Volvo 740 Batteriet laddar ur

Stoffeqx
24 oktober 2012 · 3 Inlägg

Hej !

Hade inbrott o stölder av lite delar på min vinterbil när den stod i ett garage över sommaren, de tog bla mitt förra batteri, lmm o de öppna filtret.

Köpte nya delar från skroten och när jag laddat batteriet i 24timmar är det 13,74 volt i batteriet o den går som den ska i ca 10mil.

Sen börjar motorn bluddra eller vad man ska kalla det, låter som när man kör på 3 cylindrar, fast det är inte konstant utan bluddrandet glappar eller  kommer o går dvs. Strömen tog slut helt efter att stått på tomgång ett tag, fick hjälp med bogsering och under bogseringen testade jag o få igång motorn på 2an, man hörde motorn gå runt men den tände inte.

Är det så att någonting suger ström när jag har stängt av bilen ? Hur gör jag för att snabbast hitta vad isf ?
Förstår inte varför det skulle få bilen o bluddra då. Har man dåligt batteri brukar det ju gå att rulla igång en bil o sen är allt lungt.
För mig låter de konstigt om den skulle bluddrar på grund av dålig ström i batteriet men allt annat talar ju för det.

Någon som haft liknande problem på en 740 eller vet var problemet ligger ? Oxiderad kontakt ? generatorkol ?  Kasst batteri ?

Senast redigerat av zejoker (24 oktober 2012)

Bojjann
24 oktober 2012 · 474 Inlägg

Mät batteriet med en multimeter.. Starta bilen, slå på lysen, stereo, fläktosv, sen mäter du:-)
då ser du om den orkar ladda eller inte :-)

BMW E34 540 (1994)
Zzoink
24 oktober 2012 · 1 229 Inlägg

kolla först kolen i generatorn smile eller du kan ju ladda upp batteriet, starta bilen och sen mäta på generatorn hur mycket den laddar smile om den inte laddar så kola kolen, om det ser bra ut så kan du börja kolla lkösa kablar smile

simlar
24 oktober 2012 · 5 548 Inlägg

För att kolla om bilen tar ström när den är avstängd så tar man bort pluspolen på batteriet, tar fram multimetern och ställer in den på att mäta upp till 200mA (drar bilen mer ström så är det ofta någon lampa som ligger på). Sen tar du ena kabeln från multimetern på batteriets pluspol och andra kabeln från multimetern på batterikabelskon.
Sen ser du hur många ampere bilen tar när den är avstängd. Normalt är runt 50-100mA på en insprutar 740.

Men eftersom den laddar ur när du står på tomgång så låter det som att generatorn inte laddar tillräckligt med ström. Lättast att kolla är genom att starta bilen, ta fram multimetern och ställa den på att mäta upp till 20V likström. Lägg ena kabeln på minuspolen och andra på pluspolen, här ska du ha ut absolut minst 13,5V. Om kolen är fräscha så har man normalt runt 13,8-13,9V på tomgång.

Laddar generatorn mindre än 13,5V på tomgång så är det bara att byta laddningsregulator/kolen (På Bosch-generator sitter kolen på laddningsregulatorn).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bojjann
24 oktober 2012 · 474 Inlägg

Kolen kostar en hundring på feltema ;-)

BMW E34 540 (1994)
Stoffeqx
24 oktober 2012 · 3 Inlägg

Nu startar den inte ens med startkablar. Det gjorde den för 2dar sen iaf ju. Startmotorn går runt men den tänder inte.

Drönirettab
24 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Ladda upp batteriet fullt och kolla om den startar, alltid bättre att ha ett fulladdat batteri än att ha ett dåligt laddat batteri med påkopplade startkablar. Om startmotorn snurrar på med bra fart (men att motorn inte tänder) så kollar du både gnista och soppa, någonting av dessa saker borde ju i så fall saknas. smile

Stoffeqx
24 oktober 2012 · 3 Inlägg

När jag laddar upp batteriet så funkar det ju utmärkt så inge fel me gnistan elr soppan. Batteriet var fullt laddat o
mätte 13,74V för 2 dar sen. Men nu ligger det på 11,80V.

Skillnaden är att för 2 dar sen när batteriet var helt slut (hörde inte ens startmotorn) så gick den iaf igång med startkablar. Nu när jag hör startmotorn utan starthjälp så går den inte ens igång med startkablar. :S

Någonting drar ström elr är det laddningsregulatorn som e slut ?
Eller kan det va någon dålig jord / kontakt från generatorn kanske ?

ironhead volvoraggare
24 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

jordflärtorna brukar bli dåliga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
24 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

För att få reda på hur generatorn fungerar så måste motorn kunna startas först, däremot kan du i nuläget kolla upp eventuell tjuvström genom att mäta som "simlar" föreslog. Jag håller dock inte med om att bilens viloström kan ligga runt 50-100 mA på en sån där bil, hellre max 20-30 mA i så fall om den även har larm.

Men kolla det där och skriv vilket mätvärde du får så kan folk ge vidare råd. smile

Naturligtvis kan du ta loss regulatorn och kika på kolens skick, skadar förstås inte.

Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2012)

tekniknissen1
24 oktober 2012 · 866 Inlägg

Kan vara en diod i generatorn. kolla som Simlar förklara och om det nu drar ström så ta av generator kabelen och kolla engång till. snor den inte stöm då så är det generatorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang