V70N - från dussinbil till scudmissil! =)

En liten resa från originalbil till utställningspärla, men som körs dagligen. En familjebil som sticker ut!
  • 162 Följare
  • 203 558 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 april 2017
Daniel-N Vinkelslipsgalen
15 juni 2013 · 687 Inlägg

Hahah! Fint! Jag satt och funderade på det där för 2 veckor sen big_smile men det blev inte av...

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Brinka Meus ipsius Deus sum
16 juni 2013 · 636 Inlägg

Det tar sig.. wink En del pusselbitar ihopsvetsade på nya ställen. Hålet sitter nu på sin nya plats i mitten för att till slut kunna rymma det öppna filtret. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104682/104682-428bb23acc6b1211c637a8799db736dd.jpg

spokenratt
16 juni 2013 · 3 860 Inlägg

Ska bli mycket intressant att se!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Brinka Meus ipsius Deus sum
16 juni 2013 · 636 Inlägg

spokenratt skrev:
Ska bli mycket intressant att se!

Kul att det följs! smile Ska bli grymt kul att se om jag får ihop resten oxå.. Men hittills går det som smort!
Skyller lite på Rille-K som lärde mig att plastsvetsa, så då måste man ju förvalta kunskapen.. smile

spokenratt
16 juni 2013 · 3 860 Inlägg

Brinka skrev:

spokenratt skrev:
Ska bli mycket intressant att se!

Kul att det följs! smile Ska bli grymt kul att se om jag får ihop resten oxå.. Men hittills går det som smort!
Skyller lite på Rille-K som lärde mig att plastsvetsa, så då måste man ju förvalta kunskapen.. smile

Aa.. med tanke på hans arbeten så bör du ju ha lärt dig lite iaf wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
16 juni 2013 · 735 Inlägg

Spännande pusse.... ja menar bygge, det här! smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Nolare
16 juni 2013 · 141 Inlägg

Grymt!! ska bli kul att se slutresultatet smile använder du lödkolv? och gammalt matrial som lod?

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
16 juni 2013 · 735 Inlägg

Nolare skrev:
Grymt!! ska bli kul att se slutresultatet smile använder du lödkolv? och gammalt matrial som lod?

Inte lödkolv utan värmluftspistol med svetsmunstycket om jag fattat rätt.

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Lowmotion fläskpannkaka
16 juni 2013 · 856 Inlägg

Vet inte riktigt hur du tänkt sätta filtret men tänk på att få lite avstånd mellan filter och lmm då volvos lmm är lite känsliga för luftvirvlar... :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Brinka Meus ipsius Deus sum
16 juni 2013 · 636 Inlägg

Nolare skrev:
Grymt!! ska bli kul att se slutresultatet smile använder du lödkolv? och gammalt matrial som lod?

Japp, jag använder lödkolven.. Jag har inget bra svetsmunstycke till värmepickan..  Men jag använder inte gammalt material som lod, utan jag kom på en teknik där jag arbetar ihop kanterna så att det nästan ser ut som en ihopdragen dragkedja efteråt.. Och så kör jag samma fog från båda sidor. Sitter som faen! smile

Det hade nog varit lite klumpigt att köra med värmepickan på en sån liten del som luftburkslocket oxå.. Blir en massa konstiga vrår som man inte skulle ha kommit åt bra.. Men lödkolven funkar ju som rena precisionsinstrumentet! smile Större grejer, som karossdelar, kör man självklart med värmepickan.

Efter det ska jag gå över alla fogar med Terokal, som e ungefär samma sak som Veidec, fast en hundring billigare..

Lowmotion skrev:
Vet inte riktigt hur du tänkt sätta filtret men tänk på att få lite avstånd mellan filter och lmm då volvos lmm är lite känsliga för luftvirvlar... :-)

Ok, detta var ju lite nytt för mig. Jag hade tänkt sätta filtret rakt på lmm'en.. Men om det visar sig funka dåligt får jag väl försöka få till en distans. Skåne här på g.org har ju även han satt filtret rakt på, och det verkar funka bra..

Lowmotion fläskpannkaka
16 juni 2013 · 856 Inlägg

Jag körde med en rör distans med ca 30graders böj på ca 15cm långt. Gick bra mycket renare än innan.

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
Rille-K Plåtis
16 juni 2013 · 948 Inlägg

big_smile blir ju kanon det där...
Är plasten riktigt rent så biter det ihop ordentligt...
Limmet du skaffat är jätte bra, använt mig av det massor tidigare...
Glöm inte att plastgrunda... 
Spännande att se det färdiga resultatet sen... big_smile

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
Brinka Meus ipsius Deus sum
17 juni 2013 · 636 Inlägg

Rille-K skrev:
big_smile blir ju kanon det där...
Är plasten riktigt rent så biter det ihop ordentligt...
Limmet du skaffat är jätte bra, använt mig av det massor tidigare...
Glöm inte att plastgrunda... 
Spännande att se det färdiga resultatet sen... big_smile

Ditt fel att jag håller på! big_smile Just att plastsvetsa är inte svårt alls.. Men det bästa jag lärde mig av dig, var väl att VÅGA... Våga börja kapa, tro på att man får ihop det och lita på att man KAN! smile

Plastgrunda innan limmet, eller? smile

TBergsten
17 juni 2013 · 996 Inlägg

Brinka skrev:

Rille-K skrev:
big_smile blir ju kanon det där...
Är plasten riktigt rent så biter det ihop ordentligt...
Limmet du skaffat är jätte bra, använt mig av det massor tidigare...
Glöm inte att plastgrunda... 
Spännande att se det färdiga resultatet sen... big_smile

Ditt fel att jag håller på! big_smile Just att plastsvetsa är inte svårt alls.. Men det bästa jag lärde mig av dig, var väl att VÅGA... Våga börja kapa, tro på att man får ihop det och lita på att man KAN! smile

Plastgrunda innan limmet, eller? smile

Först rengör man riktigt sedan duschsr du på primer där du ska limma, som jag har blivit lärd så ska man inte heller överdriva, bara en svag dusch över ytan där du ska använda limmet... smile

Brinka Meus ipsius Deus sum
17 juni 2013 · 636 Inlägg

TBergsten skrev:

Brinka skrev:

Rille-K skrev:
big_smile blir ju kanon det där...
Är plasten riktigt rent så biter det ihop ordentligt...
Limmet du skaffat är jätte bra, använt mig av det massor tidigare...
Glöm inte att plastgrunda... 
Spännande att se det färdiga resultatet sen... big_smile

Ditt fel att jag håller på! big_smile Just att plastsvetsa är inte svårt alls.. Men det bästa jag lärde mig av dig, var väl att VÅGA... Våga börja kapa, tro på att man får ihop det och lita på att man KAN! smile

Plastgrunda innan limmet, eller? smile

Först rengör man riktigt sedan duschsr du på primer där du ska limma, som jag har blivit lärd så ska man inte heller överdriva, bara en svag dusch över ytan där du ska använda limmet... smile

Tackar! big_smile Då vet jag!

Brinka Meus ipsius Deus sum
17 juni 2013 · 636 Inlägg

Då var den i princip klar.. Bara lite småfix och lite snyggare hål för luftmassemätaren som är kvar innan jag börjar med slutfinish-jobbet. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104682/104682-9526912bc2451c9298f5926f65adc7f9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104682/104682-b1bcea6c3af7ee0cad6dbfc85bd32fea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104682/104682-49a327e4e93c06df0542f4db0c5a1f88.jpg


Flyttat och vinklat fästet för LLM'en
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104682/104682-5dbbbd045eec7ec6806935d0322ee5ec.jpg

Nolare
17 juni 2013 · 141 Inlägg

coolt

Mercedes CLA "ShootingBrake" (2018)
JimBo__
17 juni 2013 · 1 804 Inlägg

Jäklar så schysst det blev smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
18 juni 2013 · 735 Inlägg

Det där fick du till för jäkla bra Gunnar!

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
ts007
18 juni 2013 · 1 777 Inlägg

Riktigt snyggt jobbat. Fan du börjar ju bli mästare på det där:-) Däremot tror jag att den kommer att ta i huven, har du testat?

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang