Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 024 894 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
8 oktober 2014 · 2 571 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så är till exempel Volvo-kopiorna och Zerooq modeller som de själva tillverkar, eller ja. Beställer direkt från fabrik istället för att vara någon mellanhand.

Edit:
Volvo-kopiorna är ju Zerooq. lol

Senast redigerat av hyrbil (8 oktober 2014)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Antinoxious - Always Faithful
8 oktober 2014 · 507 Inlägg

hyrbil skrev:
Om jag inte minns helt fel så är till exempel Volvo-kopiorna och Zerooq modeller som de själva tillverkar, eller ja. Beställer direkt från fabrik istället för att vara någon mellanhand.

Edit:
Volvo-kopiorna är ju Zerooq. lol

Åhfan okej big_smile Ja dom brukar se bra ut smile Såg att dom fått in lite nya färgglada fälgar big_smile hehe!

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
8 oktober 2014 · 2 571 Inlägg

Haha ja, jag har faktiskt sett ett par sådana in action så att säga på lite bilar här i stan. Skulle även "modellat" med bilen igen när de kom in på lager i somras men det blev inget av det.
Det är nog antingen eller gällande smaken på dessa, antingen älskar man dom eller så hatar man dom. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Antinoxious - Always Faithful
8 oktober 2014 · 507 Inlägg

Hahaha ja det är nog så helt klart! Sen är det svårt att få dom att passa in till alla bilar också! Man kan ju inte blanda färger hur som helst! Så kundkretsen borde vara något begränsad smile Men, kul idé!

If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Conscious
14 oktober 2014 · 95 Inlägg

Hej hopp, länge sen jag kollade in här... Tappade lusten för bilen efter krocken jag skrev om tidigare och det känns ju mindre kul att se hur fina alla andra får sina bilar när ens egen ligger i "stand-by läge" tills skadorna är lagade.
Tråkigt att du fastnat, men du får nog upp lusten för bilen snart igen smile

Tänkte väl skriva en uppdatering om vad som hänt sen sist, som jag sa att jag skulle göra. Kan bli en del text så om du vill att jag tar bort det så är det bara säga till!

Historik:
Början av juli krockade jag lätt med en snubbe när jag körde ut från en mack och han var på väg in genom skyltat infartsförbud. Han hävdade högerregeln/utfartsregeln och att det var mitt fel, jag hävdade att han kört mot infartsförbudet. Vi byter uppgifter och lämnar platsen.
Kollar upp hans fordon på Transportstyrelsen, visar sig att bilen är avställd, oförsäkrad, obesiktigad och har körförbud. Upprättar en polisanmälan och anmälan till mitt försäkringsbolag som direkt säger att det här går till Trafikförsäkringsföreningen (TFF) eftersom motpartens fordon var oförsäkrat. TFF säger att de har en handläggningstid på minst 4 veckor. Kul...

Vad som hände sen:
Efter ca 2 veckor får jag ett SMS av motparten där han i princip säger "det kostade så här mycket att laga mina skador så om du för över det till mig så är vi kvitt". Vad i helvete tänker jag? Mina skador kostar minst 12 000kr att laga och så vill han att jag ger han pengar för hans skador innan vi hört från polisen och/eller TFF? Jag svarar att vi får se vad polisen och TFF säger.

Ytterligare 2 veckor senare så får jag brev från polisen. "Förundersökning inleds inte. Det är uppenbart att brottet inte går att styrka." Va?? Vad menar dem? Han har ju kört med en avställd bil med körförbud och det har ni bekräftat, är inte det brottsligt menar ni? Jag överklagar beslutet och får ringa runt en jävla massa för att få kontakt med rätt person.
Passar på att ringa TFF också eftersom det gått 4 veckor. "Näe alltså du vet det är ju semestertider nu så du får nog vänta minst 3 veckor till innan vi börjar behandla ditt ärende."
Får även SMS från motparten där han säger "Har fått brev från Polisen där de säger att jag inte anses skyldig."

Det ser jävligt mörkt ut för min del.

Någon vecka senare får jag ett samtal från en utredare hos Polisen, efter min överklagan så har de tittat på anmälan med nya ögon och tycker nu att jag har rätt. De bötfäller motparten för att ha kört mot infartsförbudet och upprättar ett nytt brottsmål för att behandla det faktum att han kör runt i en avställd bil med körförbud. Tyvärr så är detta inget jag kan kräva skadestånd för och jag kan inte ta del av den nya utredningen.

Det är nu september och det har gått över 2 månader sedan krocken, fortfarande knäpptyst från TFF. Ringer och frågar vad som händer.
"Vi skickade ett krav till motparten om att ge oss sin sida av historien för några dagar sedan, han har en vecka på sig annars går vi på det du uppgett."

Väntar en vecka innan jag ringer igen, de har nu fått hans historia och säger lätt i telefonen att det ser ut som att det är mitt fel alltihop. Jag påpekar då att Polisen har bötfällt honom för det han gjort, hur kan det då vara mitt fel? De kan inte se någon polisutredning trots att de ska ha tillgång till den. De ber mig få tag i den och skicka till dem.
Ringer runt till Polisen, det tar över en timme innan jag får prata med någon som har något med utredningen att göra. De säger kort "Nej den kan inte du få ta del av, det är sekretessbelagt!"
Ringer tillbaka till TFF och säger att den är sekretessbelagd och frågar hur vi gör då. De ber mig kontakta mitt egentliga försäkringsbolag för att se om de har tillgång till utredningen. Deras telefonväxel ligger nere... Skickar ett mail istället.

Nu början av oktober, får ett mail från mitt försäkringsbolag som säger att det är sekretessbelagt för att utredningen fortfarande pågår men att de skickar över det de kan se till TFF. De säger även att de inte kan se att motparten har något körkort, inget svenskt körkort i alla fall. VARFÖR i helvete kollade inte jag hans körkort på plats? Om han inte hade haft något hade jag ringt polisen direkt på plats och allt hade gått väldigt mycket smidigare...
En vecka senare får jag brev från TFF:
Vi står för skadorna på ditt fordon.

big_smile big_smile big_smile big_smile

Åker till Bilia dagen efter för att boka tid för skadebesiktning.
Den 10e okt besiktigades skadorna och de tror att kostnaden ligger på 14-15000kr, fick en tid att komma in och få en ny front i mitten av november.

Så nästan ett halvår efter krocken så får jag lägga den här skiten bakom mig för gott!

Tips från coachen:
Krocka inte med nån
Krocka inte med nån som har en avställd bil
Kontakta Polis till platsen oavsett hur allvarlig krocken var
Var ihärdig, det lönar sig i slutändan roll

Slutet gott allting gott!

Tjipp!

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
eL0F
14 oktober 2014 · 1 090 Inlägg

Omg! Vilken resa!
En kompis till mig råkade ut för samma sak! En inavlad snubbe körde in i honom..med oförsäkrat fordon.
Dom gjorde upp på plats och den killen förde över pengar.. Skaplig tur!

Känns som att FS-bolagen inte gör mer än vad dom borde,
Har samma problem på jobbet då vi sköter vattenskador.. Dom avstår gärna från att betala ut.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Conscious
14 oktober 2014 · 95 Inlägg

orkavaradu skrev:
Omg! Vilken resa!
En kompis till mig råkade ut för samma sak! En inavlad snubbe körde in i honom..med oförsäkrat fordon.
Dom gjorde upp på plats och den killen förde över pengar.. Skaplig tur!

Känns som att FS-bolagen inte gör mer än vad dom borde,
Har samma problem på jobbet då vi sköter vattenskador.. Dom avstår gärna från att betala ut.

Jo man har ju inte den bästa bilden av varken polisen eller något FS-bolag just nu, trots att jag till slut fick rätt. Känns som att polisen lägger ner allting direkt, sen får man överklaga för att de ens ska kika med ett öga på ärendet. TFF har varit otrevliga och dryga mer än hälften av gångerna jag pratat med dem. Mitt egentliga FS-bolag har i stort sett varit totalt frånvarande efter min första anmälan där de direkt pekade på TFF.
Hade en bild av att jag bara behövde göra en anmälan och sen sköter myndigheterna resten, inte att som i det här fallet där jag måste ringa runt och hetsa och vara spindeln i nätet för att det ska hända nått...

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
eL0F
14 oktober 2014 · 1 090 Inlägg

FS-bolagen brukar vara snabba med att slå ifrån sig allt och skylla på andra omständigheter.
Det är tråkigt, Folksam brukar vara värst, vilket inte är så kul för jag har Folksam.. Och Bilia.

Sjukaste jag har varit med om är när en tjejkompis till mig blev antastad av en taxichaufför utanför sitt hem,
Jag var med på förhör, hon pekade ut föraren, han saknade svenskt pass, och tillstånd att jobba i Sverige.
Allt var klart.... Sen gick det en tid och allt blev nerlagt pga av bevis!!!! Asså Va? yikes

Bolaget var Taxi 020, dom kunde inte ens säga i växeln vem som hade haft körningen när jag ringde och var tokig!
Heja!!!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Conscious
14 oktober 2014 · 95 Inlägg

Hahah fyfan va sjukt! Överklagade ni inte det? Får ju inte gå till på det här sättet!

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
JimBo__
14 oktober 2014 · 1 804 Inlägg

Nu känner jag mig förvirrad. Är det rätt tråd du är och skriver i? yikes

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Conscious
14 oktober 2014 · 95 Inlägg

JimBo__ skrev:
Nu känner jag mig förvirrad. Är det rätt tråd du är och skriver i? yikes

Jodå, sida 35-36 pratade vi om det lol

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
eL0F
14 oktober 2014 · 1 090 Inlägg

Bra info ju smile om hur segt ett skadeförlopp kan går...

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Mack855
14 oktober 2014 · 1 354 Inlägg

Usch fyfan, hade lite detsamma själv när jag fick bilen påkörd när den var parkerad. Det son förmodligen fick det att gå fortare för mig (typ 2 månader med väntetid på att få bilen till verkstad) var nog att polisen jagade honom så POLISEN var ögonvittnen då. Samma med snubben som körde, indraget körkort, avställd och självklart oförsäkrad och till råga på allt, rattfull.

Vet hur surt det är med TFF, satans väntetid. Fick mitt f-bolag att stressa på dom. Men konstigt med utredningen, jag fick den hem i brevlådan.

Digital_Kicker
14 oktober 2014 · 3 721 Inlägg

Försäkringsbolagen är en hög med tjuvar. Man ska betala för det och när olyckan väl är framme så blir man ståendes där utan hjälp.
Att man ska behöva överklaga när det finns konkreta bevis är för jävligt.
Har hört många historier från vänner och bekanta hur dom blivit behandlade utav försäkringsbolag och jag fasar för den dagen då det händer något med min bil.

nyller BMW 335D E91
14 oktober 2014 · 1 399 Inlägg

Dra mig baklänges vilken härva! Skönt att det blir av till slut och gratis är gott wink

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 oktober 2014 · 2 571 Inlägg

Conscious: Fyfan vilken jävla resa. Jag har, peppar peppar, sluppit att beblanda mig med försäkringsbolag så jag är lyckligt ovetandes här. Skönt att det löste sig ändå förstås men ibland är det lite extra "vill man ha något gjort får man göra det själv". sad



Ingen som har vägarna förbi Lerum och plockar upp ett par 17" Zaurak åt mig? wink Ni kan få kostnaden för dom samt ett par 15" Isis-fälgar med dubbdäck på! ;D

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
15 oktober 2014 · 1 090 Inlägg

kan dom inte komma upp med fälgarna???  så slipper du åka till Sveriges baksida i onödan big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 oktober 2014 · 2 571 Inlägg

Om jag åkt ner o hämtat dom så hade nog kostnaden blivit lika stor som att köpa dom här i Stockholm. big_smile
Och det är tveksamt att det är hemleverans, haha! Så jävla surt, sådana deals dyker aldrig upp här.. Om det var häromkring hade jag suttit i bilen as we speak. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
15 oktober 2014 · 1 090 Inlägg

aa såg på blocket idag .. typ 200kr per fälg eller vad var det? big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 oktober 2014 · 2 571 Inlägg

300 per fälg, men fortfarande snorbilligt.
Hade ju tillochmed kunnat göra en vinst på att köpa dom och sälja mina nuvarande vinterhjul.

Visst, nytt gummi tillkommer ju och då med dubbar, men det räknar jag inte med i kalkylen! ;D

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang