Göra en gjutform?

Decerto
8 oktober 2012 · 404 Inlägg

Hade tänkt gjuta av min innersida av dörren för att senare göra en glasfiber variant. Någon som har lite tips kring detta?

Hade tänkt spruta på ett lager latex på dörrsidan(naturligtvis avplockad och strippad:D) för att sen plasta en form utan på det. Är det något annat man bör ha för att det ska gå att skilja på formen och dörrsidan än latex?

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Extremecar ms.no.fear
22 oktober 2012 · 585 Inlägg

Decerto skrev:
Hade tänkt gjuta av min innersida av dörren för att senare göra en glasfiber variant. Någon som har lite tips kring detta?

Hade tänkt spruta på ett lager latex på dörrsidan(naturligtvis avplockad och strippad:D) för att sen plasta en form utan på det. Är det något annat man bör ha för att det ska gå att skilja på formen och dörrsidan än latex?

Är dörrsidan i plast? Då kan du använda silikon spray:-)

Volvo Extreme xs "Extreme xs" (2012)
Volvo C70 "Extremecar" (2008)
Volvo Xc60 "Extremecar" (2011)
Decerto
22 oktober 2012 · 404 Inlägg

Tja. Har faktiskt lyckats göra en ny dörrsida nu. blev att jag använda silikon spray och det funkade kanon. Min form var av poliester och när jag gjöt dörrsidan där i fick jag konstiga resningar i formen. vet inte om det var av silikonet eller av lösningsmedlet i den nya plasten.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
Extremecar ms.no.fear
22 oktober 2012 · 585 Inlägg

Decerto skrev:
Tja. Har faktiskt lyckats göra en ny dörrsida nu. blev att jag använda silikon spray och det funkade kanon. Min form var av poliester och när jag gjöt dörrsidan där i fick jag konstiga resningar i formen. vet inte om det var av silikonet eller av lösningsmedlet i den nya plasten.

Åfan!! Det har jag aldrig fått:-) använde du fiber eller väv??

Decerto
22 oktober 2012 · 404 Inlägg

fiber. Det jag gorde var att i formen hade jag på ett lager latex sen silikon spray sen gjöt jag där i. När jag plockade bort formen hade det blivit som en myrfarm i ytlagret på gjutningen. Trodde då att latexet hade "krullat" sig men det visade sig vara formen som rest sig.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
evilaudio
22 oktober 2012 · 16 195 Inlägg

du ska garanterat INTE ha silicon,

formwax å släppmedel har man när man gjuter av något.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Decerto
22 oktober 2012 · 404 Inlägg

Det släppte bra med Silikon men kan ju också vara orsaken till mina problem. Får skaffa formvax, Var hittar jag det?

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
evilaudio
22 oktober 2012 · 16 195 Inlägg

Decerto skrev:
Det släppte bra med Silikon men kan ju också vara orsaken till mina problem. Får skaffa formvax, Var hittar jag det?

har du en gång haft silicon på en sak så kommer typ inget fästa på de igen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TyraX
22 oktober 2012 · 526 Inlägg

silicon  är absolut de dummaste man kan använda på en bil!/bildelar.
Har du tänkt dig att lacka sidan senare så kan du vara ganska lurad!
siliconen kommer se till att färgen reser sig!

1 LÄTT REGEL!!! ALDRIG SILICON ALDRIG I BIL SAMAHNHANG big_smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Decerto
22 oktober 2012 · 404 Inlägg

Hmm har nog inte tänkt lacka däremot har jag tänkt limma med kontakt lim på ytan sen. Efter att jag slipat dvs. Borde inte vara ett problem eller?

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
TyraX
23 oktober 2012 · 526 Inlägg

Decerto skrev:
Hmm har nog inte tänkt lacka däremot har jag tänkt limma med kontakt lim på ytan sen. Efter att jag slipat dvs. Borde inte vara ett problem eller?

'

Vet inte hur de reagerar! Men se till att få bort ALL silicon bara!! läs på limmet så kanske de står va du ska undvika smile

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang