Vad varvar du motorväg?

TurboAnton Team VeboTrim
11 oktober 2012 · 322 Inlägg

Ligger runt 3100-200 med 740in. 4,10 utväxling smile

Team VeboTrim @ Facebook
Decerto
12 oktober 2012 · 404 Inlägg

Bara för att jag inte ska bli döv på motorvägen ligger jag på ca 1000rpm, 6ans växel. (T56 Tremec)
Vrid är det ingen brist på iaf.

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
DanneSundin
12 oktober 2012 · 682 Inlägg

Decerto skrev:
Bara för att jag inte ska bli döv på motorvägen ligger jag på ca 1000rpm, 6ans växel. (T56 Tremec)
Vrid är det ingen brist på iaf.

haha usch känner igen detta med motorväg!

Har ingen ljuddämp alls i dörrarna och en boxerfyra som vrålar i fronten.. Även om man vrider upp stereon till "max" (innan det låter kasst) så hör man endå detta jäkla muller! Mysigt är det, men motorvägen kan bli lite jobbig tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2012 · 17 485 Inlägg

Körde Hynda idag. 3000 rpm i 105 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
v70tdi
12 oktober 2012 · 106 Inlägg

zoopåse skrev:

v70tdi skrev:
V70 tdi -98 4-stegad automat. 2400 i 110 på fjärde växeln. Synd att det är krångligt o bygga om te manuell hmm

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

zoopåse
12 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

Förbrukningen på motorväg kommer inte skilja så mycket, kanske till automatens fördel iom det lägre varvtalet.

cpu1337
12 oktober 2012 · 766 Inlägg

v70tdi skrev:

zoopåse skrev:

v70tdi skrev:
V70 tdi -98 4-stegad automat. 2400 i 110 på fjärde växeln. Synd att det är krångligt o bygga om te manuell hmm

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

zemet
12 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

cpu1337 skrev:

v70tdi skrev:

zoopåse skrev:

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

Vad har dragkrok eller import med utväxlingen att göra?smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
XeptiQ Whatever :)
12 oktober 2012 · 1 652 Inlägg

Volvo V70 III -08
90kmh - ca 1550rpm
140 kmh - ca 2100 rpm..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
cpu1337
12 oktober 2012 · 766 Inlägg

zemet skrev:

cpu1337 skrev:

v70tdi skrev:

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

Vad har dragkrok eller import med utväxlingen att göra?smile

jo du vet när man köper en ny bil så kan man välja utväxling:)
typ min 945a med samma färg finns nästan bara med beige inredning men min har svart vilket är extra beställt:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2012 · 17 485 Inlägg

Kört Alfa precis. 2300 varv i 100 km/h. Det relativt höga varvtalet stämmer inte överens med vad öronen tycker..? Det låter som den går sömnigt på tomgång i denna fart. Dock morrar det friskt under huven utan nedväxling från automaten om man står på det minsta lilla. Hmm?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FL3JM Inga konstigheter
12 oktober 2012 · 2 064 Inlägg

Min flickväns corvette varvar runt 1200 i 110. 6'ans växel är en riktig highwayväxel, teoretiska toppfarten på den växeln är runt 460 km/h. smile Topphastigheten i den går bara att uppnå med 5'ans växel. Drar under litern i 130 trots sin effekt.
Önskar fler bilar hade så. Min Charger varvar runt 2500 i 110 har jag för mig, får återkomma. sad

Decerto
12 oktober 2012 · 404 Inlägg

FL3JM skrev:
Min flickväns corvette varvar runt 1200 i 110. 6'ans växel är en riktig highwayväxel, teoretiska toppfarten på den växeln är runt 460 km/h. smile Topphastigheten i den går bara att uppnå med 5'ans växel. Drar under litern i 130 trots sin effekt.
Önskar fler bilar hade så. Min Charger varvar runt 2500 i 110 har jag för mig, får återkomma. sad

Jag lyckar också faktiskt ligga på precis litern om jag gasar försiktigt trotts en 8.3l v10 big_smile
På mantorp ligger jag vid 6l/milen

Dodge Viper GTS "track attack" (2014)
mrpalmer
12 oktober 2012 · 796 Inlägg

3000 Varv rätt exakt vid 120 km/h i 900an -97.
Då har den en låda ifrån en utanturbo, och har annorlunda utväxlingen. Drog ca 0,84 i 120km/h. Anser jag som helt okej för att vara 15 år gammal smile

Hemma bra, garaget BÄST!
ascona-tic
12 oktober 2012 · 1 496 Inlägg

Seat Ibiza från 2000 1,6 101hk. 110km/h = 3300 varv

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
v70tdi
13 oktober 2012 · 106 Inlägg

cpu1337 skrev:

v70tdi skrev:

zoopåse skrev:

Men då blir det ju ännu högre varv på högsta växeln. Varför inte bara växla ner när det behövs istället?

Tror du läste liiite fort, automat just nu. Vill ha manuell pga förbrukningen wink Den är den som styr farten så att säga ^^

låda diff och det från 2.4 140hk borde väll vara det bästa då ja tycker min brukis varvar ganska lite i normala farter, jag har inte lagt på minne vad den varvar i 110 och vad jag hört ska glt 170hk ha annan utväxling och varva mer.

min 945 tic varvar 4000 typ på 4an i 130 på mätarn:) bilen är import från tyskland och är en 91a och har aldrig haft dragkrok så man tycker den skulle varva mindre som andra volvo bilar jag haft har gjort:)

Diesel lilla vän wink

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
13 oktober 2012 · 3 929 Inlägg

Rätt exakt 2000 varv i 110 med Lincolnen smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Evildan
14 oktober 2012 ·

Punton: Mätarfart stämmer.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/269856/269856-2583707.jpg

Explodern: 80km/h riktig fart.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/302511/302511-2926960.jpg

Den som är intresserad får räkna själv smile

Senast redigerat av Evildan (14 oktober 2012)

Westergren Large Cap
14 oktober 2012 · 1 816 Inlägg

Precis under 3000 varv i 120 km/h med 740 GL -91 (m46 "od" lådan)

Pidmeister
14 oktober 2012 · 163 Inlägg

Cirka 4000 varv i 110 km/h, fast det går att leva med när den drar ~0,74 blandad körning!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang