Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 029 187 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 april 2014 · 2 571 Inlägg

Jag tror att jag kommer göra så faktiskt.
Lacka dom i rätt färg, dvs blå, och sedan köra svart plastidip på. Får inget riktigt bra resultat i Photoshop men mattsilver går nog bort helt, det såg mest konstigt ut.

Ska göra ett mer ordentligt försök imorgon med ritplattan, nu ser det ut att vara gjort i Paint. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
23 april 2014 · 2 571 Inlägg

Fick en prisuppgift från Upplands Motor idag gällande 11k-servicen: drygt 1800kr. Låter lite vääääl billigt? Går ju åt ett gäng liter motorolja liksom och den är ju allt annat än gratis.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
23 april 2014 · 2 571 Inlägg

Ja så kanske det är. Vet att jag sett en genomgående lista på vad servicarna innehåller men kan inte hitta den.
Vore välkommet då jag redan fått fylla på 1l olja för några månader sen. big_smile

Förra servicen landade på omkring 3500 om jag minns rätt så det stämmer nog det du säger.
Hjulinställningen ville de ha 1495kr för!?!!? Nämnde aldrig Volvokort så jag är osäker på priset då men med tanke på att tidigare uppgifter om ~1100kr utan kort och 995 med kort så, ja. Det lär inte vara någon monstersumma man sparar.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
23 april 2014 · 2 571 Inlägg

1.8F är väl känd för att surpla i sig mycket olja. Hade tidigare ett läckage men det är åtgärdat (tändspole som läckte) men tycker mig fortfarande se smådroppar ibland.

Absolut, assistansförsäkringen känns ju alltid tryggt att ha med sig, en anledning till att jag servar hos Volvo även om det må vara dyrare än andra ställen. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
25 april 2014 · 2 571 Inlägg

http://www.clasohlson.com/se/Polermaski … r309292000

Är det nu man ska slå till på en snurra?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Liten update och även frågor:

Skulle åka o hjälpa en vän att måla om lite i nya lägenheten, så rattade mot bensinmacken för att släcka törsten hos blåa faran. Upptäckte ganska omgående att hon drog lite väl åt vänster, så jag tänkte att jag får kolla upp det vid macken som låg knappt 5min bort.
Tro fan att det var sladdrigt!
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10153778_10151960498822132_3019410458886732902_n.jpg

Fälgskrapet bjuder jag på, det är sen gammalt.
Detta är hjulet som lagades innan de åkte på för säsongen och jag misstänker att något har gått snett där. Ett hundratal svordomar senare på macken då pumpen inte ville mata in luft så fick jag hjälp av personalen med en ordentlig domkraft. På med reservhjulet var tanken, men när jag väl fått av däcket så tänkte jag att jag lika gärna kunde pröva att pumpa däcket på nytt nu när bilens tyngd inte ligger på.
Och visst gick det! Fyllde med luft, rullade däcket i en djup vattenpöl brevid då jag inbillade mig att jag kunde lokalisera eventuella bubblor, kollade grundligt igenom gummit och lyssnade noga. Inget pys, någonstans.
Smällde på däcket på bilen och körde försiktigt vidare i de 10min resa jag hade framför mig. Tog en grundlig titt vid ankomst, ingen skillnad. Ett par timmar senare skulle vi bege oss mot Barkarbys bilträff och däcket höll även för lite "buskörning" även om jag var jädrigt nervös för att det skulle släppa.

Detta skedde då i lördags och jag har använt bilen en del sedan dess. Inga problem ännu och den verkar hålla trycket.
Men! Bilen känns konstig, det är ganska ordentliga vibrationer emellanåt i ratten. Den drar inte mer än vanligt åt något håll även om den stundtals vill dra åt både höger och vänster så jag tror inte det är något annat än att den helt enkelt spårar i dålig asfalt.
Jag har inte haft tid att ta mig under bilen och se ifall något ser annorlunda ut etc men något lurt är det.
Vid punkan så kunde jag nästan kränga loss däcket för hand så det var ju HELT jädra tomt, vad för skador kan det ha gett på däck, fälg etc? Det var inte många minuters körning när det var så men ändock, all körning i ett sådant läge hamnar ju direkt på minuskontot.
Jag ska imorgon ringa firman som lagade däcket så de får ta en titt på det igen så allt ser OK ut inuti men tänkte bara ifall det är något annat jag bör kolla i samma veva?


Så, en wall of text. big_smile

Senast redigerat av hyrbil (1 maj 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Ja jag är lite orolig för att den blivit det. Vet dock inte hur lätt det är att den blir ojämn men klart att det är en möjlighet ändå. Och det är som du säger, vid högre hastigheter som det känns.
Men då vet jag vad jag ska be dom att kolla, de vet säkert själva men ja, alltid bra att ha lite inblick själv.

Jarå, fler träffar på Barkarby! Vill minnas att de senast hade en på hösten, så möjligt att det är en på våren, en på sommaren och en på höstkanten.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 maj 2014 · 2 571 Inlägg

robb: Förhoppningsvis är det bara balanseringen som är åt fanders, hoppas hoppas.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Idag trillade nya grillen in med stora järnmärket! Jag gillade den lösningen jag hade med hemma-meckat emblem på gamla grillen men med tanke på priset för denna så var det omöjligt att låta bli. Borde ta och summera alla kostnader någon dag och jämföra mot nypris.. 8)

http://img.tapatalk.com/d/14/05/05/original/e2u8equ7.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Jepp, och fräsen ska fram så "täckluckorna" för drive-grillen försvinner! smile
Nä jag vet, och jag hade ärligt talat inte en aning om att det faktiskt fanns olika förrän du och en annan på ett annat forum ganska samtidigt påpekade det hela. Men med tanke på vad en sådan grill kostar ny och vad jag fick ge för denna så är det nog en såpass liten detalj att jag faktiskt kan blunda för det. wink

(Men R-design emblemet har jag ju så det flyttar jag över från den gamla till den nya, alltid nåt!)

Senast redigerat av hyrbil (5 maj 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Med tanke på att grillar överlag är så svåra att få tag på så är nog en ram bara att drömma vidare om. wink
Men jag är nöjd, tanken var ju med hemmabygget att det skulle få vara så tills jag kom över en riktig till ett bra pris, och 400kr+frakt kändes som en jävligt bra deal. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
5 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Det enda som är trasigt är den lilla svarta plastbiten i det vänstra övre hörnet som man ser på bilden, som ändå ska bort. Så ja, jag är nöjd som sagt. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Ja, det stora emblemet gör enorm skillnad tycker jag. Glad att jag lyckades hitta en originalgrill med det också även om mitt hemmabygge på håll ser original ut. wink

Något ska vi nog kunna hitta på med grillen, måste få tag på en Dremel innan jag monterar den så jag bör hinna leka lite med färg! big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Jag googlade lite tidigare idag och folk sa detsamma som du. Tillbehören man får med är bara att slänga, men att Jula/Biltema osv funkar ypperligt för mindre jobb. smile Så jag ska allt kika på det!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Fortfarande ingen service gjord, fortfarande ingen hjulinställning gjord.
Fortfarande ingen färg köpt, fortfarande ingen polermaskin köpt.
Fortfarande ingen dremel köpt, fortfarande ingen sista dörrlist köpt.

Så vad händer?
Jo, däcket som lagades i våras innan sommarpuckarna åkte på som jag nämnde på förra sidan håller trycket men hade ordentliga vibrationer i både ratt och kaross. Var på Infosite igår och fick kanonhjälp i vanlig ordning, däcket var förbannat obalanserat efter punkan så det åtgärdades och går det silky smooth igen.
Men däcket läcker fortfarande luft även om det är minimalt. Däcket krängdes av och allt ser helt och fint ut inuti, fälgen hade två små små skrap som slipades ner och vid provtryck så läcker det nu bara på 1 ställe istället för 3. Tyvärr fortfarande 1 ställe för mycket.
Imorgon ska jag ner till Infosite igen för att sätta på ett nytt gummi och hoppas hoppas HOPPAS att det håller helt tätt, annars är det många av planerna som får läggas på hyllan då ny fälg måste beställas och i detta läge ångrar man lite att man valde dyra märkesfälgar..

Fan va kul det är att ha bil ibland!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 maj 2014 · 2 571 Inlägg

orkavaradu: Vårby Allé, så fel sida av stan, men jag vet att jag får den hjälp jag behöver där. Grym personal och alltid lika trevligt att gå runt i butiken och sukta fälgar. big_smile

Freddie&nyller: Japp... Hade ju hellre lagt pengarna på annat just nu. Imorrn får vi se om det blir fattigt framöver eller ej. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Meddelandet har visat sig ett tag och nyligen hoppat över till Tid för service istället för Boka service, så jag ska försöka klämma in det i veckan som kommer. Den kostnaden får jag ju ta såklart oavsett hur det blir med däcket. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 maj 2014 · 2 571 Inlägg

HAHA! Jag bara väntar på det ärligt talat. ;D

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Det är nästan så man får ha ett separat sparkonto med buffert till bilen.. tongue

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Hahaha ja de där meddelandena sätter griller i huvudet på en! big_smile

Nåväl! Var idag hos Infosite.se och hoppades på att åtgärda däcket. Vi plockade fram ett nytt gummi sist jag var nere så när bilen väl rullades in så försökte vi inte ens med det gamla gummit utan av med det och på med det nya och hålla tummarna. Det höll tack och lov tätt! Så jävla skönt, visst, surt med 775:- för nytt gummi men hellre det än ny fälg+gummi.
Fick även reda på lite nyheter som kommer presenteras om drygt en månad, bilder kommer definitivt! big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang