Byta Högtalare i SAAB 9-3 SS Aero -04

WhoZWoddl3r Karosstekniker
25 oktober 2012 · 288 Inlägg

Tjena, har länge funderat på att byta högtalare i min bil för att få bättre ljud då någon högtalare skorrar. Har kollat runt i formumet men inte hittat något så stämmer överens med vad jag har/vill.
Min tanke är att sätta i Carpower högtalare men har läst att dessa bilarna är känsliga men Ohm tal och liknande.
Har läst att de två 3,5" i instrumentbrädan är rekomenderade att byta samt 4" i hatthyllan men är många som säger att man inte ska röra den 3,5" i mittan av brädan och 6,5" i framdörrarna och undrar varför för de är i vänsterdörren som högtalaren är kass.

Vill inte sätta in någon baslåda/ slutsteg eller byta huvudenheten utan bara få bra ljud ur befintliga "högtalarpositioner" / stereo.
Jag har 300W systemet och steg 2 sterion(?) ,med den lille gröne skärmen, och tror där är 13 högtalare om man ska lyssna på instruktionsboken. Jag har redan ljudisolerat alla 4 dörrar.

Så alltså de frågor ja vill ha besvarade är:
- Vilka högtalare ska man byta eller inte byta
- Funkar Carpower högtalare fastän de flesta av deras är 4 Ohm
- Vilka typer av högtalare ska man ha, koaxialer, midbasar eller något annat
- Watt och Ohm på högtalarna

Tack på förhand /Johan

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 oktober 2012 · 8 744 Inlägg

På instrumentbrädan kan du byta dom två på sidorna om du vill mot ett par koaxialer, men eftersom du redan har stora systemet så är det inte jättenödvändigt då dom som sitter där faktist är helt okej. Centern är det ingen idé att byta, bara krångligt och gör ingen direkt skillnad, kopplas isåfall hellre ur den istället. Dörrhögtalarna räcker normalt sett faktist rätt långt men när dom nu är trasiga i din så är det såklart lika bra att byta, helst till ett par midbasar men koaxialer fungerar också. Oavsett vad du väljer så kommer dom dock troligtvis inte spela lika högt som original då original är väldigt lättdrivna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
WhoZWoddl3r Karosstekniker
26 oktober 2012 · 288 Inlägg

okej, är högtalarna i hatthyllan något man ska tänka på?

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
M_icke_
27 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Se om du inte kan få tag i en ny orginalhögtalare och byt ut den trasiga helt enkelt.

Sen tycker jag du skulle kolla lite på ljudprocessor. En kompis kopplade in en ljudprocessor i sin 9-5 -08 med premiumpaketet(150w?) och det blev rejält med fart i det! Låter ruskigt snyggt och spelar betydligt högre. Trodde faktiskt aldrig att man skulle kunna får ur sånt ljud ur orginalsystemet!

Var inte så svårt att koppla heller som de låter, var mer eller mindre "Plug'n'play" om jag förstod de rätt. Sen kan man ställa in den hur man vill via USB till datorn.

Senast redigerat av M_icke_ (27 oktober 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WhoZWoddl3r Karosstekniker
27 oktober 2012 · 288 Inlägg

M_icke_ skrev:
Se om du inte kan få tag i en ny orginalhögtalare och byt ut den trasiga helt enkelt.

Sen tycker jag du skulle kolla lite på ljudprocessor. En kompis kopplade in en ljudprocessor i sin 9-5 -08 med premiumpaketet(150w?) och det blev rejält med fart i det! Låter ruskigt snyggt och spelar betydligt högre. Trodde faktiskt aldrig att man skulle kunna får ur sånt ljud ur orginalsystemet!

Var inte så svårt att koppla heller som de låter, var mer eller mindre "Plug'n'play" om jag förstod de rätt. Sen kan man ställa in den hur man vill via USB till datorn.

Okej, var o hur kopplar man in den och har du någon att rekommendera?

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
M_icke_
27 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:

M_icke_ skrev:
Se om du inte kan få tag i en ny orginalhögtalare och byt ut den trasiga helt enkelt.

Sen tycker jag du skulle kolla lite på ljudprocessor. En kompis kopplade in en ljudprocessor i sin 9-5 -08 med premiumpaketet(150w?) och det blev rejält med fart i det! Låter ruskigt snyggt och spelar betydligt högre. Trodde faktiskt aldrig att man skulle kunna får ur sånt ljud ur orginalsystemet!

Var inte så svårt att koppla heller som de låter, var mer eller mindre "Plug'n'play" om jag förstod de rätt. Sen kan man ställa in den hur man vill via USB till datorn.

Okej, var o hur kopplar man in den och har du någon att rekommendera?

Den han har är en Helix pp-50 dsp. Skulle va väldigt lätt att använda och installera sa han och den gav ett helt otroligt lyft för ljudet.

Du kan ju alltid skicka ett PM till han. _Jeppe_ heter han här på gorg. Annars har du hans bil här http://www.garaget.org/?car=309302

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WhoZWoddl3r Karosstekniker
27 oktober 2012 · 288 Inlägg

ska ta mig en funderare på de men i första hand kommer högtalarna.

några förslag på om man ska görna något åt de e i hatthyllan?

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
WhoZWoddl3r Karosstekniker
30 oktober 2012 · 288 Inlägg

hittade en 6,5" midbas som där stog 2 x 4 ohm. vad innebär de?

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 oktober 2012 · 8 744 Inlägg

Hatthyllehögtalarna är det ingen idé att göra nåt åt, bara krångel att byta dom och inget som du där fram kommer ha nån glädje av ändå. Så låt dom vara. En ljudprocessor blir lite krånglig att koppla in, då lär du driva allt med steg. Den midbas du hittat är nog inte original, eller så är det ett par.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
30 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:
hittade en 6,5" midbas som där stog 2 x 4 ohm. vad innebär de?

Antingen så har den dubbla 4ohms-spolar eller så syftar dom helt enkelt på att dom säljs i par. Lite svårr arr svara på när du inte skriver vilken det gäller.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
WhoZWoddl3r Karosstekniker
31 oktober 2012 · 288 Inlägg

har fått hem carpower koaxialer till brädan nu idag så ska se om ja kan montera dem ikväll o se om de blir något bättre smile

här e den jag menarde http://www.eluxson.se/midbaselement/992 … k-165.html

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 oktober 2012 · 8 744 Inlägg

Det är enkel 4Ohms spole på dom elementen, men som det står i beskrivningen så är det ett par element du köper. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
WhoZWoddl3r Karosstekniker
31 oktober 2012 · 288 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det är enkel 4Ohms spole på dom elementen, men som det står i beskrivningen så är det ett par element du köper. smile

jaha okej smile kan inte alla termer o sånt tongue

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
M_icke_
31 oktober 2012 · 3 466 Inlägg

Tänk bara på att original sitter där fullregister i brädan och basar i dörrarna. Om du byter ut dörrhögtalarna mot midbasar kommer du tappa djupet i ljudet. Detta kan du kompensera med en bas i skuffen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Boyakacsha
31 oktober 2012 · 409 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det är enkel 4Ohms spole på dom elementen, men som det står i beskrivningen så är det ett par element du köper. smile

Är du säker? På en av bilderna ser det ut som det sitter dubbla anslutningar vilket borde tyda på dubbla spolar? Har ingen som helst erfarenhet av elementen så jag kan mycket väl ha fel smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 november 2012 · 8 744 Inlägg

M_icke_ skrev:
Tänk bara på att original sitter där fullregister i brädan och basar i dörrarna. Om du byter ut dörrhögtalarna mot midbasar kommer du tappa djupet i ljudet. Detta kan du kompensera med en bas i skuffen.

Inte riktigt sant, dörrhögtalarna i 9-3SS kan nog klassas mer som vanliga midbasar men med en touch av sub, ett par sjysta eftermarknads midbasar kan nog spela nära på lika djupt. Original delas vid 40Hz, vilket dom flesta lite bättre middar också klarar om man inte ska spela tokhögt.


Boyakacsha skrev:

ChriZtoffer skrev:
Det är enkel 4Ohms spole på dom elementen, men som det står i beskrivningen så är det ett par element du köper. smile

Är du säker? På en av bilderna ser det ut som det sitter dubbla anslutningar vilket borde tyda på dubbla spolar? Har ingen som helst erfarenhet av elementen så jag kan mycket väl ha fel smile

Kollade igen och det stämmer, det är faktist dubbla spolar på dom där! Står t.o.m i beskrivningen. Hade nog lite bråttom sist när jag kollade.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
WhoZWoddl3r Karosstekniker
1 november 2012 · 288 Inlägg

Off topic: vad gör de för skillnad med dubbla spolar? tongue

My Drinking Team Has A Racing Problem
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
WhoZWoddl3r Karosstekniker
1 november 2012 · 288 Inlägg

här e 2 bilder på installationen jag gjorde igårkväll.

3,5" 4Ω 40 watt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143180/143180-346eaa1abf0143f676209778c7bd9693.jpg
4" 4Ω 80 watt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143180/143180-b90acf2abe12a4d711c4e7213d0ed8ab.jpg

passade rakt i hålen utan modifiering förutom en adapterkabel till kontaktstycket.
blev väldigt nöjd med ljudet dom gav ifrån sig, en stor förbättring, problemet e att nu hör man hur dåliga dom andra är tongue

har ytterligare än fråga, e där någon som kan delningsfrekvenserna till alla högtalare?
tänkte de kunde va bra o veta om man ska köpa fler högtalare smile

vad jag har hittat så dem på brädan spelar från 120Hz och uppåt, gäller detta alla då? (de på kanterna, mitten och skrikarna) också att 6x9"orna i hatthyllan spelar frekvenserna 20-100 Hz

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 november 2012 · 8 744 Inlägg

Du har kopplat bort originaldiskanterna va? Annars bör du göra det, ingen vits att ha fler diskanter per kanal. Om jag nu inte mins fel så spelar samtliga 3,5" samt 4" från 120Hz, dörrhögtalarna spelar 80Hz och uppåt och 6x9" basarna spelar 20-80Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
WhoZWoddl3r Karosstekniker
20 december 2012 · 288 Inlägg

Kommer förmodligen beställa högtalare till dörrarna snart smile Men är där någon som har hittat ett bra utbytes alternativ till 6,9" i hatthyllan?

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang