xfighter skrev:
phille18 skrev:
http://www.disimilar.com/files2/block.jpg
Kollar du på bilden här ser du själva "locket" för hålet till wastegaten, under locket sitter hålet som du får slipa upp.
Hade dock varit mkt bättre med extern WG.
Du kan styra laddtrycket mycket bättre med det.
Turbon räcker till mkt mer.
Kolvarna kan du köra orginal.
En topp som orkar med 400+ hästar kostar mellan 4-6k beroende på var du lämnar in den, det GÅR att köra med oportad topp men då får du också ladda på "ett kilo mer" än nödvändigt. Ventilerna kan hållas till orginalstorlek.
VX kammen rekommenderar jag inte, skaffa en annan, finns många för runt 2000kr som skulle ge mycket roligare bil.
Eller så lämnar du in VX till folkraceshoppen o plockar ut en fs280 för en billig peng.
Finns även enkla ventilfjädrar att köpa på fs som klarar höga varv o tillräckligt med lyft för din motor.
Rekommenderar att du hoppar MS o lägger mer pengar på ett annat insprutningssystem, exempelvis VEMS, vipec, link.
fs280.. Varför e den bättre en vx. vill gärna ha en motivering då jag ej e så kunnig innom detta.
Så jag bör välja extärn WG.. blir T70 turbon bra i sånna fall?
Och de går alltså bra å köra med orginal 531 topp då till 400 hk?`
å vart hittar jag dessa sprut. e de jävliga att koppla in ??
tack för bra svar
Vill du veta varför en kamaxel är bättre än en annan så kan du kvickt googla hur en kamaxel fungerar (kortfattat) sen kollar du värdena på kamaxlarna (duration, lyft, nockvinkel, TDC lyft osv) Om du nu är intresserad av att lära dig.
T70 kina turbon är väldigt stor för 400hk o bör ge hyffsat lagg. Hellre en hx35, enkelt att plugga wastegaten också. Köp en begagnad äkta holset hx35, kostar oftast ca 2500:- o då får du inget kinaskit.
Kan lova dig att motorns register hade blivit kattskit om du kört med orginal 531, vx och t70 turbo..
Leta efter en begagnad portad 530/531 om du vill ha en billigare topp.
Ska du trimma så kommer det kosta, snålar du så får du räkna med att det inte är 100%.
Vems.se
motornord.se för link
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/ för vipec
Inte speciellt krångligt att koppla in. Du behöver en TPS adapter platta, tillverka själv eller köp på overboostracing.se, klippa ett par kablar i orginalhärvan för tändström o dylikt. Sen är det givare som ska kopplas in. exempelvis insugstemperaturen (gänga den i insuget). Svänghjulsgivaren, vet ej om det är en VR givare på din bil, är det så kan man koppla in den o köra, om man inte bytt svänghjul.
All info du behöver finns om du googlar.
Senast redigerat av phille18 (9 oktober 2012)
Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!