D24 startar inte kall, hjälp fort!

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
15 oktober 2012 · 163 Inlägg

är en d24 sug, har den varit igång och är varm startar den direkt. även om den stått 4 timmar så är det inga problem.
men har den stått över natten så måste man bogsera igång den eller ibland går han igång på startgas.
nya glödstift och glödningen fungerar.
även dragit åt alla anslutningar till spridarrör osv..
min ide är att han inte är riktigt tät i ledningarna så att de blir luft efter ett par timmar?
någon som vet eller tror vad felet kan vara? alla ideer är välkommna. tack på förhand! / viktor

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Ekblom_ Black Smoke Racer
15 oktober 2012 · 73 Inlägg

De e inte så att den är slut bara?smile

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
15 oktober 2012 · 163 Inlägg

Nej den verkar faktiskt va fräsch i motorn, men ska testa koppla på en elektrisk pump som pumpar upp diesel till pumpen, är nog att den släpper trycket nån stans smile

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
twin_cam Smålänning
15 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

rätt lätt att kolla, lossa ett spridarrör kall och kolla om det kommer diesel på en gång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
impresst 2fast4you
15 oktober 2012 · 371 Inlägg

hade själv det problemet på en jag hade, montera en sån pumpblåsa man använder till båttanken. för den är det ju en backventil i

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
KolGruvan
15 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

Får den ström till alla glödstift då?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
chrille_volvo
15 oktober 2012 · 3 Inlägg

kanke dålig komp då startar den bara lätt varm eller att den tappar tryck prova o sätt dit en sån man har på båt bränsletank.

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
15 oktober 2012 · 163 Inlägg

nej kompet är bra smile ska testa imorn att sätta dit en bränslepump ifrån en gl och se ifall de hjälper smile hör av mig imorgon vad de blir för resultat!!

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Lundmark
16 oktober 2012 · 71 Inlägg

lindh93 skrev:
sätta dit en bränslepump ifrån en gl och se ifall de hjälper

Kolla upp hur högt tryck det är i den pumpen, och hur mycket dieselpumpen klarar att få i sig. Har för mig att dom inte mår så bra av högt tryck :S

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 oktober 2012 · 163 Inlägg

okej, du menar att det är bättre att sätta dit en handpump istället för en elektrisk som får upp trycket bättre kanske??

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
Chrillez
16 oktober 2012 · 2 Inlägg

kan vara att en spridare är slut så att den öppnar på för lågt tryck.

Ford Fiesta "Shelleby fiesta" (1988)
sverkera
16 oktober 2012 · 564 Inlägg

Ryker den mycket vitt när den väl startar?

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 oktober 2012 · 163 Inlägg

nej ryker inte värst mycket vitt, ryker svart

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
T-U-R-B-O
16 oktober 2012 · 110 Inlägg

har liknande problem med min d24t får mala länge innan den går igång kall men stänger jag av den direkt och startar så går den igång lätt. men är den varm och står i 20 minuter och ska starta den igen får man mala en liten stund precis om att bränslet skulle rinna tillbaka. Funderar också att testa sätta en backventil på min men vart ska man sätta den någon som vet ?

viktorlindh Lååga dieselskööp är fräckt :)
16 oktober 2012 · 163 Inlägg

okej, nej min blir svårstartad igen efter ca 4 timmar.
ska montera dit en sån där pump ikväll, ska sätta den på slangen mellan filtret och pumpen hade jag tänkt

Volvo 740 D24 USA "Dieseleliten" (1988)
T-U-R-B-O
16 oktober 2012 · 110 Inlägg

okej testa det smile

Linus195 DIESEL är fränt
25 november 2012 · 28 Inlägg

Hur gick det sen? Har backventil efter filtret på min men den beter sig likadant som din. Har jag dragit igång den så är det inga problem att stänga av å starta igen.

T-U-R-B-O
25 november 2012 · 110 Inlägg

har fortfarande samma problem tyvärr hmm

Linus195 DIESEL är fränt
25 november 2012 · 28 Inlägg

Och du har provat med en "båtpump" ? Fast jag tror ju jag får fram diesel för han sotar när jag försöker starta. Har nollställt pumpen innan och efter det så förställde vi den lite. Då starta han skitbra. Men nu är den typ död. Om man inte drar igång den. Hmmm..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2012 · 17 547 Inlägg

D24 är känsliga för minsta lilla tapp i kompet. Stendöd kall bil... Även klockan/pumpen kan bli sliten och samma resultat. Spridarna vet jag inget om.

Att byta alla slangar tror jag inte kommer att hjälpa?

Är den slöare än vanligt att köra? Vad toppar den om du står på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang