrev:
Jag har märkt att lockupen på 940 automat slår i vid 90km/h, värdelöst! Jag åker nämligen inte fortare än 80 till jobbet. Kan man modifiera lådan på något sätt så den går i tidigare? Bilen är en 945 LTT -95.

Ja då får du plocka ner ventilpaketet och byta fjädern i styrventilen för lockupen.. Tror den ska vara kortare för att få lockupen gå in tidigare. Finns säkert guidat nånstans på nåt volvoforum om hur man gör, inte så jättesvårt om man har lite tålamod å kan hålla reda på allt.

risodlarn
11 oktober 2012 · 577 Inlägg

I min går den i vid 100 på mätaren ännu värre de!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
cpu1337
11 oktober 2012 · 766 Inlägg

volvojohan skrev:

Germax skrev:
Jag har märkt att lockupen på 940 automat slår i vid 90km/h, värdelöst! Jag åker nämligen inte fortare än 80 till jobbet. Kan man modifiera lådan på något sätt så den går i tidigare? Bilen är en 945 LTT -95.

Ja då får du plocka ner ventilpaketet och byta fjädern i styrventilen för lockupen.. Tror den ska vara kortare för att få lockupen gå in tidigare. Finns säkert guidat nånstans på nåt volvoforum om hur man gör, inte så jättesvårt om man har lite tålamod å kan hålla reda på allt.

tror det finns en howto på 7/900klubben och då skulle man bara klippa av en fjäder lite så låste den tidigare.
hade en 940 polar förut som låste strax innan 110 men han sälja bilen innan ja gjorde nåt åt det:)

Germax
13 oktober 2012 · 12 086 Inlägg

Jag hittade instruktionen du tipsade om cpu1337, jag river nog ner lådan imorgon redan smile

cpu1337
14 oktober 2012 · 766 Inlägg

Germax skrev:
Jag hittade instruktionen du tipsade om cpu1337, jag river nog ner lådan imorgon redan smile

återkom med resultat:)

Germax
17 november 2012 · 12 086 Inlägg

Det drog ut lite på tiden men nu är det gjort, FY FAN!!
Jag har renoverat 3 automatlådor förut ska tilläggas men det här va de slabbigaste träligaste skit jag gjort på länge.
Problem efter problem, jävla skitbil.

Men.. resultatet av ett kapa 6mm på fjädern vart att lockupen nu går i strax under 80km/h vilket vart perfekt.

volvojohan
18 november 2012 · 172 Inlägg

Germax skrev:
Det drog ut lite på tiden men nu är det gjort, FY FAN!!
Jag har renoverat 3 automatlådor förut ska tilläggas men det här va de slabbigaste träligaste skit jag gjort på länge.
Problem efter problem, jävla skitbil.

Men.. resultatet av ett kapa 6mm på fjädern vart att lockupen nu går i strax under 80km/h vilket vart perfekt.

Kul att du blev nöjd efter att slit .. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang