Byte av drivknut volvo 855 2,5 se 95.

OmegaCoffe Dumpersförare.
22 oktober 2012 · 970 Inlägg

Tjenare behöver byta drivknut på min bil. höger sida. (kvittar kanske om hur man gör) Men jag undrar är det bara till att dra ut skiten ur växellådan, drivaxeln då. tänkte plocka en drivaxel på skroten och sätta den nya på den för jag tänker inte stå en hel helg och vara utan bil om jag inte får rätt på det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 oktober 2012 · 13 810 Inlägg

är en hel del skillnad att byta vänster och höger enligt mig är höger den lätta men tar kanske lite längre tid
men för en ovan är det lättare


du kan ta en drivaxel från vad som helst för 850 turbo,glt osv samma drivaxel

så här gör jag vid drivaxelbyten

släpp muttern som håller drivaxeln i navet
släpper länkarmen mot subframen (2st bultar med mutter)
låter allt hänga kvar i fjäderbenet!
släpp dom 2bultarna som håller drivaxeln i blocket syns tydligt vilka som behöver släppas
dra sen ur drivaxeln ur navet och sen ur lådan
nu kommer det rinna ur olja så ha den andra beredd och ha bilen snett upphissad hjälper från att det rinner olja
sen är det bara att bulta i allt igen

gissar på att det kanske tar 30min-1timme att göra det högst 2timmar för en ovan så pass enkelt är det

ibland har man lite oflyt och drivaxeln sitter limmad i navet men det är sällan då får man använda lite mer våld bara

inget du ska fundera något på och klaras lätt med normala verktyg förutom att släppa drivaxeln från navet.

se till att få rätt mutter till drivaxeln för det kan skilja mellan aut och manuella osv
men tar du från en manuell likadan som du har ska din orginal mutter passa

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OmegaCoffe Dumpersförare.
24 oktober 2012 · 970 Inlägg

Growe skrev:
är en hel del skillnad att byta vänster och höger enligt mig är höger den lätta men tar kanske lite längre tid
men för en ovan är det lättare


du kan ta en drivaxel från vad som helst för 850 turbo,glt osv samma drivaxel

så här gör jag vid drivaxelbyten

släpp muttern som håller drivaxeln i navet
släpper länkarmen mot subframen (2st bultar med mutter)
låter allt hänga kvar i fjäderbenet!
släpp dom 2bultarna som håller drivaxeln i blocket syns tydligt vilka som behöver släppas
dra sen ur drivaxeln ur navet och sen ur lådan
nu kommer det rinna ur olja så ha den andra beredd och ha bilen snett upphissad hjälper från att det rinner olja
sen är det bara att bulta i allt igen

gissar på att det kanske tar 30min-1timme att göra det högst 2timmar för en ovan så pass enkelt är det

ibland har man lite oflyt och drivaxeln sitter limmad i navet men det är sällan då får man använda lite mer våld bara

inget du ska fundera något på och klaras lätt med normala verktyg förutom att släppa drivaxeln från navet.

se till att få rätt mutter till drivaxeln för det kan skilja mellan aut och manuella osv
men tar du från en manuell likadan som du har ska din orginal mutter passa

jag fattar allt utom dom 2 bultarna i blocket? var sitter den? menar du vid lådan

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
dan-kristian
24 oktober 2012 · 518 Inlägg

högersidan är drivaxlen längre och dom två skruvarna håller fast ett lagerstöd bara..finns ej på vänstersida .syns väl när du kollar under bilen..

OmegaCoffe Dumpersförare.
24 oktober 2012 · 970 Inlägg

dan-kristian skrev:
högersidan är drivaxlen längre och dom två skruvarna håller fast ett lagerstöd bara..finns ej på vänstersida .syns väl när du kollar under bilen..

jasså den jäveln jo då vet jag. då är det bara den låsningen jag får se hur det sitter så man får av knuten

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 oktober 2012 · 13 810 Inlägg

jha du ska bara byta själva knuten..bättre att fixa en hel axel..på skroten delar dom aldrig på dom.

man får nog ta bort damasken och sen slå loss knuten

fungerar iallfall på vag
nu byter jag hela axeln även om bara damasken är paj på en 850 men så har jag skrotat ett stort antal så man har haft nya axlar liggandes

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OmegaCoffe Dumpersförare.
24 oktober 2012 · 970 Inlägg

Growe skrev:
jha du ska bara byta själva knuten..bättre att fixa en hel axel..på skroten delar dom aldrig på dom.

man får nog ta bort damasken och sen slå loss knuten

fungerar iallfall på vag
nu byter jag hela axeln även om bara damasken är paj på en 850 men så har jag skrotat ett stort antal så man har haft nya axlar liggandes

kollade på youtube innan så nu vet jag hur man får av knuten. har bytat hjullager innan på den så det lär inte sitta hårt här och där.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Deadan
26 oktober 2012 · 23 Inlägg

Ska utföra samma operation på min 850 gle. Damasken på yttre drivknuten har en 2 cm reva.

När man drar ut axeln från lådan, kan det bli så att den inre drivknuten delar sig och alla kulor osv lägger sig löst inuti damasken?

Mack Forum- och sitemoderator
26 oktober 2012 · 26 193 Inlägg

Deadan skrev:
Ska utföra samma operation på min 850 gle. Damasken på yttre drivknuten har en 2 cm reva.

När man drar ut axeln från lådan, kan det bli så att den inre drivknuten delar sig och alla kulor osv lägger sig löst inuti damasken?

Står ingen varning om det i Haynesboken vad jag kan se i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JimpeBoy
26 oktober 2012 · 529 Inlägg

Deadan skrev:
Ska utföra samma operation på min 850 gle. Damasken på yttre drivknuten har en 2 cm reva.

När man drar ut axeln från lådan, kan det bli så att den inre drivknuten delar sig och alla kulor osv lägger sig löst inuti damasken?

Ja det kan den, så man får vara lite försiktig!

Senast redigerat av JimpeBoy (26 oktober 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 oktober 2012 · 13 810 Inlägg

JimpeBoy skrev:

Deadan skrev:
Ska utföra samma operation på min 850 gle. Damasken på yttre drivknuten har en 2 cm reva.

När man drar ut axeln från lådan, kan det bli så att den inre drivknuten delar sig och alla kulor osv lägger sig löst inuti damasken?

Ja det kan den, så man får vara lite försiktig!

har aldrig varit med om detta på 850 därimot nyare v70 både gamla och nya N modellen tror det kom samtidigt som man fick elektroniskt spjäll
då hoppar skiten isär hur lätt som helst men har varit väldigt våldsam mot drivaxlar på 850 och dom har aldrig ramlat isär för mig.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LuddizR
27 oktober 2012 · 219 Inlägg

Är det inte andra drivknutar på turbomodellerna? tänkte med antalet kuggar på ABS kransen?

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2012 · 13 810 Inlägg

LuddizR skrev:
Är det inte andra drivknutar på turbomodellerna? tänkte med antalet kuggar på ABS kransen?

jo det är andra drivaxlar grövre men dom passar endå smile

abs är ingen skillnad mellan dom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LuddizR
27 oktober 2012 · 219 Inlägg

Var ska man köpa drivknutar till T5? Bästa priset för bra kvalite? smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
OmegaCoffe Dumpersförare.
2 november 2012 · 970 Inlägg

Ja nu i morse på väg till jobb rasade min drivknut vibrerade när jag körde var gång jag sluta gasa sluta det.
körde in på en väg för att kolla och såg bara att det såg inte bra ut vid drivknuten så jag skulle köra hem men det gick inte. den gav upp inget driv och så låg det lite kulorunder bilen. så nu står den utanför kristianstad, får vänta på brossan när han har slutat så han kan hjälpa mig att bogsera hem skitet, så min kväll är räddad. Blir till att skruva av drivaxeln idag och åka till skroten i morgon bitti och skaffa en beg axel och hela skiten för jag vet ju inte om splinslen har fått på fan kanske.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
volvojonnie
2 november 2012 · 98 Inlägg

När jag läser om använda våld på bilar är för mig amatör stuket... En drivknut kräver tålamod även om den sitter löst i lagret!
Det finns verktyg enbart för drivknutar, 2-3 hakar med gänga som man pressar ut genom uppvärming tex. värmepistol eller blåslampa!
Ta bort hela drivarmen är också onödigt då den sitter med en liten splin inne i drivknuten, så inget onödigt oljespill.

Gör om gör rätt!

Mvh Jonnie

OmegaCoffe Dumpersförare.
2 november 2012 · 970 Inlägg

volvojonnie skrev:
När jag läser om använda våld på bilar är för mig amatör stuket... En drivknut kräver tålamod även om den sitter löst i lagret!
Det finns verktyg enbart för drivknutar, 2-3 hakar med gänga som man pressar ut genom uppvärming tex. värmepistol eller blåslampa!
Ta bort hela drivarmen är också onödigt då den sitter med en liten splin inne i drivknuten, så inget onödigt oljespill.

Gör om gör rätt!

Mvh Jonnie

Asså menar du att jag har brukat våld? för du har du verkligen fel.
. knuten rasa ju nu när jag skulle till jobb i morse. Jag har liksom inte bytat den dåliga knuten än. trodde liksom jag skulle klara mig till i morgon då jag skulle byta till en ny men nej.

Senast redigerat av VolvoCoffe (2 november 2012)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
volvojonnie
2 november 2012 · 98 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

volvojonnie skrev:
När jag läser om använda våld på bilar är för mig amatör stuket... En drivknut kräver tålamod även om den sitter löst i lagret!
Det finns verktyg enbart för drivknutar, 2-3 hakar med gänga som man pressar ut genom uppvärming tex. värmepistol eller blåslampa!
Ta bort hela drivarmen är också onödigt då den sitter med en liten splin inne i drivknuten, så inget onödigt oljespill.

Gör om gör rätt!

Mvh Jonnie

Asså menar du att jag har brukat våld? för du har du verkligen fel.
. knuten rasa ju nu när jag skulle till jobb i morse. Jag har liksom inte bytat den dåliga knuten än. trodde liksom jag skulle klara mig till i morgon då jag skulle byta till en ny men nej.

Finns andra som skrivit med.

OmegaCoffe Dumpersförare.
2 november 2012 · 970 Inlägg

volvojonnie skrev:

VolvoCoffe skrev:

volvojonnie skrev:
När jag läser om använda våld på bilar är för mig amatör stuket... En drivknut kräver tålamod även om den sitter löst i lagret!
Det finns verktyg enbart för drivknutar, 2-3 hakar med gänga som man pressar ut genom uppvärming tex. värmepistol eller blåslampa!
Ta bort hela drivarmen är också onödigt då den sitter med en liten splin inne i drivknuten, så inget onödigt oljespill.

Gör om gör rätt!

Mvh Jonnie

Asså menar du att jag har brukat våld? för du har du verkligen fel.
. knuten rasa ju nu när jag skulle till jobb i morse. Jag har liksom inte bytat den dåliga knuten än. trodde liksom jag skulle klara mig till i morgon då jag skulle byta till en ny men nej.

Finns andra som skrivit med.

finns ingen som har skrivit något om att behöva bruka våld diekt.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
OmegaCoffe Dumpersförare.
2 november 2012 · 970 Inlägg

när jag skulle byta hjullager var det bara att dra så kom drivaxeln lätt av ifrån navet. bra det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang