SIGNALJORD defekt.

Pixx
7 oktober 2006 · 87 Inlägg

Hejsan!

Har en Pioneer DEH 1600R som signaljorden är defekt i. Går detta och laga elr det är bara att köpa ny?

//Pixx

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 oktober 2006 · 1 852 Inlägg

beskriv lite närmare så kanske vi kan hjälpa dig wink

man lever bara en gång så lev väl!
Pixx
7 oktober 2006 · 87 Inlägg

Bullo skrev:
beskriv lite närmare så kanske vi kan hjälpa dig wink

Signaljorden i min huvudenhet (Pionner 1600R) har gått då slutstegen fick dåligt med jord. Undrar om detta går att lösa själv med löddkolven elr man måste lämna in den? Hur ser själva motståndet elr vad det är ut igentligen?

smile

Pixx
7 oktober 2006 · 87 Inlägg

Här komer en bild hur sterion ser ut invändligt, vilket av motstånden är bränt? Vet att det blev lite dålig sharpa man nån kanske vet vad motståndet heter som bytat det förr.

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … sterio.jpg

Senast redigerat av Pixx (7 oktober 2006)

loudness
8 oktober 2006 · 4 554 Inlägg

det är antagligen inget motstånd som har bränt om du vänder på spelaren och kollar under finns de nog någonstans (om du följer signaljordens väg på kortet från rca kontakten.. ) tillslut borde du hitta var på kortet ledningen har brännt av men du får nog använda dig av förstorningsglas för de e litet sen är de bara och löda över där de är bränt å så är den hel

Pixx
8 oktober 2006 · 87 Inlägg

loudness skrev:
det är antagligen inget motstånd som har bränt om du vänder på spelaren och kollar under finns de nog någonstans (om du följer signaljordens väg på kortet från rca kontakten.. ) tillslut borde du hitta var på kortet ledningen har brännt av men du får nog använda dig av förstorningsglas för de e litet sen är de bara och löda över där de är bränt å så är den hel

Om man vänder på kortet och försöker följa hittar jag inget speciellt.

Därimot direkt under RCA kontakterna, Dvs där "pinnarna" från själva kontakten är löddare på undersidan av kortet ser det ut som ett stor hål in i den ena av dom 2 lödingarna, kan det vara där det bränt av?

Pixx
8 oktober 2006 · 87 Inlägg

Löddade om alla lödningar på hela kretskortet, ändå samma symptom. Antagligen brännt nått motstånd elr nått. Lika bra o köpa ny, annars får jag test byta dom flesta motstånd också.

Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

hur ser signaljords kabeln ut?

Sharky
7 november 2006 · 10 287 Inlägg

Menar du jordflätan/skärmen i RCA kablaget?
Bränner man av dom, då har man problem....

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
hur ser signaljords kabeln ut?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Sharky skrev:
Menar du jordflätan/skärmen i RCA kablaget?
Bränner man av dom, då har man problem....

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
hur ser signaljords kabeln ut?

jag vet inte vad jag menar!

jag har sökt mej igenom här på forumet och sett folk prata mycket om bränt signaljorden!

jag håller nu på att koppla in sterio i bilen och jag får ett knärtande ljud hur högtalarna!

har en sprillans ny alpine cd med 3x lågnivå

kan man ha bränt den då? är den helt körd cdn då? hur lagar man?

beror det på dåligt jordat slutsteg? jag har gjort 3 jordningar i karossen i bagaget bredvid varandra drog en skruv igen med jord kabeln med sko!

jag provade att koppla ur basarna och satte in en 6x9 då knäppte det inget (rcan i subwowwer ingången) men när jag bytte ställe på rcan till front och bak då knäppte det oxå?

Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Nicki Arklöv skrev:

Sharky skrev:
Menar du jordflätan/skärmen i RCA kablaget?
Bränner man av dom, då har man problem....

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
hur ser signaljords kabeln ut?

jag vet inte vad jag menar!

jag har sökt mej igenom här på forumet och sett folk prata mycket om bränt signaljorden!

jag håller nu på att koppla in sterio i bilen och jag får ett knärtande ljud hur högtalarna!

har en sprillans ny alpine cd med 3x lågnivå

kan man ha bränt den då? är den helt körd cdn då? hur lagar man?

beror det på dåligt jordat slutsteg? jag har gjort 3 jordningar i karossen i bagaget bredvid varandra drog en skruv igen med jord kabeln med sko!

jag provade att koppla ur basarna och satte in en 6x9 då knäppte det inget (rcan i subwowwer ingången) men när jag bytte ställe på rcan till front och bak då knäppte det oxå?

hur känslig är den? borde inte säkringen på cdn ta stöten?

Sharky
7 november 2006 · 10 287 Inlägg

OK Nicki,

Då tar vi det steg för steg då.

"Bränd signaljord" beror på dålig eller trasig/glappande jordkabel (=minus) till slutsteget. Det som händer då när man slår på slutsteget är att den tar jord därifrån det går - och enda jordförbindelsen är baklänges genom skärmen på RCA-kablaget och in i kretskortet i stereon. Detta leder till att man bränner upp kretskortet i stereon (typiskt, även annat kan brinna). Och säkringen på stereon sitter på PLUS och skyddar inte för jordströmmar.

Installation av matning och jord till slutsteg bör jämföras med starkströmsinstallation och bör - i mitt tycke - endast utföras av personer med tillräcklig kännedom om problem och risker. Är du minsta tveksam vad gäller din jordinstallation - åk till en bilstereomontör och håll inte på hemma med hobbyverktyg för att klämma kabelskor tex.

Knäppningarna du får ur högtalarna, får du dom BARA när du slår på stereon eller även när du tex byter skiva eller spår på skiva?

/Göran


Nicki Arklöv skrev:
jag har sökt mej igenom här på forumet och sett folk prata mycket om bränt signaljorden!

jag håller nu på att koppla in sterio i bilen och jag får ett knärtande ljud hur högtalarna!

har en sprillans ny alpine cd med 3x lågnivå

kan man ha bränt den då? är den helt körd cdn då? hur lagar man?

beror det på dåligt jordat slutsteg? jag har gjort 3 jordningar i karossen i bagaget bredvid varandra drog en skruv igen med jord kabeln med sko!

jag provade att koppla ur basarna och satte in en 6x9 då knäppte det inget (rcan i subwowwer ingången) men när jag bytte ställe på rcan till front och bak då knäppte det oxå?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Sharky skrev:
OK Nicki,

Då tar vi det steg för steg då.

"Bränd signaljord" beror på dålig eller trasig/glappande jordkabel (=minus) till slutsteget. Det som händer då när man slår på slutsteget är att den tar jord därifrån det går - och enda jordförbindelsen är baklänges genom skärmen på RCA-kablaget och in i kretskortet i stereon. Detta leder till att man bränner upp kretskortet i stereon (typiskt, även annat kan brinna). Och säkringen på stereon sitter på PLUS och skyddar inte för jordströmmar.

Installation av matning och jord till slutsteg bör jämföras med starkströmsinstallation och bör - i mitt tycke - endast utföras av personer med tillräcklig kännedom om problem och risker. Är du minsta tveksam vad gäller din jordinstallation - åk till en bilstereomontör och håll inte på hemma med hobbyverktyg för att klämma kabelskor tex.

Knäppningarna du får ur högtalarna, får du dom BARA när du slår på stereon eller även när du tex byter skiva eller spår på skiva?

/Göran


Nicki Arklöv skrev:
jag har sökt mej igenom här på forumet och sett folk prata mycket om bränt signaljorden!

jag håller nu på att koppla in sterio i bilen och jag får ett knärtande ljud hur högtalarna!

har en sprillans ny alpine cd med 3x lågnivå

kan man ha bränt den då? är den helt körd cdn då? hur lagar man?

beror det på dåligt jordat slutsteg? jag har gjort 3 jordningar i karossen i bagaget bredvid varandra drog en skruv igen med jord kabeln med sko!

jag provade att koppla ur basarna och satte in en 6x9 då knäppte det inget (rcan i subwowwer ingången) men när jag bytte ställe på rcan till front och bak då knäppte det oxå?

jag får dom BARA när jag slår igång tändningen och slår på cdn! inte när jag byter låt!

Sharky
7 november 2006 · 10 287 Inlägg

Då känns det inte som bränd signaljord.

Kommer knäppningarna DIREKT du slår på eller dröjer det några sekunder?

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
jag får dom BARA när jag slår igång tändningen och slår på cdn! inte när jag byter låt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Sharky skrev:
Då känns det inte som bränd signaljord.

Kommer knäppningarna DIREKT du slår på eller dröjer det några sekunder?

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
jag får dom BARA när jag slår igång tändningen och slår på cdn! inte när jag byter låt!

jag tror det dröjer max ett par sekunder när jag vrider på tändningen men DIREKT när jag slår på cdn!

Sharky
7 november 2006 · 10 287 Inlägg

Om du nu har kopplat remoten rätt så låter det precis som om slutsteget inte funkar riktigt som det skall.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Sharky skrev:
Om du nu har kopplat remoten rätt så låter det precis som om slutsteget inte funkar riktigt som det skall.

/Göran

hur kan jag veta om jag kopplat den rätt? jag har kopplat ihop 3 remotes från 3 rca till 1 och satt den där strömmen klipps till cdn när man stänger av!

slusteget stängs av så jag antar jag kopplat den rätt?

ska prova ett annat slusteg nu!

Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Nicki Arklöv skrev:

Sharky skrev:
Om du nu har kopplat remoten rätt så låter det precis som om slutsteget inte funkar riktigt som det skall.

/Göran

hur kan jag veta om jag kopplat den rätt? jag har kopplat ihop 3 remotes från 3 rca till 1 och satt den där strömmen klipps till cdn när man stänger av!

slusteget stängs av så jag antar jag kopplat den rätt?

ska prova ett annat slusteg nu!

har instalerat ett nytt slutsteg, det knäpper även med det! allså knäpper i fram högtalarna och basarna!

Sharky
7 november 2006 · 10 287 Inlägg

Va? Har du inte kopplat remoten på slutsteget till remoteutgången på din stereo?

Vad menar du med "där strömmen klipps till cdn när man stänger av"

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
hur kan jag veta om jag kopplat den rätt? jag har kopplat ihop 3 remotes från 3 rca till 1 och satt den där strömmen klipps till cdn när man stänger av!

slusteget stängs av så jag antar jag kopplat den rätt?

ska prova ett annat slusteg nu!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nicki Arklöv
7 november 2006 · 67 Inlägg

Sharky skrev:
Va? Har du inte kopplat remoten på slutsteget till remoteutgången på din stereo?

Vad menar du med "där strömmen klipps till cdn när man stänger av"

/Göran

Nicki Arklöv skrev:
hur kan jag veta om jag kopplat den rätt? jag har kopplat ihop 3 remotes från 3 rca till 1 och satt den där strömmen klipps till cdn när man stänger av!

slusteget stängs av så jag antar jag kopplat den rätt?

ska prova ett annat slusteg nu!

Nä jag kanske inte har gjort den rätt då nu blev jag osäker! skulle det kunna bero på knärt ljudet? har jag pajjat nåt om jag gjort fel?

ska kolla direkt imorgon, måste fara på jobbet nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang