Nya regler kring bilförsäkring från och med den 21 December

Gustav_V
9 oktober 2012 · 2 Inlägg

Har varit en "lurker" länge nog känner jag, dags att posta något!

Har under senaste tiden varit inne på att byta bil och hittade detta när jag kollade runt om bilförsäkringar:
http://www.guardian.co.uk/money/2012/oc … -eu-ruling
http://www.sverigeskonsumenter.se/Penga … ngspremie/

Det verkar som att enligt ett domslut gjort förra året så kommer försäkringsbolag från och med den 21 december i år inte får ta kön i beaktande när man tecknar en bilförsäkring. I Sverige påstår sverigeskonsumenter att det inte kommer hända någonting för oss yngre män, utan att det mest kommer påverka unga kvinnor i form av högre premier för dem. Enligt The Guardian kommer premien sjunka med upp till 10% för unga män i Storbrittannien, samt höjas med ca. 25% för kvinnor.

Själv tycker jag att det kan verka orättvist att alla kommer få betala samma premier för sin bilförsäkring i Sverige, i alla fall när man är ung. Jag hade hellre sett en "kompromiss" i form av något slags medelpris av mäns och kvinnors försäkringar, inte bara att bolagen kan gotta sig och höja för kvinnorna. De är ju faktiskt statistiskt sett säkrare än oss yngre män i trafiken.

Just nu funderar jag på att vänta med att byta bil tills efter ändringen och se om det gör någon skillnad på försäkringen, men det känns ju som sagt kasst om det inte kommer hända någonting med premierna ändå. Man vill ju kunna skriva bilen på sig själv! Tyckte det var värt att ta upp då man knappt sett någonting om detta i media eller liknande.

(Ursäkta om detta postats innan, försökte söka men hittade ingenting om ämnet.. Bara att låsa tråden om det finns en om detta sen innan.)

DanneSundin
9 oktober 2012 · 682 Inlägg

Alla vill väl tjäna pengar.

Sen kan man ju även fråga sig: Hur många män respektive kvinnor känner ni som gillar att köra ett extra varv runt byn, ta den där lilla omvägen för att komma hem et.c.. 

Jag känner iallafall betydligt fler män som gör så, så om vi män kör mer bil så är ju olycksantalet rätt ointressant i sig.

Självklart finns det kvinnor som gör detsamma, så hata mig inte. 

Sen tror jag även att kvinnor tar körkort rent generellt kring högre ålder! Iallafall i min lilla skitort, här är det killarna som ska toffla runt som "taxi".. haha!

Kör på du, priset kommer bara öka / minska så futtigt så det är ingen idé att gnälla!

volvojohan
9 oktober 2012 · 172 Inlägg

Jag ser ingen skillnad på kvinnor å män, finns många män som kör som nötter likaså kvinnor.
Däremot skulle jag vilja se de som finns idag, ett system för antal skadefria år, fast i lite större utrsträckning.
Dvs sätt samma pris på alla tills dem bevisat motsatsen. Varför ska Alla unga män dras över en kam?
Tvivlar på att alla 18 åringar som tar körkort köper gammal sunkig 740 utan bromsar å börnar i varje korsning.

it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

volvojohan skrev:
Jag ser ingen skillnad på kvinnor å män, finns många män som kör som nötter likaså kvinnor.
Däremot skulle jag vilja se de som finns idag, ett system för antal skadefria år, fast i lite större utrsträckning.
Dvs sätt samma pris på alla tills dem bevisat motsatsen. Varför ska Alla unga män dras över en kam?
Tvivlar på att alla 18 åringar som tar körkort köper gammal sunkig 740 utan bromsar å börnar i varje korsning.

Handlar väl inte på -något- vis om -alla-

Men...lite sioffror från ntf;

"I Sverige är andelen dödade i singelolyckor bland 18-24-åringar ca 40 procent medan den i andra åldersgrupper ligger på ca 25 procent."

15% högre i singelolyckor alltså.

"Unga män är sämst av alla att använda bältet. I observationerna från 2009 låg användningen bland dessa på 88
procent vilket kan jämföras med t.ex. äldre män där andelen är 95 procent eller yngre kvinnor med 97 procent."

Finns hur mycket statistik som helst att släpa fram (om man vill och orkar) som otvivelaktigt pekar på att unga (män) är inblandade i fler olyckor och tar mindre "ansvar" (i brist på bättre passande ord)


Och nej, jag säger inget om att kvinnor också kan köra rent fördjävligt emellanåt...för...jodå

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvojohan
9 oktober 2012 · 172 Inlägg

it_mutt skrev:

volvojohan skrev:
Jag ser ingen skillnad på kvinnor å män, finns många män som kör som nötter likaså kvinnor.
Däremot skulle jag vilja se de som finns idag, ett system för antal skadefria år, fast i lite större utrsträckning.
Dvs sätt samma pris på alla tills dem bevisat motsatsen. Varför ska Alla unga män dras över en kam?
Tvivlar på att alla 18 åringar som tar körkort köper gammal sunkig 740 utan bromsar å börnar i varje korsning.

Handlar väl inte på -något- vis om -alla-

Men...lite sioffror från ntf;

"I Sverige är andelen dödade i singelolyckor bland 18-24-åringar ca 40 procent medan den i andra åldersgrupper ligger på ca 25 procent."

15% högre i singelolyckor alltså.

"Unga män är sämst av alla att använda bältet. I observationerna från 2009 låg användningen bland dessa på 88
procent vilket kan jämföras med t.ex. äldre män där andelen är 95 procent eller yngre kvinnor med 97 procent."

Finns hur mycket statistik som helst att släpa fram (om man vill och orkar) som otvivelaktigt pekar på att unga (män) är inblandade i fler olyckor och tar mindre "ansvar" (i brist på bättre passande ord)


Och nej, jag säger inget om att kvinnor också kan köra rent fördjävligt emellanåt...för...jodå

Ja jag vet att det finns massvis med statistik och det är säkert så att yngre män i regel kör jävligt illa, med tanke på att de ska spela allan för alla polare osv. Men det finns en annan sida av en 18 åring med nytaget körkort. Han använder bara bilen till å från jobbet, och som inte har något intresse av att åka ett extra varv runt byn med grabbarna, varför ska han som kanske inte orsakar en enda olycka på sina 5 första år (de dyraste försäkringsåren), betala en så hög premie.

it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:

volvojohan skrev:
Jag ser ingen skillnad på kvinnor å män, finns många män som kör som nötter likaså kvinnor.
Däremot skulle jag vilja se de som finns idag, ett system för antal skadefria år, fast i lite större utrsträckning.
Dvs sätt samma pris på alla tills dem bevisat motsatsen. Varför ska Alla unga män dras över en kam?
Tvivlar på att alla 18 åringar som tar körkort köper gammal sunkig 740 utan bromsar å börnar i varje korsning.

Handlar väl inte på -något- vis om -alla-

Men...lite sioffror från ntf;

"I Sverige är andelen dödade i singelolyckor bland 18-24-åringar ca 40 procent medan den i andra åldersgrupper ligger på ca 25 procent."

15% högre i singelolyckor alltså.

"Unga män är sämst av alla att använda bältet. I observationerna från 2009 låg användningen bland dessa på 88
procent vilket kan jämföras med t.ex. äldre män där andelen är 95 procent eller yngre kvinnor med 97 procent."

Finns hur mycket statistik som helst att släpa fram (om man vill och orkar) som otvivelaktigt pekar på att unga (män) är inblandade i fler olyckor och tar mindre "ansvar" (i brist på bättre passande ord)


Och nej, jag säger inget om att kvinnor också kan köra rent fördjävligt emellanåt...för...jodå

Ja jag vet att det finns massvis med statistik och det är säkert så att yngre män i regel kör jävligt illa, med tanke på att de ska spela allan för alla polare osv. Men det finns en annan sida av en 18 åring med nytaget körkort. Han använder bara bilen till å från jobbet, och som inte har något intresse av att åka ett extra varv runt byn med grabbarna, varför ska han som kanske inte orsakar en enda olycka på sina 5 första år (de dyraste försäkringsåren), betala en så hög premie.

Är också medveten om att det tyvärr drabbar folk som "sköter sig". Men problemet är att det inte direkt finns något "rättvist" sätt att utforma det hela på.
Fine, man kan slopa en dyrare premie för ex.vis unga män, men de kommer fortfarande vara överrepresenterade, vilket leder till att det istället blir dyrare för alla (pengarna måste ju tas någonstans).

Sen kan man väl dra det vidare och fundera på hur många av de "dåliga förarna" som har helförsäkring osv (tänkte mest på i relation till överrepresentationen bland singelolyckor)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvojohan
9 oktober 2012 · 172 Inlägg

it_mutt skrev:
Är också medveten om att det tyvärr drabbar folk som "sköter sig". Men problemet är att det inte direkt finns något "rättvist" sätt att utforma det hela på.
Fine, man kan slopa en dyrare premie för ex.vis unga män, men de kommer fortfarande vara överrepresenterade, vilket leder till att det istället blir dyrare för alla (pengarna måste ju tas någonstans).

Sen kan man väl dra det vidare och fundera på hur många av de "dåliga förarna" som har helförsäkring osv (tänkte mest på i relation till överrepresentationen bland singelolyckor)

Det behöver inte nödvändigtvis betyda höjd premie för alla. Jag tror nog att försäkringsbolagen klarar sig fint ändå, med tanke på deras vinster å bonusar som delas ut.

it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:
Är också medveten om att det tyvärr drabbar folk som "sköter sig". Men problemet är att det inte direkt finns något "rättvist" sätt att utforma det hela på.
Fine, man kan slopa en dyrare premie för ex.vis unga män, men de kommer fortfarande vara överrepresenterade, vilket leder till att det istället blir dyrare för alla (pengarna måste ju tas någonstans).

Sen kan man väl dra det vidare och fundera på hur många av de "dåliga förarna" som har helförsäkring osv (tänkte mest på i relation till överrepresentationen bland singelolyckor)

Det behöver inte nödvändigtvis betyda höjd premie för alla. Jag tror nog att försäkringsbolagen klarar sig fint ändå, med tanke på deras vinster å bonusar som delas ut.

Nej, men mest troligen kommer det göra det. För, inte vill de sänka sina vinster inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
volvojohan
9 oktober 2012 · 172 Inlägg

it_mutt skrev:

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:
Är också medveten om att det tyvärr drabbar folk som "sköter sig". Men problemet är att det inte direkt finns något "rättvist" sätt att utforma det hela på.
Fine, man kan slopa en dyrare premie för ex.vis unga män, men de kommer fortfarande vara överrepresenterade, vilket leder till att det istället blir dyrare för alla (pengarna måste ju tas någonstans).

Sen kan man väl dra det vidare och fundera på hur många av de "dåliga förarna" som har helförsäkring osv (tänkte mest på i relation till överrepresentationen bland singelolyckor)

Det behöver inte nödvändigtvis betyda höjd premie för alla. Jag tror nog att försäkringsbolagen klarar sig fint ändå, med tanke på deras vinster å bonusar som delas ut.

Nej, men mest troligen kommer det göra det. För, inte vill de sänka sina vinster inte.

Jo men då är det en annan sak, då är det inte fråga om lösningar för det finns det. Men de flata möljöpolitikerna ska ju straffa dem som äger en bil, så är det klart att de drar nytta av statistik å straffar de yngre.

ironhead volvoraggare
9 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

borde vara någe system som gör att är man skadefri i fem år så ska man få en rejält sänkt försäkring

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
it_mutt Avstängd
9 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:

volvojohan skrev:

Det behöver inte nödvändigtvis betyda höjd premie för alla. Jag tror nog att försäkringsbolagen klarar sig fint ändå, med tanke på deras vinster å bonusar som delas ut.

Nej, men mest troligen kommer det göra det. För, inte vill de sänka sina vinster inte.

Jo men då är det en annan sak, då är det inte fråga om lösningar för det finns det. Men de flata möljöpolitikerna ska ju straffa dem som äger en bil, så är det klart att de drar nytta av statistik å straffar de yngre.

Så nu är det miljöpolitikernas fel att försäkringsbolagen tar ut högre premie för de unga? Ok, där övergav jag diskussionen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ironhead volvoraggare
9 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

vad har politik med försäkring att göra?

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
simlar
9 oktober 2012 · 5 536 Inlägg

ironhead skrev:
vad har politik med försäkring att göra?

Det undrar jag också :S
Det som miljöpolitiken påverkar är ju alla skatter som man får som bilägare. T.ex trafikskatt, trängselavgifter och miljöskatt på bränslet.

Nä tur att man bor i norr och har en bil som är äldre än 30år så det bara är miljöskatten på bränslet som man måste betala tongue


Men förhoppningsvis blir detta något bra, men som det redan är sagt i denna tråden: Varför skulle dem sänka försäkringpremien? Försäkringsbolagen vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt (vem vill inte det).
Så det enda som kommer hända är väl att det blir lika dyrt för yngre kvinnor att försäkra bilar som för yngre män sad

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
volvojohan
10 oktober 2012 · 172 Inlägg

ironhead skrev:
vad har politik med försäkring att göra?

Är du på riktigt? Allt har med politik att göra.

CarpeDiem German Engineering
10 oktober 2012 · 9 083 Inlägg

volvojohan skrev:

ironhead skrev:
vad har politik med försäkring att göra?

Är du på riktigt? Allt har med politik att göra.

Förklara gärna, tack.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
ironhead volvoraggare
10 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

volvojohan skrev:

ironhead skrev:
vad har politik med försäkring att göra?

Är du på riktigt? Allt har med politik att göra.

jasså har det om du nu är så duktog på området så berätta

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
volvojohan
10 oktober 2012 · 172 Inlägg

it_mutt skrev:

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:

Nej, men mest troligen kommer det göra det. För, inte vill de sänka sina vinster inte.

Jo men då är det en annan sak, då är det inte fråga om lösningar för det finns det. Men de flata möljöpolitikerna ska ju straffa dem som äger en bil, så är det klart att de drar nytta av statistik å straffar de yngre.

Så nu är det miljöpolitikernas fel att försäkringsbolagen tar ut högre premie för de unga? Ok, där övergav jag diskussionen.

Jag uttryckte mig lite klantigt. Det jag menar är att politikerna bestämmer exakt vad det ska kosta för oss att köra bil, speciellt mijöpartiet är ju emot bilkörning av alla slag det kan ju inte undgått någon.

Du betalar ju numera en trafikpremieskatt PÅ din försäkring. Är inte det politiskt så vet inte jag.

volvojohan
10 oktober 2012 · 172 Inlägg

ironhead skrev:

volvojohan skrev:

ironhead skrev:
vad har politik med försäkring att göra?

Är du på riktigt? Allt har med politik att göra.

jasså har det om du nu är så duktog på området så berätta

Duktig på området? Nä det vill jag inte säga men vem tror du beslutar om skatter och avgifter... Politiker.

zoopåse
10 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

Kvinnor står för 44% av trafikarbetet i sverige men bara 24% av de omkomna i trafiken. Antingen är de alltså väldigt krocktåliga och robusta, eller åker extremt lite bil eller så är de duktiga på att förhindra/undvika olyckor.

Fast jag är emot könsdiskriminering när det gäller försäkringspremier.

it_mutt Avstängd
10 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

volvojohan skrev:

it_mutt skrev:

volvojohan skrev:
Jo men då är det en annan sak, då är det inte fråga om lösningar för det finns det. Men de flata möljöpolitikerna ska ju straffa dem som äger en bil, så är det klart att de drar nytta av statistik å straffar de yngre.

Så nu är det miljöpolitikernas fel att försäkringsbolagen tar ut högre premie för de unga? Ok, där övergav jag diskussionen.

Jag uttryckte mig lite klantigt. Det jag menar är att politikerna bestämmer exakt vad det ska kosta för oss att köra bil, speciellt mijöpartiet är ju emot bilkörning av alla slag det kan ju inte undgått någon.

Du betalar ju numera en trafikpremieskatt PÅ din försäkring. Är inte det politiskt så vet inte jag.

Problemet är ju att det inte är miljöpartiet som står bakom den. Göran Hägglund grundade tanken, Anders Borg planerade in den som en "tillfällig" skatt och drev senare igenom den som en punktskatt. Så nej, inte direkt miljöpartiets fel.

- - Edit - -

Så jodå, jag är fullt medveten om den politiska inblandningen, MEN, jag har svårt att på något vis få detta till en politisk fråga (det som tråden egentligen handlar om)

Senast redigerat av it_mutt (10 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang