Betala skatt på bilen vid försäljning?

white_knight
13 oktober 2012 · 30 Inlägg

Hej allihopa!

En kanske dum fråga men vill ha det klargjort bara.

Skatten på min bil ska in nu  i Oktober, om jag säljer den tex den 20e och köper en bil som skatten ska in på nästa månad (November) hur blir det då?
Åker jag på att betala på båda bilarna då eller hur funkar det där?

Tacksam för svar!

Mvh

Kia Ceed sw (2014)
Janneutanb
13 oktober 2012 · 7 272 Inlägg

Den som står som ägare på bilen i början av månaden som skatten ska betalas ska betala den.

Så om din skatt ska betalas i oktober och du säljer den i oktober så ska du betala den.

Köper du sen en bil under oktober och skatten ska betalas i november så åker du på den med.

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
13 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

Du åker på skatten på bilen du äger nu för det heter " Den som står som ägare vid ingången av månaden är skyldig att betala skatten"
Men köper du nästa bil tex 2:a november och skatten ska betalas i november blir det den andra ägaren som ägde den den 1:a november som får skatten..

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
white_knight
13 oktober 2012 · 30 Inlägg

Okej, tack för svaren smile

Kia Ceed sw (2014)
Martin 9-3 Fisketokig
13 oktober 2012 · 2 997 Inlägg

Om bilen ställs av "idag" av nuvarande ägaren och ägarbytet sker "imorgon" där den ställs på i samband med ägarlappen skickas in. Är nya ägaren skyldig skatten då?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Aero T16
13 oktober 2012 · 1 327 Inlägg

Bör vara så men vid tex besiktning dagen efter en bilförsäljning så får man inte tillbaka pengarna som är inbetalda till bilprovningen. Helt säker kan man alltså inte vara att de betalar tillbaka pengar.

Enklast är väl att betala skatten och räkna med det i priset.

AeroMalm BMW fantast
13 oktober 2012 · 1 172 Inlägg

Ställs bilen på inom 15 dagar från avställning betalas aldrig skatten tillbaka...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
ironhead volvoraggare
13 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

AeroMalm skrev:
Ställs bilen på inom 15 dagar från avställning betalas aldrig skatten tillbaka...

fel fel fel jag har ställt på min honda inom 15 dagar då jag hade ställt av den så jag fick skatten tbx fast jag åker på att betala

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
AeroMalm BMW fantast
13 oktober 2012 · 1 172 Inlägg

ironhead skrev:

AeroMalm skrev:
Ställs bilen på inom 15 dagar från avställning betalas aldrig skatten tillbaka...

fel fel fel jag har ställt på min honda inom 15 dagar då jag hade ställt av den så jag fick skatten tbx fast jag åker på att betala

Ställde av 528an i måndags, och där stod klart och tydligt att ställs den på inom 15 dagar betalas skatten igen från avställningsdag. Alltså fås inget tillbaka. Om den säljs avställd och köparen ställer på den inom dom 15 dagarna får han betala skatt från den dag förra ägaren ställde av den.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
ironhead volvoraggare
13 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

AeroMalm skrev:

ironhead skrev:

AeroMalm skrev:
Ställs bilen på inom 15 dagar från avställning betalas aldrig skatten tillbaka...

fel fel fel jag har ställt på min honda inom 15 dagar då jag hade ställt av den så jag fick skatten tbx fast jag åker på att betala

Ställde av 528an i måndags, och där stod klart och tydligt att ställs den på inom 15 dagar betalas skatten igen från avställningsdag. Alltså fås inget tillbaka. Om den säljs avställd och köparen ställer på den inom dom 15 dagarna får han betala skatt från den dag förra ägaren ställde av den.

blir plus minus noll

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
14 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

ställs bilen på i samband med ägarbyte får nya ägaren skatten. men då får han dock köra hem bilen på släp för att va laglig.
för bilen blir då påställd när transportstyrelsen fått in papprena

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
pnilz
14 oktober 2012 · 45 Inlägg

eplamojje skrev:
ställs bilen på i samband med ägarbyte får nya ägaren skatten. men då får han dock köra hem bilen på släp för att va laglig.
för bilen blir då påställd när transportstyrelsen fått in papprena

Tur att många idag har en smartphone, då kan man använda transportstyrelsens app mina fordon för att byta ägare och ställa på en bil direkt, så länge den är försäkrad.

Senast redigerat av pnilz (14 oktober 2012)

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
14 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

ställer du på den direkt får säljaren betala skatten.

Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Martin 9-3 Fisketokig
15 oktober 2012 · 2 997 Inlägg

Man kan väl ställa av bilen och sen via appen göra ägarbyte direkt och sedan kan väl nya ägaren ställa på den bara minuten senare om ägarbytet går utan fördröjning?

Därmed slipper säljaren skatten och nya ägaren har en aktiv försäkring på en påställd bil?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
eplamojje Billackerare/Billjudmontör
15 oktober 2012 · 1 171 Inlägg

nya ägaren får ingen försäkring. den är personlig. är han ny ägare måste han ha egen försäkring ändå.
och det sker inte direkt fast det är genom appen. Jag blev stoppad av polisen flera timmar efter påställning en gång och dom sa att den va avställd men då hade jag som tur va kvittot på påställningen.
Det bästa är att komma överrens med köparen att han får betala skatten så slipper man allt krångel

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang