B230ft. Hjälp mig välja rätt trim och prylar i motorn.

xfighter
8 oktober 2012 · 10 Inlägg

Hej!.

Jag har letat och åter letat efter info om detta, men utan nå större svar på mina frågor.
Jag söker därefter hjälp av kunniga människor inom detta. De ska bli så “billigt” som
möjligt men ändå inte superbudget.  Så motorn som ska byggas
På är en 90;ans B230FT med 531 och vx3. Detta sitter då i en 90:ans 740.

De som skall inhandlas:
*Total uppsättning packningar till motor,
*Vev och Ramlager
*h-profils stakar å Kolvar
*Arp till stakar
*12:9 bultar till toppen
*MLS packning
*Extraktor grenrör
*HX35 med integrerad WG
*Linjär BTR
*Större soppa pump
*bredbands Lambda
*Spridare
*Sprut/styrsystem

Så hjälp mig nu med följande frågor.

SPRIDARE?
A, just d, Ska det vara hög eller lågohmiga spridare? Vilken CC bör jag ha på dessa?
Å vart finns det billiga bra spridare?

SPRUT/STYRSYSTEM?
Antar att här har vi de största och jobbigaste delen. SÅ vilket sprut bör man välja?
Gärna någon billigt och BRA, och hälst något som e enkelt att koppla in. Och behöver man
Något extra i uppsättet som behövs för att få detta att fungera?

TOPPEN?
Funkar den original med vx3 till detta uppsätt?
Eller måste den portas?, byta ventiler? DubblaV fjädrar?

TURBO?
Duger det med HX35:an med integrerad WG?
Om inte, VARFÖR? Med motivering.
Och om inte, vad bör jag använda mig av?

MLS packning?
Går det bra med en sådan eller behöver man en med skärkant?

SOPPA PUMP?
Billigt och bra och som räcker till uppsättningen?

BRÄNSLE?
Tanken var att köra detta på E85 och bilen skall gå som driftig

Vev och Ramlager.?
Funkar Nya original eller bör man skaffa kraftigare lager?


Min målsättning på detta uppsätt är att nå ca 350-400 hk om det är möjligt.
Finns det möjlighet till mer kanske? Vad tror ni kunniga? Vill även ha det hållbart då jag hatar att reparera mellan varje repa.
SÅ vi startar där osså vidareutvecklar vi detta när jag fått svar på mina huvudfunderingar. JA jag vet att det vart mycket läsning. Men det är mycket som skall funka tillsammans.

Hjälp mig nu.. smile
Med vänlig hälsning steffe
Billen kommer synas på rudskogen till sommaren

Audi A4 (2003)
Marlboroman
8 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

Hade siktat på runt 800cc spridare. Billigt och vettig sprut brukar ju innebära att man titta på ett MS i första hand, men sen beror det ju på vad menar menar med billigt och vilka krav man har på funktioner. Går säkert att använda en original 531, men en portad topp är ju bättre. Nackdeln med den interna wastegaten i HX är ju att den är väldigt liten och kräver att man slipar upp hålet och eventuellt gör om klaffen för att den ska kunna hålla ner laddtrycket. En original toppackning tål väldigt mycket. Vad gäller soppapump så är det bosch 040 eller 044 du lär titta på, om dem är inte billiga, men bra och tål E85. Lagren kan du använda vanliga nya original.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pim_Pim
8 oktober 2012 ·

Välj sprut efter din mappare typ.. smile

xfighter
9 oktober 2012 · 10 Inlägg

Marlboroman skrev:
Hade siktat på runt 800cc spridare. Billigt och vettig sprut brukar ju innebära att man titta på ett MS i första hand, men sen beror det ju på vad menar menar med billigt och vilka krav man har på funktioner. Går säkert att använda en original 531, men en portad topp är ju bättre. Nackdeln med den interna wastegaten i HX är ju att den är väldigt liten och kräver att man slipar upp hålet och eventuellt gör om klaffen för att den ska kunna hålla ner laddtrycket. En original toppackning tål väldigt mycket. Vad gäller soppapump så är det bosch 040 eller 044 du lär titta på, om dem är inte billiga, men bra och tål E85. Lagren kan du använda vanliga nya original.

OK..tack för bra svar.
Vilka funktioner har ms då? vilken version bör man välja av MS.

Vad kan de kosta att lämna in en topp på portning? Eller kan man porta den sj?

Och slipar upp hålet på WG:n hur gör man de? kanske e dum nu men menar du slipar upp hålet ifrån trycksidan? alltså e detta man kan ordna lite själv?

och finns det potential för ca 350-400 hk på denna uppsätt?

Audi A4 (2003)
phille18
9 oktober 2012 · 179 Inlägg

http://www.disimilar.com/files2/block.jpg
Kollar du på bilden här ser du själva "locket" för hålet till wastegaten, under locket sitter hålet som du får slipa upp.
Hade dock varit mkt bättre med extern WG.

Du kan styra laddtrycket mycket bättre med det.

Turbon räcker till mkt mer.

Kolvarna kan du köra orginal.

En topp som orkar med 400+ hästar kostar mellan 4-6k beroende på var du lämnar in den, det GÅR att köra med oportad topp men då får du också ladda på "ett kilo mer" än nödvändigt. Ventilerna kan hållas till orginalstorlek.

VX kammen rekommenderar jag inte, skaffa en annan, finns många för runt 2000kr som skulle ge mycket roligare bil.
Eller så lämnar du in VX till folkraceshoppen o plockar ut en fs280 för en billig peng.
Finns även enkla ventilfjädrar att köpa på fs som klarar höga varv o tillräckligt med lyft för din motor.

Rekommenderar att du hoppar MS o lägger mer pengar på ett annat insprutningssystem, exempelvis VEMS, vipec, link.

Senast redigerat av phille18 (9 oktober 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
xfighter
9 oktober 2012 · 10 Inlägg

phille18 skrev:
http://www.disimilar.com/files2/block.jpg
Kollar du på bilden här ser du själva "locket" för hålet till wastegaten, under locket sitter hålet som du får slipa upp.
Hade dock varit mkt bättre med extern WG.

Du kan styra laddtrycket mycket bättre med det.

Turbon räcker till mkt mer.

Kolvarna kan du köra orginal.

En topp som orkar med 400+ hästar kostar mellan 4-6k beroende på var du lämnar in den, det GÅR att köra med oportad topp men då får du också ladda på "ett kilo mer" än nödvändigt. Ventilerna kan hållas till orginalstorlek.

VX kammen rekommenderar jag inte, skaffa en annan, finns många för runt 2000kr som skulle ge mycket roligare bil.
Eller så lämnar du in VX till folkraceshoppen o plockar ut en fs280 för en billig peng.
Finns även enkla ventilfjädrar att köpa på fs som klarar höga varv o tillräckligt med lyft för din motor.

Rekommenderar att du hoppar MS o lägger mer pengar på ett annat insprutningssystem, exempelvis VEMS, vipec, link.

fs280.. Varför e den bättre en vx. vill gärna ha en motivering då jag ej e så kunnig innom detta.

Så jag bör välja extärn WG.. blir T70 turbon bra i sånna fall?

Och de går alltså bra å köra med orginal 531 topp då till 400 hk?`

å vart hittar jag dessa sprut. e de jävliga att koppla in ??

tack för bra svar smile

Audi A4 (2003)
phille18
9 oktober 2012 · 179 Inlägg

xfighter skrev:

phille18 skrev:
http://www.disimilar.com/files2/block.jpg
Kollar du på bilden här ser du själva "locket" för hålet till wastegaten, under locket sitter hålet som du får slipa upp.
Hade dock varit mkt bättre med extern WG.

Du kan styra laddtrycket mycket bättre med det.

Turbon räcker till mkt mer.

Kolvarna kan du köra orginal.

En topp som orkar med 400+ hästar kostar mellan 4-6k beroende på var du lämnar in den, det GÅR att köra med oportad topp men då får du också ladda på "ett kilo mer" än nödvändigt. Ventilerna kan hållas till orginalstorlek.

VX kammen rekommenderar jag inte, skaffa en annan, finns många för runt 2000kr som skulle ge mycket roligare bil.
Eller så lämnar du in VX till folkraceshoppen o plockar ut en fs280 för en billig peng.
Finns även enkla ventilfjädrar att köpa på fs som klarar höga varv o tillräckligt med lyft för din motor.

Rekommenderar att du hoppar MS o lägger mer pengar på ett annat insprutningssystem, exempelvis VEMS, vipec, link.

fs280.. Varför e den bättre en vx. vill gärna ha en motivering då jag ej e så kunnig innom detta.

Så jag bör välja extärn WG.. blir T70 turbon bra i sånna fall?

Och de går alltså bra å köra med orginal 531 topp då till 400 hk?`

å vart hittar jag dessa sprut. e de jävliga att koppla in ??

tack för bra svar smile

Vill du veta varför en kamaxel är bättre än en annan så kan du kvickt googla hur en kamaxel fungerar (kortfattat) sen kollar du värdena på kamaxlarna (duration, lyft, nockvinkel, TDC lyft osv) Om du nu är intresserad av att lära dig.

T70 kina turbon är väldigt stor för 400hk o bör ge hyffsat lagg. Hellre en hx35, enkelt att plugga wastegaten också. Köp en begagnad äkta holset hx35, kostar oftast ca 2500:- o då får du inget kinaskit.

Kan lova dig att motorns register hade blivit kattskit om du kört med orginal 531, vx och t70 turbo..
Leta efter en begagnad portad 530/531 om du vill ha en billigare topp.

Ska du trimma så kommer det kosta, snålar du så får du räkna med att det inte är 100%.

Vems.se
motornord.se för link
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/ för vipec

Inte speciellt krångligt att koppla in. Du behöver en TPS adapter platta, tillverka själv eller köp på overboostracing.se, klippa ett par kablar i orginalhärvan för tändström o dylikt. Sen är det givare som ska kopplas in. exempelvis insugstemperaturen (gänga den i insuget). Svänghjulsgivaren, vet ej om det är en VR givare på din bil, är det så kan man koppla in den o köra, om man inte bytt svänghjul.

All info du behöver finns om du googlar.

Senast redigerat av phille18 (9 oktober 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
xfighter
9 oktober 2012 · 10 Inlägg

phille18 skrev:

xfighter skrev:

phille18 skrev:
http://www.disimilar.com/files2/block.jpg
Kollar du på bilden här ser du själva "locket" för hålet till wastegaten, under locket sitter hålet som du får slipa upp.
Hade dock varit mkt bättre med extern WG.

Du kan styra laddtrycket mycket bättre med det.

Turbon räcker till mkt mer.

Kolvarna kan du köra orginal.

En topp som orkar med 400+ hästar kostar mellan 4-6k beroende på var du lämnar in den, det GÅR att köra med oportad topp men då får du också ladda på "ett kilo mer" än nödvändigt. Ventilerna kan hållas till orginalstorlek.

VX kammen rekommenderar jag inte, skaffa en annan, finns många för runt 2000kr som skulle ge mycket roligare bil.
Eller så lämnar du in VX till folkraceshoppen o plockar ut en fs280 för en billig peng.
Finns även enkla ventilfjädrar att köpa på fs som klarar höga varv o tillräckligt med lyft för din motor.

Rekommenderar att du hoppar MS o lägger mer pengar på ett annat insprutningssystem, exempelvis VEMS, vipec, link.

fs280.. Varför e den bättre en vx. vill gärna ha en motivering då jag ej e så kunnig innom detta.

Så jag bör välja extärn WG.. blir T70 turbon bra i sånna fall?

Och de går alltså bra å köra med orginal 531 topp då till 400 hk?`

å vart hittar jag dessa sprut. e de jävliga att koppla in ??

tack för bra svar smile

Vill du veta varför en kamaxel är bättre än en annan så kan du kvickt googla hur en kamaxel fungerar (kortfattat) sen kollar du värdena på kamaxlarna (duration, lyft, nockvinkel, TDC lyft osv) Om du nu är intresserad av att lära dig.

T70 kina turbon är väldigt stor för 400hk o bör ge hyffsat lagg. Hellre en hx35, enkelt att plugga wastegaten också. Köp en begagnad äkta holset hx35, kostar oftast ca 2500:- o då får du inget kinaskit.

Kan lova dig att motorns register hade blivit kattskit om du kört med orginal 531, vx och t70 turbo..

Ska du trimma så kommer det kosta, snålar du så får du räkna med att det inte är 100%.

Vems.se
motornord.se för link
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/ för vipec

Inte speciellt krångligt att koppla in. Du behöver en TPS adapter platta, tillverka själv eller köp på overboostracing.se, klippa ett par kablar i orginalhärvan för tändström o dylikt. Sen är det givare som ska kopplas in. exempelvis insugstemperaturen (gänga den i insuget). Svänghjulsgivaren, vet ej om det är en VR givare på din bil, är det så kan man koppla in den o köra, om man inte bytt svänghjul.

All info du behöver finns om du googlar.

som sagt förstått att all info finns bara jag goooglar.. men de har jag gjort och jag har bara inte funnit exakt de jag vill veta. lättare att ha en diskussion om sakerna.. som varför jag inte skall välja detta och varför jag ska välja detta så å säga..


se de som sägs är att jag bör köpa en hx35, plugga org WG och köra extern WG. i med en fs280kam och då ska jag även porta 531:an. finns det någon som gör det till ett bra pris? går den att porta olika?

VR givare. (idiotförklarad´kanske) men jag vill lära mig.

och nä tänker inte snåla. men ändock försöka få det till så billigt som möjligt går.. räknar på ca 45000

Audi A4 (2003)
phille18
9 oktober 2012 · 179 Inlägg

Kort o enkelt så är fs280 kammen vassare o du får ett bättre register rent generellt och den funkar bättre till högre effekter än en VX. VX kammen har olika lyft på insugsventilerna och avgasventilerna och inte mycket lyft heller, den har även mindre duration (tiden ventilen är öppen) Det är en riktig sugmotor kam. (vaknar sent i varv)

Overboostracing kan porta din topp, i övrigt finns det firmor överallt som gör det, har själv bara erfarenhet av OBR (god erfarenhet.) Pris får du fråga efter, du får skriva effektmål samt vad som är gjort med motorn, vad du har eller tänker ha för kam.

VR givare, svänghjulsgivare / vevaxelgivare, sitter ett hjul med 58 tänder på ("60-2" hjul, 60 tänder men 2 saknas = 58), VR givaren bygger en liten spänning för varje tand som passerar o berättar för insprutningssystemet var vevaxeln är, behövs för tändning o insprutningen.

Angående turbo så har du fattat det rätt nu smile

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
xfighter
9 oktober 2012 · 10 Inlägg

phille18 skrev:

xfighter skrev:

phille18 skrev:
http://www.disimilar.com/files2/block.jpg
Kollar du på bilden här ser du själva "locket" för hålet till wastegaten, under locket sitter hålet som du får slipa upp.
Hade dock varit mkt bättre med extern WG.

Du kan styra laddtrycket mycket bättre med det.

Turbon räcker till mkt mer.

Kolvarna kan du köra orginal.

En topp som orkar med 400+ hästar kostar mellan 4-6k beroende på var du lämnar in den, det GÅR att köra med oportad topp men då får du också ladda på "ett kilo mer" än nödvändigt. Ventilerna kan hållas till orginalstorlek.

VX kammen rekommenderar jag inte, skaffa en annan, finns många för runt 2000kr som skulle ge mycket roligare bil.
Eller så lämnar du in VX till folkraceshoppen o plockar ut en fs280 för en billig peng.
Finns även enkla ventilfjädrar att köpa på fs som klarar höga varv o tillräckligt med lyft för din motor.

Rekommenderar att du hoppar MS o lägger mer pengar på ett annat insprutningssystem, exempelvis VEMS, vipec, link.

fs280.. Varför e den bättre en vx. vill gärna ha en motivering då jag ej e så kunnig innom detta.

Så jag bör välja extärn WG.. blir T70 turbon bra i sånna fall?

Och de går alltså bra å köra med orginal 531 topp då till 400 hk?`

å vart hittar jag dessa sprut. e de jävliga att koppla in ??

tack för bra svar smile

Vill du veta varför en kamaxel är bättre än en annan så kan du kvickt googla hur en kamaxel fungerar (kortfattat) sen kollar du värdena på kamaxlarna (duration, lyft, nockvinkel, TDC lyft osv) Om du nu är intresserad av att lära dig.

T70 kina turbon är väldigt stor för 400hk o bör ge hyffsat lagg. Hellre en hx35, enkelt att plugga wastegaten också. Köp en begagnad äkta holset hx35, kostar oftast ca 2500:- o då får du inget kinaskit.

Kan lova dig att motorns register hade blivit kattskit om du kört med orginal 531, vx och t70 turbo..

Ska du trimma så kommer det kosta, snålar du så får du räkna med att det inte är 100%.

Vems.se
motornord.se för link
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/ för vipec

Inte speciellt krångligt att koppla in. Du behöver en TPS adapter platta, tillverka själv eller köp på overboostracing.se, klippa ett par kablar i orginalhärvan för tändström o dylikt. Sen är det givare som ska kopplas in. exempelvis insugstemperaturen (gänga den i insuget). Svänghjulsgivaren, vet ej om det är en VR givare på din bil, är det så kan man koppla in den o köra, om man inte bytt svänghjul.

All info du behöver finns om du googlar.

som sagt förstått att all info finns bara jag goooglar.. men de har jag gjort och jag har bara inte funnit exakt de jag vill veta. lättare att ha en diskussion om sakerna.. som varför jag inte skall välja detta och varför jag ska välja detta så å säga..


se de som sägs är att jag bör köpa en hx35, plugga org WG och köra extern WG. i med en fs280kam och då ska jag även porta 531:an. finns det någon som gör det till ett bra pris? går den att porta olika?

VR givare. (idiotförklarad´kanske) men jag vill lära mig.

och nä tänker inte snåla. men ändock försöka få det till så billigt som möjligt går.. räknar på ca 45000

Audi A4 (2003)
Xuri One Man Clan
9 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Orginalgrenrör med påsvetsad Wastegate orkar mer än 400hk. då kan du dessutom kör hx35 turbon om du vill.
då sparar du dessutom pengarna för extraktorgrenröret.

en nästan orginal 530 topp orkar 400 hästar. inte spec mycke portning som behöver göras.

orginal bultarna till toppen räcker, likaså orginal toppackning.

orginal kolvarna orkar också 400hk.

Orginal btr orkar 400 hk

Megasquirt räcker utmärkt till din motor om du ska bygga budget, dyrar sprut är självklart bättre men ett megaswquirt räcker.

räckna dock med värre tändsystem typ edis från en ford eller msd6a tändförstärkare och orginal tändspole



xfighter skrev:
Hej!.

Jag har letat och åter letat efter info om detta, men utan nå större svar på mina frågor.
Jag söker därefter hjälp av kunniga människor inom detta. De ska bli så “billigt” som
möjligt men ändå inte superbudget.  Så motorn som ska byggas
På är en 90;ans B230FT med 531 och vx3. Detta sitter då i en 90:ans 740.

De som skall inhandlas:
*Total uppsättning packningar till motor,
*Vev och Ramlager
*h-profils stakar å Kolvar
*Arp till stakar
*12:9 bultar till toppen
*MLS packning
*Extraktor grenrör
*HX35 med integrerad WG
*Linjär BTR
*Större soppa pump
*bredbands Lambda
*Spridare
*Sprut/styrsystem

Så hjälp mig nu med följande frågor.

SPRIDARE?
A, just d, Ska det vara hög eller lågohmiga spridare? Vilken CC bör jag ha på dessa?
Å vart finns det billiga bra spridare?

SPRUT/STYRSYSTEM?
Antar att här har vi de största och jobbigaste delen. SÅ vilket sprut bör man välja?
Gärna någon billigt och BRA, och hälst något som e enkelt att koppla in. Och behöver man
Något extra i uppsättet som behövs för att få detta att fungera?

TOPPEN?
Funkar den original med vx3 till detta uppsätt?
Eller måste den portas?, byta ventiler? DubblaV fjädrar?

TURBO?
Duger det med HX35:an med integrerad WG?
Om inte, VARFÖR? Med motivering.
Och om inte, vad bör jag använda mig av?

MLS packning?
Går det bra med en sådan eller behöver man en med skärkant?

SOPPA PUMP?
Billigt och bra och som räcker till uppsättningen?

BRÄNSLE?
Tanken var att köra detta på E85 och bilen skall gå som driftig

Vev och Ramlager.?
Funkar Nya original eller bör man skaffa kraftigare lager?


Min målsättning på detta uppsätt är att nå ca 350-400 hk om det är möjligt.
Finns det möjlighet till mer kanske? Vad tror ni kunniga? Vill även ha det hållbart då jag hatar att reparera mellan varje repa.
SÅ vi startar där osså vidareutvecklar vi detta när jag fått svar på mina huvudfunderingar. JA jag vet att det vart mycket läsning. Men det är mycket som skall funka tillsammans.

Hjälp mig nu.. smile
Med vänlig hälsning steffe
Billen kommer synas på rudskogen till sommaren

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo_74o
10 oktober 2012 · 108 Inlägg

mycket går att fuska ihop till ett vettigt lågt pris enligt mig men vill man att sakerna ska hålla som du verkar villja så blir det direkt dyrare... kolla min motor setup om du vill den ger 394 whp 583 wnm med gatportad topp och för liten turbo, kan ju säga att hela bygget om man inte gör så mkt själv kommer sluta på nästan 6 siffrigt belopp OM man nu vill att de ska hålla o inte behöva skruva hela tiden...

Chrysler New yorker "Big green" (1966)
Xuri One Man Clan
10 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Volvo_74o skrev:
mycket går att fuska ihop till ett vettigt lågt pris enligt mig men vill man att sakerna ska hålla som du verkar villja så blir det direkt dyrare... kolla min motor setup om du vill den ger 394 whp 583 wnm med gatportad topp och för liten turbo, kan ju säga att hela bygget om man inte gör så mkt själv kommer sluta på nästan 6 siffrigt belopp OM man nu vill att de ska hålla o inte behöva skruva hela tiden...

6 siffrigt så tycker jag du tar i lite väl mycke faktiskt ! för 50 lök har han stabil både drivlina å motor.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
henkemedpuffen
12 oktober 2012 · 249 Inlägg

jag körde med megasquirt och edis tändning på min gamla motor och skall göras på nya motorn med är grymt nöjd med det. sen en org 531 räcker nog till 400 hk jag körde oröd 531 men bänkade aldrig men drog jämt med 450 hk t5a. sen kam kan jag rekomendera kg2t kam grymt nöjd med den när jag körde 8v. hx35an ska du klart köra på grymt bra turbo till så lågt pris. bränsle pump kan du köra biltemas k-jet pump går på runt 500 kr st och tål e85!

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang