Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 026 472 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
eL0F
26 juni 2014 · 1 090 Inlägg

kom på det idag big_smile

men tog du bort takbågarna oxå??

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Jepp, railsen på taket ska bort. Jag har aldrig använt dom och lär heller aldrig göra det. Sedan tycker jag att bilen ser lägre ut utan railsen. Kuriosa: silverrailsen är 1cm högre än de svarta av någon konstig anledning.
Jag kommer dock trots påtryckningar från andra sugna användare, behålla railsen. Varför? När bilen i framtiden ska säljas så kommer jag låta köparen välja, jag tror att marknaden begränsas lite med en bil utan rails trots att det finns lastbågar att montera på taket istället för railsen.

Möjligt att det kommer se lite naket ut, det tyckte jag första gången jag såg en utan men numera gillar jag den mer slicka looken. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
26 juni 2014 · 1 090 Inlägg

säg till när du ska plocka bort dom, har massa grejer på jobbet smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
fokuserad
27 juni 2014 · 83 Inlägg

Äh, finns ingen värde i railsen! Lika bra att dom får leva vidare på mitt tak. big_smile

Parkerade bredvid en mörkblå V50 utan rails igår och jäklar vad snyggt det är, synd att jag inte tog någon bild.

Mycket härj, lite verkstad!
JimBo__
27 juni 2014 · 1 804 Inlägg

Kommer nog ha kvar mina rails också, som tur är så är dom svarta och diskreta big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Fokuserad: Hahaha! Om jag ändrar mig så har du första tjing, lovar! wink

Jimbo: Det var det föregående ägare sa av dessa silvriga. Han hade plockat ut en splirrans svart V50 (classic där silverrails var standard) men tyckte att de stack ut för mycket, så han ville byta rakt av. Inte mig emot då iallafall andrahandsvärdet är nästan dubbelt så högt på silverrailsen. big_smile
Och railsen har fungerat bra på det oplanerade tema som blev på bilen med ljusa fälgar, ljusa backspegelkåpor etc etc men jag har planer på att vända på den steken, bara man kan få lite tid över så man kan leka med plastidip.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Snabb leverans från streetpower.se! Beställde igår vid 10-tiden, leverans idag vid lunch. Sånt gillas!
Så nu har jag allt (ännu en gång....) för att byta avgassystem. Nu ska man bara hitta tid, måndag kväll känns spontant som en bra idé att ställa bilen på lyften i Vällingby. big_smile

Senast redigerat av hyrbil (27 juni 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
27 juni 2014 · 1 090 Inlägg

bygger du med avgasklämmor? smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
27 juni 2014 · 2 571 Inlägg

Ja, delvis. Nu vände jag egentligen på händelseförloppet men så får det bli:
Ring nummer 2 på bilden är där jag kommer använda en skarvhylsa för att få ihop T5-systemet med sitt tillhörande rör. Det är nog det enda som kan sätta käppar i hjulet för mig då det är en svag böj precis före och efter, skarvhylsan klarar det men frågan är hur tätt den kommer hålla. Bäst hade varit en rörböj såklart men jag är högst osäker på graden den lutar så jag ville inte chansa.
Ring nummer 1 är där jag då kommer kapa det nu ihopsatta T5-systemet och montera på en rostfri skarvmuff med avgasklämmor för att sedan ansluta till det befintliga systemet, även här med avgasklämma förstås. Och avgaspasta! smile

http://i60.tinypic.com/sz9ybl.jpg

Lite rörigt att förklara men jag tror att du/ni fattar. Eftersom jag inte har någon turbo i min motor så fick jag rådet att försöka låta befintlig diameter på avgaset vara kvar så långt det bara går med tanke på tryck osv.

Så det som är mellan ettans ring och kluddet längst till vänster kommer jag förmodligen inte använda alls.

Senast redigerat av hyrbil (27 juni 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
3 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Det sker inte mycket nytt, förkylning som hemma som avverkat oss en efter en.. Och på lördag drar jag till Spanien ett tag så bilen får tyvärr vänta tills jag kommit hem igen.

Men det hindrar en inte från lite internetshopping. Ett par nya regplåtshållare som är mycket diskretare och denna gång helt svarta är köpta, ett nytt objektiv till kameran är beställt så man kan ta lite bättre foton i framtiden samt lite ljustillbehör till kameran. Fokuserad hade en bra idé på lager som jag hoppas vi tar tag i efter semestern! smile

Skulle även igår beställa stänkskydd runt om från bildelsbasen, hade för några veckor sen hittat en komplett uppsättning där för småpengar vilket var precis det jag ville ha då jag måste customiza stänkisarna eftersom de inte passar r-designkjolarna. Men - de var borta... Inget som är vidare prioriterat egentligen men nu när jag tvättade bilen senast så upptäckte jag att allt jag tog fick bort med Meguiars clay bar förra sommaren kring hjulhusen/skärmarna nu var tillbaka. Alldeles knottrigt och jävligt.. mad

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Conscious
3 juli 2014 · 95 Inlägg

hyrbil skrev:
Det sker inte mycket nytt, förkylning som hemma som avverkat oss en efter en.. Och på lördag drar jag till Spanien ett tag så bilen får tyvärr vänta tills jag kommit hem igen.

Men det hindrar en inte från lite internetshopping. Ett par nya regplåtshållare som är mycket diskretare och denna gång helt svarta är köpta, ett nytt objektiv till kameran är beställt så man kan ta lite bättre foton i framtiden samt lite ljustillbehör till kameran. Fokuserad hade en bra idé på lager som jag hoppas vi tar tag i efter semestern! smile

Skulle även igår beställa stänkskydd runt om från bildelsbasen, hade för några veckor sen hittat en komplett uppsättning där för småpengar vilket var precis det jag ville ha då jag måste customiza stänkisarna eftersom de inte passar r-designkjolarna. Men - de var borta... Inget som är vidare prioriterat egentligen men nu när jag tvättade bilen senast så upptäckte jag att allt jag tog fick bort med Meguiars clay bar förra sommaren kring hjulhusen/skärmarna nu var tillbaka. Alldeles knottrigt och jävligt.. mad

Var beställde du regplåtshållarna? Är också sugen på helsvarta utan någon text på.

OT: Visst hade du bort inredningen på bakluckan när du monterade takspoilern? Är det ett helvete eller? Jag måste in där bakom och kolla kablarna för skyltbelysningen... Misstänker jordfel. Det hade ärgat en del på själva kontaktytorna för skyltbelysningen som jag skrapade bort och gjorde rent men det vill fortfarande inte lysa... Blinkar som världens disco istället lol

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
eL0F
3 juli 2014 · 1 090 Inlägg

jag har en sån regplåt-hållare utan text big_smile vet fasen inte vart jag köpte den.. efter 30 så är man konstant senil!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
3 juli 2014 · 2 571 Inlägg

http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/s … pa281832sv
Varken svårare eller dyrare än så. big_smile Fokuserad har dessa hållare på sin bil och det ser egentligen ut som att det bara är själva regplåten som sitter där, inget annat. Så dessa ser jag fram emot att få byta till! smile

Angående inredningen på bakluckan, ja, den demonterades när vingen skulle på. Och jag tror faktiskt att jag har samma problem som du med ärgade kontaktytor för reg-belysningen. Jag har också skrapat rent och det hjälpte väl i... några dagar? Sedan var det disco igen. Det jag gjorde då var att jag böjde ut "flärparna" på lamphållarna så att själva kontaktytan skulle bli större och inte så koncentrerad på den lilla spetsiga biten. Lite svårt att förklara men har man sakerna framför sig så fattar man nog. Och sedan dess så har det faktiskt fungerat, PEPPAR PEPPAR.
Visst var det lite krångel att få loss inredningen men det var mest för att jag inte visste hur skiten satt eller hur mycket jag vågade ta i utan att göra sönder något. Följer man beskrivningen på Volvos hemsida så är det inga bekymmer.

Det kan vara vettigt att köpa hem ett par ersättnings-clips från eBay för en guldpeng eller två, jag lyckades paja en vid demonteringen men efter att ha tryckt till ordentligt där den satt (jag lät den sitta kvar) så håller sig ändå inredningen på plats. Hade jag haft extra clips vid det laget hade jag självklart bytt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Conscious
3 juli 2014 · 95 Inlägg

Fan 69kr är ju taget! Passar på att ta en sån när jag hämtar ut plasti dipen jag beställt också smile

Tror jag förstår hur du menar med att böja ut "flärparna", ska testa det innan jag demonterar inredningen. I värsta fall så kan man ju köpa ett "nytt" bakluckehandtag på Bildelsbasen för en femhundring och hoppas på att skyltbelysningen funkar med den. tongue Om jag får det att lysa igen så kommer jag nog passa på att försöka täta med lite silikon och hoppas på att det håller fukten ute bättre!

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
3 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Se till så du plockar rätt skylt bara, finns en som kostar samma och ser i stort sett EXAKT likadan ut men är för skyltar UTAN EU-märket. Var halvvägs till kassan när jag såg det.. big_smile

Ja precis, det är ju en lösning såklart. Tror jag gav omkring 500 spänn för mitt bakluckehandtag så det är ju inga större summor även om det är tråkigt såklart. Det du kan passa på att leta efter isåfall är ju ett handtag med den spärrade Volvo-texten och kanske rent av med Summum-listen på, mycket snyggare! wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Conscious
3 juli 2014 · 95 Inlägg

Jag har strippat bakluckan på alla emblem, även Volvo-texten, tycker det ser riktigt cleant ut! Och väldigt lätt att rengöra smile Så om jag köper ett nytt handtag tar jag nog bort emblemet på de också. Men förstår vad du menar! Tycker också den spärrade texten är mycket snyggare.
Nu har jag lite att pyssla med iaf i väntan på att höra från försäkringsbolaget (krockade igår med en som körde avställd bil, utan blinkers, mot skyltat infartsförbud...) om de tar kostnaden för att byta hela stötfångaren i fram tongue

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
3 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Ah, på svart ser det riktigt bra ut när det är helt naket! smile
Fyfan är hela fronten skrot alltså? Ingen fara med dig och så? Även små smällar gör sina avtryck liksom.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Conscious
3 juli 2014 · 95 Inlägg

Smällde väl i 5-7km/h och trodde det bara skulle bli lite repor, gick ut och kollade och så är det ett jävla HÅL i fronten, stor buckla, feta repor, locket till strålkastarspolningen är borta och anslutningen för motorvärmarkabeln har hoppat ur lite. Så jao, hela fronten måste bytas! Glad att strålkastare osv klarade sig bara... roll
Jag är helt okej, kändes inte mer än en kraftig inbromsning. Men man blir ju rätt skakis och adrenalinstinn tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198908/198908-bc0326d10b9b2594725d844aaeb96ca9.jpg

(Säg till så tar jag bort bilden om du vill)

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
3 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Ajdå, finns ju klart roligare saker att råka ut för. sad
Kom polisen till plats också med tanke på allt han INTE hade på sin sida, så att säga?

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
3 juli 2014 · 1 090 Inlägg

vad var det för bil du krockade med?? .. yikes

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang