Generatorer brinner efter kortslutning!

JonR
25 oktober 2012 · 3 259 Inlägg

Hej på er!

Jag håller på med en Trafic -07 som köptes för några veckor sedan, vid köptillfället så plockade säljaren ur sitt slutsteg som låg under sätet med en grov strömkabel som var kopplad utan säkring direkt på batteriet. På nåt sätt kortslöt han det och slutsteget brann upp och på strömkablen så smälte i stort sett det mesta av isoleringen. Vet ej hur lång tid det var kortslutet men det var en del rök från kortslutningen i alla fall så det lär ha varit några sekunder.

Bilen provstartade efteråt för att se så att inget hade hänt och det verkade funka. Bilen kördes hem samma kväll. Bilen blev ståendes några dagar efter köpet. Några dagar senare kördes den enbart några kilometer innan det upptäcktes att det rök väldigt rejält ur motorutrymmet, bilen stannades och efter att huven öppnas så syndes det att det "lyste" nere vid generatorn, det brann alltså i generatorn. Bilen bogserade hem och den provstartades i garaget och bilen funkade nu igen utan nåt problem, ingen rök eller liknande, generatorn laddade som den skulle. Väntade tills nästa dag och gjorde en kallstart, det rök lika mycket igen, generatorn blev också så varm att det inte gick att hålla fingret på den bara efter 30-60sek på tomgång, bilen provstartades om och om igen några gånger och den började fungera normal igen, laddade som den skulle osv(mätt med multimeter).

OBServera att generatorlampan aldrig har lyst. Laddningströmmen har alltid varit inom gränserna alltså. Men en gång lyckades jag mäta mig till att laddningen gick ner till bara lite över 12volt samtidigt som röken uppstod.

Nu funkade bilen några dagar för att sedan ge upp igen, generatorn rök som aldrig förr och det brann ur generatorn.

Bilen blev ståendes tills för någon dag sedan då ny generator monterades. Bilen startades direkt efter generatorbytet och den funkade fint! Ända tills kallstarten imorse, då började det ryka om den igen och lukta bränd plast och generatorn blev väldigt varm.

Så jag misstänker att det har blivit kortslutning någonstans, att plus och minus någonstans ligger o får kontakt mellan varandra, men bara ibland... frågan är ju bara vart?? Nån som har nåt tips om hur jag mäter detta med multimeter? Tändningen var avslagen när kortslutningen av säljaren gjordes...

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (25 oktober 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Drönirettab
25 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Eftersom generatorns laddkabel på ett eller annat sätt går upp till batteripluspolen så finns ju risk att den kabeln också har fått stryk (tex smält hölje) vid kortslutningen, kolla upp generatorns laddkabel hela vägen från generator till batteri. smile

JonR
26 oktober 2012 · 3 259 Inlägg

Den är kontrollerad, alla grova batterikablar är kollade! Så det måste vara nån annan stans! sad

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Inox
25 december 2015 · 204 Inlägg

Lånar tråden lite.

Min berlingo 1.9D -06 gjorde nästan samma sak idag när jag va ute å testkörde den lite (den har stått länge). körde typ ett vara runt byn sen när jag skulle parkera så kände jag lukten av rök och de bolmade ut från motorutrymmet. öppna huven och de rök/brann ifrån generatorn. hur kan de komma sig när den bara har sått still och inte blivit körd på ca 2-3 månader?

peugeotpasi
29 december 2015 · 112 Inlägg

Prova med ett annat batteri. Kan vara så att nån cell har tagit skada av kortslutningen och när bilen stått ett tag och den startas så känner laddregulatorn att batterispänningen är låg och matar på med så stor laddström att generatorn mår dåligt av det. Nu är detta bara spekulationer från min sida..

Inox
4 januari 2016 · 204 Inlägg

peugeotpasi skrev:
Prova med ett annat batteri. Kan vara så att nån cell har tagit skada av kortslutningen och när bilen stått ett tag och den startas så känner laddregulatorn att batterispänningen är låg och matar på med så stor laddström att generatorn mår dåligt av det. Nu är detta bara spekulationer från min sida..

provade med nytt batteri och då startade den men så prova jag även att ta bort pluspolen på den när den var igång och då dog den direkt

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Man bör mäta över batteriets poler med motorn igång för stt kunna se vad generatorn levererar.
Tomgång ca 13,7 och uppåt 14,5volt när man gasar på, beroende på batteriets kondition.
Lägre än det så är förmodligen någon diod kass i generatorn mvh tommen.
Man kan faktiskt köra närmare 1 timme på bara batteriet med generatorn bortkopplad alltså, för det har jag gjort.

Senast redigerat av tommen1 (4 januari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
4 januari 2016 · 914 Inlägg

Man ska ALDRIG koppla från batteriet när motorn är igång,det förstör garanterat generator (kanske inte omgående men sätter spår i dioderna)och kan ge strömspikar så styrenheter stryker med.
Detta gick bara att göra på bilar med likströmsgenerator ,på dem kunde man koppla bort batteriet för att se om generatorn laddade.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 januari 2016 · 4 917 Inlägg

Aronson, jag hoppas att det inte var mig du menade utan inox, mvh tommen
Man kan köra på BARA batteriet med generatorn bortkopplad,men inte ENBART på generatorn utan batteri anslutet!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
4 januari 2016 · 914 Inlägg

Det var inte syftat  personligt till någon,utan en information till dem som läser tråden.

Inox
4 januari 2016 · 204 Inlägg

va iofs inte jag som gjorde de utan den som va här å kolla på bilen (invandrare)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang