Köpråd: Vardagsbil för 50.000:-?

Evildan
15 oktober 2012 ·

Bullet--- skrev:

Evildan skrev:

Bullet--- skrev:

Som du nämner, överdimensionerat är känt på tyska bilar, varför ska man ha en stor kylare när den inte behöver vara större. Och hur kan du dra alla Hondor över samma kant genom att säga att alla varvar mycket på motorväg och är högljudda? tror du att alla Hondor har samma utväxling och motor? Tar ett tag innan tyskarna är ikapp. särskilt när BMW funnits 40 år längre än Honda för att jämföra.

Har man ägt en sådan uppsjö som hela 30 bilar så vet man nog vad man pratar om och kan då dra alla bilar av ett märke över en kam?
Hondas mekanik är inte outslitlig men betydligt hållbarare genrellt än både BMW och VW om dom inte har blivit söndervarvade fullständigt, vilket dom uppmanar till med sina underbara högvarvsegenskaper.
Svagheten är snarare vårat klimat som gör att bilarna självåtervinner sig i allt för hög takt, men så gör även de tyska exemplen med MB i spetsen.

Håller med. Som sagt är det vårt klimat och därefter rosten som i stor del dödar 80-90 tals japanare.

Dräller inte precis av rostfria tyska pråmar heller från -80/-90talet.
Japansk mekanik i synnerhet Toyota och Honda är väldigt stryktålig och driftsäker, dem rullar enkelt långt och problem fritt, ägt flertalet långmilade Toyor, Hondor, Mazdor, Datsun/Nissan och även en långmilad Carisma 1.8GDi som trots sitt rykte fungerade klockrent trots att namnet är totalt missvisande, bilen är lika karismatisk som herpes på pungen smile

IceEyes Varningar: För många..
15 oktober 2012 · 2 552 Inlägg

hangman skrev:

IceEyes skrev:

hangman skrev:

avfärdar alla dom 3 då det finns bättre tyska bilar tex mercedes bmw och audi i den prisklassen med mycket bättre komfort pålitlighet och prestanda.

Vågar nog påstå att Honda är pålitligare än både BMW, Mercedes och Audi, medan 9-3 håller ihop lika bra eller till och med bättre än en Mercedes (2000-2006) som inte direkt kan kallas för kvalitetsbil.

Komfort är svårt att sia om det delvis handlar om smak och tycke.

en honda går inte 30-50 tusen mil utan problem det gör tyskarna utan problem, merca har rosten mellan dom åren, men servas det som de ska och man kör vettigt är det extremt sköna säkra snygga bilar.

jämför typ kylaren på en civic, mot en fet tysk, det är leksaks bilar honda, rolig och köra men varvar satan på motorväg emot tyskarna hög ljudnivå.

Rolig bil för pengen, men långt ifrån lika bra som tyskarna.

Ingen bil går 30-50 000 mil bekymmersfritt, men en Honda kan tveklöst avverka den sträckan utan att avsluta karriären på skroten innan mätaren passerat 30 000 mil.

Självklart är det en viss skillnad på en nätt Civic och en fet tysk. Precis som det är mellan en nätt BMW 1-serie och en fet Lexus.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
nn123455
16 oktober 2012 · 3 Inlägg

hmmm..
Krav under 50.000
max : 10-12.000 mil
årsmodell:??
style, ja
hk:?? inte nödvändigt-

Förslag:
Ögnade igen blocket, hittade ngr alt dock inte lätt.
Citroen c2 alt c4, fördel; nya årsmoddeler nackdel; minder motorer samt fransk bil?? men blivit bättre, inte så mycket rost problem.
Seat Ibiza fördel; lätt stylad nackdel; rost spansk, mindre hk
Toyota celica, Ja min dröm bil när jag var i tonåren.
Hyundai coupe: känns som celica bättre alt i sånna fall

Lite förslga förrut de som nämnts tidigare, samt du solat bort.
Lycka till

BOLIN_
16 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Jag är Volvoentusiast in i benmärgen, jag tycker att du ska kolla på Saab, extremt mycket bil för pengarna! Mycket komfort och säkerheten är stor!

9-3ss är riktigt fina, titta även gärna på 9-5, också mycket bra bilar som står lågt i pris!

Lycka till med billetandet! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life
hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Jag är Volvoentusiast in i benmärgen, jag tycker att du ska kolla på Saab, extremt mycket bil för pengarna! Mycket komfort och säkerheten är stor!

9-3ss är riktigt fina, titta även gärna på 9-5, också mycket bra bilar som står lågt i pris!

Lycka till med billetandet! smile

Mvh Christoffer

Saab står lågt i pris av en anledning!

Polaren skulle ha en list till sin SS och fick vänta månader pga stop hos tillverkaren pga konkurs.

BOLIN_
16 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

hangman skrev:

BOLIN_ skrev:
Jag är Volvoentusiast in i benmärgen, jag tycker att du ska kolla på Saab, extremt mycket bil för pengarna! Mycket komfort och säkerheten är stor!

9-3ss är riktigt fina, titta även gärna på 9-5, också mycket bra bilar som står lågt i pris!

Lycka till med billetandet! smile

Mvh Christoffer

Saab står lågt i pris av en anledning!

Polaren skulle ha en list till sin SS och fick vänta månader pga stop hos tillverkaren pga konkurs.

Men vafan, har du hört talats om skrot/bildemontering? Saab Parts finns fortfarande och tillverkar delar fortfarande...

Volvo - For Life
AndreasBlidsberg Äktab Transport - USSR
16 oktober 2012 · 175 Inlägg

Hmm börjar inte Kia Ceeden komma ner i den pris klassen
http://www.blocket.se/vastmanland/Kia_c … 16&w=3
kanske inte den roligaste bilen

Saab 9-3 TTid Aero -09
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....
Volvo 164e "E" (1972)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 oktober 2012 · 2 974 Inlägg

hangman skrev:
Det jag absolut rekommenderar dig är att du M-testar bilen, kostar 1000 kr ca det är som en bilprovning fast dom kollar på precis ALLT går igenom bilen topp till tå, det är värt varenda krona man ser tex kopplingslitage och sånt man inte tänker på annars.

lycka till.

Var gör man M-test nånstans?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
PLindblom
16 oktober 2012 · 1 200 Inlägg

matteeee skrev:

hangman skrev:
Det jag absolut rekommenderar dig är att du M-testar bilen, kostar 1000 kr ca det är som en bilprovning fast dom kollar på precis ALLT går igenom bilen topp till tå, det är värt varenda krona man ser tex kopplingslitage och sånt man inte tänker på annars.

lycka till.

Var gör man M-test nånstans?

Det gör man inte. Motormännen utför inte längre dessa test, tyvärr.

Rquired Allmänt envis
16 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Minister skrev:

matteeee skrev:

hangman skrev:
Det jag absolut rekommenderar dig är att du M-testar bilen, kostar 1000 kr ca det är som en bilprovning fast dom kollar på precis ALLT går igenom bilen topp till tå, det är värt varenda krona man ser tex kopplingslitage och sånt man inte tänker på annars.

lycka till.

Var gör man M-test nånstans?

Det gör man inte. Motormännen utför inte längre dessa test, tyvärr.

Motsvarande test står dock Svensk Bilprovning till tjänst med, kallat "Bildiagnos"!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

Rquired skrev:

Minister skrev:

matteeee skrev:

Var gör man M-test nånstans?

Det gör man inte. Motormännen utför inte längre dessa test, tyvärr.

Motsvarande test står dock Svensk Bilprovning till tjänst med, kallat "Bildiagnos"!

det var inte samma sak, bilprovningen gör en diagnos,

Men förut kunde man lämna in bilen så gick dom igenom HELA bilen typ gjorde skala 1-5 hur dåligt vissa saker var.

en grundlig undersökning av bilen riktigt bra faktiskt, hade ingen aning om att dom slutat med det, ber om ursäkt för det. Måste vart relativt nyligen nått år sen dom tog bort det?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
16 oktober 2012 · 1 778 Inlägg

Min sambo envisas med Saab, det är något sattyg hennes bror här lurat i henne. Så vi har haft en 9-3 vector -07 och nu en 9-3 vector kombi -09.
Och jag säger bara, för gud skull köp ingen 9-3! Har ingenstans aldrig varit med om en bil som krånglar så mycket.
Och komforten, man åker skönare och tystare i en 240dl.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Mervolic Yawn...
16 oktober 2012 · 3 151 Inlägg

Finns inget bilmärke som är bättre än det andra, alla bilar är olika. Vissa fungerar bra, andra fungerar dåligt. Gå på magkänslan och köp en som verkar välskött och fin. Sortera ut dem du gillar efter utseende, prestanda, osv, och provkör!

hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Min sambo envisas med Saab, det är något sattyg hennes bror här lurat i henne. Så vi har haft en 9-3 vector -07 och nu en 9-3 vector kombi -09.
Och jag säger bara, för gud skull köp ingen 9-3! Har ingenstans aldrig varit med om en bil som krånglar så mycket.
Och komforten, man åker skönare och tystare i en 240dl.

det var bra sagt, exakt vad jag försökt säga hela tiden.

Saab 9-3 ss komfort och när man stänger dörren är sämre en än renault twingo från 95.

Den kan vara snygg faktiskt sänkt med andra fälgar, men det är fortfarade en kass värdelös bil.

hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

Mervolic skrev:
Finns inget bilmärke som är bättre än det andra, alla bilar är olika. Vissa fungerar bra, andra fungerar dåligt. Gå på magkänslan och köp en som verkar välskött och fin. Sortera ut dem du gillar efter utseende, prestanda, osv, och provkör!

fel vissa bilar är bättre än andra. Vissa håller bättre och är skönare och köra, roligare och snyggare, då är den ju bättre?

Går inte jämföra en renault med en bmw eller lexus. Nej det går inte.

Rquired Allmänt envis
16 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

hangman skrev:

Rquired skrev:

Minister skrev:

Det gör man inte. Motormännen utför inte längre dessa test, tyvärr.

Motsvarande test står dock Svensk Bilprovning till tjänst med, kallat "Bildiagnos"!

det var inte samma sak, bilprovningen gör en diagnos,

Men förut kunde man lämna in bilen så gick dom igenom HELA bilen typ gjorde skala 1-5 hur dåligt vissa saker var.

en grundlig undersökning av bilen riktigt bra faktiskt, hade ingen aning om att dom slutat med det, ber om ursäkt för det. Måste vart relativt nyligen nått år sen dom tog bort det?

Jag tänker inte på SBP´s tjänst "E-diagnos" utan deras utökade test som motsvarar vad ett M-test innebar. Jag har gjort flera M-test på bilar jag sålt, så vad det innebär har jag koll på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mervolic Yawn...
16 oktober 2012 · 3 151 Inlägg

hangman skrev:

Mervolic skrev:
Finns inget bilmärke som är bättre än det andra, alla bilar är olika. Vissa fungerar bra, andra fungerar dåligt. Gå på magkänslan och köp en som verkar välskött och fin. Sortera ut dem du gillar efter utseende, prestanda, osv, och provkör!

fel vissa bilar är bättre än andra. Vissa håller bättre och är skönare och köra, roligare och snyggare, då är den ju bättre?

Går inte jämföra en renault med en bmw eller lexus. Nej det går inte.

Det går inte riktigt att säga så. Generellt sett är kanske BMW bättre än Renault, men inget som säger att den enskilda bilen är det. En viss Renault kan hålla dubbelt så lång tid som en viss BMW, men jag säger inte att alla gör det.

hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

Rquired skrev:

hangman skrev:

Rquired skrev:

Motsvarande test står dock Svensk Bilprovning till tjänst med, kallat "Bildiagnos"!

det var inte samma sak, bilprovningen gör en diagnos,

Men förut kunde man lämna in bilen så gick dom igenom HELA bilen typ gjorde skala 1-5 hur dåligt vissa saker var.

en grundlig undersökning av bilen riktigt bra faktiskt, hade ingen aning om att dom slutat med det, ber om ursäkt för det. Måste vart relativt nyligen nått år sen dom tog bort det?

Jag tänker inte på SBP´s tjänst "E-diagnos" utan deras utökade test som motsvarar vad ett M-test innebar. Jag har gjort flera M-test på bilar jag sålt, så vad det innebär har jag koll på. smile

kanon! ber om ursäkt för det har ja inte nån koll på, vad kostar deras utökade tjänst och vad gör dom? förklara gärna!

Funkiee Saab älskare!
16 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

måste ju säga att du hangman, du har ju bara något emot saab o älskar tyskt, saab är inte den skitbilen du målar upp, samma med japanare, allt är skit för dig om det inte är tyskt... så snälla säg inte för mycket innan du vet vad som är fel på bilarna, lådorna är inte skit, o du måste ju specificera dig om vilka årsmodeller du pratar om...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
hangman
16 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

Funkiee skrev:
måste ju säga att du hangman, du har ju bara något emot saab o älskar tyskt, saab är inte den skitbilen du målar upp, samma med japanare, allt är skit för dig om det inte är tyskt... så snälla säg inte för mycket innan du vet vad som är fel på bilarna, lådorna är inte skit, o du måste ju specificera dig om vilka årsmodeller du pratar om...

f28 är en bra låda men resten är skit, automat som manuella. Underdimensionerade bilar tråkiga och plastiga, haft många fina saabar men ångrar inte en sekund att jag gick ifrån skiten, det gick aldrig sönder då det var fina välskötta bilar, jag tröttnade bara på att veta att det är en saab, inget och vara stolt över och ingen körglädje.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang