Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 029 115 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
17 maj 2014 · 2 571 Inlägg

6 år gammal, förbi 10k mil etc etc. Inte mycket kvar nej.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
19 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Oerhört skönt!

Nästa vecka är det bestämt, då blir det service för kärran. Dumt att skjuta på det, lika bra att dra av plåstret.
Även fått tag på en "Dremel", så om någon vecka åker den nya grillen på! Måste bara få hem lite plastidip innan monteringen, det blir ju enklare så förstås. Ska även kolla vad Volvo tar för ett nytt kontaktstycke till AUX-ingången då min verkar ha börjat glappa, på Volvopartswebstore.com så tar de 9 dollar för biten men med frakt landar det på 56 (!!) dollar så hoppas priset från 9 dollar inte är såå långt ifrån verkligheten här hemma. big_smile

Fick idag ett bra erbjudande på ett 12V-uttag i skuffen, vet inte riktigt vad jag ska ha uttaget till då jag inte har någon elektrisk kylbox eller så men det kliade för mycket i fingrarna för att låta bli. Så montering av det sker framöver.

Frågor:
Jag testade i helgen att koppla in den där förbaskade dimmern i bilen som skulle reglera moodlighten. Men dimmerkontrollen fungerade inte, konstaterade att det berodde på motstånden som satt till leddarna. Tog jag av motstånden så kunde jag höja/sänka ljusstyrkan. När jag väl monterade dom i bilen och tänkte att äntligen, färdigt, så vred jag på bilen och skulle direkt dimma ner leddarna. Inte då, då ville den inte alls och efter några sekunder började det sakteligen ryka från leddarna så det var bara att döda strömmen omedelbart och plocka undan det.
Ni med mer elkunskap, vad kan ha gått fel? Jag hajar att motstånden är där av en anledning men varför vill då inte dimmern fungera som den ska?

Och angående lackering av taklisterna.
De behöver lagas lite på ena kanten, det är ett par korta rispor i dom som jag tänkte lägga igen, slipa etc innan lack. Vad behöver jag? Och sedan viktigast av allt kanske, vart ska jag köpa färg? Det kommer ju inte gå åt alls mycket färg till varken taket eller dörrlisterna (2 burkar?), köper jag färgen hos Volvo så får jag med klarlack och allt medan jag behöver köpa det separat hos en lackerare. Vad blir bäst/billigast/mest effektivt?
Behöver nödvändigtvis inte vara det billigaste alternativet men jag vill ha det smidigt.

Som ni märker är jag helt novis när det kommer till sådant så jag tar gärna emot info och tips! smile

Senast redigerat av hyrbil (19 maj 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Precis! Jag har inget emot att pröva mig fram men när konsekvenserna kan bli dyra så kollar jag gärna lite innan. big_smile
Åh det hade varit kul! Om vädret är bra och lillgrabben är på bra humör så är det absolut inte omöjligt. Finns det någon event-tråd här på garaget?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 maj 2014 · 2 571 Inlägg

orkavaradu: Klart du gör! big_smile Min är ju inte nästintill "originalsänkt" dvs 20mm (fast min är 25mm) medan de flesta kör på 35mm eller mer. wink

robb192: Tack! Håller fortfarande koll efter dig häromkring då vi förmodligen inte bor så långt ifrån varann. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Haha! Du har ett par dagar på dig, get to it så hinner bilen sätta sig lite också! big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Oxygen: tack! Mer kommer förhoppningsvis inom kort. smile

Robb: Jajjemän, men åker ju runt en del. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
20 maj 2014 · 2 571 Inlägg

robb: Haha va fint! big_smile



Vad tror ni om färgåtgång för 2 taklister och 4 dörrlister? Inte mer än 2 burkar väl? Tänkte försöka beställa allt och hämta på Volvo när det ändå är dags för servicen nästa vecka.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Är det under förutsättning att den är försäkrad hos Volvia också eller gäller 15k oavsett bolag sålänge den är helförsäkrad?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Det kan vara så att jag lagt lite beställningar på saker och ting idag..... big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Sedär, Trygghansa här (tror jag, eller om det var Folksam, bytte från det ena till det andra förra året iallafall.)


Ang det som är beställt så är lite av sakerna utbytesgrejor så inget märkvärdigt men ena saken som inte riktigt är huggen i sten ännu men som förhoppningsvis blir av, ska bli jävligt trevlig. Behövs lite fix där med men har man väl fått hem sakerna så är bollen i rullning iallafall!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Jaha, vad händer?
En Dremel-liknande maskin är köpt så nu ska jag bara få tummen ur att fixa med den nya grillen och beställa hem lite plastidip.

11 juni åker bilen in på årsservicen, den lät billig till en början (1500kr) men sedan gick vi igenom punkter som påpekades förra året såsom: byte av bromsvätska och åtgärd av oljeläckaget.
Läckaget tyckte jag att jag åtgärdat även om det fortfarande läcker lite men inte i samma utsträckning så efter lite diskussion med min PST så kom vi fram till att det förmodligen är vevhusventilationspackningen som behöver bytas. Toppen ska lyftas iallafall så får vi se. Men plötsligt blev det mer än dubbelt så dyrt..
Nåväl, lika bra att fixa sådant.
Passade även på att beställa en ny AUX-kontakt då nuvarande verkar glappa en hel del, 178 spänn kan jag leva med. Ska bli spännande o se hur fasen man byter åbäket utan att riva loss halva interiören.

Annars väntar jag bara på att en viss säljare här på forumet ska återkomma med lite fraktförslag så jag kan börja fixa med något efterlängtat! wink

Senast redigerat av hyrbil (27 maj 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

robb: Usch, storservice alltså?

Jimbo: Tänkte testa mig fram med svart på grillen ja. Såg en likadan V50 (samma färg) som dippat hela grillen svart, dvs ramen och ribborna men lämnat emblemet. Tycker inte att det såg speciellt snyggt ut med även ramen dippad till den blåa bilen så jag fokuserar nog på allt utom just ramen och emblemet. Ribbor och "bakgrund" ska få sig en omgång tänkte jag iallafall. Sen även en annan del på bilen utvändigt men det blir när railsen på taket är borta, färg till dessa lister får jag nog inte loss denna månad så det får bli ett mitt-i-sommaren-projekt. Så drygt när man har rätt saker hemma men de måste "fixas till"... big_smile

Senast redigerat av hyrbil (27 maj 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Jimbo: Det kan absolut fungera på din bil, den är ju mörkare och då smälter det nog in bättre. Här är exemplet jag såg vilket avskräckte mig då det inte lirar med något annat på bilen i övrigt:
http://img.tapatalk.com/d/14/05/18/thumbnail/mygyvu6e.jpg

Robb: Fifasen, det var dyrt ändå men oljebyten i vitala delar är ganska skönt att få åtgärdade ändå. Jag har till exempel ingen som helst aning om när lådan fick bytt olja senast, när bromsarna fick ny olja senast etc etc. Hade det varit enklare hade jag gjort det själv för längesen, utan att tveka. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Jag har så sjukt dålig koll på det där med luftning etc etc, farsan som är gammal bilmek drog sig för att göra det förra sommaren när vi skulle montera sänkfjädrarna så då antar jag att det är ett riktigt skitjobb. Kostnaden för det skulle gå på ungefär 1000kr hos Upplands Motor så det kan jag faktiskt leva med även om kostnaderna hade fått komma efter.. ptja. Skatteåterbäringen. big_smile

Det helsvarta i fronten lirar ju inte med något annat, hade nog varit annorlunda om railsen på taket varit de gamla, dvs svarta alternativt om grillen hade haft en blank svart färg som matchar "eyelinern" på lyktorna.
Men det är ju en smaksak såklart. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Robb: Ja men med ditt tema på kärran så funkar det ju alldeles ypperligt. smile
Jimbo: Smaken är som baken! wink
orkavaradu: Din bil är ju såpass mörk att det smälter in bättre än vad det skulle göra på min. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Robb: Damerna tycker alldeles för mycket ibland. wink

orkavaradu: Oj, bra fråga. Det vet jag faktiskt inte. Det är ju inga Pirelli eller sådana fräsiga, då hade jag haft koll. Men jag kan ta reda på det om det är av intresse. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Känner igen det där. wink
Hoppas jag kommer in på skolan i höst, när den utbildningen är klar bör jag utan problem ha råd att skaffa en kärra som bara jag äger, då får frugan säga vad hon vill. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Lite plastidip beställd! smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Grillen bland annat, sen ska jag pröva en sak men vet inte om det kommer bli bra färgmässigt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
31 maj 2014 · 2 571 Inlägg

Ajaj, det där lät inte kul! Repor som inte går att polera bort heller förmodar jag?
Så jävla skönt med garageplats, hallelujah!



(Idag svär jag över ett urladdat bilbatteri, fick starthjälp hem förut och nu försöker jag ladda det med min Classe-billaddare men den lyser bara på "FULL" hela tiden så jag förmodar att batteriet var såpass klent att laddaren inte vill starta ordentligt. Alternativt att batteriet är paj..........)

Senast redigerat av hyrbil (31 maj 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang