Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 026 009 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
Robb192 Tokig 08a
29 juli 2014 · 1 019 Inlägg

Hyrbil J-spec har coils till v50in för 2500 ! Så dyrt är det inte wink

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
29 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Hahahaha, det jobbet lämnade jag åt farsan som är gammal bilmek! Jag var med och bytte 2 men det var på kommendering av honom. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
29 juli 2014 · 1 090 Inlägg

haha då kommer det aldrig att bli av big_smile  .. hade jag köpt coils hade jag valt K-sport, .. köpte sånna till en bil jag hade förut, vart riktigt nöjd.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
29 juli 2014 · 2 571 Inlägg

robb: Vad är det för märke? Sett några billiga varianter där ute men vette tusan hur kvallen är på dom. I såna lägen vill man inte riktigt tumma på kvalité och säkerhet liksom. big_smile

orkavaradu: Haha äh! Fokuserad hade ju inne sin bil nyligen för byte av sänkfjädrar, så om plånboken är varm med semesterpengar kanske det kan vara en idé. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
fokuserad
29 juli 2014 · 83 Inlägg

hyrbil skrev:
orkavaradu: Haha äh! Fokuserad hade ju inne sin bil nyligen för byte av sänkfjädrar, så om plånboken är varm med semesterpengar kanske det kan vara en idé. wink

Kontaktuppgifter till verkstaden redan överlämnade. big_smile

Nu när du påminde mig om att polera upp lyktan så tror jag det får bli lite prio härnäst. 500:- per sida, och min högra är nyss bytt så det är bara vänstern som skulle behöva en omgång.

Och tipstack till orkavaradu för oijoij-society.com. Helt underbar sida!

Mycket härj, lite verkstad!
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
29 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Hahaha bra där Fokuserad, one step ahead! big_smile

Inte sugen på att polera upp själv? En polermaskin bör väl var man ha, jag har tänkt att köpa en ända sedan förra sommaren men ännu inte fått tummen ur. Men med tanke på att det har flera användningsområden så... kanske?

Låter som att jag också behöver besöka oijoij, sett sajten förut men inte kikat något.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
29 juli 2014 · 1 019 Inlägg

hyrbil skrev:
robb: Vad är det för märke? Sett några billiga varianter där ute men vette tusan hur kvallen är på dom. I såna lägen vill man inte riktigt tumma på kvalité och säkerhet liksom. big_smile

orkavaradu: Haha äh! Fokuserad hade ju inne sin bil nyligen för byte av sänkfjädrar, så om plånboken är varm med semesterpengar kanske det kan vara en idé. wink

det är något "noname" typ samma som andra ställen säljer för 4000 bara att dom tar det direkt från leverantör till kund utan massa mellanhänder^^

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 juli 2014 · 2 571 Inlägg

288kr hos Volvo, har de guld i tillverkningen av dessa?! Helt sjukt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186330/186330-9ec80f487a92648ddbebd72afe3235e2.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
30 juli 2014 · 1 090 Inlägg

vad är det för nått?? tandkrämshållare? big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Haha! big_smile
När jag satte på taklisterna så hade jag en hel drös med bättre begagnade clips från donatorbilen, men jag tycker inte taklisterna sitter riktigt ordentligt över taket och vid närmare efterforskning så såg jag att den stora L-biten på plastclipsen fattades på allihop. Vet inte huruvida just den delen spelar någon roll men bättre att vara på den säkra sidan. Så jag ska vid tillfälle plocka av täcklisterna igen och göra om montaget och hoppas på bättre resultat. smile

Skruvarna är till de nedre dörrlisterna. Tur att jag tog med skruvarna som de satt med i donatorbilarna för min bil hade minsann inga skruv i ytterkant på varje list. Där satt det istället någon konstig variant av plastclips som man skjuter in listen i så att säga. När jag pratade med Volvo så tyckte han att det var väldigt konstigt för min bil HAR skruvhålen och som reservdel så är det faktiskt skruvar och inte clips som ska sitta där. Så jag var två skruv kort men där de fattas så sitter listerna bra ändå men lika bra att även få detta åtgärdat.
Undra om stänkskydden kommer med posten idag? big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
30 juli 2014 · 1 090 Inlägg

stänkskydd e faktiskt ganska retro big_smile blir nog 4st för mig oxå!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Javisst! wink Och med fälgar som breddar lite mera så blir sidorna av bilen ohyggligt smutsiga och sabbade i längden. Sedan ser den ju per automatik lite lägre ut med stänkskydd tycker jag, kan vara bra för dig som inte fått på fjädrarna! ;D

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
30 juli 2014 · 1 090 Inlägg

HAHAH fan va elakt sad .. får väl lägga cementsäckar i bakluckan annars!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Hahaha ja det är ju såklart ett alternativ också! ;D

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
FreddieL
30 juli 2014 · 278 Inlägg

Faan vad ni håller på smile

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 juli 2014 · 2 571 Inlägg

Man måste ju sparka varann i röven lite emellanåt så det händer något. wink

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Ibland ska man ha tur! Köpte stänkisarna utan en tanke på att bak skiljer sig åt på pre och post facelift. Idag kom de på posten.
http://img.tapatalk.com/d/14/08/01/u5eteqe7.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
1 augusti 2014 · 1 090 Inlägg

Undra vad som igentligen skiljer dom åt? smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Rundningen är en gnutta annorlunda vill jag minnas, på bakstöten dvs. Men fronten ska vara lika årsmodellerna igenom. Ikväll blir det ner och måtta lite för att se ifall detta överhuvudtaget är genomförbart.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
1 augusti 2014 · 2 571 Inlägg

Såja då har jag gjort test 1 - hålla mot stänkskyddet på plats för att se vad som behöver kapas. Det är en del som behöver tas bort, ca 1cm x 15cm av klacken som ska ligga över själva bakkjolen.
Kom precis på att jag glömde kolla ifall jag kan trycka upp bakstöten och därmed lägga i den i själva kanten istället för att slippa kapa så mycket. Då behöver jag isåfall bara kapa ur för den extra "spetsen" som r-designbaken har vilket vore att föredra, behöver jag ta hela 15cm-längan så kommer jag behöva lappa baksidan av stänkskyddet då det nästan blir två separata delar.
Nåväl. Det tittar jag extra på imorgon!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang