VW Polo 1.4 2007, Kylarvätskelampa

dumle12
13 oktober 2012 · 3 Inlägg

Hej!

Varje gång jag startar bilen så kommer piper det 3 ggr och kylarvätskelampan börjar lysa
Det finns tillräckligt med kylarvätska i bilen(det ligger över minimum)

Kör man 5 minuter, och stänger av bilen och startar den igen så försvinner lampan.

Detta får jag bara när temperaturen utomhus är låg, över sommaren har det inte kommit en enda gång.

Någon som vet vad det kan vara? Åtgärd på att fixa problemet?


Sen har jag ett till problem som är ganska så litet:
När jag tänder lamporna på insidan av bilen(instrumentpanelen) och öppnar dörren så har det slutat att varna, vill gärna få det att fungera igen så man inte glömmer stänga av lamporna(har hänt en gång innan, vilket resulterade i ett tömt batteri)

Tacksam för alla svar


Bilen det rör sig om är en VW Polo 1.4 , 2007

dumle12
4 november 2012 · 3 Inlägg

Ingen som kan hjälpa?

robbieboy
6 december 2012 · 22 Inlägg

Hej!

Jag har exakt samma problem med temperaturlampan på min Polo 1.4 TDI.
Ska ringa VW verkstad och höra med dom.

Senast redigerat av robbieboy (6 december 2012)

robbieboy
6 december 2012 · 22 Inlägg

VAG svarar att det inte är någon ko på isen. Det är troligen något elektriskt fel..givare eller dyl.
Så länge som inte temperaturen blir för hög (vilket den inte blir) så är det lugnt.

Precis som på din bil så släcks lampan om man startar om bilen. Ska kolla givaren på expansionskärlet idag och ev fylla på lite glyckol.

Har du hört något mera Dumle?

/Robban

robbieboy
25 november 2013 · 22 Inlägg

Ingen som har något bra svar på detta? Nu när vintern har kommit så uppträder fenomenet igen. Är det någon som känner igen sig? Vad finns det för åtgärder? Byta termostat? Givare?

Tacksam för hjälp!

/Robban

mb_pucken
25 november 2013 · 5 090 Inlägg

Dum fråga kanske men vilken färg har lampan?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2013 · 17 622 Inlägg

mb_pucken skrev:
Dum fråga kanske men vilken färg har lampan?

Vi får hoppas på orange...

Fyll på ordentligt i behållaren med kall motor och se om det blir bättre. Annars kan man sluta givaren i expantionskärlet och se om problemet försvinner. Då är givaren kass.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
26 november 2013 · 5 090 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

mb_pucken skrev:
Dum fråga kanske men vilken färg har lampan?

Vi får hoppas på orange...

Fyll på ordentligt i behållaren med kall motor och se om det blir bättre. Annars kan man sluta givaren i expantionskärlet och se om problemet försvinner. Då är givaren kass.

Vissa har ju en blå lampa som lyser när motorn är kall smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
viggeenergi
7 december 2014 · 12 Inlägg

Jag har en Polo diesel 2007 som hög temp kylvätska tänds på när bilen kallstartas. Startar jag varm motor eller med elektrisk motorvärmare händer det inte. Min teori är att batteriet är gammalt och får låg spänning vid kallstart, den låga spänningen gör att larmet går till. Har inte bytt batteri utan använder motorvärmare så ofta jag kan och undviker kallstart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang